paardenfokken.nl hoe betrouwbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

paardenfokken.nl hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:35

ik heb een leuk paardje te koop zien staan en dan kijk ik altijd even op paardenfokken.nl
de moeder was ook bekend, dus die opgezocht.

nu staan er 2 nakomelingen in, van hetzelfde jaar..... hoe kan dat nou, het is een andere vader?
hoe betrouwbaar is de site? wat kan er anders misgegaan zijn?
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=27776

NatasjavE

Re: paardenfokken.nl hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:53

Je zou kunnen denken aan embryotransplantatie maar er staan veel fouten op paardenfokken...

Je kan nl zelf een paard invoeren, een fout is dan snel gemaakt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:32

FB -> F-AM

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:37

De ene is een hengst en de andere een ruin, misschien is t dier eerder verkocht (en geruind) en heeft de 2e eigenaar hem opnieuw in PF gezet? 1 van de 2 heeft sowieso een fout gemaakt bij de vader.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:05

Of 1 van de 2 is bij de verkeerde moeder gezet. Er zijn zoveel Ilona's.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:12

Er zijn paarden die een tweeling krijgen en er zijn tweelingen die het allebei overleven. ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:14

insun schreef:
Er zijn paarden die een tweeling krijgen en er zijn tweelingen die het allebei overleven. ;)

Meestal hebben die dan wel dezelfde vader ;)

Paardenfokken doet er wel veel aan om alles zo veel mogelijk te controleren. Een paard waarvan de info geverifieerd is wordt geblokkeerd, zodat er niet meer per ongeluk door gebruikers iets aan veranderd kan worden.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:19

Nicole288 schreef:
insun schreef:

Meestal hebben die dan wel dezelfde vader ;)

Hihi, ik moet de volgende keer toch maar eerst de link lezen. :=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 02:06

an sich wel redelijk betrouwbaar, tenminste uit eigen ervaring, als ik naar de link kijk zie ik dat de bovenste nakomling van Ilona geen levensnummer heeft, ga er dan vanuit dat die niet kloppend is.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 02:24

Ik vind het niet betrouwbaar. Ik heb mijn eigen paarden er ook op gezet... je kan zo een leuke bloedlijn verzinnen als je dat wilt.. daarbij kan je ook de predikaten zelf invullen..

Ik vraag de gegevens van de nakomelingen op via het KWPN. Dat is wel betrouwbaar!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:55

Clouwdy schreef:
Ik vind het niet betrouwbaar. Ik heb mijn eigen paarden er ook op gezet... je kan zo een leuke bloedlijn verzinnen als je dat wilt.. daarbij kan je ook de predikaten zelf invullen..

Ik vraag de gegevens van de nakomelingen op via het KWPN. Dat is wel betrouwbaar!

Ja je moet de paarden zelf invoeren maar denk maar niet dat je zomaar met predikaten kan gooien. Dat wordt weldegelijk gecontroleert. Na controle worden de paarden geblokkeerd zodat zelfs degene die ze invoerde niet meer kan wijzigen. Daarvoor moet je een mail sturen naar de webmaster. Ik zeg niet dat het 100 % betrouwbaar is iedereen kan wel eens een fout maken maar wees maar gerust dat alle gegevens gecontroleerd worden zeker wat het de goedgekeurde hengsten betreft. Sommigen zijn zelfs te vinden onder hun sportnaam.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:06

Het is niet betrouwbaar... sterker nog... bij mijn merrie staat een nakomeling ingevoerd die niet van haar is. Ik heb al een paar keer aangegeven dat dit niet klopt (hoewel het wel leuk staat!!). Op een gegeven moment was die nakomeling eraf, maar ondertussen staat ie er weer op. Nu denk ik... laat maar... maar de gegevens kloppen dus voor geen meter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:45

Dan moet er iemand dat veulen ingevoerd hebben maar de verkeerde merrie aangeduid hebben.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:39

Tsja zou kunnen... maar wat ik niet snap is dat het bewuste paard geen nederlandse eigenaar heeft, dus wie dat nou steeds invoert???

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:16

Ik vind PF wel betrouwbaar. Fouten worden nu eenmaal gemaakt en die zijn te wijzigen. Zelfs het KWPN maakt fouten. In het boekje prestatiemerries staat zelfs een grove fout, op PF staat diezelfde fout. Het gaat om de merrie http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=27979 .
Zij heeft in 1 jaar nl 1970 volgens het KWPN 2 veulens gekregen.
De ene is de goedgekeurde dekhengst Locomotief van Hoogheid en de tweede is de merrie Lenderose van Goudsmid. In die tijd hadden ze van embryotransplantatie nog echt niet gehoord. Dus hoe dit heeft kunnen ontstaan??

Cerize, om welk paard gaat het?? Ik wil het wel voor je veranderen.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:56

petraaken schreef:
Clouwdy schreef:

Ja je moet de paarden zelf invoeren maar denk maar niet dat je zomaar met predikaten kan gooien. Dat wordt weldegelijk gecontroleert. Na controle worden de paarden geblokkeerd zodat zelfs degene die ze invoerde niet meer kan wijzigen. Daarvoor moet je een mail sturen naar de webmaster. Ik zeg niet dat het 100 % betrouwbaar is iedereen kan wel eens een fout maken maar wees maar gerust dat alle gegevens gecontroleerd worden zeker wat het de goedgekeurde hengsten betreft. Sommigen zijn zelfs te vinden onder hun sportnaam.

