is een welsh wat voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

is een welsh wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:17

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een pony waar zowel ikzelf als mijn nichtjes mee uit de voeten kunnen. Ik ben 1m50 groot (en 20 jaar oud, dus groeien zal ik niet meer doen), en niet bepaald zwaargebouwd. Mijn nichtjes zijn 3, 5 en 7 jaar oud, en de 2 oudste zijn ondertussen echt wel toe aan méér dan rondjes stappen met mijn haflinger, of een rondje draven terwijl ik haar vasthoud. Ik vertrouw mijn paard niet met kleine kinderen op haar rug, en aangezien ik plaats zat heb op de weide, denk ik eraan een leuk pony bij te kopen.

Nu wil ik absoluut géén shetlander, maar wel eentje waar papieren bijzitten. Het moet ook absoluut een kleine pony zijn (ergens tussen 1m15 en 1m35), en dan kom je al snel bij een welsh uit :)
Nu weet ik eigenlijk helemaal niks over dit ras, buiten dan wat je op de wiki kan vinden. De mensen aan wie ik het tot nu toe gevraagd heb, zeggen dat het pony's met best wel wat pit zijn, en stellen zich vragen of het wel zo'n goed idee is om zo'n pony als kinderpony in te schakelen.
Het is sowieso wel de bedoeling dat ik zelf ook met die pony aan de slag zou gaan. Afhankelijk van de grootte onder het zadel, of anders aan de lange lijnen op een redelijk intensief niveau.

Dit zijn voorlopig even de vragen waar ik tegenaan loop:

Zijn deze pony's geschikt als kinderpony? En dan niet meteen als sportpony (hoewel die optie er voor later zeker wel inzit), maar als rondhopspony, die toch door mezelf redelijk getraind zal worden.
Naar welke grootte moet ik op zoek gaan als ik er zelf af en toe een keer mee zou willen rijden? Ik ben dus 1m50 groot, wat een pak kleiner is dan de gemiddelde volwassene.
Zou ik op zoek gaan naar een A, een B of een C? of nog wat anders? Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan de verschillende stamboeken niet echt uitkan :o
Ik ga waarschijnlijk kiezen voor een jonge merrie bij een fokker (hints voor leuke en betrouwbare adressen mogen ook altijd per pb gemeld worden), die niet perse zadelmak hoeft te zijn. Eentje met een leuk papier (hoeft niet perse top), zodat een eventueel veulen later een bijdrage voor het ras kan zijn, en niet gewoon 'nog een pony op de wereld'. Aan wat voor prijsklasse moet ik dan denken?

alvast bedankt om dit te lezen, en ik hoop op een aantal leuke reacties :)

Lolacabana

Re: is een welsh wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:22

Ik heb een paar jaar lang een Welshje gehad (1,35 dus C) en dat was een geweldige kinderpony!

Bij mij kon hij nog wel eens gek doen, maar als mijn bijrijdstertje er op zat was het een schat van beest.

Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een C, daar pas je zelf ook wel op en daar heb je wat langer plezier van ;)

Adressen heb ik helaas niet voor je, maar ik wens je veel succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:31

Kunnen idd pony's met pit zijn, maar als je een beetje naar het karakter kijkt, die van mij is echt superbraaf, kun je zo aan een kindje geven, die kan er alles mee. uiteraard is ze nog niet onder het zadel, maar volgens mij zal dit weinig probleem geven, ze is niet gauw onder de indruk van iets, ook niet in het verkeer. Zal zeker een leuke kinderpony worden. Heb veel welshjes zien lopen die het prima doen als kinderpony, je moet gewoon op zoek gaan naar een pony die aan je eisen voldoet en die zijn er zeker wel. Kan trouwens wel een paar adresjes aanraden in belgie.
Prijzen varieren heel erg.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 01:12

Zeer verschillend.
Ik ken een Welsh pony die met 16 jaar nog geen kinderen kon hebben maar ook 4/5-jarige die zeer zeker wel een kinderpony zou kunnen zijn.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een algemene kinderpony. Al dan niet met papier, welk ras dan ook.
Aangezien je er jonge kinderen op laat rijden zou ik er wel één nemen die al (goed!) onder het zadel beleerd is.
Succes ermee!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:04

Ze zijn zeker wel geschikt als kinderpony (en ook heel goed voor evt. wat meer sportpony later) maar het zijn vaak wel kleine dondertjes, dus je moet bij het uitproberen eigenlijk wel even je nichtjes erop laten. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:15

Persoonlijk zou ik niet zo zeer op zoek gaan naar een ras, maar gewoon naar een superbrave kinderpony in de kleine maat.

