Nu wil ik absoluut géén shetlander, maar wel eentje waar papieren bijzitten. Het moet ook absoluut een kleine pony zijn (ergens tussen 1m15 en 1m35), en dan kom je al snel bij een welsh uit

Nu weet ik eigenlijk helemaal niks over dit ras, buiten dan wat je op de wiki kan vinden. De mensen aan wie ik het tot nu toe gevraagd heb, zeggen dat het pony's met best wel wat pit zijn, en stellen zich vragen of het wel zo'n goed idee is om zo'n pony als kinderpony in te schakelen.
Het is sowieso wel de bedoeling dat ik zelf ook met die pony aan de slag zou gaan. Afhankelijk van de grootte onder het zadel, of anders aan de lange lijnen op een redelijk intensief niveau.
Dit zijn voorlopig even de vragen waar ik tegenaan loop:
Zijn deze pony's geschikt als kinderpony? En dan niet meteen als sportpony (hoewel die optie er voor later zeker wel inzit), maar als rondhopspony, die toch door mezelf redelijk getraind zal worden.
Naar welke grootte moet ik op zoek gaan als ik er zelf af en toe een keer mee zou willen rijden? Ik ben dus 1m50 groot, wat een pak kleiner is dan de gemiddelde volwassene.
Zou ik op zoek gaan naar een A, een B of een C? of nog wat anders? Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan de verschillende stamboeken niet echt uitkan
Ik ga waarschijnlijk kiezen voor een jonge merrie bij een fokker (hints voor leuke en betrouwbare adressen mogen ook altijd per pb gemeld worden), die niet perse zadelmak hoeft te zijn. Eentje met een leuk papier (hoeft niet perse top), zodat een eventueel veulen later een bijdrage voor het ras kan zijn, en niet gewoon 'nog een pony op de wereld'. Aan wat voor prijsklasse moet ik dan denken?
alvast bedankt om dit te lezen, en ik hoop op een aantal leuke reacties