[TI] Tinker schoon houden.. regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Tinker schoon houden.. regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:26

Hoi,

Misschien een beetje een vreemde vraag maar..

Mijn Tinker staat overdag de hele dag in het land waarbij hij als hij 's morgens de stal uitkomt direct gaat rollen. Er gaat echt geen dag voorbij dat meneer niet heeft gerolt.
Nou is dit voor hem natuurlijk alleen maar heerlijk maar voor mij iets minder want ik poets me suf, waardoor ik weer op het volgende kom.

Teveel poetsen is wel lekker voor hem maar niet goed voor zijn wintervacht weet ik. Op de dagen dat ik niet rij laat ik het maar lekker zo want er valt gewoon niet tegenaan te borstelen. Maar voordat ik ga rijden moet ik toch in ieder geval zijn rug goed schoon hebben voordat het zadel erop gaat.

Wat ik vervelend vind is dat ik dus de dagen dat ik ga rijden (zeker nu met dat natte weer) eerst zijn rug helemaal moet afsponsen en afdrogen voordat ik het zadel erop kan doen omdat ik het dus echt niet schoon krijg en bang ben dat het gaat schuren onder het zadel, en daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Het kost nl best veel tijd om die rug dan weer droog te krijgen.

Zodra zijn haren lang genoeg zijn en hij echt een teddybeer wordt is het er juist weer heel makkelijk om het vuil eruit te borstelen als hij droog is, maar het lijkt nu wel of het echt op de huid zit allemaal.

Dus mijn idee was om volgend jaar winter gewoon op tijd te beginnen om hem met alleen een dunne regendeken in het land te laten staan. 's nachts op stal dus gewoon af en als hij het land opgaat weer opdoen. Als het regent dan wordt hij niet blijvend nat en op die manier hou ik hem redelijk schoon.

Is dit te doen of is het beter om hem een andere soort deken op te doen.
Overigens ben ik eigenlijk helemaal niet van de dekens dus als iemand een andere oplossing heeft dan hoor ik dat ook graag.

HummerTime

Re: Tinker schoon houden.. regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:39

Ik heb hetzelfde probleem en een tink die veel zweet. In de winter scheer ik hem gedeeltelijk en dan gooi ik er een 0 grams regendeken op. Als ik hem niet scheer en wel deken op gooi zweet ie ook dus is ook geen optie. Ik scheer alleen de hals, borst, zijkant en buik. Paard altijd mooi schoon, toch nog het grootste gedeelte van zijn vacht en niet nat na het rijden....

*gaat plaatje zoeken*

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:41

Plaatje gevonden! Doordat ie vies is kun je goed zien wat ik geschoren heb :+

Afbeelding

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:43

Ja die van mij zweet ook heel snel (vergeten te melden)
Zou heel graag een foto willen zien.

Is het niet zo dat een regendeken gaat broeien?Daar was ik nl een beetje bang voor..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:46

Nee, doordat hij geschoren is op de meest zwetende plekken, broeit het niet.

Hummer staat soms op stal zelfs te zweten als het in de winter wat zacht is buiten. Dus heb het nu al twee jaar zo gedaan. Bevalt super en binnenkort gaat de tondeuse er ook voor deze winter weer over.

Foto staat boven je laatste post ;)
Laatst bijgewerkt door HummerTime op 15-11-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:47

nadeel van een regendeken is wel dat het de functie van de haren tegen gaat. Als een paard het koud heeft zet hij namelijk zijn vacht overeind en een deken maakt dat stukken moeilijker.

Als het mogelijk is zou ik gewoon niet gaan voor het super schoon maken van de vacht, maar gewoon de viezigheid er af borstelen. dat de haren dan niet wit zijn, maakt niet uit. Krijg je het met een rosborstel en harde borstel ter hoogte van het zadel niet in zoverre schoon dat het zadel niet meer kan irriteren?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:49

Dat gaat moeilijk als je paard zo'n teddyberenvacht heeft en nat van buiten komt Sec. ;)

Dat Hummer niet wit is, is jammer maar boeit me niet. Dat ik hem niet goed schoon krijg voor het rijden (ivm schuren e.d.) boeit me wel en dat ik hem na het rijden niet droog krijg boeit me ook. :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:50

O hij heeft inderdaad nog een hoop haar op deze manier.. Ik kan hem nu toch ook nog gewoon scheren, ben ik toch niet te laat voor?

