Ik heb sinds een goede 3 weken mijn eigen knollie staan en alles gaat redelijk goed. Maar nu is er toch één ding dat nogal wat 'stof' doet opwaaien. Ik rijd hem met een dubbelgebroken watertrens met draaibolletje, grootte 12,50 cm, dikte weet ik niet precies (ik denk een tussenmaatje). Nu zeiden laatst enkele mensen tegen me dat het verstandiger zou zijn om een dikker en kleiner bit voor hem te kopen. Kleiner doe ik niet, want dan is het té klein dat weet ik nu al. Maar dikker? Ik weet het niet .. Hij kan het me natuurlijk niet vertellen, maar ik heb niet echt de indruk dat hij last heeft van dit bit, dus waarom dan veranderen? Hun argument; arabieren hebben een véél gevoeligere mond dan andere paarden en hebben daarom steeds behoefte aan 'speciale' bitjes.
Wat me wel opvalt: als het bit er net in gaat, trekt hij zijn mond wel open alsof hij staat te geeuwen ofzo, dat doet hij ook altijd als ik het bitje er na het rijden terug uit neem. Als ik eventjes stil sta tijdens het rijden, gaat hij ook al weleens open en strekt hij zijn hals vooruit maar ik heb meer de indruk dat dat komt door verveling aangezien hij er onder het rijden geen last van lijkt te hebben.
Wat denken jullie ??
Ik dacht er zelf aan om misschien over te stappen op een happy mouth dubbelgebroken bitje, maar zou toch liever eerst de meningen van anderen horen. Ook omdat je qua dikte vaak geen echte keuze hebt (op internet dan) en de verkoopster van de winkel waar ik naartoe was gegaan om een dikker bit zei dat de kans erg groot is dat ik geen controle meer zou hebben als ik naar dikker zou overstappen (was wel een HEEL dik bit vond ik maar again -> geen andere keuze dan DUN of DIK) Heb het dan maar niet gedaan omdat ik liever eerst jullie mening wil horen
!PS: JA, ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar vond niets concreets terug
), een iets dikkere en iets dunnere. Ik merkte net dat het dikkere mijn paard niet lag (ik gok dat het te dik was voor zijn mond) en heb daarna een nog iets dunner (western)bitje gekocht (ook dubbelgebroken, net als de ander twee bitten) en daar loopt hij nog beter op.
Ik heb hem nog maar 3 weken dus ken hem nog niet door en door. Ik vraag me ook altijd af of dat 'geeuwen' een reactie op een te scherp bit is, of gewoon een soort ticje zeg maar ..

dan is meneertje weer helemaal wakker! Kan niet zeggen dat het vandaag-heb-ik-er-even-geen-zin-in-gedrag is, want zodra het zadel- en dan vooral aansingelen-'gevecht' afgelopen is kan hij niet wachten om te werken. Pfuh, konden ze maar praten en zegge hoe het nu juist zit