Fokken op karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Fokken op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 13:39

In menig foktopic worden dieren aangeprezen om hun beweging, bouw en gangen.
In het zoeken naar de juiste fokmatch wordt gekeken naar eventuele tekortkomingen in de bouw van het eigen fokdier, en men tracht dat dan te compenseren door de juiste hengst daarbij te zoeken.
Er wordt dus heel veel gepraat over bouw en beweging, maar 1 ding blijft daarbij bijna altijd achter: het karakter.
Sure: het paard mag werkwillig zijn, sensibel, voorwaartse drang hebben.
Maar wat doet men in de reguliere fokkerij met 'draken-karakters', die zitten er immers tussen? En ook dat wordt zonder pardon doorgegeven.
In de IJslanderfokkerij op IJsland belandt alles in de worst dat om niet nader te verklaren redenen drakerig gedrag vertoond (karakterfouten), dus veel trappen/ bokken/ steigeren/ blind wegvliegen. Dat klinkt best cru, maar ik begin het steeds beter te begrijpen.
Een 'heet' dier hoeft geen 'onbetrouwbaar' dier te zijn, mits je ook fokt op karakter.
Heel vaak zie ik dat merries maar ingezet worden voor de fok omdat ze onder het zadel onhandelbaar zijn, maar ook dat geef je door wanneer het karaktergerelateerd is (en dus niet door trauma). Dan fok je dus een veulen met eigenschappen die je juist niet wil.

Ik ben benieuwd hoe mensen daar hier over denken. Ik vroeg me laatst bijvoorbeeld af hoe dat in de Haflinger en Fjorden-fokkerij gaat. Mijn Haflinger van vroeger was een volstrekt ander type dan ik nu zie lopen, in hoeverre sluit men dieren van het fokproces uit op basis van karakterfouten? Ik heb de indruk dat dat namelijk niet echt gebeurd.... shoot! Ben benieuwd...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:56

Ik fok in principe voor de sport maar houd altijd in gedachten dat als het geen talentje is een recreatieruiter er liefst ook nog mee overweg moet kunnen. Ik fok namelijk niet om ze rechtstreeks bij het slachthuis te kunnen afleveren :n .

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:59

Ik kan je volledig volgen in je betoog. Ik zit sinds 4 jaar in de western wereld en de quarters en paints die ik ken hebben allemaal een cool en rustig karakter. Toen ik, kort na de overstap naar de western wereld, mijn verwondering daarover uitsprak tegenover een trainer met meer dan 30 jaar ervaring was zijn antwoord :
"Onze paarden stammen af van de paarden die in de VS werden en worden gebruikt in het veehoeden en een cowboy moet paarden hebben die 100 % betrouwbaar zijn zodat hij al zijn aandacht bij het vee kan houden, alle moeilijke karakters eindigden dan ook als biefstuk".
Als je dit enkele eeuwen lang volhoud dan krijg je paarden zonder karakter storingen.
Koppel dit dan aan een ontspannen rijstijl en veel aandacht voor het opvoedingsfacet van het paardrijden
en iedereen zegt "amaai jullie paarden zijn zo braaf".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:29

Ah, jullie herkennen er dus wel iets in? Tja, het KWPN heeft ook jaren op beweging gefokt. Hetgeen nu geresulteerd heeft in een aantal zeer getalenteerde paarden die helaas maar door een paar mensen te rijden zijn.
En zelfs voor die getalenteerde ruiters mag je niet applaudisseren, want dan ontploft het paard.
Dan fok je toch een suïcide machine?
Je helpt paarden er ook niet mee om zo'n moeilijk karakter er elke keer weer in te fokken, want zoals terecht aangegeven eindigen die vaak in het slachthuis doordat vrijwel geen enkele ruiter er mee om weet te gaan.

