[TI] Import Tinkers; Eenkenning, weinig vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Import Tinkers; Eenkenning, weinig vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:23

Nu zag ik laatst een verband in de paarden/tinkers die ik ken.
Natuurlijk is dat wat grof gezegd, maar ik vraag me af hoe anderen hier tegenaan kijken. Ervaar ik dat alleen, of zijn er meerderen die dit ook zo ervaren.

De import tinkers die ik ken zijn over het algemeen allemaal hele eenkennige paarden, met weinig vertrouwen in mensen. Meestal kennen ze een of een aantal personen die ze vertrouwen, en van vreemden moeten ze niet veel hebben.
Deze import tinkers waar ik het over heb, zijn over het algemeen tijdens de 'tinkerhype' met velen anderen naar Nederland gekomen, om hier (meestal vrij jong) beleerd te worden op handelsstallen en stoeterijen om vervolgens snel verkocht te worden. Deze paarden kwamen (zover bekend) uit een soort natuurreservaten, en hadden vrijwel geen contact met mensen gehad. Maar ik weet niet in hoeverre deze info betrouwbaar is.

De paarden die hier in gevangenschap geboren zijn, zowel tinkers als andere paarden. Zijn veel mensgerichter, minder eenkenning en vertrouwen ook mensen die ze niet of nauwelijks kennen.

Nu ervaar ik dit in grove lijnen echt met de paarden/tinkers die ik ken.

Zo is mijn geimporteerde tinkerman in mijn voorbeeld een echt stereotype. Hij vertrouwt mij, maar ik kan hem tijdens een wedstrijdje of iets nog niet achter laten bij mijn ouders ofzo. Dan breekt hij alles af. Raakt volledig in paniek. Want hij is dan op vreemd terrein en zijn vertrouwenspersoon is weg. Dat gaat hij compleet door het lint. Verder zoekt hij ook helemaal geen contact bij vreemden. Terwijl hij bij bekenden de grootste en meest nieuwschierige knuffel is.
Verder heeft hij veel problemen met 'gevangen' zijn. Na veel en lang oefenen kan hij inmiddels voor korte periodes op stal. Maar daar zijn we ook al 6,5 jaar voorzichtig mee bezig.

Ben benieuwd of meer mensen die zo ervaren met 'import' tinkers. :)

Edit: Nu moet ik zeggen dat ik ook een aantal import tinkers ken, die niet zoals hierboven zijn. Maar heel gesloten. Die zonder emotie of wat te vertonen gewoon maar doen wat er van ze gevraagd wordt. Deze paarden maken op mij ook echt een ongelukkige indruk en het lijkt vaak of ze zich amper op de wereld bevinden. Compleet afgesloten van wat er om hun heen gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Christah op 15-10-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Re: Import Tinkers; Eenkenning, weinig vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:25

Maar dat is toch ook niet zo raar?

Importtinkers zijn als veulen niet gewend aan mensen, en worden na een paar jaar op niet al te zachtzinnige wijze gevangen en naar bijv NL vervoerd.

Dan is het niet zo raar dat ze 'anders' zijn dan 'tamme' tinkers.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:31

ik vind dat grotendeels wel kloppen. Ik merk aan mijn importtinker dat zij inderdaad vrij angstig is voor mannen. Als ze een grove beweging maken (arm omhoog ofzo) dan wijkt ze naar achteren. Ook harde mannenstemmen vindt ze niet prettig.

Ze doet wel weer alles voor ze, dus dat zal er wel ingeslagen zijn. Ik kan Noa wel bij andere achterlaten en ze zal geen stap verkeerd doen, maar ik merk wel aan haar houding dat ze het niet prettig vindt.

