hoe schat je de kwaliteiten van en veulen in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

hoe schat je de kwaliteiten van en veulen in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 02:34

Ik heb zelf nog nooit een veulen gefokt, maar heb wel pasgeboren veulens tot een half jaar ofzo van dichtbij meegemaakt. En ik vroeg me af waar je nou als fokker naar kijkt bij een veulen om je mening te vormen over of het later een goed paard wordt of niet. Ik heb zelf zo het idee dat er nog zoveel kan veranderen in 3 jaar dat ik er zelf weinig zinnigs over durf te zeggen. Ook de gangen, in mijn ogen dansen ze allemaal door de wei, ik vind ze prachtig. Maar wat zegt dat nou over hun toekomst als rijpaard?

anneliesdj

Re: hoe schat je de kwaliteiten van en veulen in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:50

Eigelijk hetzelfde als waar je naar kijkt bij een volwassen paard; de bouw en de gangen moeten goed zijn.
Het lijkt bij een veulen moeilijker maar eigelijk valt dat mee, de volledige bouw is in princiepe te zien, er zijn alleen een paar dingen die je moet 'overslaan' omdat het nog kan veranderen.
Dingen die je zowieso kunt zien zijn de ligging van de schouder, lengte van de hals, hoofdaanzet, vorm van de croupe en lengte en vorm van de rug en lendenen (strak of week). Daarnaast is de stand van de benen en voeten ook al goed te zien.
Waar je even 'doorheen' moet kijken zijn mn het overbouwd zijn en bij heel jonge veulens weekheid van de koten en vorm/bespiering van de hals. Af en toe zie je ook veulens die op jonge leeftijd wat bokbenig staan wat later weer rechttrekt maar dat gebeurd niet vaak dus ik zie dat wel als minpunt.

Wbt de gangen; de ruimheid kijk ik nauwelijks naar want bij een veulen valt daar weinig zinnigs over te zeggen.
Wel vind ik het belangrijk dat ze goed soepel door het lijf lopen, kunnen schakelen, goed taktmatig lopen en makkelijk van gang veranderen en dat kun je allemaal al goed bij een veulen zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 03:09

Ik blijf het heel moeilijk vinden om aan hand van een exterieur op veulenleeftijd (en een eventueel aan het veulen hangend papier, c.q. afstamming) te beoordelen wat de kwaliteit is. Je hebt met een heleboel ander factoren te maken. Exterieur is een, maar de handen waar een dergelijk veulen in beland, is een tweede. En ik durf haast te zeggen dat 35% van de capaciteit van een veulen genetisch is bepaald, en de rest is: opfok, opvoeding, beleren en een portie geluk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:24

Ik zie niet in hoe je met een goede opfok, opvoeding en een portie geluk een beter exterieur of beweging krijgt :+

Idd kun je met een foute manier van beleren veel verpesten en tegelijk goedmaken bij een paard wat het net niet heeft.
Maar om te zeggen dat maar 35% genetisch is, :n daar geloof ik niet in.

Een papier kijk ik eigelijk pas in tweede instantie naar, eerst moet het veulen een goede indruk maken, een goed papier veranderd niets aan een veulen wat tekort komt in exterieur of beweging.
En het moeilijkst blijft toch een springgefokt veulen, springkwaliteiten kun je niet of nauwelijks beoordelen en het is heel moeilijk om aan exterieur en beweging te zien of een paard al dan niet goed zal kunnen springen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:16

Neem nou een geval als Seabiscuit. Was een ondermaats veulen, opfok en opvoeding waren ook niet je van het, exterieur was ook niet om over naar huis te schrijven, maar hij had vechtlust en wist daardoor te winnen.

Een veulen blijft geen veulen, een veulen wordt een paard. En dan wil je hem toch gaan "gebruiken". Dus de kwaliteiten van een veulen beoordeel je niet omdat een veulen tot in lengte van dagen veulen of grasmaaier blijven mag/moet/kan. Die bepaal je omdat je een toekomst voor ogen hebt voor dat dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:20

Ja allicht maar zeg nou eerlijk, paarden als Seabiscuit zijn op één hand te tellen en het tegendeel; paarden met een correct exterieur en correcte gangen die de verwachtingen van de eigenaar waarmaken zijn er wagonladingen vol.

Daarbij, je zegt nu zelf dat Seabiscuit's opvoeding en opfok niet je van het waren, je bedoelt toch niet dat paarden daar beter van worden?
En hoe beoordeel jij dan? Je maakt geen enkele selectie tussen veulens want het kunnen allemaal potentiele kampioenen zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:37

Ik heb middelmatige paarden naar ongekende hoogtes uit zien stijgen omdat ze in handen kwamen van de mensen die ze daar naartoe wisten te brengen en ze daar wisten te houden.

