Wat/ wanneer teveel voor 2.5 jarige shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Wat/ wanneer teveel voor 2.5 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 23:39

Ik verzorg twee 2.5 jarige shetjes.

De ene hebben we nog maar een paar weken en moet nog goed leren lopen aan halster en stil staan enzo.

De andere shet is er al 5/ 6 maand. Ze kwam uit een wilde kudde zegmaar, dus ze was doodsbenauwd voor mensen. Maar ze heeft ons nu leren vertrouwen en gaat super goed.
Ik ga 3 keer in de week naar ze toe om te gaan wandelen, en echt heel af en toe paar rondjes longeren, springen of lange lijnen.
(De bedoeling is dat ze uiteindelijk voor de kar gaan lopen).

Maar nu mijn vraag wanneer is het teveel? Ik wandel altijd verschillende routes, anders word het saai. Maar die routes worden nu dus steeds langer (5+ km). (Ze houd het nog goed vol hoor) En af en toe laat ik dr springen omdat ze dit echt geweldig vind, maar veel zeggen dat dat echt een not done is voor de pezen en gewrichten, ik let daar wel erg op, want ik laat dr maar 5/6 keer dr overheen springen. Is dit al te veel?
En bijv. soms knup ik de leadrope aan de andere kant van het halster, en loop een stukje achter dr, is dit dan ook (geestelijk) te veel voor haar? Ik doe het op een , niet geforceerde, speelse manier, en ze vind het tot nu toe echt leuk om al een beetje bezig te zijn.
Ze heeft ook twee keer stukje naast de fiets gelopen.

Ik kan toch ook niet altijd maar wandelen, dat vind ze echt oersaai als we dat maar elke keer doen.

Wat vinden jullie? Is dit teveel wat ik doe? Ik ben er nogal onzeker over omdat hier veel wordt gezegd dat je de pezen en gewrichten verknald.

En mag je ook al met 2.5 jarige met de trailer? Ik wil graag een keer met ze naar het bos maar is ong 10/ 15 min rijden met auto/ trailer.

Vertel me wat jij vind! :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:44

Ja hoor, lijkt me geen probleem.

Als mensen hun veulens meenemen naar de veulenkeuring (e.d.) dan gaan ze ook met de trailer. Een 2,5 jarige pony kan dus prima met de trailer, kan ook geen kwaad om dat te oefenen! :j

JoyCiej007

Re: Wat/ wanneer teveel voor 2.5 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:25

Vanaf veulens af aan kun je ze al prima per trailer vervoeren hoor, wij gaan ook altijd naar de veulenkeuring etc.

maar dat je een 2,5 jarige al laat springen; dan kan ik alleen maar de mensen die volgens jou 'not done' zeggen, 100% gelijk geven.
5 a 6 keer over een hindernis is inderdaad al te veel, véels te veel. Onder de 3 jaar moeten ze eigenlijk niet springen. Ook niet longeren. Eigenlijk vind ik zelfs 3,5 jaar.

De pony kan het springen geweldig vinden, maar heel eerlijk: weet zo'n pony wat wel en niet goed voor haar is?

Heb nog even geduld, dan heb je straks een pony waar je een leven lang plezier van kan hebben. Wat is die paar jaar wachten nou op een heel paardenleven? Ik kan soms niet begrijpen dat mensen dat geduld niet hebben, en andere dingen dan 'saai' vinden.

Ik snap niet dat je 'alleen wandelen' saai vind. Als jij zo'n jong ding 'saai' vind, had je er niet aan moeten beginnen ;)
Laat haar nog even lekker jong zijn, waarom zo'n haast?

Ook longeren is bar slecht voor pezen en spieren op die leeftijd, dat zou ik ook nog even uit het hoofd laten.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:16

"Als jij zo'n jong ding 'saai' vind, had je er niet aan moeten beginnen "
Pardon! :oo >;) Dat heb ik absoluut niet gezegd! Moet je beter lezen!

Ik snap niet dat je 'alleen wandelen' saai vind''
Ow, ok. Dat vind ik vreemd. Ik vind het toch vrij logisch dat als je constant hetzelfde doet, dat dat op een gegeven moment saai wordt.

De pony kan het springen geweldig vinden, maar heel eerlijk: weet zo'n pony wat wel en niet goed voor haar is?
Dat, is waar. Maar dan denk aan kleine kindertjes, die kun je ook best op speelse manier bijv iets laten tillen/trekken (''laat is zien hoe sterk je bent'' bla bla), ik noem maar een voorbeeld, maar dat is ook maar even en op speelse manier ja. Daar houden ze echt niks aan over. Zowel lichaamlijk als geestelijk niet. Ik kan even geen beter voorbeeld verzinnen.