Hoe kan het toch dat daar volledig aan voorbij gegaan wordt? Is karakter ondergeschikt aan beweging? Of is het domweg zo dat men bij vererving alleen maar bezig is met kleur/ beweging en bouw en het karakter geheel over het hoofd ziet?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:28

Ook in de ponyfokkerij zie je hetzelfde: prestatiegericht fokken. Dat betekent meestal (kort door de bocht ;) ) een sporttypisch gebouwde pony met "lange benen". Om de een of andere reden gaat de lengte van de benen meestal rechtevenredig omhoog met de heetheid van de pony.
Je kunt je dus afvragen of veel van deze pony's nog wel kinderpony's zijn of dat het meer tweede-helft-tiener-pony's of kleine-volwassenen-pony's zijn.

Bijvoorbeeld: De New Forest pony was "vroeger" een rustig ras, vrij robuust, tamelijk kortbenig en werd gebruikt in de bosbouw / landbouw. Tegenwoordig wordt meest het fokken van een sporttype nagestreefd, en de heetheid is behoorlijk toegenomen.
Het valt me overigens wel op dat bij wedstrijden NF's vaak nog rustig, koppie omlaag, op 3 benen buiten de ring staan te wachten op hun beurt en dat het knopje ineens om gaat wanneer ze de ring betreden. Dat vind ik dan wel weer mooi.

Overigens zou ik niet weten of er binnen dit stamboek ook bewust op "pit" gefokt wordt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:35

Ik vertrek met een goede basis en maak bij hengsten keuze een lijst adhv passend exterieur, beweging en prestatie. Daarna wordt de bloedlijnen/pedigree nagekeken waarbij hengsten met negatieve berichtgeving (ivm karakter, erfelijk te kort komingen, nakomelingen) zonder pardon van de lijst afgeschrapt worden. Dan wordt naar kleur gekeken (en wordt alles dat schimmel = slecht karakters of zwart = doorgefokt is geschrapt).

EN dan blijf ik met een korte lijst over van misschien 2 of 3 hengsten die voldoen aan AL MIJN eisen die ik dan zelf ga bezoeken, bekijken en beoordelen. Veelal valt dan een hengst af aan stal gedrag of 'iets' dat mij niet aanstaat.
Als ik niet bij de hengst mag komen, als ze niet durven de staldeur open te doen ... komt het gewoon niet in aanmerking.

Een mooie exterieur enz is natuurlijk meegenomen maar zonder een brave, handelbaar EN rijbaar !! karakter hebt je niets!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:36

Ninx schreef:
Ah, jullie herkennen er dus wel iets in? Tja, het KWPN heeft ook jaren op beweging gefokt. Hetgeen nu geresulteerd heeft in een aantal zeer getalenteerde paarden die helaas maar door een paar mensen te rijden zijn.
En zelfs voor die getalenteerde ruiters mag je niet applaudisseren, want dan ontploft het paard.
Dan fok je toch een suïcide machine?
Je helpt paarden er ook niet mee om zo'n moeilijk karakter er elke keer weer in te fokken, want zoals terecht aangegeven eindigen die vaak in het slachthuis doordat vrijwel geen enkele ruiter er mee om weet te gaan.

Hoe kan het toch dat daar volledig aan voorbij gegaan wordt? Is karakter ondergeschikt aan beweging? Of is het domweg zo dat men bij vererving alleen maar bezig is met kleur/ beweging en bouw en het karakter geheel over het hoofd ziet?

Ik denk dat je de fokkerij en ook vaak de vraagstelling om advies bij een aanparing niet helemaal goed volgt. Bij het KWPN wordt al decenia mede op karakter beoordeeld, natuurlijk de hengsten in de verrichting, heel actueel is er vorige week nog een om die reden uitgegaan, de merries in de EPTM test maar ook bij ibop en in de keuringsring.
Op de voorpagina staat een verslag van testen met vallende paraplu's en lopen over zeiltjes etc.
Verder zoeken de meeste goede fokkers bij hun merries hengsten die die merries aanvullen en zo nodig verbeteren, o.a. ook op het gebied van werkwilligheid en karakter.

Dus om nu even te zeggen dat dat een verwaarloost gebied is binnen de KWPN fokkerij is nogal kort door de bocht.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:38

gem schreef:
Overigens zou ik niet weten of er binnen dit stamboek ook bewust op "pit" gefokt wordt.