En ik heb toppaarden niet op dat niveau terug gezien omdat ze de ruiter/eigenaar/trainer niet hadden die ze naar dat niveau kon brengen, om wat voor reden dan ook.

Tel daar ook nog een portie geluk bij op (je paard moet wel gezond blijven, en je moet de kansen krijgen en grijpen) en je hebt het recept voor succes (of voor falen).

Ik wens geen enkel paard de opvoeding en opfok toe die een Seabiscuit heeft meegekregen. Als hij ook in een andere tijd was geboren of niet net die eigenaar/trainer/jockey was tegengekomen was hij helemaal nergens geweest.

Maar wat ik daarmee zeggen wil is dat er teveel waarde wordt gehecht aan de belofte die een jong veulen eigenlijk is. En wat mij betreft krijgen alle veulens een top-class jeugd, met alles wat ze nodig hebben, en een eigenaar die ze dat gunt (en niet zijn eigen ego/goede of verkeerde ervaringen/gevoelens -al dan niet gegrond) in de strijd gooit).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:47

Maar wat ik bedoel is; als jij een veulen koopt of bv een groep van 10 hebt gefokt en je kunt er maar 2 houden, waar selecteer je dan op?

Uiteraard kan een slechte ruiter niets met een topper maar dat maakt het paard niet minder getalenteerd.
En misschien was Seabiscuit wel beter geweest als hij wel een goede jeugd en opvoeding had gehad, je weet het niet.
En ja, op karakter kan een matig paard heel ver komen maar een karakter zie je pas als je langere tijd met een paard werkt, bij een veulen is dat nog erg moeilijk te beoordelen.

En ja, sommige mensen hechten teveel waarde aan wat een jong veulen laat zien, persoonlijk vind ik dat er zowieso veel te veel waarde wordt gehecht aan een afstamming.
Maar hoe vaak gebeurd het dat een paard wat als veulen al een bewegingswonder was dat op latere leeftijd ineens niet meer is? (dan bedoel ik niet tijdens de trainingen) Er zijn uitspattingen maar dat zijn toch vaak talenten die als veulen niet herkend zijn en het later wel blijken te zijn, andersom gebeurd praktisch nooit.

Maar het gaat hier over het beoordelen van een veulen, niet over de invloed die training en opfok hebben. Ik ben het wel met je eens maar het heeft weinig met dit topic te maken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:06

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het heel moeilijk vindt om een veulen op zijn kwaliteiten te beoordelen. Ik heb in mijn carriere welgeteld twee veulens gefokt die ik alletwee heb aangehouden.

Maar goed, dat is geen antwoord op je vraag. Als ik er 10 fok en er twee zou mogen houden, zou bij mij geslacht, afstamming en persoonlijke voorkeur/smaak mee gaan spelen. Niet erg wetenschappelijk, noem het "gut feeling". En zo zal een fokker denk ik ook wel te werk gaan. Ik heb met een ras te maken waar niet aan lineair scoren wordt gedaan, er geen hengstenkeuringen zijn, en waar de hengstenkeuze en de keuze voor bloedlijnen heel erg modegevoelig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:23

Dat is ook wel zo bij sportpaarden hoor, maar waarom zou je in zo'n geval selecteren op afstamming? Het is tenslotte nog maar een veulen.
En die persoonlijke voorkeur, daar speelt toch zeker het exterieur en de beweging wel een rol bij? Of je 't nu hebt over een reiningpaard of een dressuurpaard, er is toch een bepaald exterieur wat je graag wilt zien.

Ik zou zelf zowieso niet selecteren op afstamming, als ik ze alle 10 zelf gefokt heb hebben ze zowieso een afstamming die me aanstaat. Dus dan zou het toch echt gaan om bepaalde kwaliteiten die ze laten zien, denk dat veulens met een goed lichaamsgebruik dan als eerste opvallen(mits ze allemaal een functionele bouw hebben).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:32

