Welke bokkers hebben er een arabofries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Welke bokkers hebben er een arabofries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:53

Na al die berichten over waar toch die arabo´s allemaal blijven, hier dan maar eens een topic waar men al die mooie dieren kan bewonderen!!
Graag ovv naam ,leeftijd, afstamming en eventueel prestaties onder zadel / in tuig!

Natuurlijk bijt ik de spits af :D

Afke van Bergland, geboren in 2008, V. Dark Ynte MV Tjitte 333

Afbeelding

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:06

ik heb er ook eentje.
ouders zijn onbekend, geen papier, maar heel duidelijk een arbofries.
naam jelke en is een knuffel eerste klas, behalve onder het rijden dan kan ze behoorlijk heet zijn.
kamt helaas met zomer exceem.
foto plaatsen lukt niet

Joto

Re: Welke bokkers hebben er een arabofries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:13

Hier ook!

Ik was er zelf eerst niet zo weg van, dat er een arabo in zat.. maar toen er toch een kanon van een dier uit kwam, met een uber knap koppie.. Ja, ben wel wat bij gedraaid.

Diara van Dwingeloo, Sybren p x Ulke x Djurre. Bijna 7 maand. Dus niet zadelmak :D

Afbeelding

Ik merk trouwens duidelijk verschil in karakter dan met een volle fries, hebben meer mensen dat?

Deze knappe dame, is ook naar de keuring geweest..
Nu wisten wij dat ze aardig luxe was, alleen draf is net niet spectaculer.
We gingen met geen enkele verwachting heen.

Ze kwam de baan in, en alle ogen (en bijbehoren camera's) werden op haar gericht.
Resultaat: Dikke 1ste premie. 's middags mocht ze terug komen voor dagkampioen, maar 2 x naar Assen reizen op 1 dag was teveel van het goeie. Ze werd 2de over de hele groep.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:50

hanny_jelke schreef:
ik heb er ook eentje.
ouders zijn onbekend, geen papier, maar heel duidelijk een arbofries.
naam jelke en is een knuffel eerste klas, behalve onder het rijden dan kan ze behoorlijk heet zijn.
kamt helaas met zomer exceem.
foto plaatsen lukt niet

Sorry dat ik het moet zeggen, maar dit is geen arabofries, maar waarschijnlijk een kruising arabier x fries.

Ik bedoel eigenlijk alleen paarden die ingeschreven staan bij het arabofries stamboek...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:52

Joto; Wow! Echt een schitterend diertje. En ja, ook ik merkte dat er een heel ander karakter in zat. Mijn merrie was veel bewegelijker en veel wakkerder, sprong de hele dag. En ik heb nog 4 veulens uit de moeder, dus mij viel dat meteen op!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:53

Tsja, ik heb b.v. ook een "gewone" kruising Fries x Arabier (schimmel!)
mij is wel eens verteld dat ik misschien kon laten inschrijven bij de arabofries, maar dat geloof ik eigenlijk niet: ze is namelijk schimmelkleurig.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:55

Nee, dat kan niet. De vader moet nl goedgekeurd zijn bij het arabofries stamboek. Wel apart zeg, dat ze schimmel is, daar zwart toch dominant zou moeten zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:58

twas ook geen goedgekeurde friezenhengst ofzo
dus ik sta helemaal nergens hoor ik wel haha
het was ook maar een eenmalige (zgn door stalhouder perongelukke) dekking hierna is hij gecastereerd door eigenaar.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:01

Ja tis echt een plaatje! Merrie is nogmaals drachtig van Sybren, dus zullen zien of het een gelukstreffer was, of een goeie combi.

Ja merk bij Dia vooral, dat ze in het begin ook weinig van mensen moest hebben, was niet in handen te krijgen. In de zin van..Ze kwam wel naar je toe, maar meelopen o.i.d nee hoor..
Nu is ze afgespeend is kan ik haar in een knoop leggen, geen probleem.
Ook het stuiteren in het land, deze is altijd bezig met iets..

Ts, wat zijn de toekomst plannen met die van jou?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:46

Heb ook zo'n racepaard in friezenpak lopen :)

Hij is nu 18 maanden dus veel meer dan sportieve prestaties dan dagelijks alle grassprietjes in de weide te tellen kunnen we nog niet meegeven. Wat wel opvalt is dat hij zeer wendbaar is, goed zijn achterhand weet te gebruiken en kan racen als een renpaard. Karakter zeer lief en sociaal komt altijd naar je toe en al van zeer jong bomproof (ga er af en toe mee wandelen en die heeft gewoon geen kik voor auto's, tractors of grotere landbouwmachines).

Zijn naam is Dark Arun (Dark Laes x Remmelt x Lammert).

Als topic nog even loopt zal ik eens een recente foto nemen en plaatsen.

Wat men ook zegt of schrijft over de arabo's zij die er één hebben zijn er best tevreden mee en dat is finaal het belangrijkste!

ps : Schimmel arabo's zijn geen rariteit als ze rechtstreeks gekruist zijn met arabieren (de F1 generaties), Hilner had ook een schimmel (nafok hieruit is de in amerika staande white friesian), Danillo komt ook uit een schimmel moeder, danillo heeft ook een schimmel broer. De meeste arabische hengsten zijn schimmel (oa Hamid & Oosterveld's Marzas om twee hengsten te noemen die kwasie in alle arabo's zitten), zwart zonder aftekeningen is best uitzonderlijk Gharib was er zo één. Maar eens je een zwarte arabo-fries hebt krijg je altijd terug zwarte veulens.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:17

Ja deels wel en deels niet Arun.. Ik ben zelf nog niet 100% overtuigd. Ook wat ik op de keuring heb gezien..Denk ik mwa.. Uithoudingsvermogen is beter, maar qua beweging had ik er denk ik meer van verwacht. Nu is die van ons ook wel super de luxe moet ik zeggen, moeders heeft een kop als een bushok, en op het veulen ziet een onwijs luxe koppie met het "deukje" in de neus.

