Mijn haflingermerrie die ik recent terug heb kunnen kopen is vandaag precies 5 maand drachtig.
Komend weekend komt ze weer naar huis en volgens de mevrouw bij wie ze nu staat begin je het nu te zien.
Ze heeft eerder veulens gehad maar, heeft 1 groot probleem......
Voor alle soorten voer is ze zéér ontvankelijk
Dat wil zeggen, ze komt al aan van de lucht!
Nou komt ze hier gemiddeld 3 keer per week in training en staat ze op een vrij schraal land; we hebben dmv strookbegrazing nog gras zat tot eind november.
In december verhuizen we ze naar het land achter het huis; dit zal ook in stroken moeten aangezien daar nog redelijk wat op staat.
Voor mijn gevoel zou ik haar graag gaan bijvoeren dan met hooi omdat ik van mening ben dat er weinig voedingsstoffen in het gras zitten alleen wil ik haar niet moddervet krijgen.
Hetzelfde probleem dient zich voor met krachtvoer; na het werk krijgt ze een halve kilo muesli met foeneknof mix, verder niets.
Ze is eind april uitgerekend dus ik wil haar eigenlijk vanaf eind februari wat vaker gaan bijvoeren.
De meeste merriebrokken die ik tegenkom staan vol van de eiwitten en suikers; iets wat ik bij haar dus slecht kan gebruiken.
Zelf zat ik te denken aan Havens muesli zonder haver, hier staat bij dat het ook voor sobere,dragende rassen geschikt is.
Wie weet raad?
Wat voeren jullie je (haflinger of ander sober ras)merrie als ze drachtig is, hoeveel,hoevaak en per wanneer?
Groetjes Manon
Hebben er 4 staan waar alleen mee gefokt wordt dus geen ander kaliber
Dat was absoluut een no, no voor haar.Ze werd druk en kreeg dikke benen, zit veel te veel energie voor haar in.
en dat ben ik gaan voeren.