Ik heb haar 3x laten "lezen" en daar kwam uit dat ze ook vertelde dat ze erg bang was om mijn vertrouwen te schaden en dat ze het heel moeilijk vond om haar vertrouwen aan mij te schenken. Dit was bij de 1e reading, 2 jaar later vertelde ze me dat ze me juist heel erg vertrouwde en alles voor me wilde doen. Er was een "mensenreader" die een paar dagen na die 2e lezing Noa las, en die vertelde heel frapant precies hetzelfde. Ze wist dus niet dat ik Noa een paar dagen ervoor ook al had laten lezen.

Noa vertelde al bij de eerste keer dat ze geen fijn leven had gehad en met voornamelijk mannen. Ze heeft veel pijn gekend en veel "verlies" Daardoor vond ze het moeilijk om zich aan mij te binden. Nu dus eenmaal gebonden, zijn we maatjes voor het leven!~
Laatst bijgewerkt door Biancaa op 15-10-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:42

Dat van mannen komt mij ook erg bekend voor!
Maar bij Duncan merk ik er inmiddels bijna niets meer van, tenzij er een grote man met zware stem aankomt, met een houding van 'ik zal je eens laten zie wie hier de baas is'. Dan herken je hem niet terug!

Mooi verhaal, Bianca. Mooi dat ze je uiteindelijk toch is gaan vertrouwen! Zo'n reading klinkt ook wel heel bijzonder, misschien dat ik dat dan ook maar eens laat doen. :)

Met vertrouwen tussen Duncan en mij is er nooit een probleem geweest gelukkig. Vanaf het eerste moment was er die band en die is in der loop der tijd alleen nog maar sterker geworden. Vind dat nog steeds heel bijzonder.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:47

hier hetzelfde,Xe geïmporteerd,Shaya en Tosca waarschijnlijk ook,maar weet ik niet zeker,Mokka ook,Amy en Sassie ook.Stuk voor stuk paardjes die vertrouwen moeten opbouwen.

Fanny en Loona daarintegen zijn 'belgen' en zijn 'lompe teenlopers' bij iedereen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:05

Chad is ook een import Tinker en alhoewel het een schat van een dier is, is het geen allemansvriend :n Aan mij kleeft hij als kauwgum en mijn man kan er ook aardig mee overweg (al heeft dat langer geduurd dan bij mij) maar vreemden.... nee, liever niet. Hij doet er niet rot tegen, maar hij is afwachtend. Lekkers maakt al veel goed, maar daarna is hij ook zsm weer pleite :P

Gesloten is hij echter niet, voor mij is hij wel een open boek, maar ik denk weleens: wat als ik er ineens niet meer zou zijn? Dan zou hij het best moeilijk krijgen denk ik.... Ik ben heel nuchter en denk altijd maar zo: een paard mist jou niet, als een ander eten in de bak gooit is die net zo lief... maar bij Chad durf ik gerust te stellen dat dit niet zo snel opgaat. Hij is enorm op mij gefocussed.

Zelfs de buurmeisjes van 4, 6 en 12 jaar vind hij een beetje eng....

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:09

kinderen vind Noa wel het einde, ze vindt ze echt geweldig en doet echt alles voor ze! Dat is wel frapant, ze beseft heel goed dta deze klein zijn en niks slechts in de zin hebben (wat volgens mij ook nog weleens tegenvalt).

Ik heb inderdaad ook niet het gevoel dat als ik Noa weg zou doen, zij zomaar zou aarden bij een ander omdat er eten neergegooid wordt. Ze zal zich juist weer zo misbruikt voelen en in haar vertrouwen aangetast zijn.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:17

@ Barmat: Je verhaal klinkt echt zo bekend. Alsof ik mezelf over Duncan hoor. Vooral je middelste alinea. Je laatste zin daarentegen niet. Kinderen zijn Duncan's grootste liefde. Op buitenrit kom ik niet zomaar langs een kind. Van elk kind moet hij toch wel minstens 5 minuten aandacht hebben gehad, anders is hij niet tevreden. En wanneer Duncan een baby in de kinderwagen ziet, drukt hij het liefst zijn neus in de kinderwagen. Om vervolgens de ouders van de baby de schrik van hun leven te geven. Maar hij doet niets vervelends, wil gewoon lief doen met zijn grote neus. Haha :D

