domme vragen bestaan niet ....... toch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cymo

domme vragen bestaan niet ....... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:30

Het is zover, we gaan verhuizen en kunnen eindelijk onze (mijn vrouw haar :D ) pony bij het huis hebben. We hebben en eigen stal met drie boxen en 3000 m2 weiland dus dat moet ruim voldoende voor de pony zijn. Nu het "probleem": de pony (een welsh van 14 jaar oud) heeft nog nooit alleen gestaan en we willen er dus een paardje/pony bij kopen.

Nu heb ik vroeger (in een ver verleden toen ik nog jong en onbezonnen was) wel paard gereden en dit was dan voornamelijk "lekker hobbelen" in de natuur op buitenritten (stap, draf en een galopje op z'n tijd)

Nu is het natuurlijk leuk als ik dat recreattief rijden weer op zou kunnen pakken om samen met mijn vrouw van de buitenritten te kunnen genieten.

Na deze lange inleiding mijn vragen aan de deskundige lezers hier op dit forum:

Ik ben 1.90 lang ..... wat zou een acceptabel schofthoogte van een aan te schaffen paard/pony moeten zijn?
De bedoeling is recreatief rijden - dus zeker geen dresuur of springen- en wat zou dan een geschikt ras voor mij kunnen zijn?
De pony/paard moet uiteraard wel overweg kunnen met onze lieve, zachtaardige Welsh merrie

En dan nu de hamvraag ...... wat is een redelijke prijsindicatie voor zo'n paard/pony?

Bij voorbaat mijn dank voor het beantwoorden/reageren

Intervarno

Re: domme vragen bestaan niet ....... toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:32

Ik zou gewoon gaan voor een flinke en brave KWPNer (of iets in die richting) aangezien je die maat wel nodig hebt. Stokmaat minimaal 1,75 zou ik zeggen. Ik zou op zoek gaan naar een paardje dat al wat ouder is (10-12 jaar) geen jong paard in ieder geval. Ik denk dat je voor 3000,- wel iets in die richting zou kunnen vinden :j

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:39

oke 1.90 is vrij groot dus zoek een groot en fors/breed gebouwd paard die sterke robuuste rassen dus zou een ruin nemen als het kan, zijn over het algemeen heel lief tegenover anderen het ras..
kan nu effe niet op de naam komen maar als je een braaf lief betrouwbaar paard wil die aan jou ''''eisen'''' voldoet (kijk ook naar de gezondheid) van een jaar of(10) ? ben je zo

tussen de 1000/2000 denk ik.

Onderwerp bericht: Re: domme vragen bestaan niet ....... toch?
Ik zou gewoon gaan voor een flinke en brave KWPNer (of iets in die richting) aangezien je die maat wel nodig hebt. Stokmaat minimaal 1,75 zou ik zeggen. Ik zou op zoek gaan naar een paardje dat al wat ouder is (10-12 jaar) geen jong paard in ieder geval. Ik denk dat je voor 3000,- wel iets in die richting zou kunnen vinde

dat bedoel ik ook

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:41

Aangezien jullie (waarschijnlijk) niet elke dag willen gaan rijden(?) Zou ik als ik jou was niet gaan voor een paardje met heel erg veel bloed. Een grote Tinker of een rustige KWPN'ner lijkt me wel geschikt :)

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:42

Ik zou inderdaad ook voor een KWPN'er gaan. Zoek er eentje die puur recreatief gereden word, dan kost die zowiezo vaak al minder. Vaak zijn recreatief gereden paarden ook meer gewend, omdat er lekker mee het bos in word gegaan en dergelijke. Ik denk ook dat je zo rond de 2000 zit. Je zou ook aan een fjord of haflinger kunnen denken, maar ik denk dat die voor u inderdaad te klein zullen zijn. Succes ermee!

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:44

.................Lijkt Overtoom wel 8-)
Bedankt voor de snelle reactie, dit wordt uitermate gewaardeerd. Een wat ouder paardje leek mij ook al de kant die ik op zou moeten. Het moet dus een paard worden (hoogte > 1.75) begrijp ik. Dit geeft toch geen problemen met een pony van 1.55? (vergeef me mijn "domheid" ) En nog een "domme" vraag ... wat is een KWPNer?

