kosten fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

kosten fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:05

er zullen vast en zeker wel topics over zijn maar kan ze even niet vinden.

maar ik wil in de toekomst dus voor een fjord gaan en ben nu een beetje aan uitspitten over de bloedlijnen, want ik
wil er een die lekker relaxt is en geen hittepitje haha.

nu is mijn vraag eigenlijk wat ong. een fjord kost met papieren en bijv. van de nakomeling Anton, Kunar en Reinar.

ik weet ook dat het afhangt van leeftijd en of het al zadelmak is etc.
maar liefst dus wel al zadelmak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:08

Dat hangt af van leeftijd, bouw, uitstraling, karakter, wat ze kunnen, beenstanden, predicaten, keurings resultaten en de vorige eigenaar.

Maar de meeste Fjorden zitten tegenwoordig tussen de 1500 en 1800 euro.

Overgens heb je weinig aan bloedlijnen, je kunt beter gewoon heel veel dieren uit gaan proberen en kijken welke bij jou past.

Ik betaalde voor mijn BjorkmannxYerxes merrie van 5 1500 euro. Nu een super leuk beest, maar walgelijk dominant en k heb er de eerste 2 jaar niet fatsoenlijk op kunnen rijden zonder risico om mijn nek te breken.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-12-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:09

mijn fjord met papier (v. drageset) van 13 kostte me 1500

Bon_Bon

Re: kosten fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:11

mijn fjord opgenomen stamboek v: Orsta koste 1400 zadelmak.

Kan soms n hypertje zijn maar is wel eerlijk, is er nog nooit vandoor gegaan, en rustig met lange teugel buiten te rijden naast groot verkeer :P

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:41

een bloedlijn zegt wat maar niet alles je kan beter eerst een srondkijken naar een geschikte fjord. Daarbij zijn het geen paarden die ontzettend in prijs verschillen, rond de 1500 tot 2000 eruro koop je een goede fjord.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:50

Het punt is vaak dat je met 1 of 2 kennismakingen niet direct zo'n paard leert kennen. Als je je wat verdiept hebt in de bloedlijnen dan is de kans dat je een fijn karakter treft groter.

Kunar en Anton zijn inderdaad aanraders. Reinars zijn ook braaf, maar wat sensibeler.

Voor mijn 1e merrie betaalde ik 9 jaar geleden 3000 gulden. Ze was toen 7,5 jaar. Mijn andere merrie was drachtig en heeft tegen de 2000 euro gekost. Die had ook haar kleurtje mee en was bijna 5.

De prijzen wisselen momenteel ook. Voor een ruin betaal je momenteel meer dan voor een merrie. De prijs van een ruin van een jaar of 4 die netjes ingereden is ligt zo rond de 1800 euro. Een merrie zit daar iets onder met een 16/1700 euro. Zijn ze iets ouder( jaar of 7/8) en hebben ze wat meer gezien dan gaan de prijzen snel naar de 2000 euro en soms meer. Ik heb het idee dat het merrie/ruinenverschil daar weer wat wegvalt.

Er is trouwens voor een paar weken terug nog een (onderbouwd) taxatietopic op fjordenwereld geweest: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... it=taxatie
Misschien heb je daar nog wat aan.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:34

Mijn merrie is 9 jaar oud en ik heb er 2000 euro voor betaald (vorige maand).
Ze heeft papieren en is ingeschreven bij het stamboek.
Verder is ze echt super braaf! Goed gereden springen en dressuurmatig (en aangeleerd), bomproof en zonder eigenwijze streken.

Edit:
Ik heb trouwens mijn Fjord eerst een maand op proef gehad om te kijken of er wel een "klik" was en ze me beviel.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:56

hajj

Een fjord is echt heel cool. Ik was bij een vriendin die ging een fjord inrijden nou het zadel kende die maar er opzitten niet ze stijgt zo op en hij heeft geen stap naar voor of achter gezet het enige wat hij wou is naar het gras hahaha :+ hoeveel een fjord kost...Ze zijn niet zo heel duur denk rond de 1500 heb je al een goede zadel moet je meestal wel een brede boom hebben. Maar fjorden zijn wel eigenwijs hoor en niet makkelijk te rijden ken er 1 die achter anderen aanhobbelt als je niet duidelijk bent en als dat hem niet lukt gaat hij bokken en hoopt dat je dan valt maar buiten kan er een bom ontploffen hij zou er niet harder van gaan lopen of 3 passen en dan denkt pfffffffffff waar ben ik aan begonnen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:57

ik had een brusvein en daar betaalde ik toen de tijd 1800 euro voor.. het ligt er ook maar aan wat de gek er voor vraagt !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:51

moeilijk hoor,het is net ook wat iemand ervoor wil geven.