Ik heb mijn paard wat predikaten gegeven... en je kan het gewoon opslaan. Hij is nu kroon, elite en premiehengst :D Daarbij kan je ook elk gewenst niveau invullen. Ik dacht dat ik ooit Z voor punten had gereden dus had Z springen ingevuld. Nu bleek via het KWPN, dat ik niet voor punten heb gereden (10 jaar geleden...). Er wordt dus niets gecontroleerd, want hij heeft al een behoorlijke tijd op Z springen gestaan.. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=358532.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:57

Dat slaat natuurlijk nergens op. Het enige predikaat die een ruin kan krijgen is ster. En ja, je kunt zelf invullen hoe ze in de sport hebben gelopen. De enige die je voor de gek houdt ben jezelf dan. Ik heb dus je 'predikaten' weer weggehaald.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:08

Als paardenfokken een fout gemaakt heeft, is het heel eenvoudig om daar een mailtje naar toe te sturen aangeven wat er fout is. En zij wijzigen het voor je.(als je tenminste zelf eigenaar van het paard bent)
Bij een van mijn paarden stond extra informatie (door de bijrijder gedaan) die niet van toepassing waren (in mijn ogen). Ik wou het veranderen, dat ging niet, dus mailtje gestuurd naar paardenfokken en het was dezelfde dag nog veranderd.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:10

flyfly schreef:
Dat slaat natuurlijk nergens op. Het enige predikaat die een ruin kan krijgen is ster. En ja, je kunt zelf invullen hoe ze in de sport hebben gelopen. De enige die je voor de gek houdt ben jezelf dan. Ik heb dus je 'predikaten' weer weggehaald.

Ik heb de predikaten alleen maar toegevoegd om te laten zien dat je deze kan wijzigen. Mij hoef je niet uit te leggen dat een ruin geen premiehengst kan zijn :+ Dus zo kan het bij elk paard gewoon ingevuld worden. Stel dat je deze database wilt raadplegen voor een paard welke je op het oog hebt, kan je dus tegen onwaarheden lopen. Voor mij maakt het niet uit wat er bij mijn paard staat, ik heb hem al 17 jaar en hij gaat ook nooit meer weg. Maar iemand die een leuk paard op het oog heeft, kan misschien wel lezen dat deze bepaalde predikaten heeft en een bepaald niveau loopt.. het is dus niet zo dat je alleen jezelf voor de gek houdt.. maar zo kan een eventuele koper die niet beter weet ook voor de gek gehouden worden... Dat is wat ik kenbaar wilde maken!

Via het KWPN weet je echt wat een paard heeft gelopen.. daar zie je ook de laatste datum wanneer deze in de betreffende klasse is gestart. En natuurlijk zullen daar ook dingen fout gaan.. Maar vind het zelf betrouwbaarder dan dit.

Fijn dat je het weggehaald hebt, dan hoef ik dat niet meer te doen :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:11

kan zijn dat het paard 2keer is ingevoerd? mijn zusjes paard staat er ook 2 keer op

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:19

Ach foutjes komen voor. Een van de veulens is van een andere Ilona. Ik heb in het verleden ook wel een paar fouten gerapporteerd en paardenfokken heeft dit goed opgepakt. Je kunt predikaten en prestaties bij elkaar liegen voor de verkoop maar dat kan in een advertentie ook. Uiteindelijk is dit makkelijk te controleren bij het stamboek en kom je jezelf daardoor tegen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:52

flitzz schreef:
Als paardenfokken een fout gemaakt heeft, is het heel eenvoudig om daar een mailtje naar toe te sturen aangeven wat er fout is. En zij wijzigen het voor je.(als je tenminste zelf eigenaar van het paard bent)
Bij een van mijn paarden stond extra informatie (door de bijrijder gedaan) die niet van toepassing waren (in mijn ogen). Ik wou het veranderen, dat ging niet, dus mailtje gestuurd naar paardenfokken en het was dezelfde dag nog veranderd.

Ik heb zo ook een paar keer gemaild, dat de informatie niet klopt. Dan halen ze het weg en dan staat het er na een tijdje weer op.

@flyfly: het gaat om de merrie in mijn profiel. Winslow is geen nakomeling van haar... Ik heb haar al vanaf haar derde in mijn bezit en ken de fokker persoonlijk. Dus weet dit heel zeker.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:16

cerize: Dan is er ergens iemand die denkt dat hij het bij het juiste eind heeft en dat de info onterecht wordt weggehaald en het daarom weer terugzet.
Wat je kunt doen is bij jouw paard bij extra info je emailadres neerzetten, als ze bij paardenfokken dan een mailtje krijgen met verzoek tot aanpassing van de info nemen ze eerst contact met jou op (zo heb ik dat tenminste meegemaakt, toen wilde iemand de oma van mijn merrie vervangen door een ander paard, doordat mijn mailadres er bij stond kon paardenfokken het eerst navragen en is dat niet doorgegaan)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:08

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:10

Een fout is snel gemaakt, maar ben enkele jaren geleden zo toch ook wel interessante dingen te weten gekomen, die ik zonder Internet nooit had kunnen weten.

Heb zelf altijd mijn eigen paarden ingevoerd. En ook bij gezet dat ze niet meer in mijn eigendom zijn, op degene die ik nu heb na.