Staat hij/zij overdag buiten en 's nachtes op stal?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:50

Ik heb om beide redenen ook een fleece-regendekentje op mijn haflinger. Hij ligt echt in de blub en is dan pikzwart haha!
zo blijft hij onder het zadel wel schoon en zweet hij wat minder.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:52

Nee hoor je bent niet te laat, je trekt hem maar een klein gedeelte jas uit en een andere jas weer aan toch ;)

Hij staat 's nachts op stal. Maar dan blijft die deken wel op, gewoon 24/7.

Ehm, nog even @Sec, Waarom staat jouw paard onder deken? Even gezien je eerdere post hier? :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:54

secricible schreef:
nadeel van een regendeken is wel dat het de functie van de haren tegen gaat. Als een paard het koud heeft zet hij namelijk zijn vacht overeind en een deken maakt dat stukken moeilijker.

Als het mogelijk is zou ik gewoon niet gaan voor het super schoon maken van de vacht, maar gewoon de viezigheid er af borstelen. dat de haren dan niet wit zijn, maakt niet uit. Krijg je het met een rosborstel en harde borstel ter hoogte van het zadel niet in zoverre schoon dat het zadel niet meer kan irriteren?

Ja als de vacht droog is kan ik het er met veel moeite nog wel afkrijgen maar als het nat of zelfs maar een beetje vochtig is lukt het gewoon niet.
Ha, zelfs na het afsponzen en afdrogen is hij nog niet schoon.. het zit echt op z'n huid of zo.
Van de week dacht ik echt dat ik hem goed had schoongemaakt en ik haal na het rijden het zadel eraf en er zaten gewoon klonten bagger aan de voorkant van het zadel.. ik dacht echt "waar komt dat nou weer vandaan"?

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:55

opisop_shop schreef:
Ik heb om beide redenen ook een fleece-regendekentje op mijn haflinger. Hij ligt echt in de blub en is dan pikzwart haha!
zo blijft hij onder het zadel wel schoon en zweet hij wat minder.

Ja maar als je er een fleecedeken oplegt en hij staat een paar uur in de regen dan droogt hij toch niet meer op?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:55

@ Hummertime ik snap je punt ;)

Als ze nat worden dan is het inderdaad drama, dan begrijp ik het volkomen, maar dat haalde ik dus niet uit de beginpost ;). Maar mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren, en krijgt ook een hele dikke vacht. Mensen geloven me niet omdat het een KWPN'er, maar geloof me, het wordt echt een teddybeer. Vuil borstelde ik gewoon flink met een rosborstel er af en daarna met een harde en een zachte borstel er achteraan. Dan was de vacht weliswaar nog vies, maar er zat geen vuil meer op, wat kon schuren, en daar doel ik op ;) Met nattigheid gaat dat niet op.

En over nat zijn na het rijden heeft de TS niet gerept, ik heb geen idee of dat hier mee speelt, lijkt me ook een kwestie van (heel heel heel) lang uitstappen. Ik stapte op een gegeven moment een half uur uit nadat ik een uur gereden had, om hem droog te krijgen.

Enneh, mijn paard staat nu onder deken, omdat ik hem nu hij van mij is geschoren heb omdat ik die dikke vacht helemaal beu was en hij er alleen maar last van had (binnen 10 minuten binnen rijden was hij door en door nat en ik kan slecht tegen kou dus ik werd niet blij vna buiten rijden) , maar hiervoor altijd zonder deken overdag constant in de wei.
Omdat hij geschoren is, heeft hij de deken nu nodig. Ik denk alleen dat je met een 0 grams regendeken vaak geen goed doet omdat je de functie van de vacht daarmee tegen gaat en je hem niets geeft als vervanging. Compleet scheren en een dek op is niets mis mee in mijn ogen, maar de functie van de vacht kan niet meer goed werken als er een deken op ligt en daar moet je rekening mee houden.
EDIT: nog even een toevoeging: Ik ben dus niet tegen een ongevoerde regendeken er op leggen, maar ik denk dat je heel erg goed in de gaten moet houden dat je paard er geen last van heeft dat hij zijn vacht niet meer op kan zetten en dat je er bedacht op moet zijn dat hij het wellicht sneller koud heeft. Vergelijk het maar met als je zelf zo'n niet ademend ouderwets regenjasje aan doet, je zweet er onder en als je je er niet warm onder aan kleed krijg je het heel erg koud.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-11-09 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:56

Ja dat komt inderdaad echt uit je paard ofzo haha!
Dat heb ik ook dan zo rond de eerste pluk manen rond de schoft zeg maar. Vet vaag...