Welshjes zijn heel lief, maar ook pittig en erg slim. Mijn eigen Welshje zal bij mij geen stap verkeerd zetten en kijkt nergens naar, met mijn dochter stapt ze ook braaf rond (aan de longe) maar als er grotere kindjes mee rijden die echt aan het rijden gaan... ze heeft er al best wat afgemikt! Mijn dochter stuur ik dan ook voor het echte basisrijden eerst naar de manege, als ze eenmaal echt wat kan rijden dan gaan we nog wel eens zien of ze de Welsh de baas kan (en zo niet dan komt er een andere pony). Het is de perfecte sportpony maar als beginnerspony weet ik het zo net nog niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:23

Bij ons op stal staan alleen maar welshen behlave die van mij.
We hebben grotendeels cob maar ook een c?d welshje.
Eerlijkgezegd vind ik (die bij ons op stal) deze ponys geen kinderponys.
De kleinste welsh bij ons is nu een klein jaartje onder het zadel maar daar kan dus echt geen kind oprijden want die ligt er gehaaid af.
Of het moet een kind zijn met de nodige ervaring maar een begionner kan er niet mee uit de voeten.
Dit geld ook voor de andere welshen bij ons op stal.
We hebben nog een paar staan die beleerd moeten worden dus dar kan ik nog geen antwoord opgeven.
Ik denk ook niet dat je specifiek naar een ras moet kijken want ook een new forest biv kan een hele goede kinderpony zijn.
Welshjes hebben meestal een deel arabier in hun bloed zitten en dat zijn toch meestal ook wel pittige ponys om te rijden.
Ik zou gewoon goed om jeh een kijken en de tijd nemen om een keuze te maken maar je niet blindstaren op een ras.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:26

Welshjes vind ik zelf erg leuk, maar ze zijn behoorlijk fel en pittig over het algemeen. Ik zou liever een ander type pakken voor jouw doel. Angstige kinderen kweken door een te felle pony schiet natuurlijk ook niet op.

Ik zou mijn aandacht eens verleggen naar bijv. een dartmoor of evt. een Fell pony. Met name de Dartmoors zijn zeer geschikt voor de lerende ponyruiter. Betrouwbaar, vriendelijk en tredzeker.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:36

ik heb een 2 jarige welshxshet kruising en het is een super kinderpony. maarja of ze dan allemaal zo zijn... het hangt volgens mij echt af per pony. Dus inderdaad gewoon zoeken naar een kinderpony, je komt vast wel een leuke tegen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:46

mmhh.. ja aan de ene kant wel, aan de andere kant niet!

het ligt er vooral aan 'wat' voor kinderpony.

Ik vind welshjes over het algemeen een beetje druk, nieuwschierig en soms een tikkeltje ondeugend.

Als sportpony kunnen ze er zeker wel mee door! Leuke uitstraling.

Ik raad je aan om gewoon een rond te gaan kijken, en dan kun je zelf een beetje een indruk maken van verschillende welshjes.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:34

Dankjewel voor jullie reacties allemaal :)

Misschien is een welsh op dit moment nog niet wat voor ons, er kan er later nog altijd eentje komen als mijn nichtjes wat meer ervaring hebben, en eventueel de sport inwillen.
Een dartmoor lijkt me inderdaad nog wel wat (even wat gegoogled ;) ), maar ik heb de indruk dat deze pony's hier in de buurt niet vreselijk populair zijn. Ik heb er namelijk nog nooit eentje ontmoet. Iemand een idee waar ik mijn zoektocht kan starten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:39

De welsh hier past zich aan de ruiter aan. Als ze merkt dat er een kleintje/onervaren ruiter op haar rug zit doet ze heel voorzichtig. Als er iemand opstapt die denkt heel goed te kunnen rijden en haar probeert te dwingen heeft diegene toch echt een probleem.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:58

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:07

Maar je wilt dus per sé een raspony?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:11

LadyF schreef:
Maar je wilt dus per sé een raspony?

