Merrie snel te dik maar wel dragend, wat voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Merrie snel te dik maar wel dragend, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:31

Hoi Bokkers,

Mijn haflingermerrie die ik recent terug heb kunnen kopen is vandaag precies 5 maand drachtig.
Komend weekend komt ze weer naar huis en volgens de mevrouw bij wie ze nu staat begin je het nu te zien.
Ze heeft eerder veulens gehad maar, heeft 1 groot probleem......
Voor alle soorten voer is ze zéér ontvankelijk :D

Dat wil zeggen, ze komt al aan van de lucht!
Nou komt ze hier gemiddeld 3 keer per week in training en staat ze op een vrij schraal land; we hebben dmv strookbegrazing nog gras zat tot eind november.
In december verhuizen we ze naar het land achter het huis; dit zal ook in stroken moeten aangezien daar nog redelijk wat op staat.
Voor mijn gevoel zou ik haar graag gaan bijvoeren dan met hooi omdat ik van mening ben dat er weinig voedingsstoffen in het gras zitten alleen wil ik haar niet moddervet krijgen.
Hetzelfde probleem dient zich voor met krachtvoer; na het werk krijgt ze een halve kilo muesli met foeneknof mix, verder niets.
Ze is eind april uitgerekend dus ik wil haar eigenlijk vanaf eind februari wat vaker gaan bijvoeren.

De meeste merriebrokken die ik tegenkom staan vol van de eiwitten en suikers; iets wat ik bij haar dus slecht kan gebruiken.
Zelf zat ik te denken aan Havens muesli zonder haver, hier staat bij dat het ook voor sobere,dragende rassen geschikt is.

Wie weet raad?
Wat voeren jullie je (haflinger of ander sober ras)merrie als ze drachtig is, hoeveel,hoevaak en per wanneer?

Groetjes Manon

BKS

Re: Merrie snel te dik maar wel dragend, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:43

Ik heb een friese merrie die inderdaad ook van de lucht kan groeien, ze hoeft maar naar het gras te kijken en.......
Ik geef gewoon goed ruwvoer (hooi) en ze krijgt twee keer een kwart kilo onderhoudsbrok per dag. Momenteel staan ze nog ongeveer halve dagen op een redelijk kale weide en het gaat goed. Wanneer ze straks binnen staan krijgt ze gewoon meer ruwvoer maar zeker niet meer krachtvoer ookal is ze drachtig. Misschien dat ik haar later een pavo summerfit koek ga bijvoeren voor de vitaminen en mineralen. De kwaliteit van het ruwvoer bepaald of je veel krachtvoer moet geven, als het hooi goed is hoeft er in principe niks naast.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:43

Granenmix met mineralen. Wij voeren 4/6e zwarte haver, 1/6e gerst en 1/6e gebroken mais aangevuld met mineralen voor de kalveren bv. Meest natuurlijke wat je kan voeren onze sport en fok paarden doen het er super op!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:52

dots83 schreef:
Granenmix met mineralen. Wij voeren 4/6e zwarte haver, 1/6e gerst en 1/6e gebroken mais aangevuld met mineralen voor de kalveren bv. Meest natuurlijke wat je kan voeren onze sport en fok paarden doen het er super op!

Ik neem aan dat zij binnen staan 's nachts?
Die mogelijkheid heb ik (nog) niet.
Daarnaast zijn 'sportpaarden' toch wel van een heel ander kaliber dan mijn tonnetje :D

@BKS, Daarom denk ik toch dat ik vanaf december wat hooi ga bijvoeren, ondanks dat er nog redelijk wat gras staat.