mijn merrie is een OrstaxBrusvein en toen ik haar kocht was ze 11.
ik heb haar wat goedkoper kunnen overnemen omdat ze aan 1 oog wat minder bleek te zien.
1600 heb ik voor haar betaald,maar de oorspronkelijke vraagprijs lag ook wel een stukje hoger.
ze heeft ook haar kleur mee(gra)
ik heb zelden een pony gekend met zo'n fijn en bomproof karakter.
wel eentje met een behoorlijk karakter en pittig voorwaarts,maar zo betrouwbaar als wat.

mirjam_ritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:59

wat hebben jullie allemaal veel voor jullie fjorden betaald..wat ik om me heen hoor is de hele paardenmarkt ook ingestort en vooral haflingers en fjorden zijn bijna niks meer waard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:18

je mag best wel wat betalen voor een goede pony,of dat nu een haflinger/fjord of wat dan ook is.
het is ook net wat je een pony waard vind en wat je er dus voor wil geven

Amreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:30

mirjam_ritaa schreef:
wat hebben jullie allemaal veel voor jullie fjorden betaald..wat ik om me heen hoor is de hele paardenmarkt ook ingestort en vooral haflingers en fjorden zijn bijna niks meer waard.

Ik heb ondanks de crisis echt het idee dat de prijzen van de fjorden hoger liggen als ooit te voor. Dan heb ik het wel gewoon over gezonde, beleerde dieren met een vol papier. Maar het blijft met een paard altijd wat de gek er voor geeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:09

Amreen schreef:
mirjam_ritaa schreef:

Ik heb ondanks de crisis echt het idee dat de prijzen van de fjorden hoger liggen als ooit te voor. Dan heb ik het wel gewoon over gezonde, beleerde dieren met een vol papier. Maar het blijft met een paard altijd wat de gek er voor geeft.

Klopt inderdaad. Ik zie het alleen maar als een positief iets. Fjorden worden vaak samen met de Haflingers langs een bepaalde lat gelegd, maar qua prijzen gaat dat al een hele tijd niet meer op. De Haflingers zijn eerder en sneller in prijs gestegen dan de Fjorden doen en hebben gedaan. Het niveau mag best wat dichter bij elkaar komen te liggen en met die inhaalslag is de markt nu bezig.

Ik kan het dus alleen maar toejuichen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:14

Ik vind het een prima idee dat fjorden duurder aan t worden zijn. Houdt misschien ook in dat mensen eindelijk denken dat dat veulen wel n leuk maatje is voor kleine kinderen, dat die net beleerde 3 jarige leuk is voor de kinderen enz... Worden we op onze fjord ook wat serieuzer genomen

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:18

voor mij was dit 6 jaar terug dat ik 1800 betaalde en idd je mag best wat betalen voor een fjord of haflinger :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:51

Mijn fjord merrie van toen net 16 jaar is Halstor x Myrstein kostte me 50,00

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:56

SecretLIN schreef:

ooh das wel heel goedkoop :D

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:30

Mijn fjordenmerrie veulen v: Orsta heb ik gekocht voor 375
Moet alleen nog even geduld hebben, maar een super beestje!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:39

ATE schreef:
SecretLIN schreef:

ooh das wel heel goedkoop :D

Ja was meer een symbolisch bedrag mensen wouden gewoon zeker zijn van een goed thuis, vreemde is wel heb nooit meer iets van ze gehoord of gezien maar mijn merrie is 100% gezond en iedereen vind dr echt prachtig :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:50

heb voor mijn hengste veulen 300 betaald maar dat is in deze tijd volgens mij een normalen prijs voor een Hengst..

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:45

Mijn Andor (Bjorgard X Briggen) kostte me 1100. Hij was 3, kende nog niets en was nog hengst. En het is een kleintje voor zijn soort (1.34) Gelukkig heb ik er een gouden pony aan!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:54

Mijn fjordje was 1250, 2,5 jaar, beleerd voor de kar, maar niet zadelmak en niet echt borstelmak :Y)
Kestor x charis, maar hiij zit ergens in de bloedlijn van Hildar 1, al weet ik niet hoe precies.
Maar ik bent het eens met velen hier, een goed paard is geen bloedlijn, dat is het dier zelf.
Veel succes!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:46

Ik heb 18 jaar geleden 3500 gulden voor mijn Brusvein x Myrstein betaald, hij was 3,5 en alleen zadelmak. Hij is 1.50 en A-premie.
Ik vind dan ook dat de prijzen in de loop der tijd niet zo veranderd zijn.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:21

ikheb 4 maandwen geleden een hengst veulen gekocht vader = timor betaalde ik 750 euro voor hij wordt rond de 1.50

ben super blij met hem