Bedankt voor het beantwoorden van de kostenvraag; dan weet ik globaal waar ik rekening mee zou moeten houden. € 3000 is op zichzelf geen probleem.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:44

Ook ik denk aan een grote kwpn-er. Je moet tog goed op je lengte letten en er ook op letten dat je het dier niet uit evenwicht kan halen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:44

Of een Friese ruin? Vaak ook erg braaf, lekker breed en vaak niet al te moeilijk met andere paarden ;)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:46

cymo schreef:
.................Lijkt Overtoom wel 8-)
Bedankt voor de snelle reactie, dit wordt uitermate gewaardeerd. Een wat ouder paardje leek mij ook al de kant die ik op zou moeten. Het moet dus een paard worden (hoogte > 1.75) begrijp ik. Dit geeft toch geen problemen met een pony van 1.55? (vergeef me mijn "domheid" ) En nog een "domme" vraag ... wat is een KWPNer?

Bedankt voor het beantwoorden van de kostenvraag; dan weet ik globaal waar ik rekening mee zou moeten houden. € 3000 is op zichzelf geen probleem.

over het algemeen kunnen alle paarden samen. Kwpn staat voor koningklijk nederlands warmbloed paard. Dit is momenteel ook het meest voorkomende paard in de verkoop.
Heeft je vrouw trouwens wel verstand genoeg van paarden om ze aan huis te kunnen nemen? Niet dat ik jou nu voor het been wil stoten hoor!

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:49

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:50

Is een Fries paard niks voor je? Groot, sober en een koel karakter! Prijskaartje ligt op het moment ook vrij gunstig!

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:51

Ik heb nauwelijks tijd om te reageren of er staan alweer nieuwe reacties. Wat een aktief forum en wat een behulpzame mensen
Zo dit moest ik even kwijt +:)+

Citaat:
Heeft je vrouw trouwens wel verstand genoeg van paarden om ze aan huis te kunnen nemen? Niet dat ik jou nu voor het been wil stoten hoor

Wat ze aan kennis mist, maakt ze goed door gedrevenheid :D
Nah, ik heb hier wel vertrouwen in, tot nu toe werd de pony ook door haar verzorgt etc, alleen stond ze toen niet bij huis.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:52

Je heb ook echt de kwpn in alle vormen, maten en kleuren. Je heb hele smalle iele dingetjes (dit is dus zeker niet voor jou weggelecht) en je hebt grote rezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een brede grote vriendelijke reus.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:52

een ouder braaf doorgereden , kan je achterstevoren boodschappen op doen .. vergevingsgezind .. kan rustig weekje of 2,3 ,.. stilstaan paardje
die dan ook nog eens niet de omheining of stal afbreekt
als die eens niet mee mag op buitenritje

en die vind je zelden voor 1000- euro (helaas)
heel eerlijk hou 3500 als max aan en wees erg blij dat je ergens
zo'n paardje met een klein schoonheidsfoutje
of net niet sport geschikt etc voor minder tegen het lijf loopt
zeker momenteel is de prijs erg gunstig .. de handel ligt aardig op zijn gat
dus nu zjin wel je beste kansen (of economie moet nog verder achteruitgaan)

NEEM JE TIJD om deze te zoeken !

hoog hoeft niet per definitie
dan moet het wel richting breder zijn !

heb zelf met mijn 158 een merrie gehad van 174 waar ik met mijn pootjes onderuit kwam
en ook een lieve fell pony waar mijn pootjes halverwege kwamen

denk persoonlijk iets in de trand van bv een quarter kruizing oid
lekker cool , wat ouder , het brede (amerikaanse appaloosa model bv heb er zelf zo een gehad van 155 ongeveer en deze is naar een man gegaan ik kwam zelf halver wege de buik :D )

lekker mak an paardje , gemiddelde hoogte en tikje breder als
normaal
dan kan je der met jouw lengte makkelijk op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:59

Mag ik vragen wat je gewicht is?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:00