Ik zou gaan voor een meegaand character, een aansprekend kleurtje en vlakke bewegingen. Afstamming is in zoverre belangrijk dat je eventueel met een bepaalde bloedlijn verder wilt fokken. Je kunt wel combinaties maken die je aanspreken, maar je kunt ook over de rand van je bord heenkijken en een keertje een nieuwe hengst of een andere bloedlijn proberen. Als fokken al gokken is.
En spectaculaire gangen, die hoeven in de reining niet...geef mij een comfortabel zittend paard met vlakke gangen, de paarden waar je al een hernia van kijkt als je ze ziet lopen mag een ander hebben.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:36

een spring veulen is echt lastig te beoordelen,wel heb ik geleert over de jaren,dat als je een veulen over een balkje laat springen je hem al wel op manieren en techniek kunt beoordelen,het vermogen is erg lastig in te schatten,en je weet natuurlijk nooit hoe het veulen het daadwerkenlijk onder de man gaat doen.
karakter speelt ook een grote rol dat is iets wat je als veulen lastig kunt beoordelen.
ik vind afstamming ook erg belangrijk,van sommige hengsten weet je al wel aardig wat voor nakomelingen ze geven,
een goede moederlijn is even belangrijk.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:38

je kunt dressuur veulens en veulens voor western ook niet met elkaar vergelijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:41

Haha, welk paard krijg jij een hernia van als je ze ziet lopen dan?
Ik doel ook niet op spectaculair trouwens, ik had het over een goed lichaamsgebruik, dat zou mij als eerste opvallen. Dus een paard wat makkelijk loopt, wendingen maakt, in galop aanspringt, wisselt enz.

Tjah, de kleur, dat is bij jullie wss belangrijker dan bij sportpaarden. Afstamming is misschien belangrijk als je een bepaalde bloedlijn zoekt maar daar heb je nog niets aan als het veulen een stijve plank blijkt te zijn. Tjah, over de rand van je bord kijken... welke hengst je ook gebruikt, het is zowieso een hengst die je aanstaat, dus een keuze waar je achterstaat. Dus die afstamming is altijd intressant, of je nu een KWPN'er hebt gebruikt of Oldenburg of Trakhener of springbloed mixt met dressuurbloed (ookal is dat tegenwoordig bijna een doodzonde). Afstamming zou bij mij pas weer een rol spelen als er bv een bewezen moederlijn achter zit, dus veel predikaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:46

Predikaten bestaan niet in de westernsport. En de bloedlijn waar je achter staat, of de hengst die je kiest kan op dat moment wel misschien je keuze zijn, maar als het resultaat tegenvalt, ga je die combinatie niet nog een tweede keer maken. Verandert jouw smaak nou nooit?

En onderstaand filmpje vind ik een mooie vergelijking tussen de bewegingen van een dressuurpaard en een westernpaard.

http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:35

Wat een ontzettend leuk filmpje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:39

Cassidy schreef:
Predikaten bestaan niet in de westernsport. En de bloedlijn waar je achter staat, of de hengst die je kiest kan op dat moment wel misschien je keuze zijn, maar als het resultaat tegenvalt, ga je die combinatie niet nog een tweede keer maken. Verandert jouw smaak nou nooit?

En onderstaand filmpje vind ik een mooie vergelijking tussen de bewegingen van een dressuurpaard en een westernpaard.

http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ

Ja ik weet het verschil in beweging, net zoals jij niet op een paard wil zitten waar je een hernia van krijgt als je ernaar kijkt wil ik geen paard met zo'n trippelig ponydrafje.

Daarnaast; ja mijn voorkeur veranderd en of een combi goed uitpakt weet je nooit van tevoren. Maar als het resultaat tegenvalt zou hij er bij selectie dus uitgaan op exterieur of beweging, dat is tenslotte het resultaat, zo'n veulen gaat er niet uit op de afstamming, die is nog steeds hetzelfde als toen de merrie 3 dagen drachtig was ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:54

anneliesdj schreef:
Eigelijk hetzelfde als waar je naar kijkt bij een volwassen paard; de bouw en de gangen moeten goed zijn.
Het lijkt bij een veulen moeilijker maar eigelijk valt dat mee, de volledige bouw is in princiepe te zien, er zijn alleen een paar dingen die je moet 'overslaan' omdat het nog kan veranderen.
Dingen die je zowieso kunt zien zijn de ligging van de schouder, lengte van de hals, hoofdaanzet, vorm van de croupe en lengte en vorm van de rug en lendenen (strak of week). Daarnaast is de stand van de benen en voeten ook al goed te zien.
Waar je even 'doorheen' moet kijken zijn mn het overbouwd zijn en bij heel jonge veulens weekheid van de koten en vorm/bespiering van de hals. Af en toe zie je ook veulens die op jonge leeftijd wat bokbenig staan wat later weer rechttrekt maar dat gebeurd niet vaak dus ik zie dat wel als minpunt.

Wbt de gangen; de ruimheid kijk ik nauwelijks naar want bij een veulen valt daar weinig zinnigs over te zeggen.
Wel vind ik het belangrijk dat ze goed soepel door het lijf lopen, kunnen schakelen, goed taktmatig lopen en makkelijk van gang veranderen en dat kun je allemaal al goed bij een veulen zien.

ik ga morgen meteen mijn veulen bekijken, vond wel de schoft erg lang in vergelijking met andere schoften die ik bij veulens gezien heb maar of dat zo blijft.

Leuk topic, erg leerzaam.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:57

Ik heb dit jaar mijn eerste Fries veulen gefokt en was echt vol verwachtingen ik heb een derde premie gekregn en was het er natuurlijk niet mee eens.
Nu wordt ze iets ouder en ik zie dat ze behoorlijk lang in de rug is geworden, niet niets voor een Fries natuurlijk dus had de jury er toch meer kijk op als ik, oftewel er zijn mensen die er echt kijk op hebben, helaas ben ik niet een van die mensen(al blijft ze voor mij toch de mooiste :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:51

Heb je een goede foto van je veulen rond de tijd dat ze naar de keuring ging? Dat is natuurlijk mooi ter illustratie ;)
Maar is er geen opmerking gemaakt over de rug dan? Want je krijgt toch wel iets van commentaar mee, als dat destijds de reden was waarom ze niet meer kreeg dan een 3e premie hebben ze dat toch wel genoemd?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:55

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:27

Ik doelde eigelijk op Eppie38 ;)

Met de schoft van jouw veulen lijkt me niks mis, lijkt zo idd wat lang maar ik heb nog nooit gehoord van een té lange schoft :+
Een lange schoft zorgt juist voor een beter ruggebruik en een betere ligging van het zadel, dus is juist wenselijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:46

Haha dat weet ik maar verveel me dodelijk, wilde popstars kijken maar teveel herrie in huis om goed te kunnen volgen (visite)

schoft las ik net wat over in de forester. Hoop niet dat dit veulen rug van moeder en oma krijgt. Moeder is nog niet bereden en heeft al een holle (weke) rug. Oma wel en die rug is nog veel erger. Daarom heb ik moeder ook niet laten dekken dit jaar. Wil het nog eens proberen met een hengst die echt op ruggen verbeterd (vader van de moeder is ook week in de rug), als iemand mij het afraad gewoon zeggen hoor. Mijn twijvel is er niets voor niets anders was ze allang weer drachtig geweest.
http://94.100.113.14/759300001-75935000 ... _1az8.jpeg
moeder en kind (moeder is v. milton en mv. boyd, kind v. samiro is sunfl. joys juwelXkrihm)
http://94.100.116.18/753100001-75315000 ... _Gmpp.jpeg
moeder sterm. uit boyd.

Hoe erfelijk zijn die ruggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:27

anneliesdj schreef:
Maar als het resultaat tegenvalt zou hij er bij selectie dus uitgaan op exterieur of beweging, dat is tenslotte het resultaat, zo'n veulen gaat er niet uit op de afstamming, die is nog steeds hetzelfde als toen de merrie 3 dagen drachtig was ;)

Nee hoor, op de leeftijd dat je gaat beslissen wie mag blijven en wie niet, heb je al een aardige indruk kunnen krijgen van de aard van een veulen. Of hij meegaand of koppig is, snel is aangebrand, of alles over zich heen laat gaan. En ook dat kan veranderen in de loop der jaren, en worden bijgestuurd door met een veulen om te gaan, maar ook dat zou ik in mijn beslissing meenemen. Niet alleen exterieur en bewegingen....

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 02:00

Leuk, al die reacties. Ik bedoelde inderdaad vooral het exterieur en de gangen. Anneliesdj, ik heb goed nagedacht over wat je schrijft: zou het zo zijn dat je vooral het skelet beoordeelt? Dus dat de verhoudingen bij het opgroeien hetzelfde blijven, dat alles even hard groeit zal ik maar zeggen? Dus zeg maar een licht overbouwd veulen, of een veulen met een hele lange rug, zal dat als paard ook blijven houden? Al is het wel weer zo dat alle veulens een erg korte hals hebben, zodat ze goed kunnen drinken bij moeders. Als ze gras gaan eten moeten ze dan erg wijdbeens staan de eerste tijd om erbij te kunnen. De benen zijn in vergelijking met die van een paard ook idioot lang natuurlijk. Het soepel kunnen bewegen vind ik ook wel een mooie tip. Ik zou het zelf moeilijk hebben trouwens hoor, om veulens objectief te beoordelen. Je hebben van die mooie ogen :o