Advies gezocht bij aankoop 2.5 jarige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Advies gezocht bij aankoop 2.5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:22

Ik heb even advies nodig. Ik wil misschien een 2.5 jarige hengst kopen, bruin, paar witte haren op het hoofd, nu rond de 1.66m ongeveer. Afstamming: Vivaldi x Biotop x Havidoff x Vanitas. Is recentelijk gekeurd, en volgens mij geen bijzonderheden. Foto's kunnen we opvragen bij DA. Stapt heel erg goed, galopeerd ook erg goed. Draaft zeer ruim, maar nog wat simpel met wat weinig balans. Paard wat al erg 'af' is. Mooi type(voor een 2.5 jarige), recht op de benen. Wat zouden jullie ervoor geven? Even voor de duidelijkheid erbij, het is geen hengstenkeuring-materiaal ;)

BugsFunny

Re: Advies gezocht bij aankoop 2.5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:25

zonder foto erg weinig van te zeggen vind ik.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:43

E7000,- ofzo?
anyway dat is de gemiddelde prijs op sporthorses :P
als de prijs lager was dan E7000,- zou ik hier zeker niet te lang over nadenken }>

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:34

Ja Rambobo, jij bent bevooroordeeld.

Foto:
Afbeelding

DaphneGraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:41

In deze tijd denk ik 5000. Zeker de nog niet zadelmakke beesten. Maar.....moet zeggen dat het ook wel ligt aan zn lopen. Oftewel wat voor toekomst zit erin???
(omdat jij zegt geen hengstenkeuring materiaal ga ik voor 5000)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:44

Zonder speciale moederlijn of apartheden zo'n 4000-6000.. is natuurlijk moeilijk te beoordelen zo eh ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 22:47

Moeder is Stamboek/Ster, Moeder van de moeder ook stamboek/Ster. De gehele lijn van Vivaldi is natuurlijk preferent/stamboek/ster. En de moeder van de moeder van de moeder is ook weer keur. Evenals de familie van Havidoff :P Kan het niet uitleggen, hoop dat je er wijs uit kan. Hier staat een gedeelte van het papier: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=207135

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:07

wat een plaatje zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:05

Rambobo schreef:
E7000,- ofzo?
anyway dat is de gemiddelde prijs op sporthorses :P
als de prijs lager was dan E7000,- zou ik hier zeker niet te lang over nadenken }>

Ja de gemiddelde prijs die gevraagd wordt....
Vragen is iets heel anders dan krijgen!

Ik vind het een hele mooie hengst, maar het blijft een onbeleerde 2 jarige die nog geruind moet worden.
Als het mijn paard was om te verkopen zou ik hem eerst zadelmak maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:15

Ten eerste heb je niets aan die foto's , je moet echt zelf nogmaals het hele dier op de foto laten zetten door een zelf gekozen dierenarts.

Nooit vertrouwen op de foto's van de verkoper!

Verder een onbeleerde hengst, met geen aparte moederlijn, 2,5 jaar.. is de slachtprijs + wat de gek ervoor geeft.

Ik denk dat ie met 4000 al heel netjes betaald is ..

Je word op MP doodgegooid met paarden, kijk eens hoevaak de meeste advertenties al bekeken zijn, en hoelang sommigen al lopen.

De handel is niet zo denderend hoor..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:21

Voor een 2,5 jarige met papier die goed op de foto is, zou ik zelf niet meer geven dan max 3000,=.

Overigens zegt dat niets over de vraagprijs, die kan vele malen hoger zijn, maar dit is wat ik max zou geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:43

CM_ schreef:
Ten eerste heb je niets aan die foto's , je moet echt zelf nogmaals het hele dier op de foto laten zetten door een zelf gekozen dierenarts.

Nooit vertrouwen op de foto's van de verkoper!

Wat een onzin.
TS zegt in haar beginpost dat ze de foto's op kan vragen bij de DA. Ze kan ze dus ook nog eens door haar eigen DA laten beoordelen.
Maar een dierenarts van een verkoper gaat geen paard goed op de foto's zetten wat krom is hoor! Hij heeft wel meer te verliezen dan alleen die klant.

Femmefatale: er zijn 2,5 jarigen die nog geen 1000 euro waard zijn, en ze zijn er die het veelvoudige van 3000 euro waard zijn. Maar TS vraagt nu naar deze.
Ik vind dit een mooi paard en als alles verder in orde is incl. rontgenfoto's dan zou ik voor dit paard gerust iets meer uitgeven dan dat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:22

Helaas Janne, heb ik heel anders meegemaakt, en niet alleen ik, lees maar eens de verhalen hier op bokt ;)

Altijd zelf opnieuw foto's laten maken !!
D'r spelen nog altijd louche zaakjes in de paardenhandel.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:26

Een kennis van mij heeft een 5 jarige ruin te koop gehad. Hij stond meer als een jaar te koop. Hij was zadelmak. Verder werd er niet meer op gereden omdat de dochters geen interesse meer hadden.
Er zat een leuk papier bij, hij was geruind en zadelmak!!
Uiteindelijk heeft hij nog geen €2000,- opgeleverd.
En het was echt een leuk paard van +/- 1.63, mooie bouw en erg mooie gangen!!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 10:43

