wel of niet een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

wel of niet een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:04

ik ben eigenlijk al heel lang gek van fjorden en heb een aantal jaar geleden de kans gehad om er een te kopen
maar heb het toen niet gedaan omdat me dochter net 8 jaar was en durfde het nog niet aan.

nu word mijn dochter bijna 14 jaar en is al een grote meid, dus ik zit eraan te denken om binnen nu en een jaar een fjord
te kopen. maar omdat ik veel lees dat ze heel moeillijk zijn twijfel ik soms nog. ik ben op zoek naar een paard die koel
in zijn hoofd is en om lekker recreatief mee te rijden, naar buiten, in de bak en soms een sprongetje. verder niet zo gigantisch
moeillijk in de omgang maar hoeft ook geen doetje te zijn. dus mijn vraag is, is een fjord geschikt voor ons?

thanks allemaal.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:31

ik had vroeger een fjord, naast mijn sportponies zeg maar. Eigenlijk gekocht als 'speelpony' toen, om bvb deel te nemen aan ponykampen, bosritten etc en dus eigenlijk plezier te maken met stalgenoten.

Tja het was een aparte, soms koppig en eigenwijs, maar tot op heden (ben inmiddels 25) staat hij nog in mijn geheugen gegrift. Zo veelzijdig die diertjes zijn (ik heb er onderlinge springwedstrijden mee gereden en zelfs enkele keren gewonnen, parcoursjes van 80-90cm)
leuke zonder zadel pret, bosritten waar hij vaak de buildozer en lefgozer van de groep was,
Verder heb ik op die pony geleerd dat je niets oplost met kracht, wel met techniek.

Maar moeilijk in omgang was hij niet, eigenlijk ken ik geen fjorden die moeilijk in omgang zijn. Sommige wel verkeerd gereden en ja als die kracht tegen je werkt heb je pech, maar dat geld voor elk dier.

Ik zou ervoor durven gaan als ik jouw was, wel opletten dus op een correct opgeleid dier, geen Zomerrui en correct op de benen (dus keuren)

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:38

bulck schreef:
ik had vroeger een fjord, naast mijn sportponies zeg maar. Eigenlijk gekocht als 'speelpony' toen, om bvb deel te nemen aan ponykampen, bosritten etc en dus eigenlijk plezier te maken met stalgenoten.

Tja het was een aparte, soms koppig en eigenwijs, maar tot op heden (ben inmiddels 25) staat hij nog in mijn geheugen gegrift. Zo veelzijdig die diertjes zijn (ik heb er onderlinge springwedstrijden mee gereden en zelfs enkele keren gewonnen, parcoursjes van 80-90cm)
leuke zonder zadel pret, bosritten waar hij vaak de buildozer en lefgozer van de groep was,
Verder heb ik op die pony geleerd dat je niets oplost met kracht, wel met techniek.

Maar moeilijk in omgang was hij niet, eigenlijk ken ik geen fjorden die moeilijk in omgang zijn. Sommige wel verkeerd gereden en ja als die kracht tegen je werkt heb je pech, maar dat geld voor elk dier.

Ik zou ervoor durven gaan als ik jouw was, wel opletten dus op een correct opgeleid dier, geen Zomerrui en correct op de benen (dus keuren)

ja laat het voor nu altijd keuren, die les heb ik inmiddels wel geleerd. nou dat klinkt als muziek in me oren hihi. ik vind ze gewoon heel stoer en niet zo groot haha. ben zelf ook maar 163. en mijn dochter is ook niet wedstrijd gericht.

maar wat ik vaak lees is zomerexceem, komt dit nou vaker voor bij een fjord en haflinger dan bij andere paarden? en kunnen fjorden in de zomer gewoon dag en nacht het land op omdat ze best aanleg hebben om dik te worden.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:41

Mijn ervaring met Fjorden is dat ze best eigenwijs (en ondeugend!) kunnen zijn, maar wel een goed karakter hebben.

