[TI] Verkopen Tinkers tegenwoordig echt zo slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verkopen Tinkers tegenwoordig echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:06

Het valt me steeds vaker op dat het lijkt alsof Tinkers slecht verkopen momenteel?
Vooral op Bokt zie ik geregeld op EA dezelfde tinkers vier of zelfs vijf maal voorbij komen.
Eerst dacht ik dat dit met alle rassen zo is, maar het lijkt toch echt alsof het voornamelijk de tinkers zijn.
Ik kijk iedere dag op EA, maar het zijn toch echt vooral tinkers die er steeds weer opnieuw op staan omdat ze niet verkocht zijn?

Hoe kan dit? Ligt de tinkermarkt nog erger op z'n gat dan de 'gewone' paardenmarkt?
Of worden er onzinnig hoge bedragen gevraagd voor Tinkers?
Wanneer je maanden doet over het verkopen van je tinkerveulen, lijkt het me in ieder geval niet verstandig om te blijven fokken wanneer je ze niet aan de straatstenen kwijt kunt raken, of ligt het nou aan mij? :=

Wie kan dit toe lichten? :)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:11

ik heb geen tinkers dus werkelijk geen idee, maar wat ik wel merk dat er momenteel goedkopere paarden te koop zijn, zo was ik al een tijdje op zoek na een tinker maar voor dat geld /minder kun je tegenwoordig ook een ander leuk paardje vinden,
Ik had 1 leuk veulen gevonden maar helaas zaten de opfokadressen hier in de buurt al vol ...tja en dan heb je pech he,
ook zie ik veel groter tinkers terwijl mijn voorkeur weer na 150 max gaat en veel bonte , terwijl ik juist liever een effen zie..
En ja mensen hebben geen gedult misschien meer om 5 jaar te wachten , tinkers zijn later volwassen (toch?)
Laatst bijgewerkt door lique op 07-12-09 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Re: Verkopen Tinkers tegenwoordig echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:14

Ik zit ook regelmatig de gele pagina's door te zoeken.
Valt mij op dat de veulens laag in prijs zijn.
Maar om nu te zeggen; er zit een super veulen tussen, nou nee.

Er wordt te veel gefokt met de hengst aan de overkant van de straat.
Idem de quarter wereld, prijzen zakken, maar veel minder aanbod.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:18

Je ziet inderdaad veel grote Tinkers en ik vind ook inderdaad de kleinere veel leuker.
En dan vooral degene die zwart zijn met witte sokken en bles.
Ook vind ik eerlijk gezegd de prijzen te duur voor een Tinker, ookal heb ik niet meer gekeken wat deze nu kosten.
Maar dat is denk ik gewoon wat je er zelf voor over hebt. :)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:21

doe mij maar een mooie bruine!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:22

Laat ik nu wat effen zwart hebben staan.
Maar daar wil ik de hoofdprijs voor hebben.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:17

Ik heb tot op heden geen moeite gehad om m'n veulens te verkopen. Twee jaar achter elkaar een zwart hengstveulen (toch niet de meest gewilde), gewoon verkocht voor een mooie prijs. Toen een merrieveulen, ook zwart, ook meteen verkocht. En dit jaar weer een zwart hengstveulen, ook vlot verkocht. Waarom sommige (toch best leuke) veulens zo lang te koop staan, ik heb geen idee ? Zie veulens voor echt belachelijk lage prijzen voorbij komen, ik zou de mijne er niet voor verkopen :o .

Maar het heeft mij wel aan het denken gezet, ik heb nu 1 merrie drachtig en denk dat ik komend dekseizoen niks laat dekken. Laat eerst de markt maar 'ns wat aantrekken ... ik kan het me niet permitteren om met een (hengst)veulen te blijven zitten ...

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:45

Ik heb onlangs mijn 10 jarige tinkermerrie verkocht. Binnen 2 weken voor de vraagprijs. Had erg veel serieuze potentiele kopers. De eerste die langskwam was meteen ook degene die haar gekocht heeft. Dus nee, in tegenstelling tot wat ik verwachtte ging het bij mij heel snel!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:00

Ik zie voornl (uitzonderingen daargelaten) een duidelijker verschil in kwaliteit. Het 'loont' en trekt nu veel minder om als particulier zomaar eens een veulen te fokken.

