[H]welke hengst op deze shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

[H]welke hengst op deze shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:08

als ik mijn merrie een keer wil laten dekken door welke hengst zouden jullie dat laten doen.

ze heeft geen papieren.
haar moeder is wit.
haar vader is vosbont.
op het paspoort staat als kleur van haar zelf : blauw schimmel bont
ze is hellemaal wit op 1 beentje na heeft een zwarte stip in haar nek en een bruine stip op haar neus.
ze is ong 89 cm groot
wordt in 2010 5 jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn vraag dus welke hengst adviseren jullie en welke kleur kan er dan uitkomen?

heb nog geen hengst op het oog.
zoek een dun kleur palomini,cremello, valk etc in 1van die kleuren
Laatst bijgewerkt door booster op 02-11-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [H]welke hengst op deze shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:10

Ik zou een merrie zonder papier niet laten dekken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:14

[***] schreef:

als ik haar laat dekken dan wil ik het veulen waarschinlijk ook zelf houden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:15

[***] schreef:

Daar ga ik helemaal in mee. Zeker de shetlandmarkt is compleet overvoerd. Wil je er ooit eens vanaf (ook al ligt dat nu niet in de planning) dan moet je er bijna een tank benzine op toeleggen om er uberhaupt vanaf te komen.

Niet doen dus!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:15

Als je zeker weet dat je het zelf wil houden, doe er dan een leuk stamboekloos hengstje bij, wat haar eigenschappen verbetert.
Maar ook ik zou niet met een papierloze shet fokken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:16

even niet over het feit wel of geen papieren want als ik haar dek houd ik het veulen zelf maar wil alleen weten welke hengst en welke kleur er dan evt uit kan komen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:19

Wat wil je met haar nakomeling gaan doen?
Heb je een voorkeur voor kleuren?
Wat wil je verbeteren?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:21

ik wil deze gaan inspannen en wil evt een 2 span met de nakommeling.
ik ben niet zo van de standaart vos kleur.
mijn voorkeur in de kleur is palomino valk etc een aparte kleur
wil iets luxer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:28

Een 2 span moet zoveel mogelijk op elkaar lijken qua maat en formaat, en liefst ook nog kleur, dus luxer fokken dat is dan niet handig. Ik zou er gewoon een leuke pony bijzoeken als dat je doel is. Daar kan je gelijk mee aan de slag afhankelijk van de leeftijd die je koopt, het is goedkoper dan fokken en opfokken en je kan nog uitkiezen ook wat je koopt ipv wat je krijgt zonder het risico je merrie en/of veulen te verliezen door complicaties bij dracht of geboorte.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:29

[***] schreef:
Een 2 span moet zoveel mogelijk op elkaar lijken qua maat en formaat, en liefst ook nog kleur, dus luxer fokken dat is dan niet handig. Ik zou er gewoon een leuke pony bijzoeken als dat je doel is. Daar kan je gelijk mee aan de slag afhankelijk van de leeftijd die je koopt, het is goedkoper dan fokken en opfokken en je kan nog uitkiezen ook wat je koopt ipv wat je krijgt zonder het risico je merrie en/of veulen te verliezen door complicaties bij dracht of geboorte.

_/-\o_

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:32

[***] schreef:

En als je dan toch wat wil fokken om het proces van dekking/dracht/geboorte etc. mee te maken kies er dan direct 1 uit die wel (hoofd)stamboekpapieren heeft.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:35

[***] schreef:

ik zie wel of ik wel of niet een hengst erop zet.
wil alleen weten welke hengst jullie adviseren.
er hoeft vrijweinig veranderd te worden.
het hoeft niet veel luxer al is het niet luxer maakt me niks uit.
voor eigen 2 span vind ik kleur verschil niet erg.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:35

fjordnina schreef:
[***] schreef:

En als je dan toch wat wil fokken om het proces van dekking/dracht/geboorte etc. mee te maken kies er dan direct 1 uit die wel (hoofd)stamboekpapieren heeft.

dat wil ik zo ie zo

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:40

Jeetje mensen, dit meisje vraagt advies over een hengstenkeuze, niet of ze het wel of niet zou doen. Even ontopic lieve bokkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:44

Als ze een hengstenadvies vraagt kan het topic eerst opslot want volgens de FAQ moet je wat specifieker zijn dan 'welke hengst en wat voor kleur wordt het?'

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:57

heb het even gewijzigd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:58

Als je luxer wilt, wellicht richting een Welsh A'tje kijken? De kleuren die je noemt heb je met deze weinig kans op, de kans is best groot dat je een schimmeltje fokt. Ik zou dus eerder kijken naar wat je qua bouw en beweging wilt gaan verbeteren.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:01

Urielle schreef:
Als je luxer wilt, wellicht richting een Welsh A'tje kijken? De kleuren die je noemt heb je met deze weinig kans op, de kans is best groot dat je een schimmeltje fokt. Ik zou dus eerder kijken naar wat je qua bouw en beweging wilt gaan verbeteren.

haar beweging mag inderdaad wat ruimer.
ik ga haar inschrijven bij de nmprs en ga een keer naar keuring met haar en dan op haar beoordeeling ga ik misschien kijken voor een hengst

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:20

Dek never nooit een shetlander met een welsh. Wij hebben dit ooit zien gebeuren de merrie kreeg een veulen dat uiteindelijk te groot was en hierdoor is ze van achteren uitgescheurd en wijd gaan lopen. Was een vreselijk gezicht was dat, blijf echt bij je eigen maten!