Vroeger (toen ik nog een mini-mensje was :') ) reed ik ook vaker op een Fjord en dat ging altijd hartstikke goed. Maar je moet er natuurlijk ook geluk mee hebben :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:41

Mijn fjord en eigenlijk alle fjorden die ik ken voldoen volledig aan jouw beschrijving. Ik zou dus zeggen: doen!

devon04

Re: wel of niet een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:46

Ik heb op het moment zelf 2 fjorden (heb er nog 1 gehad), ik geef hiermee kinderlesjes.
Bij mij rijden ze v.a dat ze een jaar of 8 a9 zijn ook op de fjorden, bijden erg braaf en lief in de omgang.
Af en toe eigenwijs (op een leuke manier vind ik) maar heel koel in de kop.
Wij rijden ook vaak met ze buiten en de fjorden zijn dan ook vaak de helden van de groep en gaan overal voorop als het maar even eng word.

Als ik jou lijstje zo lees zou ik ook zeggen: doen!

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:49

Fjorden kunnen wel ondeugend zijn. Maar dat hangt ook af aan de opvoeding die die gehad heeft en je kan het altijd afleren om bijvoorbeeld je mee te sleuren naar het eten. :+ Doet een manegefjord altijd bij ons. :P Maar voor wat jij wilt is een fjord echt super! *D

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:53

Ik ben zelfs een beetje een bangerik als het om paarden gaat. Maar heb zelf nu ook een fjord. Ze is idd erg eigenwijs maar dat vind ik eigenlijk wel leuk. Ze is heel koel maar er zit wel een kop. Dat houd het eigenlijk wel leuk. Nu na een jaar kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn fjord!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:54

Fjorden zijn super. Ze zijn erg veelzijdig en mijn ervaring is dat je ondanks dat ze ook hun eigenwijze streken hebben, je altijd op ze kan bouwen.
Wel even goed kijken na afstamming, zoals met ieder paard. Er zitten namelijk ook pittigere fjorden tussen.

En als je vol vertrouwen hebt en van af en toe een eigenwijze maar niet gemene stunt houd. Zou ik zeker zeggen.. DOEN!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:58

Met opvoeding valt of staat je plezier met een fjord, nu is dat eigenlijk met elk paardenras wel, maar voor fjorden zeker!!!
Toevallig van de zomer een fjord getraind die niet was opgevoed, ik kreeg hem niet aan het halster mee de wei uit, de stal inlopen wilde hij niet enz enz. Maar gelukkig is hij nu heel braaf, loopt braaf mee, is goed te rijden enz enz. Hij is erg lief en wil graag wat voor je doen, dus ik wist wel dat het goed zou komen met hem.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:03

Mijn fjord heeft echt een heel vast karakter. Soms alleen doet hij raar maar inmiddels heb ik geleerd dat hij mijn stemming spiegeld. (is niet altijd leuk om met je neus op de feiten gedrukt te worden, maar wel nodig)
Hij is heel koel in het hoofd, ik kan hem dagen laten staan en er ineens weer opklimmen en er is niks aan de hand. Ik kan er een klein kind opzetten en hij is dan heel gevoelig, hij is leergierig, is altijd in voor een lolletje :')
Kortom een topknol.

Zoek de juiste en je zal er jaren plezier van hebben.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:04

thanks voor alle berichten en ik moet zeggen het gaat me steeds meer bevallen. ik kan het nu nog niet doen dus heb nog even de tijd om me te verdiepen in het ras. moet nog even goed doorsparen haha. maar op wat voor dingen moet je nou precies letten, hoe kan je zien of het paardje goe dopgevoed is want dat is wel een heel belangrijk punt voor mij. ik heb al genoeg meegemaakt en wil nu gewoon de juiste keuze maken en niets overhaasten.

en hoe zit dat met dat exceem, zijn ze daar erg gevoelig voor?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:07

@melissa, simpel zat, als ze gelijk over je heen banjeren dan is er al iets niet goed in de opvoeding.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:10

melissa7 schreef:
thanks voor alle berichten en ik moet zeggen het gaat me steeds meer bevallen. ik kan het nu nog niet doen dus heb nog even de tijd om me te verdiepen in het ras. moet nog even goed doorsparen haha. maar op wat voor dingen moet je nou precies letten, hoe kan je zien of het paardje goe dopgevoed is want dat is wel een heel belangrijk punt voor mij. ik heb al genoeg meegemaakt en wil nu gewoon de juiste keuze maken en niets overhaasten.

en hoe zit dat met dat exceem, zijn ze daar erg gevoelig voor?

