[TI] Manen jonge tinkerhengsten los of in vlecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

Manen jonge tinkerhengsten los of in vlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:59

Graag krijg ik jullie advies.

Wat is beter; de manen van jonge tinkerhengsten die in een groep lopen los laten of juist in een vlecht?

Mij lijkt een wat losse vlecht beter zodat het minder snel breekt bij het stoeien, maar ben dan wel een beetje bang dat er zo ineens een hele vlecht kan missen.
Met anti bijt en zo wil ik niet smeren want ze moeten rustig kunnen kriebelen bij elkaar en natuurlijk donderjagen en elkaar lekker happen overal.

Anoniem

Re: Manen jonge tinkerhengsten los of in vlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:18

Los. Anders zit je zo met dat gedoe van continu opnieuw invlechten. Als ze straks volwassen en groot zijn kun je ze netjes onderhouden en dan groeit het toch weer gelijkmatig :)

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:25

Graag heb ik op het moment dat ze de groep uit gaan al een volle bos manen erop.
Het continu opnieuw invlechten is geen probleem.
Het gaat mij er echt om op welke manier ik de meeste kans heb op zo'n vol mogelijke manen bos. Los of in vlecht.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:29

Los.

Omdat de hengsten toch met elkaar klieren en kriebelen, en je niet dan in 1 keer hele vlechten kwijt bent.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:41

Bij Patrick werd er ook flink aan de manen geknabbeld }> als ik er vlechten in deed bleven ze eraf.
Maar vind het geen gezicht van die korte vlechtjes en hij heeft nog niet de lengte voor een hengstenvlecht.
Ik heb bij hem wel antibijt erin gedaan, anders heeft hij straks niks meer over...

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:45

ik zou ze ook los laten, ik heb bij mijn ruin na het spelen met mijn andere ruin een hele pluk manen los eruit kunnen halen omdat hij dat eruit getrokken had. Dat is onwijs jammer!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:46

Ik zou ook zeggen los..
Bij mijn 2 jarige gingen ze juist aan de vlechten trekken, was wel een leuk spelletje want zo liep hij met ze mee, als ze dan niet meelopen ben je denk ik inderdaad een hele vlecht kwijt.

Mijne heeft de manen toch wel op een redelijk gelijke lengte hangen, hier en daar een hap eruit maar dat zie je alleen maar als je goed kijkt met borstelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:59

Ik zou ze loslaten.
Mijn Victorio is door het vlechten dus de een na laatste vlecht kwijt geraakt.
5 cm geen haar meer op zijn manenkam.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:10

Zonde is het als ze stuk missen.
Waarom moeten ze aan die manen zitten :( }> }>

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:21

mamauba schreef:
Graag heb ik op het moment dat ze de groep uit gaan al een volle bos manen erop.
Het gaat mij er echt om op welke manier ik de meeste kans heb op zo'n vol mogelijke manen bos. Los of in vlecht.

Die kans heb je gewoon niet.... Als je een volle bos manen wil dan zal je ze op stal moeten zetten zonder dat ze ergens aan kunnen schuren of wat dan ook... Of alleen op de wei.... Jonge paarden onder elkaar zijn nu eenmaal niet zuinig op die manenbos. En vlechten vind ik geen optie bij die jonge dieren...

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:56

Lucy_1 schreef:
mamauba schreef:

Die kans heb je gewoon niet.... Als je een volle bos manen wil dan zal je ze op stal moeten zetten zonder dat ze ergens aan kunnen schuren of wat dan ook... Of alleen op de wei.... Jonge paarden onder elkaar zijn nu eenmaal niet zuinig op die manenbos. En vlechten vind ik geen optie bij die jonge dieren...

Ja dat lijkt me logisch. Maar dat is dus niet wat ik wil. Daarom de vraag hier aan mensen waar veel mensen met jonge (tinker) hengsten zitten wanneer de meeste kans dat er zo min mogelijk manen verloren gaan.
Merk al dat de meeste reactie's zijn zoals ik ze had verwacht. Namelijk los laten dus.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:02

King heeft ook al een fikse bos manen hangen, dubbel inmiddels, maar ik laat het lekker los hangen. Ik ben als de dood dat er een ander een vlecht uittrekt. Dan maar liever wat kleine plukjes dan in 1 keer een fikse vlecht.
En daarbij, het ziet er ook zo sukkelig uit bij die jonkies :+