Ik denk dat veelal wordt "pit" met prestatie verwaard.
Maar ik ben het met je eens dat een ras, bijvoorbeeld NF, veel verandert is over de laatste decenia om aan de 'prestatie' drift van eigenaars/gebruikers, en dus de markt, te voldoen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:43

sarabande schreef:
Ik denk dat je de fokkerij en ook vaak de vraagstelling om advies bij een aanparing niet helemaal goed volgt. Bij het KWPN wordt al decenia mede op karakter beoordeeld, natuurlijk de hengsten in de verrichting, heel actueel is er vorige week nog een om die reden uitgegaan, de merries in de EPTM test maar ook bij ibop en in de keuringsring.
Op de voorpagina staat een verslag van testen met vallende paraplu's en lopen over zeiltjes etc.
Verder zoeken de meeste goede fokkers bij hun merries hengsten die die merries aanvullen en zo nodig verbeteren, o.a. ook op het gebied van werkwilligheid en karakter.

Dus om nu even te zeggen dat dat een verwaarloost gebied is binnen de KWPN fokkerij is nogal kort door de bocht.

En toch wordt door oa het KWPN hengsten goedgekeurd waarbij er een opmerking is over de karakter (jl en in het verleden)! Er wordt dus weldergelijk meer waarde gedrukt op vermogen, beweging en/of exterieur dan op karakter ... want anders zou een hengst met een niet betrouwbare karakter ggk worden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:47

Ninx schreef:

Ik reageer met name op deze totale onzin.
Ieder paard is een totaal plaatje bij de een is dit overheersend bij de ander iets anders. Hengsten met echt een moeilijk karakter worden niet goedgekeurd.
Het is niet zomaar een hengstje dat eruit ging, maar een die zeer nauw verwant is met een van de beste paarden ter wereld op dit moment. Toch kiest het stamboek er voor om hem niet ter dekking te stellen, alhoewel ik denk dat er veel gegadigden voor waren.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:50

je topic is zéér interessant, maar tikkeltje laat.
Net in KWPN & nog meer overkoepelend wordt nu aandacht gegeven aan het karakter, zoals Sarabande ook schrijft.

Het is een belangrijk gegeven, zou het ook altijd moeten zijn, maar het wordt inderdaad vaak als minder belangrijk ervaren dan kwaliteit etc.

Je kan KWPN niet echt met de vinger wijzen, er was altijd een uitvoerig verslag nav het verrichtingsonderzoek ivm karakter/stalgedrag/rijdbaarheid.

Daar zitten sommige andere stamboeken (ik denk vb BWP, omdat ik daar meest mee geconfronteerd word) nog half zover niet in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:53

lientjeds schreef:
je topic is zéér interessant, maar tikkeltje laat.
Net in KWPN & nog meer overkoepelend wordt nu aandacht gegeven aan het karakter, zoals Sarabande ook schrijft.

Het is een belangrijk gegeven, zou het ook altijd moeten zijn, maar het wordt inderdaad vaak als minder belangrijk ervaren dan kwaliteit etc.

Je kan KWPN niet echt met de vinger wijzen, er was altijd een uitvoerig verslag nav het verrichtingsonderzoek ivm karakter/stalgedrag/rijdbaarheid.

Daar zitten sommige andere stamboeken (ik denk vb BWP, omdat ik daar meest mee geconfronteerd word) nog half zover niet in.

Jep, rijkelijk laat wellicht... Maar ik zie het nog niet 1,2,3 gebeuren dat er grote verschuivingen gaan plaatsvinden.
Overigens heeft iedereen het maar over karaktertests van de hengst, maar hoe zit dat met de merries? Die bepalen 50% van de mix!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:56

Ik vraag me af of er echt paarden zijn met een slecht karakter. Er moet een juist klik zijn met de ruiter als ik naar de HK (KWPN) kijk van dit jaar en zie dat HP daar een stuk of 4, 5 hengsten in de HC rijdt en na zijn proef met allemaal! aan een lang teugeltje de ring uit stapt...klasse zo hoort 't.