Wij hadden Dia in elk geval tot 3 jaar aan, ben erg benieuwd wat zij onder het zadel gaat doen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:29

Joto hoe is de moeder kwa bewegingen?
Meer dan 60% komt van de moeder(lijn) en slechts 40% of minder van de hengst. Je kan niet alles in 1 keer verwachten en luxe uiterlijk en alle gangen superlaveren. Uithouding verbeteren was toch het uitgangsdoel van arabier toe te voegen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:38

Joto, wat mijn toekomstplannen zijn? Mijn man wil een span arabo´s starten in de mensport. Eens kijken of wij waar kunnen maken wat het stamboek roept; paarden die goed presteren in de mensport ( beter dan friezen roep ik niet, dat vind ik nl onzin, daar doe ik het niet voor).

Maar tot nu toe eigenlijk maar 3 mensen op bokt met een arabofries.... ;( Had toch eigenlijk wel wat meer verwacht...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:20

Ik had er eigenlijk ook wat meer verwacht maar zoveel arabo-friezen zijn er ook weer niet.
Ik gok wereldwijd op stuk of 1000. Gros zit in Nederland dan volgt België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Amerika, ... .

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:30

@ Arun, Moeders kan netjes bewegen, niet heel apart, veulen beweegt wel beter dan haar, als je Diara naast haar moeder zet, zou ik zeggen daar is zeker 80% aan verbetert. Nu geeft de merrie altijd fijne paarden. Merrie zelf is behoorlijk ja hoe ga ik dit zeggen? Lomp niet, maar een stevige, niet ontzettend luxe fries. Erg breed ook. Veulen heeft alleen karakter van moeders, verder weinig.

@ friesiszwart, volgens mij hebben wij ooit eens contact gehad (vorig jaar??) ook over arabo's.
Diara mag zich bewijzen onder het zadel als het tijd is. Ben erg benieuwd hoe ze zich gaat laten zien.

Niet vergeten dat er ook een boel mensen (en vast ook bokt) er liever niet over praten dat ze er 1 hebben, want tja een arabofries..Val je toch buiten het bootje hier zal ik maar even netjes zeggen.. Er is zo ontzettend veel kritiek op, dat het nu toch echt eens tijd word om het tegendeel te gaan bewijzen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:45

@Joto,

Als de hengst 80% kan verbeteren dan is dat toch een succes op zich te noemen.
Het valt op dat dit zeer vaak het geval is.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:54

Ik heb een arabofries in wording! kan nu alleen nog maar genieten van de foto's van anderen in o.a. dit topic. Maar half juni heb ik er hopelijk een in mijn bezit! Moeder: v. Maiko 373, gedekt door Maestro!:)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:20

Maestro is een zeer mooie en lieve hengst :)
kheb wat foto's van hem normaal op de pc :D

Mag je er ook bij als je er geen hebt? :P

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:53

Arun, ja tuurlijk is dat een hele verbetering, en het blijft gewoon een gruwelijk mooi veulen, maar goed ik wil persoonlijk ook altijd ietsje meer van alles haha.
Ik ben dan ook reuze benieuwd wat er uit dezelfde combi rond 30 maart uit komt.
Sybren heeft het trouwens goed gedaan afgelopen weekend heeft de L gewonnen met 2 winst.

Wat doen jullie trouwens met de moeder dieren? (uitbrengen, boscrossen what ev)?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:18

Joto,

Wat bedoel je met de 'moederdieren' ?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:33

Haha :D De fokmerrie's, dus waar jullie je arabo uit fokken

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:54

:) dacht het al, tja wat doe je met een friese merrie (want dat zijn de meeste) ? Ik denk dat vele gewoon fokmerries zijn zoals bij alle rassen. Veulentje ter wereld brengen is al topsport op zich :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:31

Waar ik vroeger reed hebben ze 2 arabofriese veulens rondlopen, zelf gefokt uit hun friese merries met als doel een energiek 2-span te hebben.

Veulens zijn nu 18 maanden ong en heb alleen foto's van toen ze jonger waren.

Merrieveulen:
Afbeelding

Hengstveulen:
Afbeelding

Vraag me niet wat de afstamming is, ik slaag er echt niet in om die namen te onthouden. Beide veulens zijn van dezelfde hengst en de merries zijn eerder van het barokke type. Veulens zijn naar de keuring geweest (1ste premie voor merrie en 2de premie voor hengst) en ingeschreven in het arabofriese stamboek.

Dan hebben we nog een tijdje deze puppy op stal gehad, ene beweerde dat het een volle fries was, andere dat het een arabo-fries was. Hij had geen papieren dus veel meer dan 'zwart paard met friese kenmerken' kon je er niet van zeggen.
Afbeelding

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:12

ja op die foto lijkt hij helemaal geen fries.
Misschien arabo ofwel zwart paard hihi :)

maar eigenlijk denk ik gewoon een zwart paard :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:43

Ik heb ook een Arabo-Fries:

Wander
04-04-2007, nog hengst
Jelco x Olof 315
Nog geen prestaties, wordt na de winter zadelmak gemaakt :)

Afbeelding

Ben ook verbaasd dat er nog zo weinig echte Arabo-Friezen op bokt zijn .. :)