Heeft iemand van jullie ervaring met het bijvoeren van iets anders dan speciale merriebrok tijdens de dracht?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:48

sport EN FOKpaarden ;) Hebben er 4 staan waar alleen mee gefokt wordt dus geen ander kaliber ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:38

hoe herkenbaar.....heb er hier ook zo een staan.
ook momenteel 5mnd drachtig en ik heb toch wel even met mijn DA overlegt wat betreft voeren. Hij was hierin heel duidelijk: te dik zijn is NIET gezond helemaal als ze dragend zijn. Zijn advies was om pas op het laatst iets merriebrok te voeren, de rest van de energie die ze nodig heeft voor de dracht heeft ze bij zich zeg maar. Helemaal een koudbloed als haffies en mijn merens hebben eigenlijk voor de dracht niet echt toevoeging van krachtvoer nodig, mijn da had zelfs het liefst dat ik het krachtvoer zo ongeveer achterwege zou laten. Nu werkt mijn merrie 4 a 5 x per week en staat ze nu op 2x daags een halfje nature's best, hierin zit alles wat een paard nodig heeft maar zonder te veel eiwitten en suikers, voldoende voor een te dikke merrie die drachtig is. Pas op het eind (zeg maar de laastste anderhalve maand) mag ik van de DA een beetje merriebrok voeren al is volgens hem een normale onderhoudsbrok al wel voldoende. Let er wel op dat ze voldoende ruwvoer (van goede kwalitiet) krijgen dat is belangrijker dan krachtvoer.
Pas als het veulen er is kun je gaan kijken of ze echt merriebrok nodig heeft, sommige merries laten zich helemaal leegdrinken, andere (te dikke sobere)dames sparen zichzelf.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:27

Kan me helemaal vinden in bovenstaande, merriebrok pas op het eind van de dracht en dan met mate.......

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:48

bedankt voor de reacties, daar kan ik zeker wat mee!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:55

Heel herkenbaar, meerdere kleinere porties voeren en bij voorkeur niet al te rijk ruwvoer (hooi is dan beter dan kuil).
daarnaast wat blijven rijden is ook prima. Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:20

Hoe zouden jullie dat doen ivm ruwvoer bijvoeren als ze nog op het gras staan(zo'n 10 cm hoog)??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:31

Als ze ruim gras heeft hoef je eigelijk niet bij te voeren, het is nu wel later in het jaar maar het gras is niet in de laatste week gegroeid dus de voedingsstoffen zitten er toch wel in. Bovendien zit in gras meer dan in hooi, als je graag wat wilt bijvoeren zou ik hooi doen of overjarig hooi (wel opletten op stof en schimmel).

Krachtvoer bijvoeren hoeft nu echt nog niet, als je maar 3 keer per week rijd heeft ze zowieso wel genoeg aan gras met een plukje hooi, ik zou haar dus alleen na het rijden een handje bijgeven en verder niets.

Pas de laatste 3-4 maanden van de dracht heeft een merrie meer nodig en dan nog maar weinig, denk voor jouw merrie aan max 1kg per dag op het moment dat je de bevalling verwacht, wat dus langzaam is opgebouwd (bv halfje per dag bij 9 maanden dracht). Als ze daar nog te dik van wordt kun je het ook achterwege laten en pas gaan bijvoeren als het veulen geboren is, tot max 1kg als het veulen zo'n 2-2,5 maand is, dan vergen ze namelijk het meest van de merrie.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:36

Hoi
Ik heb een tinkermerrie die ook snel te dik wordt en nu 5 maanden drachtig is. De vorige keer ben ik merriebrok gaan voeren omdat dit aanbevolen werd. Uiteindelijk mokplekken enz ervan gehad. Nu krijgt ze straks alleen pavo podo supply, geweekte grasbrokken en voldoende ruwvoer. Alle vitaminen enz krijgt ze dan binnen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 23:50

anneliesdj schreef:
Als ze ruim gras heeft hoef je eigelijk niet bij te voeren, het is nu wel later in het jaar maar het gras is niet in de laatste week gegroeid dus de voedingsstoffen zitten er toch wel in. Bovendien zit in gras meer dan in hooi, als je graag wat wilt bijvoeren zou ik hooi doen of overjarig hooi (wel opletten op stof en schimmel).

Krachtvoer bijvoeren hoeft nu echt nog niet, als je maar 3 keer per week rijd heeft ze zowieso wel genoeg aan gras met een plukje hooi, ik zou haar dus alleen na het rijden een handje bijgeven en verder niets.

