[KG] welke kleur wordt mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

[KG] welke kleur wordt mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:35

Hello

Ik heb mijn roodbruine merrie, met aalstreep (benen/staart/manen zijn zwart) laten dekken door een knappe valk hengst, ook met aalstreep. Wat zijn de mogelijke kleuren en de kans hierop voor het veulen? Ik probeer de kleurencalculator, maar ik snap niet helemaal wat ik waar moet invullen...... kan een van jullie het voor me uitzoeken

thanks, groetjes Saskia

Nicole288

Re: [KG] welke kleur wordt mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:42

43.95% - Valk (Buckskin)
43.95% - Bruin (Bay)
3.13% - Palomino
3.13% - Vos (Chestnut)
2.93% - Smoky Black
2.93% - Zwart (Black)

Als je weet dat de vader of de moeder een voskleurige of zwarte ouder of kind heeft, kun je de zoekopdrachten nog meer verfijnen

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:47

als een paard een aalstreep heeft....heet een valk dan dun of buckskin

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:24

Dun is wildkleur. Wildkleur bruin is een wat dofgele kleur, met een wat donkerder hoofd tot zelfs met een donker 'masker' er op, soms wildkleur strepen op benen en bij de schoft.
Wildkleur valk kan ook nog, dat is heel licht van kleur, richting creme-wit, niet zo goudkleurig als een echte valk.

Is de aalstreep heel duidelijk en loopt hij helemaal on-onderbroken door?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:50

Paps ziet er zo uit:
Afbeelding
Hier zie je de aalstreep, deze loopt over de hele rug.
Afbeelding

Dit paard heeft zowel zwarte als bruinen als schimmel als voskleurige broertjes en zusjes.

Dan de moeder, zij komt uit een geheel bruine stam, al haar broers en zussen zijn bruin (of schimmel). Wel heeft de moeder ook een aalstreep, maar die is niet echt zwart maar meer donkerbruin.

Afbeelding

Super trouwens dat je even mee kijkt! +:)+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:58

Citaat:
Dit paard heeft zowel zwarte als bruinen als schimmel als voskleurige broertjes en zusjes.

?? Maar geen valk, palomino of wildkleur ....?

Hengst is misschien een bay dun, oftewel wildkleur bruin in het nederlands. Als zijn vader of moeder geen creme gen draagt dan kan hij geen valk zijn. Indien dit wel het geval is dan is het best mogelijk dat hij een dunskin (dun + bucksin), oftewel wildkleur valk, is. Als een van zijn ouders vos is dan weet je zeker dat hij vos draagt (Ee); heeft hij al is ooit een zwart of vos gekleurd veulen gegeven? Zo ja dan is hij Aa voor Agouti en Ee voor Extension (rood/zwart).

Merrie is gewoon een 'bay', geen wildkleur; de zg aalstreep is gewoon een contrast streep en heeft niets met wildkleur/dun te maken.

Dus de combinatie is:
- hengst = bay-dun = Ee/EE Aa/AA Dd
- merrie = bay = Ee/EE Aa/AA dd
Hieruit kunnen de kleuren vos, zwart, bruin komen met 50% kans op Dun/Wildkleur. Schimmel komt niet in de rekening omdat geen van beide ouders schimmel is.
Indien de hengst toch valk zou zijn dan is 50% kans op een enkelverdunning creme en de kleuren kunnen krijgen: vos, palomino, wildkleur vos, dunalino, bruin, valk, wildkleur bruin, dunskin, zwart, smokey black, grullo, smokey grullo.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:23

Heb nog even goed gezocht, qua nakomelingen van de vader en moeder zelf kan ik weinig zeggen. Voor de merrie is het het eerste veulen, en de hengst heeft slechts 1 nakomeling die bruin is.

de vader heeft wel een heel aantal valken als broertjes en zusjes. De vossen zijn heel dun gezaaid, maar komen wel voor in zijn broertjes en zusjes (is PRE....daar was dat volgens mij niet toegestaan vroeger), palomino's ben ik niet tegengekomen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:17

Ah, daar is peterina al +:)+

Lijkt er door die broertjes en zusjes dan op dat hij toch valk is en zelf ook kans heeft om vosdrager te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:33

Persoonlijk vind ik beide ouders niet echte dun-kenmerken hebben.

Hoe oud is die hengst?? Want die witte rand om het oog mét zijn Pre-achtergrond (veel schimmels) zóu nog een schimmeld kunnen worden. Ik vind de aalstreep meer countershading en dat geldt voor de merrie ook eigenlijk.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:58

hengst kan genetisch geen schimmel zijn. Zijn vader is bruin en zijn moeder is ook bruin.

Hengst heeft echt een diepzwarte streep van de staart tot de schoft (gaat over in de manen). Hij is wat extra vlekkerig op de foto doordat hij nattig was op sommige plekken. Zowel de hengst als de merrie zijn 3 jaar oud.