Heb nog even geduld, dan heb je straks een pony waar je een leven lang plezier van kan hebben. Wat is die paar jaar wachten nou op een heel paardenleven? Ik kan soms niet begrijpen dat mensen dat geduld niet hebben, en andere dingen dan 'saai' vinden.''
Dus jij vind dat ze nu nog niks zouden mogen doen?
Misschien moet je je wat beter proberen in te leven. Sommige mensen hebben geen oudere pony die al van alles mag en kan doen. Maar dan nog, als je voorzichtig en op een speelse manier al wat dingetjes bij brengt, hoef je ze op hun derde niet te overdonderen.
Ik let heel goed op dat het dr niet teveel wordt en lol blijft hebben!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:25

Misschien moet jij je niet zo aangevallen voelen, en beter míjn posts lezen ;)

Dat springen en longeren zowel geestelijk als lichamelijk slecht is, is geen mening maar dat is een feit. Speels of niet, daar houden ze wel wat aan over.
Dat ik mij moet proberen in te leven is onzin; uit onze merrie hebben we inmiddels 6 veulens gefokt, we hebben nu ook nog een 1,5 jarige merrie staan.

Er is genoeg wat je kan doen op die leeftijd, behalve longeren, springen en andere veel te belastende dingen.
Ik zeg ook niet dat ze niks zou mogen doen; je kan met haar rustig wat grondwerken, de echte basisdingen als rustig meelopen aan een halster, stil blijven staan en rustig wegstappen, stemcommando's, etc.

Sommige mensen hebben inderdaad geen oudere pony waar ze vanalles mee mogen en kunnen doen. Die mensen nemen dan vaak genoegen met zo'n jong ding waar je dus nog niet alles mee doet. Dat jij dat 'saai' vind heb je inderdaad niet letterlijk gezegd, maar uit dit soort opmerkingen lijkt het net alsof het hebben van alleen een jonge pony, een goed excuus is om er dan maar allerlei dingen mee te gaan doen 'want ik heb nu eenmaal geen oudere pony'.

Je opent een topic en vráagt mensen wat teveel is. Dan geef ik toevallig een antwoord wat blijkbaar niet in jou straatje past, en dat bevalt je dan weer niet.... Als je het allemaal zelf zo goed weet, waarom open je dan uberhaupt een topic met deze vraag?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:10

Ik vraag inderdaad naar jullie kennis en mening, maar dan mag ik toch zeker wel zeggen hoe ik op dit moment denk en waarom. Ik wil gewoon duidelijke uitleg en neem niet zomaar aan waarom iets dan niet kan. Dan wil ik duidelijk de reden weten en dat er goede argumenten aan vast zitten. ;)

De reden waarom ik zo fel reageerde was omdat jij beweerde dat ik de pony dus maar saai vond, terwijl jij of niet goed leest, of mij blijkbaar niet begrijpt.

Maar bedankt voor je reactie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:18

Een duidelijke, anatomische foto met alle groeischrijven e.d. heeft hier wel eens op bokt gestaan, weet zo niet of ik hem nog kan vinden.

Dan bij deze 'het gevraagde goede argument'; overal in het lichaam van een paard zitten spieren, pezen en groeischrijven. Sommige groeischrijven, waaronder die in de benen, rug e.d. zijn zelfs na 3 jaar nog niet helemaal volgroeid en 'gesloten'.
Ook pezen zijn nog niet volledig ontwikkeld op die leeftijd.

Er zal vast wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn, maar een pony kan ook geestelijk 'overbelast' raken als er op te jonge leeftijd teveel mee gedaan word. Pony verliest sneller concentratie.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:45

Pas op met longeren, longeren is meer belastend dan rechtuit wandelen/fietsen.
Ik vind absoluut niet dat je teveel doet mits met mate. Liever 5x in de week 5 minuten dan 1x een half uur. Springen kan maar doe het niet te vaak en laag. Ook nog geen combinatiesprongen (dubbel, in-uit). Ik denk dat het dan geen kwaad kan, ik laat mijn 2 2,5 jarigen ook wel eens springen.

De benen zijn met 2-3 jaar uitgegroeid, de rug is nog niet volgroeid tot het 6e jaar. Ik zou er dus niet op gaan zitten maar lekker ermee bezig zijn is alleen maar goed.

