Avs merrie gister gekregen, wat vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier17

Avs merrie gister gekregen, wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:58

Gister is dan eindelijk me nieuwe avs merrie aangekomen

hier stel ik u voor : Badiha K.S.I

vader: Amalfi Moeder: Sharifa K.S.I

ze is 2,5

Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.114.115/777550001-7776000 ... _hSmi.jpeg
bij vorige eigenaar in de zomer

ze is dus 2,5 en ze gaat eerst nog een jaartje samen met wat veulens in de opfok. maar toch wil ik graag al beginnen met wat oefeningen.
hoe kan ik dit het beste aanpakken.

denk aan dingen zoals op de poetsplaats staan, aan de longe wat lopen, wennen aan een bit

en straks het beginnen met inrijden als ze oud genoeg is
Laatst bijgewerkt door Leo op 10-11-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's

Finstar1991

Re: Avs merrie gister gekregen, wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:01

Je kan beginnen met op de poetsplaats staan, even (!) longeren in de week een x 10 min ofzo, wandelen. Van dat bit weet ik niet helemaal, maar persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten.
mooie merrie :D

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:09

hoe kan ik dat beste aanpassen met op poetsplaats.. bij ons is dat tussen een balk en een schot in en hangen 2 ijzeren kettingen om ze vast te maken.. gewoon eerst los staan en eventueel met halster touw vast maken.. of toch die kettingen gebruiken.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:13

Ik zou persoonlijk de merrie eerst even de tijd geven om te wennen op de weide. Zelf er veel naartoe gaan, zodat ze jou leert kennen en dan pas aan de slag.

Persoonlijk zou ik eerst grondwerk doen, voor je begint bij longeren. Dan spreek ik over het meelopen aan een los touwtje, je niet voorbij steken en een paar pasjes achteruit. Een beetje wijken met de achterhand is natuurlijk ook een plus om je paard op de poetsplaats makkelijk weer op haar plaats te zetten als ze wil rondstappen en ook om ze opzij te zetten als je er langs moet.

Op de poetsplaats zou ik zorgen voor een lang touw, zodat jij het uiteinde eerst kan vasthouden, en eventueel even kan meegeven als ze van iets schrikt. Als ze rustig op de poetsplaats staat, kan je ze rustig vastzetten. Als ik jou was, zou ik ze eerst aan één kant vastzetten en de andere kant zelf vasthouden. Daarna (natuurlijk pas als ze rustig is) aan twee kanten vastzetten.

Wandelen over het terrein van de stalling is voor je paardje ook boeiend, zo leert zij het terrein kennen en kan jij ontdekken hoe ze op vreemde dingen reageert (want die vindt je overal wel, al is het maar een plastic zeil over het stro, een tractor op het erf,...).
Laatst bijgewerkt door Bijke op 09-11-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:13

Laat haar eerst even goed kijken. Werkt bij mijn paard tenmiste goed :+
Eerst los laten staan, dan voorzichtig met de kettingen proberen :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:18

ik zou nog niet gaan beginnen met longeren.
Een arabier is sowieso altijd al een laatbloeier en is op latere leeftijd uitgegroeid.
Je kunt natuurlijk wel al gaan leren het op de wasplaats staan, voeten optillen en wandelen.

Mijn arabier is nu 3.5 en ik ben nu net pas begonnen met de beginselen van het longeren.
In het voorjaar gaan we haar zadelmak maken.
Dan is ze dus 4 jaar.
Dan wil ik op haar 5e jaar erop kunnen zitten.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:25

leuk beestje. Inderdaad zoals Bimmetje zegt, laat haar even wat doorgroeien. Hoe langer je wacht met echt wat met haar te doen, hoe langer je van haar kunt genieten.

Ik zou nog zeker een hele poos wachten met een bitje in te doen. is toch nog helemaal niet nodig. Lekker in de opfok gooien, en pas iets met 3, 3/5 beetje met haar spelen/omgaan. Longeren kan nu nog te belastend zijn voor haar beentjes.
ik zou persoonlijk pas met vier beginnen met zadelmak te maken en dus ook met bit.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:32

Ach waarom toch altijd zo voorzichtig? Je moet gewoon op het moment zelf kijken. Is ze paniekerig of niet, vind ze het eng of niet. Sommige geven er helemaal niks om. Die kettingen maken opzich niet zoveel uit hoeven toch niet persee vast?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:44

Je kan beter te voorzichtig zijn dan dat je te veel risico neemt... En dat voor de veiligheid van zowel jezelf als je paard...

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:12

meelopen en mee draven aan een touw doet ze uitstekend ook buiten wandelen enige waarik tot nu toe gemerkt heb dat ze eng vind is de putdeksel in de weg. ook achteruit lopen en wijken zonder druk aan halster of lichaam te geven doet ze goed.

ze word zowieso pas rustig ingereden als ze ruim 3,5 is dan komt ze pas uit de opfok.

maar dat met die poetsplaats ga ik oefenen en inderdaad even kijken hoe zij erop reageerd. had haar gister in de stal gepoetst en toen bleef ze heel netjes stil staan los.. totdat ik haar halster afdeed.

bedankt voor de tips. bepaalde grondoefeningen zijn nog welkom

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:03

Dat poetsen in de stal herken ik, met halster zet mijn arabiertje ook geen stap verkeerd, maar zonder halster probeert hij toch wat ;)

Als ze het leiden al onder de knie heeft, is het wel leuk om er verschillende materialen bij te halen, bvb een zeiltje, kegeltjes, autobanden, hoepels, zwemnoedels, paraplu's, matras,... alles wat je maar kan bedenken waarmee ze in aanraking kan komen is leuk om mee te 'spelen' :D
In het voorjaar kan je dan met sprays (eerst met water) aan de slag en met de waterslang.