Bij andere rassen was er denk ik al een stabielere markt qua kwaliteitsverhoudingen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:28

Je ziet waarschijnlijk inderdaad de meine steeds voorbij komen, zie dat toch 2 mensen hier precies zoeken wat ik heb :D messchien te goedkoop haha,

nee hoor prijzen die ik er nu bij heb staan zijn de bodemprijzen, en als het dan niet verkocht wordt ook prima, er is veel veranderd dus als er wat blijft is voor nu helemaal niet erg.

mijn grote nadeel is dat ik en 1 laat veulen heb, wat pas in februarie weg mag, maar goed langer blijven is geen probleem.

en een 2jarige, en zo`n dier kost alleen maaar geld, en je kan er nog weinig mee, welllicht een reden, maar ik heb ze momenteel niet meer op Marktplaats staan, en alleen het veulen nog op bokt.

ik zie ook wel een enkel leuk dier voorbij komen, maar inderdaad ook bij de gewone paarden zoals kwpners kan je nu een leuk paard kopen voor niet al te veel geld.

het blijft altijd lastig. 1 ding is zeker hier wordt voorlopig met niets meer gefokt.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:36

Splendesco schreef:
Je ziet inderdaad veel grote Tinkers en ik vind ook inderdaad de kleinere veel leuker.
En dan vooral degene die zwart zijn met witte sokken en bles.
Ook vind ik eerlijk gezegd de prijzen te duur voor een Tinker, ookal heb ik niet meer gekeken wat deze nu kosten.
Maar dat is denk ik gewoon wat je er zelf voor over hebt. :)

De markt loopt idd minder soepel maar moet zeggen dat alles dit jaar weer verkocht is en een super thuis heeft gekregen,

Heb momenteel eentje te koop staan maar de tijd van het jaar speelt ook een grote rol denk ik .....

Misschien vind je die van mij leuk precies wat je omschrijft haha en maar 1.40 hoog :P

Sofietje

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:42

ik was er idd ook al bang voor dat er teveel gefokt wordt. maar of dat alleen in de tinkerkringen is weet ik niet.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:44

niet alleen in de tinkers is het slecht hoor, ik heb gewoon mazzel gehad dat wisconsin binnen een week goed verkocht is. (kwpn) maar ook daar is het niet even makkelijk om je paard te verkopen hoor ik in mijn omgeving.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:48

ik zou zeggen een tinker daar moet je van houden ik heb ook een tinker gekocht maar een heleboel tinkers zijn niet zo heel mooi getekent en dat vind ik toch wel belangrijk. en tinkers zijn natuurlijk niet de eerste de beste paarden die je in een dressuur/spring ring zal treffen (uitzonderingen daar gelaten)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:24

Hier ook geen probleem met het verkopen van de veulens.. Snel verkocht voor prima prijzen.
Heb nog een jaarling valkbonte te koop, maar die gaat niet voor weinig weg, en adverteer ik momenteel ook niet echt mee.

Wacht wel tot het voorjaar voor ik weer echt reclame ga maken, deze tijd van het jaar is sowieso altijd al slecht geweest qua verkopen.

Maar als antwoord op je vraag: Nee, hier niet echt iets gemerkt van mindere verkoop. Denk wel dat de grove dieren, met dikke sokken ouders beter verkopen dan veulens van de wat luxere types.

Ariebren schreef:
Er wordt te veel gefokt met de hengst aan de overkant van de straat.

Wat is daar mis mee?? :P :P
(Voor wie het niet weten; De Irish Tinker Stable zit hier zo ongeveer aan de overkant van de straat :D)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:56

Mariska, jij hebt een supermarkt aan de overkant.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:39

denk niet dat het alleen slecht loopt met de tinkers
bij ons op stal staat een een tinker een kwpner en een fries te koop en er is voor alle 3 momenteel niet veel animo
denk dat het ook het tijd van het jaar is
denk straks in het voorjaar dat veel mensen wel weer gaan kijken naar een paard

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:44

Ik denk "kwaliteitsverschil" qua papier, en de idiote bedragen die voor de oekiewoekie-paarden gevraagd wordt.
Ik hecht geen waarde aan super papieren, dus kijk ik vooral naar de niet-zo-bekende papieren en de paarden zonder papier bijvoorbeeld. Als je ziet wat voor waanideeen die mensen hebben qua prijs!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:44

Ik denk dat de hele markt wel op zijn gat ligt momenteel... zoals zoveel.

En eerlijk gezegd dacht ik juist de de grotere maat Tinker juist geliefd zou zijn? Mensen willen toch juist maat hebben?
Ik heb er zelf eentje van 1.43m en echt zo'n compacte, stabiele ouderwetse bonk. Dacht dat dit nu juist het type was waar tegenwoordig minder de vraag naar zou zijn.
Maar goed, zo zie je maar weer.
Niet dat hij te koop is hoor ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:10