Allereerst een goed opgevoede fjord merk je direct in omgang. Zeker bij de eerste bezichtiging kan je voetjes vragen (ineens controleren op warme plekken of schieffels ofzo)
En zie je veel e, hoe komt hij decstal of wei uit, hoe reageert hij/zij op de eigenaar, maar ook bvb al naar jullie (nu zijn ze meestal wel allemansvrienden en nieuswgierig)

Met rijden, kunnen ze evenveel als een andere pony, dus ook daar mag je een correct gereden dier verwachten.

Tja zomerrui is niet typisch fjord ofzo, maar is een welvaartsziekte van de laatste decennia onder de paarden in het algemeen. Onze Fjord had het niet. Het is een complex gegeven, van omgeving en voeding en uiteraard gevoeligheid. En is vooral als eigenaar een extra management, dus als je er eentje koop zou ik dat gewoon afraden, tenzij je daarop ingesteld kan raken.
Laatst bijgewerkt door bulck op 04-11-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:30

Mijn fjord heeft ook geen exceem... En ik ken er een hoop zonder exceem...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:39

Absoluut doen! Wij hebben (o.a.) een fjord en mocht er ooit iets met hem gebeuren of als hij omvalt van ouderdom dan nemen we weer een fjord. We hebben hem voor het vakantiehuis om met (ervaren) ruiters mee naar het bos te gaan, onze kinderen rijden erop, hij wordt als weidemaatje gebruikt als er eens een paard alleen op vakantie komt. Hij is cool in het hoofd, wel wat eigenwijs, maar dat maakt hem alleen maar leuker en hij zal geen pas verkeerd zetten. Wij hebben hem 24/7 in de wei staan (muv heel slecht weer) en dat gaat prima. Hij heeft wel wat last van zomerexzeem, maar met de juiste creme (ben even de naam kwijt) en het feit dat hij in de wei niet kan schuren, is het heel goed te doen. Een aanrader dus, een fjord!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:19

Zomerexceem komt niet meer of minder voor dan bij andere rassen. Wel is mij opgevallen dat er enkele bloedlijnen zijn die het meer lijken te hebben dan anderen.

Bij de fjorden kun je zelfs ongezien al een inschatting maken van het karakter door middel van de bloedlijnen. Het is geen garantie, maar ik heb wel gemerkt dat bepaalde lijnen bepaalde eigenschappen doorgeven en daar kun je je voordeel mee doen.
Zo staan de Kunars bekend als zeer braaf en stabiel terwijl de Timors bekend staan als grappenmakers met een grote mond en een klein hartje.

Laat de Orsta's links liggen en kijk naar bijvoorbeeld Kunars, Antons, Reinars, Manussen en Sverres/Reitzes. Kventin kun je ook naar kijken, maar daar heb ik meerdere excemers van gezien.

Er zijn ongetwijfeld meer hengsten die ontzettend fijne nakomelingen geven, maar bovenstaande ben ik zelf wat meer ingedoken.

Fjorden zijn zeker aanraders, mits je goed op zoek gaat. Daarnaast kunnen ze aan de hand totaal anders zijn dan onder het zadel. Ik heb 2 merries waarvan de 1 moeilijk is onder het zadel en geweldig makkelijk aan de hand, terwijl de ander dit andersom lijkt te hebben.

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:45

fjordnina schreef:
Zomerexceem komt niet meer of minder voor dan bij andere rassen. Wel is mij opgevallen dat er enkele bloedlijnen zijn die het meer lijken te hebben dan anderen.

Bij de fjorden kun je zelfs ongezien al een inschatting maken van het karakter door middel van de bloedlijnen. Het is geen garantie, maar ik heb wel gemerkt dat bepaalde lijnen bepaalde eigenschappen doorgeven en daar kun je je voordeel mee doen.
Zo staan de Kunars bekend als zeer braaf en stabiel terwijl de Timors bekend staan als grappenmakers met een grote mond en een klein hartje.