Kunnen ze ook naast de fiets? Heb je miss een verzorgpaard waarnaast je ze mee kan nemen als handpaard, super leuk voor de afwisseling. Blijf vooral lekker rustig doorgaan ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:27

Bedankt Sappos voor je reactie! Zag in je profiel dat je ook twee 2.5 jarige hebt, doe jij daar al wat mee? Zoja wat?

De ene heb ik al twee keer een stukje naast de fiets gehad ja. De ander nog niet. Ik dacht juist dat je met fietsen wel een beetje moet oppassen omdat je misschien snel te hard gaat en ze dus lang en hard zou moeten draven. Ookal fiets je langzaam, zon paardje moet dan best hard draven.

Nee, ik heb verder geen paard waar ik op kan rijden, dus handpaardje wordt het ook niet, maar dat maakt niet uit. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:42

Jenslover schreef:
Bedankt Sappos voor je reactie! Zag in je profiel dat je ook twee 2.5 jarige hebt, doe jij daar al wat mee? Zoja wat?

De ene heb ik al twee keer een stukje naast de fiets gehad ja. De ander nog niet. Ik dacht juist dat je met fietsen wel een beetje moet oppassen omdat je misschien snel te hard gaat en ze dus lang en hard zou moeten draven. Ookal fiets je langzaam, zon paardje moet dan best hard draven.

Nee, ik heb verder geen paard waar ik op kan rijden, dus handpaardje wordt het ook niet, maar dat maakt niet uit. ;)

Rechtuit stappen/draven is altijd beter als bochtenwerk; de snelheid waarmee dat gebeurd maakt niet veel uit; waarom zou hard draven slecht zijn? Je kan ze nog altijd beter op die leeftijd af en toe aan de fiets meenemen, als longeren dus ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:49

Ik denk dat ze hooguit 2-3 per week iets doen. Met iets bedoel ik dus ook schofttuig op, losgooien of iets. Meestal 1 keertje longeren, 5 minuutjes, beetje stap beetje draf en als ze erg fanatiek zijn beetje galop. 1 Keer mogen ze mee naast de sulky (iig probeer ik dat want dat vind mijn ene twenter geweeeeldig) en 1 keer fietsen maargoed dit verschilt van week tot week. Als het slecht weer is laat ik ze ook rustig een week staan.

Bekijk het wel per pony apart! Ik zie duidelijk dat mijn witte meer kan hebben dan mijn palomino, die is nog te klein in het koppie. Voor de rest laten ze zelf wel merken wanneer ze iets willen doen en eigenlijk zijn ze altijd wel in om iets te doen.

Tempo naast de fiets maakt idd niet uit. Ik probeer lekker vlot door te rijden met ze dus veel draf en galop. Ook naast de sulky moeten de witte zich aanpassen aan een hoog tempo (maar over een kleinere afstand). Ik merk zelf dat hij er geen moeite mee heeft, hij wordt juist vreeeselijk enthousiast.

Verder heel belangrijk de basis natuurlijk, het goed op jou letten, netjes mee kunnen lopen, voetjes optillen etc.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:05

Ik vind al die bezorgt heid dikke kul! Ik longeerde al met tuig toen die van mij 2 en half was.
Lekker met de fiets lange rit maken, en hup de trailer in ;) Zo breekbaar zijn ze echt niet hoor.
Er zijn mischien mensen die ze pas mak maken op 6 jaarige leeftijd, maar als je daar de tijd en geld niet voor hebt
kan het al prima met 2.5 jaar hoor! Gewoon lekker doorgaan met wandelen. Heb je al een hoofdstel gekocht?
Mag al best hoor, ga je daar lekker mee wandelen. Fietsen is ook super gaaf om te doen met ze.
Heb je al eens aan vrijheidsdrezzuur gedaan? Daar mag je al mee beginnen als ze een half jaar zijn (met kusje geven, voetjes geven enz) www.vrijheidsdrezzuur.nl. Lange lijnen kan je nu ook al gaan doen hoor ;) Maar moet hij wel eerst braaf aan het hoofdstel zijn en niet trappen als je erachter loopt, en moet hij eerst stap en draf kennen op stem geluid. Ik doe dit altijd zo, en nog geen een paardje met problemem gehad (en de oudste is nu toch al echt 25 jaar ;) )

Maar de beste tip: Op je gevoel af gaan. Als je denk dat je paardje toe is aan de volgende stap, gewoon doen want wandelen word voor je pony op den duur ook wel saai hoor ;) En als je denkt dat je iets aan het doen bent wat teveel voor hem is, gewoon mee stoppen en paar weken later weer proberen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:12

je kan best al beginnen met het reageren als jij achter de pony loopt, leer ze ook weg te lopen voor druk.. stap draf en galop (en natuurlijk halt) op stemcomando.. maar laat ze nog niet teveel korte bochten draaien.

