Kan hengst nog vruchtbaar zijn weken na castratie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Kan hengst nog vruchtbaar zijn weken na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:09

Met het risico van tonnen kritiek over me heen te krijgen, want ik heb dus iets dom gedaan :o

4 Weken geleden heb ik mijn hengst laten castreren ... hij haat het echter om alleen te zijn,
en voor de rest heb ik enkel merries ...

Nu dacht ik, handeltje eraf betekent paard niet meer vruchtbaar, totdat ik hem vandaag lustig mijn merrie zag dekken!!!!
(en ja ik wist dat ze hengstig gedrag naar hem vertoonde, maar ik dacht dus echt dat dat geen kwaad meer kon)

Lichtjes ongerust ben ik dan toch maar eens op internet gaan zoeken, en nu blijkt dat hij toch nog vruchtbaar kan zijn??!
Is dit eerder een super uitzonderlijk toeval, of kan mijn merrie nu daadwerkelijk drachtig zijn???

En ja ik had eerst moeten nadenken ... maar ja spijt komt te laat hé ...
ze zijn zo een schattig paar samen, ze kroelen en kroezelen de hele dag door ... totdat de liefde vandaag een stapje verder ging ...

Iemand ervaringen???

JoCo

Re: Kan hengst nog vruchtbaar zijn weken na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:20

Oei heb zojuist een vroeger topic hierover gevonden ... en lees dus dat het wel kan zucht ...

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:21

Dan maar hopen dat hij niet raak geschoten heeft.. :)

MamaMiesje

:j minimaal 6 weken

astridelise

Ja dat kan nog, spannend!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:23

nou ik denk dat je kans maakt op een veulie! er is nog wel een hele tijd na de castratie actief sperma....

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:23

Oei ja, :=

Ik denk dat je het beste het even aan de dierenarts kan vragen. :j
Hij kan haar dan misschien opvoelen of scannen (na een tijdje natuurlijk) en dan kan je besluiten of je het houdt of niet.

Ik ben een beetje nieuwsgierig, heb je een foto van de hengst en de merrie? (apart :o )

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:28

Urbiezira schreef:
Oei ja, :=

Ik denk dat je het beste het even aan de dierenarts kan vragen. :j
Hij kan haar dan misschien opvoelen of scannen (na een tijdje natuurlijk) en dan kan je besluiten of je het houdt of niet.

Ik ben een beetje nieuwsgierig, heb je een foto van de hengst en de merrie? (apart :o )

Ik ga gewoon bloed laten trekken over enkele weken ... ik laat haar niet graag opvoelen of scannen. Tis nogal een geval
apart en ze heeft een superhekel aan dierenartsen ... vrees dat ze nog iets meesleept uit het verleden.

Ehum en de combinatie is ook niet alledaags ... de merrie is een Duits Volbloed (Rheinlander) en de hengst een arabische volbloed ...
Maar van dag 1 zijn ze al 'verliefd' ;°)

Nu moest het zo zijn, zou ik het veulen nooit bewust laten weghalen. Royality is een goede moeder (ze heeft al 2 veulens gehad) maar een winterveulen is natuurlijk wel wat anders ...

Ik ga proberen een foto te plaatsen, ma weet niet goed hoe dat werkt dus kan even duren :D

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:31

Dat kan idd nog! Is op een stal waar ik vroeger reed ook gebeurd :+

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:41

Afbeelding

Dit is de hengst (hij is pas 3, volop in de groei, vandaar dat hij wat mager is)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:43

Afbeelding
En dit is de dame in kwestie ...

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:49

Haha, uit 'ongelukjes' ontstaan de leukste veulens! Wat een knapperds trouwens, ben benieuwd hoe het veulen eruit gaat zien (als er een veulen van komt..) Ik neem aan dat je ze nu (ondanks het hoge schattigheidsgehalte) uit elkaar hebt gehaald? :P

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:53

WinterWortel schreef:
Haha, uit 'ongelukjes' ontstaan de leukste veulens! Wat een knapperds trouwens, ben benieuwd hoe het veulen eruit gaat zien (als er een veulen van komt..) Ik neem aan dat je ze nu (ondanks het hoge schattigheidsgehalte) uit elkaar hebt gehaald? :P