Laat de Orsta's links liggen en kijk naar bijvoorbeeld Kunars, Antons, Reinars, Manussen en Sverres/Reitzes. Kventin kun je ook naar kijken, maar daar heb ik meerdere excemers van gezien.

Er zijn ongetwijfeld meer hengsten die ontzettend fijne nakomelingen geven, maar bovenstaande ben ik zelf wat meer ingedoken.

Fjorden zijn zeker aanraders, mits je goed op zoek gaat. Daarnaast kunnen ze aan de hand totaal anders zijn dan onder het zadel. Ik heb 2 merries waarvan de 1 moeilijk is onder het zadel en geweldig makkelijk aan de hand, terwijl de ander dit andersom lijkt te hebben.

Ik kan dit min of meer "bewijzen"
Let op: Mijn ruin Zibby is: v. Kventin, moeder Noordje v. moeder Havstad.
Heeft exceem, dat heb ik zelf gezien; na drie weken bij mij gestaan te hebben was ie er van af!
Mijn merrie Bella daarentegen, had het veel erger en dat heeft best even geduurd voordat het geheeld was. Ze schuurt nog wat, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Let op, hier komt haar afstamming: v. Kventin, moeder Umela, v. moeder Orsta
Nou heb ik overwogen Bella te laten dekken door Manus (gehele stam exceemvrij) en toen ik meneer Dolfing sprak vertelde hij mij dat hij de Halsnaes-lijn verdenkt van exceem, omdat hij veel afstammelingen van deze bloedlijn ziet en negen van de tien schuurt of heeft wonden.
Ik kan niet met Bella naar Manus toe, dus zie ik er vanaf; als ik haar onder het exceem weer terug krijg uit Balloo, (waar de mugjes zijn waar ze allergisch voor is), heb ik het er niet voor over, want het is echt verschrikkelijk om je paard zo te zien.
De vorige eigenaren van Zibby en Bella vertelden mij, dat de hengstenhouder die eigenaar is van Kventin deze hengst ALTIJD op stal heeft, en als er rechtstreeks naar gevraagd wordt geeft hij een ontwijkend antwoord.
Zij denken dat Kventin wel degelijk exceem heeft, maar omdat zijn dekken voorbij zal zijn zodra als dit uit zou komen, het angstvallig onder de pet gehouden wordt...
Kventin is een prachthengst, maar ik zou het niet gokken, zeker niet als je van de kust af woont.
Ik zou gaan voor een Timor.
Ik denk zelf dat ik het ga proberen met Ansgar Skellerod, iemand daar al ervaringen mee???
Groetjes, Paulien

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:54

ik heb zelf een fjord gehad met exceem. wij wonen bij de zee dus daar is het snel over.! ik vind dat het heel goed te behandelen is ! je hebt sprays en dekens.. en dat werk altijd goed.. ik heb er bij mijn fjord nooit iets aan hoeven doen.

woon je in een bosreike omgeving ? dan zou ik er wel een beetje op letten ivb diertjes en incecten enzo :)

fjorden im omgang zijn gewoon ontzettent lief !! (dat is mijn mening)
ik heb nu een veulen staan en hij is na 1 maand al mijn beste vriendje ! ik vind ze heel erg trouw. ja en wat ze hierboven als zeggen je zal het qua kracht nooit van ze winnen, maar dat is met elk paard :D

ik zou zeggen probeer het gewoon .. en ervaar het zelf !!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:07

Hmm, het was niet direct mijn bedoeling om met een opmerking een hengst of hengstenhouder in een negatief daglicht te zetten. Daarbij ben ik het er ook niet volledig mee eens.

Orsta is vrij van het Halsnaesbloed. Die heeft met het exceemverhaal ook niet direct wat te maken. Hem raadde ik af omdat ik er zelf 2 heb staan en dat niet direct de makkelijksten zijn.
De Halsaeslijn kan best invloed hebben gehad op ZE, maar 9 van de 10 is zwaar overdreven. Er zijn zat paarden met dat bloed die niet schuren.