Ik weet neit of je het alleen doet? zo niet kan je ook keer erachter buiten gaan lopen met iemand drnaast.. zolang er geen gewicht achter hangt is dit namelijk niet schadelijk lichamelijk.. voor de pezen is het juist goed om over straat de stappen en draven. Geestelijk kan alleen JIJ bepalen, je kent het diertje wel aardig onderhand, hebben ze er plezier in.. of juist totaal niet, doe nu nog alleen werk wat ze leuk vinden, en verder het lekker rustigaan houden.

Nou bedoel ik dus niet.. als ze inrijden nou leuk vinden moet je dat doen! lichamelijk mag het nog niet te veel eisen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:16

loveidefix schreef:
Heb je al eens aan vrijheidsdrezzuur gedaan? Daar mag je al mee beginnen als ze een half jaar zijn (met kusje geven, voetjes geven enz) http://www.vrijheidsdrezzuur.nl. Lange lijnen kan je nu ook al gaan doen hoor ;)

Volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk :+ ) is het toch écht vrijheidsdreSSuur.... ;)
Vind dat je er dan wel even mag bij vertellen dat de 'hogere vrijheidsdressuur', zoals knielen, buigen en dat soort fratsen, niet goed is op jonge leeftijd.
Paarden zijn wel degelijk breekbaar op jonge leeftijd.....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:40

Lovedefix, overdrijven is ook een vak, longeren is niet heel erg bevorderend voor de benen maar ik zie geen kwaad in 5 minuten.

Wat Joyce zegt, ze zijn echt wel breekbaar alleen zie je dat pas op latere leeftijd terug.

Vrijheidsdressuur is leuk maar ik ben niet zo fan van 2,5-jarigen die al kunnen knielen enzo. Voetjes geven ed is al genoeg.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:19

JoyCiej007 schreef:
loveidefix schreef:
Heb je al eens aan vrijheidsdrezzuur gedaan? Daar mag je al mee beginnen als ze een half jaar zijn (met kusje geven, voetjes geven enz) http://www.vrijheidsdrezzuur.nl. Lange lijnen kan je nu ook al gaan doen hoor ;)

Volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk :+ ) is het toch écht vrijheidsdreSSuur.... ;)
Vind dat je er dan wel even mag bij vertellen dat de 'hogere vrijheidsdressuur', zoals knielen, buigen en dat soort fratsen, niet goed is op jonge leeftijd.
Paarden zijn wel degelijk breekbaar op jonge leeftijd.....

Heb ik er ja ook achter gezet ;) Haha, heel vaak denk ik dan oja... het is niet dressuur maar drezzuur en dan is het toch weer andersom :o Maar ik dacht echt dat het met dubbel z was.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:20

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:24

Sappos schreef:
Lovedefix, overdrijven is ook een vak, longeren is niet heel erg bevorderend voor de benen maar ik zie geen kwaad in 5 minuten.

Wat Joyce zegt, ze zijn echt wel breekbaar alleen zie je dat pas op latere leeftijd terug.

Vrijheidsdressuur is leuk maar ik ben niet zo fan van 2,5-jarigen die al kunnen knielen enzo. Voetjes geven ed is al genoeg.

Je kan ze dan echt wel wat meer leren hoor ;) Idefix is 3 en half en hij kan nu voetjes geven, kicken, rondjes draaien op comando, op het blok staan, daar ook op ''tapdansen'', en een sjabrakje uitrollen, en hij kan nu bijna apporteeren.
Je kan ze ook wel losgooien met tuig, maar ik klik ze voor de veiligheid liever aan de longe. Ook echt niet dat ik hem op een volte van 1 meter doorsnee een uur aan het longeeren ben op die leeftijd hoor (zoizo niet in zon kleine cirkel) maar 10 minutjes kan ook wel hoor :D Vind ik in iederegeval. Gewoon lekkere grote volte. Eigenlijk gewoon losgooien alleen dan aan de longe. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:34

Ik gooi ze gewoon met schofttuig los...laat ze maar lekker bokken dan heb ik er geen last van.