Nee, een regendeken met fleecevoering. Net even iets beter ademend dan een ongevoerde regendeken, maar geeft verder geen warmte offzo.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:03

secricible schreef:
@ Hummertime ik snap je punt ;)

Als ze nat worden dan is het inderdaad drama, dan begrijp ik het volkomen, maar dat haalde ik dus niet uit de beginpost ;). [

b]Stond er wel in[/b]

Maar mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren, en krijgt ook een hele dikke vacht. Mensen geloven me niet omdat het een KWPN'er, maar geloof me, het wordt echt een teddybeer. Vuil borstelde ik gewoon flink met een rosborstel er af en daarna met een harde en een zachte borstel er achteraan. Dan was de vacht weliswaar nog vies, maar er zat geen vuil meer op, wat kon schuren, en daar doel ik op ;) Met nattigheid gaat dat niet op.

Dat bedoel ik, zelfde reden dus als de TS ;)

En over nat zijn na het rijden heeft de TS niet gerept,

In een volgende post wel, geeft TS aan dat ze dat vergeten was te melden

ik heb geen idee of dat hier mee speelt, lijkt me ook een kwestie van (heel heel heel) lang uitstappen. Ik stapte op een gegeven moment een half uur uit nadat ik een uur gereden had, om hem droog te krijgen.

Zelfs een uur uitstappen is niet genoeg bij die van mij en ik vermoed die van TS ook niet :+

Enneh, mijn paard staat nu onder deken, omdat ik hem nu hij van mij is geschoren heb omdat ik die dikke vacht helemaal beu was en hij er alleen maar last van had (binnen 10 minuten binnen rijden was hij door en door nat en ik kan slecht tegen kou dus ik werd niet blij vna buiten rijden) ,

Dat is ook het probleem van TS

maar hiervoor altijd zonder deken overdag constant in de wei.
Omdat hij geschoren is, heeft hij de deken nu nodig. Ik denk alleen dat je met een 0 grams regendeken geen goed doet omdat je de functie van de vacht daarmee tegen gaat en je hem niets geeft als vervanging. Compleet scheren en een dek op is niets mis mee in mijn ogen, maar de functie van de vacht kan niet meer goed werken als er een deken op ligt en daar moet je rekening mee houden.

Een 0 grams regendeken is wind en waterdicht en voldoende voor een tink die gedeeltelijk geschoren is. Als je hem volledig scheert dan moet je een onderdeken gebruiken of een gevoerde regendeken. Het is maar net waar je voor gaat

Verder denk ik dat je een Tinker en een KWPN-er in dit opzicht ook niet echt kunt vergelijken ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

Ik houd ook niet van dekens, en ze krijgen niet voor niks zo'n lekkere dikke wintervacht :)
Als mijn tink onder de modder zit en ik moet rijden dan doe ik gewoon met een spons even de zadelplek schoonvegen.. Drogen hoeft niet hoor, een paard wat onder het zadel gezweet heeft krijgt daar ook geen last van, dus van water zullen ze ook geen last krijgen :)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:38

Ik heb ooit eens gelezen dat je een paard met een natte rug niet mag opzadelen omdat het dan erg zou gaan broeien.
Het is inderdaad zo dat een paard zelf ook gaat zweten maar dat is dan vaak pas na een tijdje rijden, en een natte rug door een spons (afgenomen met een zweetmes) of nat van het zweet is toch anders?

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:40

Dus Hummer, als ik het goed begrijp dan zou ik hem nu nog gedeeltelijk kunnen scheren en dan een 0 grams regendeken op kunnen doen?

En dan 24/7 of alleen overdag? Is het niet lekkerder voor hem om hem s' nachts op stal af te doen zodat ie lekker kan liggen zonder deken?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:51

Diesel_09 schreef:
Dus Hummer, als ik het goed begrijp dan zou ik hem nu nog gedeeltelijk kunnen scheren en dan een 0 grams regendeken op kunnen doen?

ja

En dan 24/7 of alleen overdag?

ja

Is het niet lekkerder voor hem om hem s' nachts op stal af te doen zodat ie lekker kan liggen zonder deken?

misschien wel, maar bedenk dat het wel koud kan zijn 's nachts. Mijn ervaring is dat ze net zo makkelijk met als zonder deken gaan liggen hoor. Vooral als ik naar Hummers deken kijk!! Hahaha

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:01

Ik kan de topicstarter zeer goed ebgrijpen.
dat die een vieze kleur heeft tot daar aan toe maar dta er zo een troep in d evacht zit.
Daar zou ik ook niet tegenkunnen voor jezelf is het ook niet anagenaam werken als er met afzadelen allemaal viezigheid overal aan plakt.
Ik zou hem in een jachtmotief scheren en een 100 grams deken opleggen. en s'nachts deken oplaten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:03

nogmaals Hummertime, mijn KWPN'er krijgt meer vacht als je bij een KWPN'er verwacht en ja, dat was echt vergelijkbaar met een tinker, alhoewel je dat misschien niet wil geloven. Hij zweette binnen 5 minuten als hij alleen al een stuk langs de weg had gestapt.