De merrie is inderdaad geen dun, dit klopt, ze is gewoon bruin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:03

Een aalstreep kan bij een valk en bruine voorkomen, alleen is wordt dat dan "countershading" genoemd. Een dun heeft nog andere kenmerken zoals een schaduw over de schouders, zebrastrepen op de benen, en cobwebbing in het gezicht.

Zie voor foto's voor dun kenmerken en countershading:

http://www.rawhidewhiz.com/grullablue/c ... rkings.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:07

zazaza schreef:
hengst kan genetisch geen schimmel zijn. Zijn vader is bruin en zijn moeder is ook bruin..
En hoe oud zijn die nu en heb je die recent nog gezien ??
Ik vraag dit specifiek omdat ik de oogranden zo 'wit' vind. Iets wat je bij nog ongekleurde (jonge)schimmels vaker ziet.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:25

@ Cassidy : leuke info, ik leer langzaam bij, dankjewel!

@ dubbeldun: ik heb wat meer info over de hengst binnen inmiddels. Hij is getest (dat doen ze vaak voor het stamboek) en is genetisch BAYO (spaans). Naar mijn weten vertaal je dit met valk of dun.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:01

Alleen zijn valk en dun twee verschillende dingen :)

Dit lezende zou ik dan zeggen valk:
A bayo horse has a yellowish white color, sometimes known as isabelle.

Maar dit als definitie van een 'bayo' paard:
Bayo: caballo de color castaño, con las crines, la cola y las patas negras
Bayo: Paard met een bruine kleur, met zwarte manen, staart en benen

Dat klinkt weer als een gewone bruine
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-11-09 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:05

Even ter info: Valk is in Frankrijk ook Isabel. Hier kennen ze er geen apparte naam voor. Dus dan zou ik ook gaan voor Valk.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:43

Bayo is geen gewone bruine, die heten namelijk castana (zoals mijn merrie)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:37

Bayo klinkt als bay, en dat is in het Engels: bruin.
Castana klinkt als Chestnut/Kastanje, dus lijkt me meer een Koffievos?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:00

Nee in het spaans is castana echt een bruine, 100% zeker. Vossen komen weinig voor en heten Alazana.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:56

Ik heb het letterlijk van de Spaanse definitie voor bayo:
Bayo: caballo de color castaño

Dat klopt toch met wat je zegt TS?

Dan is een bayo een bruin paard met zwarte extremiteiten, oftewel bay in het engels

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:02

De hengst staat misschien geregistreert als bayo maar het is echt geen bayo. Bayo is Spaans en is gelijk aan bay is het engels, of bruin in het nederlands, en Bayo kan alle tinten zijn maar nooit het koffie/melk kleur van de hengst.

Hij is een Isabelo = Valk = bucksin.

"Isabelo: con todo el cuerpo café con leche y extremidades y crines negras, con las variedades de isabelo claro, isabelo ordinario e isabelo oscuro. "
"Valk: met hele lichaam en benen koffie/melk en manen en staart zwart, met tinten van Valk Clair (licht), gewone Valk en Valk donker".

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:45

Ho...stop! Spanjaarden hebben echt hun eigen taal. Bayo is niet afgeleid van Bay uit het engels. Bayo is NIET bruin zoals wij het kennen maar verdund bruin. De conclusie die je trekt Peterina klopt dus volgens mij niet (oeh ik klink als een schooljuf....das niet de bedoeling hoor ;) )

Ik heb even een tabel geknipt uit een spaans stamboek papier en het hieronder even bijgeplakt. Ik heb ook even wat foto's gekeken van hengsten met een BAYO typering en het klopt zoals hier in dit plaatje staat:

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:20

Ik heb de beschrijving van een PRE site die met 'kleur' fokt.
En ik heb niet gezegt dat Bayo afgeleidt is van het engels Bay, maar dat het gelijk is aan die kleur.

Iedere stamboek (en ook iedere land) heeft zo'n zijn eigen beschrijving en benoemingen van kleur.

Ongeacht wat de schriftelijk beschrijving is en de interpretatie daarvan, laten wij het tenminste overeen zijn dat het niet een bruin/bay/baie gekleurd hengst is maar een valk/buckskin/isabel gekleurd paard is.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 00:53

Ja , je hebt helemaal gelijk..... het maakt eigenlijk geen bal uit hoe het genoemd wordt als we het maar over hetzelfde hebben. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:05

Een valk (buckskin) kan als veulen heel goed voor bruin(bay) versleten worden. Zou het niet kunnen dat er papieren voor de hengst zijn aangevraag op grond van zijn veulenvacht en deze later nooit zijn aangepast?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:29

zazaza schreef:
@ Cassidy : leuke info, ik leer langzaam bij, dankjewel!

@ dubbeldun: ik heb wat meer info over de hengst binnen inmiddels. Hij is getest (dat doen ze vaak voor het stamboek) en is genetisch BAYO (spaans). Naar mijn weten vertaal je dit met valk of dun.

Dus niet op basis van de veulenvacht!