Bella kun je evt. wel naar Manus brengen, maar dan is het zaak om thuis te scannen en haar in de hengstigheid weg te brengen en als ze afslaat haar direct weer op te halen. Zo staat ze daar met een beetje mazzel slechts een dag of 5. Dan kun je thuis weer scannen of ze drachtig is. Overigens zou ik met een exceemmerrie sowieso niet fokken. Het staat nog steeds niet vast of het erfelijk is of niet. Ik zelf denk dat het een combinatie is van bloedlijnen/paarden die er gevoelig voor zijn en de mugjes.

De hengstenhouder die hem meerdere jaren had, had hem niet altijd op stal staan. Toen hij in 2007 bij een andere hengstenhouder stond liep hij dagelijks buiten en stond hij in een buitenstal. Daar en ook bij de vorige hengstenhouder was er geen spoortje van exceem te bekennen. Ik vind het dan ook niet fair om de vorige hengstenhouder te beschuldigen van eea.

Kventin is overigens van het hengstenfonds en niet (zoals Manus en Ansgar bijv.) van een particuliere eigenaar. De hengstenhouder waar jij het over hebt is nooit eigenaar geweest van Kventin.

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:31

Okee...weer wat geleerd, kun je maar weer nagaan wat er in paardenland voor verhalen de ronde gaan, ik heb overigens niet de indruk dat die mensen logen, maar het kan natuurlijk wel wat overdreven zijn.
Mijn reaktie kwam eigenlijk voort uit het optellen van een en twee, ik vond het opvallend toevallig, en heb natuurlijk absoluut de bedoeling ook niet om ook maar iemand in een kwaad daglicht te plaatsen,
Maar goed, skip mijn verhaal ook maar, ik heb zelf het geluk dat ik aan zee woon en onze paarden er geen last (meer) van hebben.
Wat ik maar zeggen wil: Kijk of het klikt tussen je dochter en het toekomstige paard: die van mij liep jubelend het gangpad in, was helemaal stil toen ze voor de stal stond, liep er in en viel Bella om de nek: o wat ben je lief wat ben je prachtig etc etc, terwijl Bella onder het exceem zat...
Bella gaf een hinnikje en een paar knorretjes en een vriendschap was geboren...ze doet alles zelf met haar en ze is negen jaar oud.
We zijn Bella rustig aan onder het zadel aan het brengen en het gaat fantastisch, de klik is gebleven zeg maar, ik geloof echt dat ze er een gouden pony aan heeft!
Dus..dat pleit toch wel weer voor het ras, zowieso, en ook de afstamming geeft een goed karakter.
Nogmaals:excuus als ik mensen beledigd heb, wat niet terecht is, groetjes, Paulien

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:19

kom eens mee praten op fjordenwereld.nl, daar lees en zie je veel over de fjorden en hun baasjes en komt alles ter sprake.

ik heb toen ik nog in Monster stond een fjord gekocht met zomerxceem, zou beter worden aan de kust maar was dus niet het geval. Heb in de tussentijd meerdere fjorden gehad maar zonder exceem, ook mijn huidige 2 hebben het niet, als je de keuze hebt zou ik niet voor een fjord met zomercxceem gaan.

verder zijn ze lief, leuk, eigewijs maar niet gemeen en gaan ze voor je door het vuur...........ben je al overtuigd? ;)

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:00

haha ik ben zeker overtuigd, hoe meer ik er over lees en ze zie hoe meer ik er zin in krijgt. kan niet wachten, mja geduld is een schone zaak he. maar ik lees dus ook dat de bloedlijnen heel belangrijk kunnen zijn voor het karakter, klopt dit?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:06

Ik heb als puber altijd fjorden gereden en ik vond ze echt superleuk. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:14

Ik heb als eerste paardje ook een fjord gekozen en ik kan ze zeggen ze is super :D moest haar wel even goed aanpakken maar nu is het echt geweldig zo lief en makkelijk in de omgang