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:06

heb er eigenlijk nog niet al te zeer over nagedacht :+
maar mijn ervaring is dat ze minder snel aan de vlechten zitten dan wanneer het loshangt
ik was zelf ook als de dood voor een hengstenvlecht, maar heb nu bij mn ene merrie voor het eerst 2 hengstenvlechten erin op de wei en moet zeggen dat dat super meevalt, beter zelfs dan de losse vlechten!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:48

Ik heb dan een tweejarige ruin, maar wel met een flinke manenbos. Die hebben altijd los gelaten. Ik hecht er zelf niet al teveel waarde aan, en ik vind het gewoon geen gezicht, zo'n flink paard met van die lüllige vlechtjes :o
Daarnaast, als ze een vlecht te pakken krijgen ben je inderdaad ineens een hele vlecht kwijt.

Overigens heeft mijn tweejarige tussen van allerlei paarden van alle leeftijden gelopen, en ik heb nooit echt gemerkt dat hij plukken manen miste.

Ik zou dus ook zeggen, lekker los laten hangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:53

Flint zijn manen altijd los gehad. Samen met andere hengst en merries in de wei. Nooit problemen gehad met 'happen er uit' .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:11

Dus ??

Niet vlechten, zolang ze met elkaar op de grote weide rondlopen te spelen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:17

Of ik ooit bij King uberhaupt ga vlechten, geen idee. Die heeft zo'n bos rasta krulletjes, die netjes naast elkaar vallen. Zolang hij er geen last van heeft, blijft het zo. Met rijden later is het wel makkelijker als het uit de weg is, dus dan zal het wel vlechten worden :j

Bentley heeft dezelfde manenstructuur als papa Baggio, dus die gaat er waarschijnlijk wel in later, anders worden het van die dreads, niet normaal.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:21

Ik vind het makkelijker in onderhoud als losse manen.
Ik hoop dat bij Patrick nu de manen weer mooi aangroeien en de rest er gewoon vanaf blijft en gaat blijven.

Manen,staart en sokken afblijven }>

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 07:54

Oke meer ervaringen en ideeën met losse manen dus.
Dan blijven ze lekker los de eerste tijd.

Van Celtic heb ik de manen meestal wel in een vlecht, anders is er geen doorkomen aan na een paar dagen en wil ze zo min mogelijk poetsen want kan er amper doorkomen zo'n dikke bos en dat wil ik graag zou houden.
Helaas kan ik zijn sokken niet vlechten (en lijkt me ook niet echt lekker voor hem) want die zijn dus ook zo dik en daar heeft hij krullen in waardoor het vaak klikt en aangezien hij het niet zo heel leuk vind om daar gepoetst te worden met klitten, want kan begrijpen dat het wat gevoeliger is daar.

nonnetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:18

ik vlecht altijd!!!!!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:32

ik zou zeggen los voor het spelen en stoeien!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:53

absoluut los, jonge hengsten vinden vlechten erg leuk om aan te trekken.. Ook knagen ze het gemakkelijk in 1 keer eraf en dat is veel sneller gebeurd dan je denkt.. Boyan is in 5 minuten tijd zijn halve staart kwijt geraakt en Ahearn stond er mee in zijn mond, ze stonden even 5 minuten samen in de bak te kriebelen..

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:00

Lucy_1 schreef:
mamauba schreef:

Hihihi die van mij is nu 5 en nog steeds niet zuinig op zijn manen.
Nou heeft ie genoeg haar dat scheelt.

Ik zou ze ook los laten hangen als hij ze nog niet zo lang heeft dat ie ze op kan eten.
Je kan nog lang genoeg vlechten en dan heb ik soms best wel is de neiging om er een heel stuk af te knippen.
Maar het is zo mooi he.

Succes met de kleine man. :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:22

nikkielvis: en die van jou had zulke prachtige manen toen ie 2 was inderdaad! Hoe kreeg je dat voor elkaar?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:03

Ik heb de manen van mijn volwassen paarden wel in vlechten zitten, hoewel ik net de schaar in Tom s manen heb gezet en die nu ook los hangen, veel makkelijker in onderhoud ;-)

maar die van de jaarling hengst hangen gewoon los, die heeft echt al een hele dikke aardig lange bos manen maar ik ga daar geen vlechten in hangen.