En het zal het zoveelste topic wel weer worden, maar doe toch een poging: Het is erg schattig, lief en leuk om een veulentje te fokken bij je merrie, maar koop er dan liever 1 met een stamboek en ga daar mee fokken (heb je meteen een gezelsschappony). De meeste shetlanders eindigen niet op de kinderboerderij als ze verkocht worden. Ook al geef je aan dat het veulen voor jezelf is, het kan zomaar zijn dat je om een bepaalde reden je pony's moet verkopen. En dan...

Tip: fok echt alleen met een meerie die papieren heeft. Hoe lief en mooi deze pony er ook uit ziet!

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:21

Ik ben het met de meesten eens dat je werkelijk doodgegooit wordt met shetlanders. De dieren worden met hoofd en staart in de vrachtwagen geduwd voor (salami) vervoer naar italie.
Kijk serieus eens op de ponymarkten en ik weet zeker dat jij een leuke shetlander vindt die voldoet aan jouw wensen. Stel jezelf ook eisen dat zo'n shetlander dan echt correct op de benen staat, niet een zware hals heeft en de romp goed boven de benen is.

Maar mocht je toch ECHT een dekking willen doen op je merrietje dan zou ik persoonlijk kiezen voor een "bewezen" shetlander.

Neem bijvoorbeeld Rascal-H van de Wechterholt. Is een valk shetlander en zijn moeder (Narrin van de Wechterholt)
De vader van Rascal is Preferent (Mustang van Bunswaard)

Info Rascal:
Kleur: Valk hoogte: 0,96 m.
Geb. 24-5-2001
1e premie
Kampioen midden maat hengstenkeuring 2006
Dekgeld: € 150.- (op de ponymarkt KOOP je een shetlander voor 100,00 en hoeft je merrie ook geen risico's te lopen)

Als je toch op kleur wilt fokken en perse een shetlanderhengst, kom ik op deze. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik de rug-partij niet correct vindt....
Laten we zeggen dat het een "schattig" paardje is... En hij beweegt ook leuk voor een shetlander.

Foto van Rascal (als het me lukt) Gepikt van de site http://www.liebas.nl
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Toetsenbord op 03-11-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:24

De dekvoorwaarden zijn wat "goedkoper" dan bij het KWPN, hihihi....
Er wordt niet met de hengsten gereisd.

Gelegenheid tot weiden is aanwezig; kosten € 0,50 per dag.

Gust gebleven merries op naam van de, in 2008 bij ons aangeboden, eigenaar krijgen 20% korting op het dekgeld.

Het risico gedurende het verblijf en dekken is voor de eigenaar.

Wij verzoeken u vriendelijk uw merrie (en eventueel veulen) enkele dagen voor aankomst te ontwormen.

Dekkingen geschieden verder onder de voorwaarden van de
bond van hengstenhouders.

Het dekgeld is inclusief stamboekkosten en BTW

Persoonlijk had ik dan gekozen voor de hengst Piraat Liebas. Vooral omdat de moeder IBOP-A Prestatie - Kroon - Elite is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:33

liliputter schreef:
Dek never nooit een shetlander met een welsh. Wij hebben dit ooit zien gebeuren de merrie kreeg een veulen dat uiteindelijk te groot was en hierdoor is ze van achteren uitgescheurd en wijd gaan lopen. Was een vreselijk gezicht was dat, blijf echt bij je eigen maten!

Dat is al één reden, maar ook als de TS de pony voor het dubbelspan met de moeder wil gebruiken dan begrijp ik ook echt niet waarom je dan bij een shet een welsh zou adviseren. Dat wordt qua stokmaat, temperament en lichaamsbouw nooit een passend tweespan.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:39

Deze kleur spreekt jou wel aan als ik je bericht lees:
(en staat te koop daar bij Liebas.nl)
Afbeelding

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:56

Aangezien jouw merrie geen papier heeft is het héél verstandig om voor een goedgekeurde hengst te gaan met papier. Als je luxer wilt kun je naar een NMPRS hengst zoeken (daar heb je ze echt in alle soorten en maten) en als je echt het Shetland type aan wilt houden kun je beter een NSPS hengstje uitkiezen; die worden héél doelmatig shetland gefokt.
Mocht je kleur heel belangrijk vinden; bij het NSPS is het veelal zwart, vos, bont e.d. Bij het NMPRS wordt vooral heel doelbewust op verdunningen gefokt.

Welke hengst voor haar geschikt is vind ik lastig zeggen. Ik raad je aan om eens een lijstje van verbeterpunten te maken (in je hoofd of op papier), dat is onmisbaar bij het uitkiezen van een passende hengst. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:11

Citaat:
zoek een dun kleur palomini,cremello, valk etc in 1van die kleuren

Je merrie is blauw schimmel bont ... dus zwart van basis kleur met schimmel en bont.
Palomino en cremello zijn vos basis kleur en als die geen agouti dragen, om bruin te maken, zal je alleen smokey black kunnen krijgen. Als je merrie drager vos is dan hebt je kans op een palomino bij een cremello hengst.
Je merrie is Ee aa TOto Gg = heterozygoot zwart en vos, bont (ik neem aan tobiano), schimmel.
Je hebt 50% kans op schimmel en 50% kans op bont.
Met haar maat van 89cm zit je in de middel van het 'Kleine Maat' bij de Shetlanders en ook bij de Mini-ponies.

Hengst mogelijkheden:
http://ministaltbergsebos.come2me.nl/10 ... ---DEKKING
http://www.minipony.nl/