Pas de laatste 3-4 maanden van de dracht heeft een merrie meer nodig en dan nog maar weinig, denk voor jouw merrie aan max 1kg per dag op het moment dat je de bevalling verwacht, wat dus langzaam is opgebouwd (bv halfje per dag bij 9 maanden dracht). Als ze daar nog te dik van wordt kun je het ook achterwege laten en pas gaan bijvoeren als het veulen geboren is, tot max 1kg als het veulen zo'n 2-2,5 maand is, dan vergen ze namelijk het meest van de merrie.

Dit was mijn eigen inschattig ook een beetje.
Ik denk dat ik haar vanaf december/januari op hooi ga zetten en na arbeid(of poetsen/wandelen de laatste maand)een halfje nature's best blijf geven.
Vanaf half maart dan een halve kilo/hele kilo merriebrok per dag ivm aanmaak melk etc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:01

Je zou ipv merriebrok ook basisbrok of sportbrok kunnen voeren, daar zitten minder dikmakers in dan in merriebrok.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 00:04

anneliesdj schreef:
Je zou ipv merriebrok ook basisbrok of sportbrok kunnen voeren, daar zitten minder dikmakers in dan in merriebrok.

Dan zou ik haar liever nog op ponybrok zetten wegens de eiwitten maargoed ik weet niet of dat voldoende is.
Ik hoorde ook iets over Havens haver-vrije-muesli; dit zou ook voldoende caroteen en eiwit bevatten maar goed verteerbaar zijn voor een sober ras!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:06

Ponybrok kan ook prima, van alle soorten brok bevat merriebrok de meeste energie, eiwitten en suikers (gem. genomen) vandaar dat ik je basisbrok of (als je toch iets meer wilt geven) sportbrok aanraad.

Havens heeft veel info op hun site staan, ook een pagina met veelgestelde vragen. Nadeel is alleen dat het niet zo algemeen verkrijgbaar is, vind ik dan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 00:14

anneliesdj schreef:
Ponybrok kan ook prima, van alle soorten brok bevat merriebrok de meeste energie, eiwitten en suikers (gem. genomen) vandaar dat ik je basisbrok of (als je toch iets meer wilt geven) sportbrok aanraad.

Havens heeft veel info op hun site staan, ook een pagina met veelgestelde vragen. Nadeel is alleen dat het niet zo algemeen verkrijgbaar is, vind ik dan.

Hier in het dorp zit een havens dealer dus dat scheelt :D
Ik gebruik nu voor mijn hengstveulen ook veulenbrok van havens, bevalt prima.
Wellicht is het handig om bij 1 soort voer te blijven; bijvoorbeeld het bijvoeren nu met havens haver vrije muesli en daar dan in de laatste maand een combi van te maken met havens pony of prestatie brok; half om half zeg maar; dat ze een kilo per dag krijgt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:22

Dan blijf je dus niet bij 1 soort voer.
Als je graag muesli wilt voeren kun je dat ook gewoon blijven voeren, ik zie niet waarom je dat zou mixen met bv ponybrok.
Het is net wat je zelf wilt, je kunt alle gehalte's bekijken op de site van havens dus heel makkelijk vergelijken :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 00:24

Ik bedoelde eigenlijk van 1 merk, afhankelijk van haar conditie lijkt het me toch handig haar de laatste paar weken en de eerste maand(en) wat extra;s te geven naast de muesli, vandaar.
Ik ga morgen eens op mijn gemak kijken naar alle voedingswaarden; nu naar bed want moet over paar uur op de markt in zuidlaren staan :D
Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:26

Wij geven tot een maand of 8 gewoon voer, dat is bij de een alleen een vitaminenkoekie en bij de ander brok (en bergen hooi natuurlijk), daarna gaan we over op Podo Supply van Pavo, korreltjes waar wél alle benodigdheden inzitten maar waar je maar iets van 150 gram per dag van hoeft te voeren.