Nelson is 4,5 en kan knielen, buigen, spaanse pas en steigeren. Femur is 2,5 en kan een voetje geven, dit heeft hij zichzelf aangeleerd toen hij bijna 1 was := Sukkel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:50

@ sappos, niet lüllig bedoeld, maar ik zie in je profiel, jouw 2,5 jarige Femur over een flink hoge hindernis springen. Terwijl je hier de tip geeft om het laag te houden, wat is laag naar jouw idee dan?

Een beetje de basis aanleren lijkt me geen probleem, dus inderdaad lekker buitenlopen, aan dingetjes leren wennen etc. Maar echt gaan longeren, laten springen etc. zou ik niet doen, laat het beestje eerst lekker uitgroeien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:01

Haha hoog? Dat is aan de gaatjes te zien een cm of 40 (Pony is een meter.) . Hoger zal ik niet snel gaan, zeker niet vaak. Hij heeft al wel een keertje hoger gesprongen maar ik vind iets 1x springen anders dan 2x in de week

edit:

Hier de andere hindernissen die op dezelfde dag gesprongen zijn

Afbeelding

Afbeelding

Hoog is in mijn ogen 60 + voor zo'n kleine pony maarrr ik vind dat dit ook per pony bekeken moet worden, de palomino zou ik niet zo hoog laten springen omdat hij het nog erg moeilijk vindt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:15

Ik bedoelde deze foto
Afbeelding

40 cm is niet hoog voor een paard van 1.60, maar je moet het wel in verhouding bekijken, 40 cm voor een pony van 80cm, is vergelijkbaar met een sprong van 85cm voor een paard van 1.70 en dat is voor een jong beestje in de groei naar mijn idee te hoog.
Ik weet niet hoe hoog jouw pony's zijn, maar als ik zie hoe hoog de sprong is in verhouding met zijn lichaam vind ik het nogal hoog. Zeker als je bekijkt hoeveel ruimte hij ertussen laat, hij springt er prachtig ruim overheen, maar dat kost toch een hoop kracht.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

loveidefix schreef:
Ik vind al die bezorgt heid dikke kul! Ik longeerde al met tuig toen die van mij 2 en half was.
Lekker met de fiets lange rit maken, en hup de trailer in ;) Zo breekbaar zijn ze echt niet hoor.
Er zijn mischien mensen die ze pas mak maken op 6 jaarige leeftijd, maar als je daar de tijd en geld niet voor hebt
kan het al prima met 2.5 jaar hoor! Gewoon lekker doorgaan met wandelen. Heb je al een hoofdstel gekocht?
Mag al best hoor, ga je daar lekker mee wandelen. Fietsen is ook super gaaf om te doen met ze.
Heb je al eens aan vrijheidsdrezzuur gedaan? Daar mag je al mee beginnen als ze een half jaar zijn (met kusje geven, voetjes geven enz) http://www.vrijheidsdrezzuur.nl. Lange lijnen kan je nu ook al gaan doen hoor ;) Maar moet hij wel eerst braaf aan het hoofdstel zijn en niet trappen als je erachter loopt, en moet hij eerst stap en draf kennen op stem geluid. Ik doe dit altijd zo, en nog geen een paardje met problemem gehad (en de oudste is nu toch al echt 25 jaar ;) )

Maar de beste tip: Op je gevoel af gaan. Als je denk dat je paardje toe is aan de volgende stap, gewoon doen want wandelen word voor je pony op den duur ook wel saai hoor ;) En als je denkt dat je iets aan het doen bent wat teveel voor hem is, gewoon mee stoppen en paar weken later weer proberen.

Heb hier een shet van 2.5 staan en daar ga ik echt nog niet mee lange lijnen hoor! Lekker wandelen, dollen met de shet van 6 en lekker paard zijn. Hij mag straks lekker aant werk, samen met de andere shet..We doen nu wat aan VD en wandelen, ook wel samen met de andere shet. Maar meer ook echt nog niet

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:23

ik heb nu een shet van 10, en ik was ook al vroeg begonnen met alles een beetje leren niet veel maar wel een beetje, het is niet erg je shet er alvast aan te laten wennen maar je moet het ook weer niet te veel doen, je moet kijken wat ze zelf aankunnen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:24

Deze pony is een meter, kan gigantisch springen (springt ook over stroomdraden van een meter hoog) dus dan is 40 cm een huppeltje voor hem. Echter is hij nog jong en maakt hij nog wel eens noodsprongen :=