Daarnaast zijn er denk ik ook heel veel paarden die slecht karakter toegedicht krijgen die iets mankeren, hoe anders kan een paard aangeven dat ie ergens last van heeft dan door in verzet, stijgeren of wat dan ook te komen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:58

Ninx schreef:
Overigens heeft iedereen het maar over karaktertests van de hengst, maar hoe zit dat met de merries? Die bepalen 50% van de mix!

Daar heb je overschot van gelijk, maar daar gaan de fokkers zelf in de fout.

Dat zie je hier toch ook constant op bokt, karakter is een aandachtspunt voor de merrie, maar toch gaat iedereen vrolijk gaan verderfokken. Sommige dieren zijn gewoon NIET te rijden in de sport, dus worden dan maar als fokmerrie ingezet.

Pas op: ikzelf heb het ook ooit 1x gedaan, maar k heb daar wel een les uit geleerd. :o

Jord: allemaal goed & wel, het ligt altijd aan de ruiter, het paard "mankeert iets", maar feit is dat sommige paarden gewoon meer werklust hebben dan andere, sommige gaan ook bij topruiters het varken uithangen, zoals bij de mens heb je ook bij de paarden exemplaren die es dringend heropgevoed moeten worden, en zelfs dan nog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:02

Ninx schreef:
Jep, rijkelijk laat wellicht... Maar ik zie het nog niet 1,2,3 gebeuren dat er grote verschuivingen gaan plaatsvinden.

Welicht zou je mijn eerste post even kunnen lezen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:02

Denk niet dat het een kwestie van heropvoeden is maar met zo'n karakter om kunnen gaan. Hoe vaak hoor je geen verhalen van een paard dat niet te rijden is en jaren later op topniveau presteert, Parcival, Prisco, Bonfire... Juist die moeilijke karakters zijn vaak later de toppers, maar idd niet voor amateurs.

lientjeds

Re: Fokken op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:05

Clinton was ook zo'n voorbeeld, maar heb je die in het parcours gezien?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:06

Jord schreef:
Ik vraag me af of er echt paarden zijn met een slecht karakter. Er moet een juist klik zijn met de ruiter als ik naar de HK (KWPN) kijk van dit jaar en zie dat HP daar een stuk of 4, 5 hengsten in de HC rijdt en na zijn proef met allemaal! aan een lang teugeltje de ring uit stapt...klasse zo hoort 't.

Daarnaast zijn er denk ik ook heel veel paarden die slecht karakter toegedicht krijgen die iets mankeren, hoe anders kan een paard aangeven dat ie ergens last van heeft dan door in verzet, stijgeren of wat dan ook te komen?

Ik denk dat er paarden qua karakter niet geschikt zijn als rijpaard, en dus ook niet ingezet moeten worden voor de fok.
Natuurlijk zijn er paarden met karakterfouten, zoals die er ook zijn bij mensen en honden.
Overigens denk ik dat er meer mensen zijn met karakterfouten dan dieren, whehe!
Enfin, veel van het fokmateriaal dat zich goed leent voor topsport en dus topruiters gaat ook naar Miepje en Sientje die ook graag proefjes willen gaan rijden maar hun breken met zo'n heetgebakerd ubersensibel paard.
Wanneer je je alleen maar richt op topsport, fok je paarden voor een heeeeeele kleine doelgroep. Het is juist de grotere groep die iets beter bediend zou moeten worden, een looplustig paard met een stabiel karakter dat niet van ieder vallend blaadje uit zijn plaat gaat.
Die paarden zijn voor zo ontzettend weinig mensen geschikt, maar worden aan de lopende band gefokt.... why?

Ben blij dat jij er net zo over denkt wat merries betreft, ik begrijp die hele focus op hengsten niet.
Ik pleit voor fokken met gekeurde merries EN hengsten, aan de hand EN onder het zadel... bij alle rassen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:08

lientjeds schreef:
Sommige dieren zijn gewoon NIET te rijden in de sport, dus worden dan maar als fokmerrie ingezet.