Het zijn vooral veulens die ik keer op keer weer voorbij zie komen op EA :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:46

zelf heb ik geen problemen met verkopen, kan eigenlijk de vraag niet bijhouden :o
ik hoop natuurlijk dat dat blijft duren
ben ook wel maar een kleine fokker met 2 veulens per jaar vergeleken met vele anderen...dus dat scheelt wel

ik bemerk wél dat vaak de zomaar wat in het wilde weg gefokte veulens langer blijven staan, mensen willen wel nog geld uitgeven, maar willen er dan ook de waar naar qua afstamming, uiterlijk en opvoeding
ook val ik soms steil achterover als ik hoor hoeveel veulens sommige mensen dit jaar gefokt hebben 8)7 sja, als je 80 of bijna 200 (!) veulens fokt in 1 jaar tijd, kan je niet serieus verwachten alles aan een goede prijs kwijt te geraken 8)7 oververzadiging heet dat...
ik zie dan ook prijzen verschijnen waarvan ik denk: jesus daar geraak je toch nooit aan uit. zou zelf ook mijn veulens nooit aan zo'n lage prijzen verkopen
vind het ook een negatieve invloed hebben op de markt(waarde) want mensen denken dan algauw dat àlle veulens maar zo goedkoop moeten zijn

kwaliteit zal altijd blijven verkocht geraken, denk ik
ik laat komend voorjaar mijn jonge merrie iig ook dekken, heb al veel vraag naar een veulen van haar (en naar haarzelf) dus denk dat dat wel safe zit...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:06

Het zat eraan te komen natuurlijk. De tinkermarkt is een tijdlang net zo'n bubbel geweest als de huizenmarkt ;)

Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. En dat bedoel ik niet vervelend hoor voor de mensen die nog een paard te koop hebben. Het is niet zo dat alles wat niks is nu nog te koop staat ofzo. Maar er is gewoon jarenlang in de wildeweg gefokt met tinkers en dat gaat zich nu herstellen.

Daarbij is de doelgroep van tinkerfokkers ook een doelgroep die door de financiele crisis is geraakt. Vaak de recreant uit de "middenklasse" (ik zit daar ook in dus bedoel er niks denegrerends mee) maar daar zijn ook de klappen gevallen qua baanverlies.
Ook veel kopers die voor het eerst een paardje kopen kochten een tinker. Dat is iets wat mensen nu toch eerder uitstellen denk ik.

Ik heb dit jaar nog wel kunnen verkopen maar behoorlijk onder de prijs. Dus ik merk de klappen ook wel.
Volgend jaar verwacht ik weer een veulen wat ik wel goed verwacht te kunnen verkopen.
Ik kijk even aan hoe het allemaal ontwikkeld. Als de economie aantrekt dan durf ik verder te fokken. Wordt het allemaal nog erger dan ga ik ook jaren overslaan denk ik.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:42

Ik vind de markt ook erg slecht met de tinkers... De prijzen zijn naar beneden gekelderd, en je komt inderdaad veel tinkers tegen die al een poosje te koop staan. Ik heb Rino toendertijd in de opfok gedaan met het idee van over een jaar kijk ik wel verder, maar er is geen verbetering. Gelukkig heb ik dan wel een kennis die enorm geinteresseerd is in hem, en hem graag wilt kopen als hij de opfok uit komt volgend jaar, maar mensen kunnen altijd van gedachten veranderen.... Ik heb ook besloten om Anouk niet meer te laten dekken. Ik kan in de toekomst op financieel gebied niet twee (volwassen) paarden ergens in pension zetten, als ik het veulen niet kwijt kan, dus ik neem het risico niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:41

Markt ligt idd flink op zijn gat.
Ook voor een veulen met goede vader en goede keuringsresultaat kreeg ik bar weinig (serieuze) reacties.
We hebben uiteindelijk 2 serieuze reacties gehad: van ons buurmeisje (waar we hem uiteindelijk voor een markt-kapot-makende-prijs ;) aan hebben verkocht) en van een vrouwtje dat 3 weken later mailde. Die was perse op zoek naar een effen bruin (hengst)veulen met 4 witte benen. Ik moest haar helaas teleurstellen maar kon d'r wel doorsturen naar een vriendin die nog een 1 jarige bruine effen te koop had staan (zelfde vader als Eoin). En die heeft dat vrouwtje uiteindelijk gekocht :)

Maar hier wordt er ook niet meer voor de verkoop gefokt :n Waarschijnlijk pas weer over 6-7 jaar en dat veulen wordt dan weer aangehouden als opvolging voor Fayette.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:46

ik ben eigenlijk wel blij dat er mensen zijn die zo redeneren. jongens je moet er niet aan denken waar al die paarden uiteindelijk misschien belanden hè. wellicht doomdenken maar van paardenhandel an sich ben ik nu eenmaal niet zo kapot. mensen fokken deels voor verbetering van het ras maar daar sta je dan met je goed uitgezochte stambomen. markt op z'n gat en nu...??