Niet per sé, maar mijn voorkeur zal eerder uitgaan naar een dier met papier, waar ik qua fokkerij ook wat mee kan later :)

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:17

Oké dat is inderdaad makkelijk dat je er dan één met papier zoekt. Toch zou ik geheel open op marktplaats (o.i.d.) gaan zoeken naar een kinderpony met papier, al dan niet welk ras.
Er zijn namelijk altijd uitzonderingen dus het wil niet zeggen dat elke Dartmoor goede kinderpony's zijn.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:22

Nee uiteraard, dat lijkt me logisch, de eerste voorwaarde is dat mijn nichtje ermee overweg kunnen, want tenslotte is de pony voor hun bedoeld.
Verder heb ik alle tijd van de wereld om op zoek te gaan, er moet niet volgende maand al een pony op de weide staan, dat kan net zo goed pas volgend jaar zijn.
Welk ras maakt me eigenlijk ook niet zo bijzonder veel uit, zolang het maar niet te groot is. Om die reden vind in new forest pony's minder interessant, aangezien de meeste van hen in de D maat of vanboven in de C zitten, en dat is simpelweg te groot voor een meisje van 7 jaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:53

belgische rijponys lopen er ook leuke kleine maatjes in rond. Gewoon zoeken en gaan kijken, nichtje meenemen en je ziet vanzelf wat jullie beiden leuk vinden. In elk ras zijn brave ponys te vinden, is een kwestie van zoeken. veel succes in elk geval

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:57

Je kunt gerust een brave welsh pony kopen alleen zijn die nog niet per defenitie ook een brave kinderpony. Het belangrijkst is dat je de kinderen er op laat rijden. Mijn dochtertje heeft ook een welshje en die is echt superbraaf kan ook gerust twee weken stil staan en dan is het opstappen en wegrijden. Maar je moet ze zoeken en als je dan ook nog een leuk papier erbij wilt hebben meot je toch denken aan 1000 tot 2000 euro die je dan kwijt bent. Dan zijn ze dus wel braaf gereden en kun je kleine kinderen er rustig mee laten rijden. succes.

griesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:20

hee,

ik heb zelf ook een welsh. Het is een echte schat,soms idd met wat pit,maar als je haar zelf ook traint is het geen probleem vooor kinderen!
op mijn pony rijden ook geregeld kleine kinderen. Mijn pony is een palomino en een C. Ik kan je ze zeker aanraden!
Misschien kunnen we contact opnemen want mijn schatje moet verkocht worden omdat ik er te groot voor ben.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:32

Wij hebben een welsh b, echt een betere kinderpony kun je niet vinden en het leuke is dat ze ook nog voor de sport goed te gebruiken zijn. Ik vind dat ze geweldige karakters hebben. Alleen zou ik ivm de leeftijd van je nichtjes geen al te jonge nemen, dat duurt wel een tijdje voor ze zo braaf zijn.

Onze welsh komt bij fokkertij de rakt vandaan. www.fokkerijderakt.nl

X_sofi3_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:15

Heb een welsh cob partbred, hij is geweldig sterk van karakter wat soms wel eens moeilijk gaat, maar hij heeft een hart van goud! Nja karakters verschillen, maar over het algemeen in de welsh ook bekend als kinderpony :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:22

Jenkins schreef:
ik heb een 2 jarige welshxshet kruising en het is een super kinderpony. maarja of ze dan allemaal zo zijn... het hangt volgens mij echt af per pony. Dus inderdaad gewoon zoeken naar een kinderpony, je komt vast wel een leuke tegen.

Heb je die nu al onder het zadel dan?

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:56

Ik heb 2 welshjes en dat zijn geweldige kinderpony's. Je kunt er onder, over, achter en voor langs en alles mee. Mijn 2 zusjes van 7 en 9 rijden er ook op. Ze kunnen er ook gewoon mee op buitenrit. Als ik er dan op rijd kan ik ook gewoon heel serieus mee springen en dressuren. Er zit een geweldig karakter bij. En je kan ze zolang vertroetelen als je wil.
Toppony's *D

*zie mijn profiel voor mijn welshjes :) *

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:25

Ik heb een aantal jaar op een welshje gereden, van mijn 9de tot mijn 12e. Naar mijn ervaring zijn ze behoorlijk fel, maar niet vals of iets dergelijks.
Ik ben er weet ik veel hoe vaak afgevallen, maar uiteindelijk kon ik blijven zitten en heb er een superpony aan gehad. Voor mijn zusje bleek hij minder geschikt.
Ik denk dat als je nichtjes niet bang zijn ze er een toppony aan een welsh kunnen hebben.
Ook als ze niets kunnen zijn ze erg braaf, vooral uitvluchten vinden om onder het werk uit te komen vinden ze erg leuk.

Maar zoals al eerder gezegd zal ik niet alleen kijken naar het ras, maar naar de pony in het geheel. :)

Succes in ieder geval!