De foto's zijn gemaakt door E-digit en die vertrouw ik voor geen meter meer(een andere 2.5 jarige die ik toendertijd wilde kopen was volgens hun helemaal goed, totdat ik Bodegraven&de Lingehoeve liet kijken, die zagen een breuk in het hoefbeen op die foto's, en bij controlefoto's was het helemaal duidelijk! Volgens 'meneer E-digit waren Bodegraven/Lingehoeve gek en zat er geen breuk'.... Nou toch wel!) Dus hij moet sowieso opnieuw op de foto + castratie. Nee, dan worden de kosten mij echt te gortig, voor wat hij nu vraagt.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:59

Ik vind het een mooi paard met mooie bloedlijnen: Biotop en Havidoff van moeders kant is excellent dressuurbloed. Qua exterieur zit hij goed in elkaar; mooi plaatje. Wat prijs aangaat altijd lastig: de mindergoede paarden zijn niets waard, maar paarden met dat beetje extra doen het nog steeds aardig in de prijzen. Ik zou zelf denken in een bedrag rond de 6000 mits hij goed is op de foto's. De foto's van e-degit zou je door je eigen dierenarts kunnen laten beoordelen. Is dan alles goed, kan je altijd nog nieuwe foto's maken. Is er iets niet goed, dan scheelt het kosten van overkeuren. En misschien afspreken dat ruinen voor risico van de verkoper is? Scheelt ook weer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:04

Crissy schreef:
Ik vind het een mooi paard met mooie bloedlijnen: Biotop en Havidoff van moeders kant is excellent dressuurbloed. Qua exterieur zit hij goed in elkaar; mooi plaatje. Wat prijs aangaat altijd lastig: de mindergoede paarden zijn niets waard, maar paarden met dat beetje extra doen het nog steeds aardig in de prijzen. Ik zou zelf denken in een bedrag rond de 6000 mits hij goed is op de foto's>knip

Helemaal mee eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:05

DaphneGraaf schreef:
(omdat jij zegt geen hengstenkeuring materiaal ga ik voor 5000)

Wat denk je dat de prijzen zijn voor hengstenkeuring materiaal? :=

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:41

[***] schreef:
Femmefatale: er zijn 2,5 jarigen die nog geen 1000 euro waard zijn, en ze zijn er die het veelvoudige van 3000 euro waard zijn. Maar TS vraagt nu naar deze.
Ik vind dit een mooi paard en als alles verder in orde is incl. rontgenfoto's dan zou ik voor dit paard gerust iets meer uitgeven dan dat.

Ze vraagt toch meningen?? Die geef ik, en je hoeft em niet te delen hoor :+
Een mooi papier zegt niets over het paard zelf, en ze koopt em niet voor de fok.. in dit geval zegt papier dus alleen iets over mogelijke kwaliteiten. Maar paard moet zich eerst maar bewijzen..

Dat je het een mooi papier vind en dat het een mooi paard is is misschien ook wel zo, maar dat is 'emotionele waarde' en voor iedereen verschillend. Zoals ik al zei was mijn bedrag wat ik eraan zou uitgeven..

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:06

Mijn mening:wat voor papier er ook bij zit,in dit geval maakt dat absoluut niets uit.Het is geen 'hengstenkeuringsmateriaal,moet dus geruind worden en dan mag er voor mijn part 'ik weet niet wat' op dat papier staan.In dit geval telt enkel en alleen de kwaliteit van het paard zelf:zowel qua beweging/model/karakter als rongenologisch/klinisch.

Van model vind ik het een mooi paard,chique en edel gemaakt maar ietsje 'ponyachtig'.
Tenzij hij echt abnormaal beweegt,zou ik er ook nooit meer dan 3000€ aan geven.
Hij is pas 2,5, niet geleerd,is toch maar weer afwachten hoe hij het onder het zadel doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:08

ik zou er niet meer voor geven dan 3500 euro :)

onbeleerd, nog maar wachten hoe hij opdroogt, moet nog gecastreerd worden.......... nah, ik zou er niet meer voor geven dan dat :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:14

Persoonlijk vind ik dat ik niks kan zeggen over de prijs. Het hangt voor mij volledig van af hoe hij loopt. Qua basis moet een dier goed in elkaar zitten, goed op de foto's zijn en een goed karakter hebben. Wat ik er extra voor betaal is helemaal afhankelijk van zijn kwaliteiten qua beweging.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:22

KiWiKo schreef:
ik zou er niet meer voor geven dan 3500 euro :)

onbeleerd, nog maar wachten hoe hij opdroogt, moet nog gecastreerd worden.......... nah, ik zou er niet meer voor geven dan dat :)

Bloed is erg mooi, als dit paard vet. in orde is en apart beweegt (wat ik gezien de afstamming wel verwacht) is het veel meer waard en is € 5000,00 een mooie investering in een toekomstig talent dat alleen maar duurder kan worden als het netjes gereden en uitgebracht wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:24

natuurlijk............. maar dan moet het dier wel de juiste ruiter treffen :D en ook nog eens het karakter hebben om in de subtop leuk mee te draaien.....

op een papier kan je niet rijden, met een ruin kan je niet fokken, en hij is niet goed genoeg voor de dekdienst....... beperkt nogal de mogelijkheden :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:34

Bekijk het profiel van TS, ze lijkt me aardig gemotiveerd

Goede gezonde talentvolle paarden liggen niet voor het opscheppen. Dit paard heeft gezien zijn afstamming veel potentie, aangereden is het een gewild paard in de handel denk ik.