Ik zou ook zeggen een flinke KWPN-er die al een bepaalde leeftijd (ervaring) heeft en dus een goed leerpaard kan zijn (en al verkeersmak is). Verder kunnen ook een tinker of ijslander denk ik wel.
Wat is een redelijke prijs? pff ligt er een beetje aan wat je koopt (verleden, leeftijd, afstamming, etc.). Maar als je je een beetje oriënteerd kom je er wel. Vraag b.v. aan je hoefsmid of hij niets voor je weet.. die komen bij veel paardenmensen over de vloer en weten wel "wat er te koop is" ;-) En als je een paard koopt; neem altijd iemand mee die er verstand van heeft en laat het paard voor aankoop keuren zodat je geen kat in de zak koopt ;-) Succes!
Laatst bijgewerkt door Tafje op 13-11-09 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:00

superwoman schreef:
Mag ik vragen wat je gewicht is?

Natuurlijk mag dat ...... 75 kilo schoon aan de haak (met onderbroek :o )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:02

Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-11-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:07

Je gewicht zal geen probleem zijn, dan. En staar je ook niet blind op de schofthoogte - zoals nickyu al aangeeft doet de breedte ook een hoop. Een stevige tinker die tussen de 1.60-1.64 is waarschijnlijk geschikter dan een smaller gebouwde KWPN-er van 1.70.

Kijk om je heen en ga eens kijken welk karakter je bevalt, en inderdaad: neem je tijd. Misschien is het ook wel een goed idee om weer een paar manegelessen te nemen om te zien hoe je het tegenwoordig doet, misschien kom je dan ook wel op aanvullende gedachten.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:09

met jou gewicht zou ik op zoek gaan naar een grote tinker. Sober ras wat niet zoveel nodig heeft. Maar je kan ook op zoek gaan naar een kruizing. Deze zijn vaak goedkoper dan raspaarden en net zo lief (of liever omdat er minder volbloed in zit) Denk eens aan een tuiger of kruizing met een fries. Kwa hoogte kan je ook goed af met een paard van 1.70 hoor!
Succes

cymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:24

Mag ik tot zover een ieder hartelijk danken voor het meedenken en beantwoorden van mijn vragen. Ik ben een stuk wijzer als een uur geleden 8-)
Ik ga me de komende tijd in ieder geval wat verder oriiënteren, iets wat me met dit forum wel zal lukken; ik heb zoveel goede tips gezien over alles wat met deze edele sport te maken heeft, dat ik voorlopig nog wel wat te lezen heb.

superwoman schreef:
Ik ben nog op zoek naar een goed tehuis voor mijn paard :o

Da's inderdaad iets wat me aanspreekt, alleen op dit moment op het verkeerde moment ben ik bang, aangezien ik nog zoveel eerst moet uitzoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:27

cymo schreef:
superwoman schreef:
Ik ben nog op zoek naar een goed tehuis voor mijn paard :o

Da's inderdaad iets wat me aanspreekt, alleen op dit moment op het verkeerde moment ben ik bang, aangezien ik nog zoveel eerst moet uitzoeken.

Bedankt!
Nou, je hebt iig een mooi plekje aan te bieden voor een paard.

Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:28

Ik heb mijn broertje laatst op mijn fries gezet, en moet zeggen dat ik dat nog wel waardig vond qua maat.
Friese dame is ongeveer 160 hoog(en 160 breed) en mijn broertje 190+
Tuurlijk is het niet aller mooiste beeld, maar het kan absoluut wel!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:32

siskeh schreef:
Ik heb mijn broertje laatst op mijn fries gezet, en moet zeggen dat ik dat nog wel waardig vond qua maat.
Friese dame is ongeveer 160 hoog(en 160 breed) en mijn broertje 190+
Tuurlijk is het niet aller mooiste beeld, maar het kan absoluut wel!

ja, maar hij zit er niet àltijd op neem ik aan, deze man gaat wel vaker op die kwpn zitten, dus dan kan je beter wel iets kopen waar je mee vooruit kan en wat ook voor het plaatje mooi is.. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:37

@Jaimyliefje: maar waarom zou dat niet kunnen...
Ik vind dat iemand van TS zijn gewicht en lengte echt wel
standaard op mijn paard zou mogen rijden, ik vind mijzelf nl. haast te klein(ben 176)
En de meningen van een mooi beeld verschillen nogal.
Ik zie genoeg mensen van mijn lengte(of langer) op een haflinger rijden, dat past IMO ook prima.