Pas op: ikzelf heb het ook ooit 1x gedaan, maar k heb daar wel een les uit geleerd.

Dat is ook heel kwalijk, daarom pleit het stamboek ook voor een prestatietest voor alle merries, maar dwingt dat nog niet af. Ik begrijp niet waarom mensen zeggen sportpaarden te fokken met merries die niet bewezen hebben dat ze daar zelf voor geschikt zijn.

Neem mijn Sarabande, die kan eigenlijk alles, maar is ook best eigenwijs. Dat is vrij normaal bij paarden met zoveel volbloed en niet iets dat door een goede ruiter niet te bewerken is, anders had ze geen ZZL wedstrijden gelopen.
Maar wel iets om rekening mee te houden met de aanparing. Vandaar o.a. ook de keuze voor Westenwind die een heel braaf karakter heeft.

lientjeds

Re: Fokken op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:10

Ter info: Ik reed er wel mee in de sport, maar ze was gewoon véél makkelijker te rijden eenmaal ze drachtig was.
Maar eenmaal veulen eraf, was de draak terug. Dus geen goede reden om te fokken, lijkt me :o

En mijn merrie zou met gemak die prestatietest volbracht hebben. Tis dan gewoon ook weer een kwestie van de gepaste ruiter ervoor te vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:10

sarabande schreef:

Die testen worden sinds kort ingezet.... goede zet, maar wel wat laat vind ik.
En je zegt het goed: GOEDE FOKKERS. Fokken is een vak en geen hobby... daar moet je je vingers niet branden wanneer je niet weet waar je mee bezig bent.
Maar men lijkt zich vrijwel uitsluitend op paarden voor topsport te willen richten, het allround paard: dus een paard met veel looplust, veel beweging EN een stabiel karakter zodat idd Sientje en Miepje er ook iets mee kunnen lijkt geen prio te hebben.... Dat vind ik jammer, want Sientje en Miepje zijn 80% van de doelgroep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:12

sarabande schreef:
Dat is ook heel kwalijk, daarom pleit het stamboek ook voor een prestatietest voor alle merries, maar dwingt dat nog niet af. Ik begrijp niet waarom mensen zeggen sportpaarden te fokken met merries die niet bewezen hebben dat ze daar zelf voor geschikt zijn.

Helemaal mee eens! Want welke fokker is 100% objectief over zijn eigen fokmateriaal?
Er is maar 1 objectieve graadmeter: naar de keuring ermee!
Ik vind dat beide ouderdieren zich aan de hand en onder het zadel moeten hebben bewezen, hopelijk wordt dat toch een verplichting.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:13

Ik ben zelf ook zeker gekeken naar het kakakter van de hengst bij het zoeken naar een hengst voor mijn merrie.

Hardstikke koele kikker. En hardstikke lief en werkwillig...

Maar wat een veulen is er uit gekomen...

Jeetje mina, wat een draak! Dat is echt niet leuk... Dus je van wel fokken op karakter, maar dat is het nog maar de vraag of er ook echt uit komt wat je wil...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:13

Ninx schreef:
Die paarden zijn voor zo ontzettend weinig mensen geschikt, maar worden aan de lopende band gefokt.... why?.

Nogmaals je strooit met vooroordelen die je niet onderzocht hebt. Het meest wat ik in de basissport zie is mensen die op een paard zitten dat een maatje te groot voor ze is in talent en kunnen.
Ook kopen veel talentloze amazones hele jonge paarden met klinkende afstammingen, waar ze niet mee om kunnen gaan en die ze dan voor de rest van het paard zijn leven flink verpesten
Paard wordt verkocht en er is weer een draak bij op de markt.

Euhh die testen worden sinds kort ingezet, waar haal je dat vandaan :?

Die bestaan al heel lang

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:15

De keuring is dan weer voor diegene met voldoende centen, en als je je merrie een beetje door een prof laat voorbrengen, raakt bijna elke merrie erdoor, ongeacht het karakter.