Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

joostvangestel schreef:Ik denk ook niet dat je veel voorstanders zult horen voor buiten het ras dekken. Als je buiten de sektie B gaat dekken, doe er dan vooral geen Welsh Cob (C of D) op, want daar staat helaas niemand op te wachten.
Buiten het ras om is de Engels Volbloed de meest moderne keuze. Ook kan je kiezen voor een NWR of een Part-Bred.
Helemaal exotisch is ook mogelijk. Ook New Forest stammen deels van Welsh Ponies af.

In principe kan je je Welsh met eender welk ras kruisen, sommigen vallen mee en sommige slaan behoorlijk fel tegen... een enkeling steekt er bovenuit. Dat bepaalde rassen zoals een Trekpaard bijvoorbeeld not-done zijn dat had je natuurlijk zelf ook al wel kunnen bedenken.
Het moet wel een beetje in hetzelfde model staan zeg maar. En dat niet alleen...
) als het geboren is, is wel wel zo makkelijk dat het diertje ook enige marktwaarde heeft. En dan heb ik het niet over financiele marktwaarde (want die is nihil) maar over animo/geïnteresseerden.
Loolapelooza schreef:Als je Welsh merrie is ingeschreven in het stamboek kun je elke hengst gebruiken ongeacht het ras, het veulen wordt dan een Welsh Part Bred. Al dan niet met vermelding van de vader afhankelijk of deze een dekbewijsje aflevert na de dekking. Je kan sowieso papier met moeder's afstamming erop aanvragen voor je veulen.
Je doelen zijn me niet helemaal duidelijk, behalve dat het veulen braaf moet zijn en groter. Ja dan kan je dus eender welke vreemde hengst gebruiken als dat de enige criteria zijn. Als het je puur om het feit gaat dat je voor de lol je merrie wil dekken, een veulen wil (zien) geboren worden en dat dat zijn toekomst tegemoet gaat zij aan zij bij zijn/haar moeder achterin je hof of op de wei bij je paarden... Wat maakt het dan werkelijk uit?In principe kan je je Welsh met eender welk ras kruisen, sommigen vallen mee en sommige slaan behoorlijk fel tegen... een enkeling steekt er bovenuit. Dat bepaalde rassen zoals een Trekpaard bijvoorbeeld not-done zijn dat had je natuurlijk zelf ook al wel kunnen bedenken.
Het moet wel een beetje in hetzelfde model staan zeg maar. En dat niet alleen...
Overigens vind ik "voor de lol" een veulen fokken een hele slechte redenering, bedenk dat er wel een pony bij komt die vreet, drinkt, schijt en piest en plek in de stal/wei inneemt. Er worden al zoveel dieren gefokt elk jaar (ook bij serieuze fokkers die wel een duidelijk doel hebben) dat een "lol-veulen" geen enkele meerwaarde toevoegt in de al zo druk-bezette paardenpopulatie...
Dus mijn advies, probeer iets te fokken dat ook wat toevoegt , wat op zoveel mogelijk vlakken beter is dan de moeder. Niet op slechts 2.
Wil je helemaal lekker gek doen kan je er natuurlijk ook met een ezel dekken, ik denk dat een muildier (of was't muilezel?) ook eventueel nog wel leuk in de markt kan liggen moest het ooit verkocht worden. Je kan nu wel zeggen dat het diertje niet voor de verkoop wordt, maar er is geen enkele hengst die garant staat dat jouw veulen schaapmak wordt. Dus als het veulen je tegen slaat (letterlijk) als het geboren is, is wel wel zo makkelijk dat het diertje ook enige marktwaarde heeft. En dan heb ik het niet over financiele marktwaarde (want die is nihil) maar over animo/geïnteresseerden.
En dat laatste is zoals ik al eerder heb gezegd niet zo vanzelfsprekend meer door het enorme overaanbod.
Das al ietsiepietsie meer informatie zo 
)
). Als veulen verkocht, doet nu dienst als rijpony.

Urielle schreef:Nou Gem, ik zou echt niet zeggen dat een Forest niet vrolijk, niet speels en niet sportgericht is. Ik vind het hele fijne allround gefokte pony's met een werkbaar karakter maar genoeg drive om voor je te blijven lopen. Voor 99% van de jonge ruitertjes hele prettige karakters en kinderen moeten ook allround zijn in het rijden vind ik, dus het is mooi meegenomen dat de meeste Foresters meer dan behoorlijk springen.
Welshjes zijn heel leuk voor de sport en hebben vaak wat betere bewegingen in huis, maar zijn qua temperament toch wel vaak bestemd voor de wat oudere jeugdruiter.
. (Zal de laatste zijn die zal zeggen dat NF's niet sportgericht zijn)