Het enige wat ik wil zeggen met mijn post, is dat je op moet letten met een ongevoerde regendeken, omdat deze de functie van de vacht tegen gaat (omdat deze niet meer omhoog kan komen, en zo de lucht kan vasthouden en verwarmen), maar je het paard niet iets van extra warmte geeft.

Maar je moet het ook zelf weten, ik zie niet in waarom ik jou moet overtuigen. Ik geef alleen maar een tip, wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten. Ik ben niet tegen dekens ofzo, maar ongevoerde regendekens moet je i.m.o. in de gaten houden. Dan zou ik liever iets meer scheren en een gevoerde deken op leggen, al is het maar 100 gram.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:04

carrotje schreef:
Ik kan de topicstarter zeer goed ebgrijpen.
dat die een vieze kleur heeft tot daar aan toe maar dta er zo een troep in d evacht zit.
Daar zou ik ook niet tegenkunnen voor jezelf is het ook niet anagenaam werken als er met afzadelen allemaal viezigheid overal aan plakt.
Ik zou hem in een jachtmotief scheren en een 100 grams deken opleggen. en s'nachts deken oplaten.

Hoe ziet een jachtmotief eruit :o

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:08

Afbeelding

Ik scheer altijd model 10 :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:11

secricible schreef:
nogmaals Hummertime, mijn KWPN'er krijgt meer vacht als je bij een KWPN'er verwacht en ja, dat was echt vergelijkbaar met een tinker, alhoewel je dat misschien niet wil geloven. Hij zweette binnen 5 minuten als hij alleen al een stuk langs de weg had gestapt.

Het enige wat ik wil zeggen met mijn post, is dat je op moet letten met een ongevoerde regendeken, omdat deze de functie van de vacht tegen gaat (omdat deze niet meer omhoog kan komen, en zo de lucht kan vasthouden en verwarmen), maar je het paard niet iets van extra warmte geeft.

Maar je moet het ook zelf weten, ik zie niet in waarom ik jou moet overtuigen. Ik geef alleen maar een tip, wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten. Ik ben niet tegen dekens ofzo, maar ongevoerde regendekens moet je i.m.o. in de gaten houden. Dan zou ik liever iets meer scheren en een gevoerde deken op leggen, al is het maar 100 gram.

Ik ga ook verder nog even op google kijken wat hierover geschreven wordt. Er zijn vaak meerdere oplossingen voor een probleem. Door veel verschillende verhalen te horen vorm je toch je eigen beeld en krijg je een idee wat voor jouw in de praktijk het beste werkt.

Ik ben in ieder geval dus bij met alle reacties. Hoe meer info over dit onderwerp, hoe beter. :D

Omdat ik niet zo gek op dekens ben leg ik er liever helemaal niks op. Als blijkt dat dit toch de enige manier is om dit te tackelen dan ga ik dat zeker proberen. Het klinkt logisch wat Hummer zegt, maar het klinkt ook logisch wat jij zegt.
Ben dus ook heel benieuwd naar ander reacties.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:12

bij een jachtmodel scheer je model 4, wat ik persoonlijk erg veel vind, als je maar 100 gram op zou leggen. Ik zou zelf voor een model 9 of 6 gaan, maar zonder het hoofd te scheren.

Ik heb even met je mee gekeken, hier bijvoorbeeld een paar topics waarin mijn mening door mensen gedeeld wordt (ook die van hummer overigens, dus blijf ik bij mijn standpunt dat je je paard goed in de gaten moet houden en er extra aandacht aan moet geven)
[SV] Kan een regendeken kwaad?
http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?f ... ilit=dekje
http://82.161.230.94/forums/viewtopic.p ... c0314fbfb7 dit topic geeft weliswaar een andere discussie over de regendeken aan, maar ook in dit topic wordt het platdrukken van de haren besproken.
Ik heb gewoon gezocht op ongevoerde regendeken haren plat, en vind genoeg medestanders voor beide kanten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-11-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt