[H]Gribaldi merrie x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm_

[H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:29

Nog zo'n topic!
Ik heb een Gribaldi merrie en wil haar volgend jaar laten dekken. Ze is klein, maar 1.55m. Ze is zwart en heeft niet zo'n sterke rug. Ze is vrij rumoerig van karakter, kan echt een krengetje zijn. Op stal en in de omgang is het echt een knuffeldier, met rijden is ze heel anders. Ze kan flink lopen en af en toe ook haar eigen willetje doordrammen! Best een heethoofd.. ik zoek dus een grote, rustige hengst (liefs zwart) die een stevige rug en groot formaat doorfokt. Ik heb naar San Remo zitten kijken en van de een hoor ik dat het ook een heethoofd is en van de andere weer niet. Even wat foto's..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Iemand een idee?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 26-10-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Sammie

Re: Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:31

San Remo gaat die rug ook niet verbeteren.

Wat wil je met het veulen doen en is de ? een onbekende hengst?

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:34

Nog onbekend, als in dat ik nog niet weet wat het moet worden! Ik wil een rustig veulen wat uitgroeit tot een werkwillig en rustig paard van ongeveer 1,65m. Wel richting dressuur in ieder geval.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:37

Oh je bedoelt met de ? dat dat de vader van het veulen moet worden.

Meestal wordt de afstamming opgeschreven als vader x moedersvader. Dus bij jou staat de vraagteken dus verkeerd. Zou ? x Gribaldi moeten worden.

Wat zit er nog meer in de moederlijn? Verdere afstamming, predikaten enz.?

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:42

ja beetje onduidelijk misschien..
Moeder is voor mij onbekend, vader van moeder is lagoheidor. Het enige wat ik van de moeder weet is dat het een bruine merrie van 1,65m was.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:52

Wat heeft de merrie zelf aan predikaten en waarom wil je met haar fokken? Welk stamboek had je in gedachten? Wat wil je met het veulen doen?

Je hebt dus geen predikaten in de lijn zitten en de merrie vind ik ook geen type om mee te fokken. Als je per se een veulen wil hebben, koop er dan 1. Dan weet je ook wat je hebt, dit vind ik anders puur een manier van fokken om te vermeerderen. Niet meer op kwaliteit...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:59

Wat is de naam van de moeder?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:04

lilliputter wat een enge reactie seg, alsof je enkel met een merrie mag fokken de predikaten heeft in de moederlijn. Lagoheidor is top trouwens, is de volle broer van Landor S. Heeft wel geen predikaat :D maar wel internationaal in de dressuur gelopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:08

Merelhof...je mag overal mee fokken..tis een vrij land. maar je moet je afvragen of je er iets mee bereikt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:09

NatasjavE schreef:
Merelhof...je mag overal mee fokken..tis een vrij land. maar je moet je afvragen of je er iets mee bereikt.

Precies!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:10

merelhof schreef:
lilliputter wat een enge reactie seg, alsof je enkel met een merrie mag fokken de predikaten heeft in de moederlijn. Lagoheidor is top trouwens, is de volle broer van Landor S. Heeft wel geen predikaat :D maar wel internationaal in de dressuur gelopen.

Is niet zon rare reactie. Het type van deze merrie is helemaal pony. Dus niet alleen haar maat, je zou nooit zomaar kunnen verwachten dat er een paard van minstends 1.65 uitkomt.
Verder is het in de huidige markt niet zo handig om een hengst van pakweg 1000 euro dekgeld + vet kosten op een dergelijke merrie te zetten, dat is geld weggooien.
Koop een veulen is een goed advies, kan je uitzoeken en ben je minder geld kwijt.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:48

alsof een kleine merrie altijd klein fokt, ken een merrie van 1,58 en ze heeft er nog geen kleiner dan 1m70 gegeven. Dus om hier een algemene waarheid van te maken? Trouwens, op basis van deze foto zeggen dat het een ponytype is kan ik niet. Misschien galoppeerd ze wel helemeel als een grote. Mij ging het vooral over het feit van geen predikaat: niet fokken, dat vind ik onzin.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:00

Je kan heel goed op de foto zien wat een type het is

En gelukkig vinden steeds meer mensen die hun neus flink gestoten hebben het niet fokken met ondermaatse merries zonder enig predicaat geen onzin.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:01

Helemeel = helemaal neem ik aan?!

Zonder predikaten fok je om te vermeerderen. Een merrie heeft niet voor niets geen predikaten. De eisen die de TS heeft zijn erg onrealistisch om te behalen bij deze merrie. Misschien heb jij dan die ene uitzonderlijke merrie die 12 cm groter doorfokt dan zij zelf is, maar dit is vrijwel onmogelijk. Je mag blij zijn met een paar cm.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:00

sarabande schreef:
Is niet zon rare reactie. Het type van deze merrie is helemaal pony. Dus niet alleen haar maat, je zou nooit zomaar kunnen verwachten dat er een paard van minstends 1.65 uitkomt.
Verder is het in de huidige markt niet zo handig om een hengst van pakweg 1000 euro dekgeld + vet kosten op een dergelijke merrie te zetten, dat is geld weggooien.
Koop een veulen is een goed advies, kan je uitzoeken en ben je minder geld kwijt.

Helemaal mee eens. Hier heb ik alleen nog maar aan toe te voegen; neem deze adviezen serieus!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:10

niet alleen dat deze merrie geen predikaten heeft, (is ze wel goed op de foto, rontgen??? , ze is klein, ze heeft een moeilijk karakter zeg je, hoe is ze onder het zadel, heeft ze al wat gepresteerd??)
dat zijn allemaal dingen waaraan je moet denken als je WILT gaan fokken.. ik wil ook zoveel maar je moet wel realistisch blijven, het voorbeeld van merelhof vind ik ook onzin, tuurlijk zijn er kleine merries die groot fokken maar dat wil niet zeggen dat ze dat allemaal doen, je neemt wel een risico!

moet je internet eens afstruinen hoeveel (goeie!!!!) veulens er nu nog blijven staan! straks vind jij je veulen niks, wil je hem verkopen en dan raak je hem aan de straatstenen niet kwijt omdat 1. je merrie geen predikaten heeft ( is ECHT WEL belangrijk vooral voor de verkoop) 2. je merrie een pony is en je daar een paard uit wil fokken.... 3. ze heeft zelf een moeilijk karakter (daar kijken mensen ook naar!)... zo zijn er nog veel meer dingen waar je echt aan moet denken!
en we bedoelen het heus niet negatief hier, of dat je niet MAG fokken maar ik vind ook.. zo is fokken vermeerderen en we hebben er al zoveel!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:11

Ik heb nog wel een veulen in de aanbieding, top afstamming en nog zwart ook :D

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:34

raar hoe jullie reageren. in de pb staat niet dat ze haar veulen gaat verkopen. Misschien wil ze wel een tof paard van 1,60 of 1,62 fokken om zelf mee te rijden. En die onzin in nederland met die predikaten, je fokt toch met de merrie waar je zelf zin in hebt? In België hebben we gelukkig geen stamboek nodig om te bepalen waar we mee mogen fokken, relatief gezien is het bwp een van de beste springstamboeken ter wereld. Hadden jullie een okidokie gehad mocht de heer Zoer gedaan hebben wat het kwpn hem vertelde? Dacht het niet. :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:36

merelhof schreef:
raar hoe jullie reageren. in de pb staat niet dat ze haar veulen gaat verkopen. Misschien wil ze wel een tof paard van 1,60 of 1,62 fokken om zelf mee te rijden. En die onzin in nederland met die predikaten, je fokt toch met de merrie waar je zelf zin in hebt? In België hebben we gelukkig geen stamboek nodig om te bepalen waar we mee mogen fokken, relatief gezien is het bwp een van de beste springstamboeken ter wereld. Hadden jullie een okidokie gehad mocht de heer Zoer gedaan hebben wat het kwpn hem vertelde? Dacht het niet. :D

Dan noem je ook wel de uitzondering op de regel. Jammer dat het KWPN het beste stamboek is.... Die fokkers snappen er eigenlijk niks van. Waarom zou je ook fokken op predikaten? Kwaliteitvolle paarden willen we namelijk helemaal niet en we willen vooral geen progressie boeken.... Nee wij draaien ons hoofd om en drijven ons eigen zin door. Top!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:38

Helaas geen merrie te vinden met de naam Serena (v: Gribaldi) uit een Lagoheidor moeder. Wel 2 Serena's uit een Michelangelo merrie. Is je merie wel KWPN ingeschreven?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:41

liliputter schreef:
Ik heb nog wel een veulen in de aanbieding, top afstamming en nog zwart ook :D

Offtopic: wat een prachtige paarden heeft u in uw profiel staan!

Lilliputter

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:42

Dank je wel :)!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:45

merelhof schreef:

Wat me altijd weer verbaast is dat Belgen op een Nederlands paardenforum op het Nederlandse stamboek komen schelden. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om dat andersom te doen. Maar goed kijk even in de statistieken waar het BWP inmiddels beland is en waar het KWPN staat.

Lilliputter

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:46

Het gras is aan de andere kant altijd groener....

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:50

lilliputter: het verschil tussen relatief en absoluut ga ik niet uitleggen, maar ik geloof niet dat een stamboek (ik ben trouwens een kwpn fan en helemaal niet gek van het BWP, jullie hebben geweldige paarden) alle wijsheid in pacht heeft. Je moet als fokker je merries kennen, weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen en wat je il bereiken. Daar heeft een fokker geen stamboek voor nodig als hij er genoeg van kent. Moet je nog wat uitzonderingen? Galoubet, Milton, Jappeloup, Darco, Quickstar, Bon Ami... Nu als jij niet wil fokken zonder dat er iemand van het stamboek zegt dat je dat mag, voor mij niet gelaten, kan een heel goede toetssteen zijn. Ik denk alleen dat niet iedereen mee moet doen met deze enge mannier van denken.