Maar als ik je zo hoor, kan ze al veel voor een 2,5-jarige! Laat ze dus vooral ook veel spelen in de weide en werk er af en toe een kwartiertje spelenderwijs mee.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:26

ja ze heeft bij de fokker meen ik 1 show gelopen.. dus dan hebben ze inderdaad al geleerd mee te lopen aan de lijn.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:26

maar die objecten gebruiken is ook wel een goed idee! de stal eigenaar zal heeeeel blij met me zijn :P

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:28

misschien kan je lekker wat stukken wandelen en zo alvast aan haar contitie werken??? :o

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:52

leuk paardje, lief hoofdje. Zag in je profiel dat je jonge paarden africht? daarom begrijp ik je vraag niet zo heel goed.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:37

die waren van iemand anders, en die hadden een ander doel.. die werden gewoon ingereden met 2 jaar want die moesten koersen.
dat is anders dan als je een paard voor endurance wilt ik kan met haar ook wel gewoon doen met wat ik met hun deed maar dat wil ik juist niet.. ik wil juist tot ze lekker uitgroeit en de basis dingen goed leert.. inplaats van hun die met 3 jaar al koersklaar waren

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:41

AVS is vrij laat volwassen, houd daar rekening mee. Je kan ze makkelijk overvragen, omdat ze veel voor je willen doen, terwijl ze het psychisch en lichamelijk nog niet helemaal aankunnen. Leuk trouwens dat je een Amalfi hebt :j leuke hengst hoor!

Wat je inderdaad kunt doen is goed leren vaststaan, lekker wandelen, poetsen, tuttelen, knuffelen, misschien wat schriktraining, parelli-en, trailerladen zonder dwang oefenen etc. En dat alles niet te vaak en niet te lang, en gewoon lekker een band opbouwen en van elkaar genieten :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:13

gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Vind haar een erg aansprekende merrie :9

Misschien een tip om in het begin eerst even lekker de tijd te nemen om aan elkaar te wennen(dmv poetsbeurten, en wandelingetjes), en breid dan langszamerhand alles een beetje uit.

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:35

hoi,

je hebt een hele leuke merrie gekocht!!! Als de mensen uit wouw,..waar jij haar waarschijnlijk van gekocht hebt,..haar niet vlak voor ons bij de fokker gekocht hadden,..hadden wij ze waarschijnlijk gekocht.

Je merrie is al behoorlijk wat gewent hoor!! ze heeft een maand in show training gestaan!!als ik me niet vergis bij Jan Calis van Zenith arabians. en is daarna uitgebracht op de show in midden beemster afgelopen jaar.

wel is ze afgelopen jaar behoorlijk wat verkast, dus zou ik zeggen: doe lekker rustig aan!! Geef haar eerst het vertrouwen dat ze nu wel echt een maatje voor het leven heeft gevonden!!
wij hebben zelf een zoon van Amalfi,..en het zijn gewoon heel gevoelige types qua karakter. nu zijn de meeste arabieren dat, maar qua "geven" en "vertouwen van" duurt het bij hun vaak wat langer.

succes met je mooie merrie.

groetjes femke

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:28

Gefeliciteerd met je merrie. Ik heb haar als veulen nog gezien en haar zelfs nog op de foto staan. :D

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:57

haha leuk dat zoveel mensen haar kennen.

dat ze showtraining had gehad wist ik ja. ben ook der verleden nagegaan dus fokker gebeld enz.

en ze heeft inderdaad tijd nodig maar het is jammer dat ze die wond heeft die verzorgd moet worden.. dat doet haar pijn en vind het zo erg dat ze mij nu meteen als boosdoener gaat zien omdat ik in haar ogen haar pijn doe.

:( maja als die wond eindelijk beter word dan gaat ze hoop ik vanzelf weer inzien dat ik haar geen kwaad wil doen

en ze gaat niet meer weg nee.. ze is voor mij een maatje voor heel lang en ik voor haar de rest van haar leven. dat staat vast. en ik heb alle tijd.. ik weet van me andere paard nog hoe lang dat bij hem duurde voordat het vertrouwen en alles echt goed was.

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:15

sorry,..er is me vast iets ontgaan.
maar wat heeft ze voor wond dan?

groetjes femke

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:25

Je hebt voorzichtig en TE voorzichtig, ik ben vorige week gewoon met mn AV veulen de straat op gegaan, langs provenciale weg gewandeld bij verkeerslichten leren stoppen, en dit zonder iemand of enkelt ander paard erbij. Toen ik ze net had kon ze nog niet vast staan, dat was gelijk op de poetsplaats vastzetten en gewoon blijven staan, geen gezeur.

Juist als je te voorzichtig bent dan gebeuren de meeste ongelukken. Gewoon bezig zijn en veel met je nieuwe paardje doen. Een band creeeren en het wennen komt vanzelf wel ;)

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:54

ja alleen wandelen doe ik ook.. ze heeft ondertusse het hele dorp gezien .. en vandaag heb ik er ook vast gebonden na 5 minuten gaf ze het op en bleef ze staan.

femke, ze heeft een wond achter op haar kogel en die is ontstoken en springt steeds kapot met bewegen enzo.. is zo vervelende beweegelijke plaats. maar morgen komt de dierenarts zelf nog even kijken das toch makkelijker dan aan de telefoon

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:29

Hoe gaat het nu eigenlijk met jou en Badiha?

Groetjes femke