Hahaha -lol-
Ja heb ze uit elkaar gehaald, wel met pijn in het hart want ik zeg het je, de hele dag staan ze elkaar te besnuffelen en te beknabbelen ...
Ze eten samen hooi, trekken samen een sprintje, echte liefde :D
En dat terwijl mijn merrie superdominant is en een 'nieuw' paard onmiddellijk leert dat ZIJ de baas is!!!
Net daarom heb ik haar bij de "ruin" gezet, mocht hij dan echt opdringerig gedrag vertonen, liet ze zich tenminste niet doen, maar
het is gewoon vanaf minuut 1 liefde!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:32

Nou, het is in ieder geval wel een knap stel en over een paar weken zet je ze gewoon weer bij elkaar ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:58

Nou als het echt een volbloed is de merrie dan heb je misschien volgend jaar een mooi Anglo Arabisch veulen. :P

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:43

:+: wat liefff :)

Volgensmij wordt dat een leuk veulentje!

P.s, bedankt voor de foto's ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:17

Straks is je -misschien-veulen zo mooi dat je er volgend jaar spijt van hebt dat je de hengst hebt laten castreren :D .
Nou ja, blijkbaar zit je er niet erg mee, dus stiekem hoop ik dat ze gepakt heeft ;)
Jammer is wel dat het dan een november veulen wordt.....

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:19

Oeeh geef dat veulen dan maar aan mij :)) !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:58

petraaken schreef:
Nou als het echt een volbloed is de merrie dan heb je misschien volgend jaar een mooi Anglo Arabisch veulen. :P

Ik vroeg mezelf eigenlijk af. Is het nou een volbloed of een Rheinlander? Want dat is in mijn beleving nogal een verschil? Al kan ik het mis hebben natuurlijk.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:13

Kan nog wel, maar lijkt me sterk dat de merrie vanaf de eerste keer drachtig zou zijn... Zo niet, dan heb je in Oktober een "probleem" in je weiland lopen. ;)

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:17

Uit zo'n ongelukje heeft een kennis van mij een leuk veulen, haha. Ook de gecastreerde hengst te vroeg bij de groep gezet en die heeft een pony gedekt.
Is best een leuk veulen geworden, haha.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:06

Hoi Bokkers, even een triestig berichtje... het blijkt toch even anders. Toen ik gisteren aankwam, kwam de hengst juist van de merrie af, maw ik had het laatste van het "dekverhaal" gezien. Maar de staleigenaar stond er wel van het begin bij en hij zei dat de merrie wel degelijk gedekt was.
Eerst was ik dan wat ongerust (winterveulen, niet de combinatie die ik voor ogen had, ed) maar na een nacht slapen verheug je je wel op het eventuele "ongelukje". Ik heb namelijk de hele zomer geprobeerd mijn andere merrie te laten dekken, maar dat is helaas niet gelukt.

Wat blijkt, is het "dekken" in mijn ogen een "grap" van de staleigenaar,ttz de hengst is wel op haar gesprongen, maar heeft dus niet gedekt ... tof hé?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:12

Goh, wat een flauwe grap zeg ^)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:15

JoCo schreef:
Hoi Bokkers, even een triestig berichtje... het blijkt toch even anders. Toen ik gisteren aankwam, kwam de hengst juist van de merrie af, maw ik had het laatste van het "dekverhaal" gezien. Maar de staleigenaar stond er wel van het begin bij en hij zei dat de merrie wel degelijk gedekt was.
Eerst was ik dan wat ongerust (winterveulen, niet de combinatie die ik voor ogen had, ed) maar na een nacht slapen verheug je je wel op het eventuele "ongelukje". Ik heb namelijk de hele zomer geprobeerd mijn andere merrie te laten dekken, maar dat is helaas niet gelukt.

Wat blijkt, is het "dekken" in mijn ogen een "grap" van de staleigenaar,ttz de hengst is wel op haar gesprongen, maar heeft dus niet gedekt ... tof hé?

Dan gooi je 'm er alsnog bij :Y)

Al kan ik me voorstellen dat je dat niet doet om de redenen die je hier boven al noemt.. :+

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:17

Maar je zei zelf dat je hem lustig zag dekken.