Edit: zie de linkjes in mijn onderschrift. Bovenste merrie krijgt nu alweer volop veulenbrok bijgevoerd, anders valt ze te hard terug, terwijl degene in het middelste onderschrift alleen nog maar die Podo-Supply korreltjes krijgt (ow... fotootjes midden doen het niet meer, anyway, madame wordt erg gauw dik :D)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 20-10-09 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:28

Wildgirl schreef:
Ik bedoelde eigenlijk van 1 merk, afhankelijk van haar conditie lijkt het me toch handig haar de laatste paar weken en de eerste maand(en) wat extra;s te geven naast de muesli, vandaar.
Ik ga morgen eens op mijn gemak kijken naar alle voedingswaarden; nu naar bed want moet over paar uur op de markt in zuidlaren staan :D
Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Ik zal naar je zwaaien :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:28

Ik heb ook een haflingermerrie met aanleg om snel tonnetjes rond te worden.
Toen zij drachtig was heb ik de eerste maanden alleen hooi gevoerd (veel) en gras.
Pas 3 tot 2 maanden voor de uitgerekende datum ben ik langzaam merriebrok gaan voeren, van een handje tot 1 week voor de uitgerekende datum 2 tot 3x per dag 300 gram (dus nog geen kilo per dag).
Het veulen is nu bijna 4 maanden en ben weer langzaam aan het afbouwen tot 600gram merriebrok per dan en een half schepje meusli.
Verder geef ik haar wel elke dag beweging! Tot aan de laatste dag van haar dracht heb ik haar minimaal 2x per dag een half uur laten stappen (en wat draven).
En heb dat ook snel weer opgepakt (veulen speelt heel braaf met een pion of iets dergelijks als ik haar longeer dus het ligt ook aan het veulen).
Ik ben bij het merk Pavo gebleven.

Ik heb een weekje sportbrok en basis brok geprobeerd... :n Dat was absoluut een no, no voor haar.Ze werd druk en kreeg dikke benen, zit veel te veel energie voor haar in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:38

Dat komt iig niet door het energiegehalte, ik weet niet wat je precies gevoerd hebt maar dit zijn de gehalte's van de 'standaard' Pavo basis, sport en merriebrok;

Basic;
Energie (EWPa) 0,79 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 750 Eenh./kg
All Sports;
Energie (EWPa) 0,91 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 860 Eenh./kg
Podo Lac;
Energie (EWPa) 0,92 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 860 Eenh./kg

Meestal komen dikke benen van het eiwitgehalte maar dat is in dit geval ook vreemd aangezien er in Podo Lac bijna dubbel zoveel eiwit zit als in de andere 2.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:46

van bix wordt een paard niet dik hoor,
het hangt er puur vanaf hoe vet gras je hebt en hoe voedzaam het is.. voer bijv minder hooi en zet haar op zaagsel of vlas ?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:48

Ja, op papier.
Waar komt de energie uit? Snelle of langzame verbranders?

Ze heeft 3 weken op een belerings stal gestaan en ik wist precies wanneer en hoeveel ze haar gaven aan de hand van haar gedrag :).
Mijn paard is héél rustig, ook op de merriebrok.
Aangezien ik weer wat meer van haar vroeg gaf ik haar max 300gram sportbrok ipv merriebrok en ik kreeg haar niet eens langs het schrikdraad zonder snuiven en moeilijk doen. 2 dagen zonder sportbrok weer niks aan het handje ;).
Als ik nu wat van haar vraag krijgt zij een eigen mixje van 50% haver en 50% gerst en daar krijgt ze energie van zonder die rare snuif neigingen :)

Maar zo is elk paard anders en ook de voedings behoefte en reacties op voer :).
Ik voer ook vooral op het oog. Ik kijk wat ze theoretisch gezien nodig heeft (magnesium, fosfor, vit, mineralen etc etc).
Kijk wat voor voedingswaarden daar het beste bijkomt (in mijn geval is mijn compromis op Pavo gevallen :)) en dat ben ik gaan voeren.
Word ze te dik dan gaat haar beweging wat omhoog en evt wat minder voer, en visa versa :).

Waar ik niet op bezuinig is hooi. Dat krijgt zij meer dan voldoende en vooral in de winter om haar kacheltje aan te houden :). (kuil daar in tegen ben ik wel wat voorzichtiger mee)