Vind het toch wel fijn om van anderen te horen dat ze dingen hetzelfde ervaren als ik. :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:41

hier ook een import en nl tinker

de import (chuck) is angstig voor mannen, hij doet ze niets maar als ze in zn stal, land komen of op de keuring bij de jurymannen word hij verschrikkelijk onzeker en probeert ie in mij te kruipen, ook gaat hij bij bv de keuring op een heel irritante manier tegen mn handen duwen, dan weet ik dat hij angstig is.
vrouwen heeft hij dat veel minder bij en kinderen is hij gek op, wel duurt het even voordat je zn vertrouwen hebt en eea van hem gedaan krijgt.

ook heeft hij er een hekel aan om in een vreemde stal te staan, daarom laat ik hem op evenementen ook altijd in zn trailer, daar voelt hij zich fijn en vertrouwt.

heb op de keuring x een stal gehuurt, hij werd er helemaal hyper in, kende hem niet terug, toen snel in zn trailer gezet en niets meer aan het handje.

de nl tinker (Qannick) heeft dat totaal niet, ze is een stuk opener en onbevangener.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:33

Ik heb een aantal import tinkers.... Mijn merrie Lucy is echt mijn maatje, maar daar kunnen ook meerderen op rijden zonder dat ze chagerijnig is of zo. Als ze iemand niet leuk vindt, krijgt diegene haar ook niet te pakken in de wei. Voor mij een mooie maatstaf om te kijken of ze iemand mag of niet....

Rose staat sinds kort hier. Is veel angstiger naar vreemden, heeft ook het liefst vrouwen. Maar door wat er gebeurd is met haar is dat ook wel logisch. Fokker heeft dat ook eerlijk verteld en zo weet ik wel waar haar gedrag vandaan komt. Het is wel een knuffel en geen paniekerig paard.

Luna komt ook uit Engeland. Een schat van een merrie en door alle paarden en mensen geliefd. Maar super angstig en stressig bij de hoefsmid. Dat heeft Rose weer minder.

Johnny is de openheid zelve. Een machtig lieve hengst die gek is op mensen en aandacht. Daar merk je verder niks van qua gedrag.

Denk zelf dat er ook wel een groot verschil in zit bij welke fokker/handelaar ze vandaan komen. Ben dit jaar naar Engeland geweest, naar de fokker waar mijn paarden vandaan komen, en ik weet dat ze allemaal super behandeld worden. Worden ook niet met de eerste de beste (goedkoopste) transporteur meegegeven, maar er wordt echt gezocht naar betrouwbare mensen die met paarden om kunnen gaan.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:55

Lucy_1 schreef:
Denk zelf dat er ook wel een groot verschil in zit bij welke fokker/handelaar ze vandaan komen. Ben dit jaar naar Engeland geweest, naar de fokker waar mijn paarden vandaan komen, en ik weet dat ze allemaal super behandeld worden. Worden ook niet met de eerste de beste (goedkoopste) transporteur meegegeven, maar er wordt echt gezocht naar betrouwbare mensen die met paarden om kunnen gaan.

Dat denk ik ook ,ik heb 3 merries die vanaf 2 jaar van engeland naar nederland zijn gekomen ,alle 3 van een andere plek .

En 2 daarvan zijn niet bang of wantrouwend naar mannen toe ,hoefsmid ook geen probleem ,knuffelig en aanhankelijk zijn ze .
de derde heeft een transport fobie ,word panisch van krappe ruimtes ,is iets wantrouwiger naar mannen toe maar de hoefsmid is weer geen probleem ,ze is wel weer erg op mensen gericht.
Met ruinen ligt het mischien anders omdat ze ook vaak nog voor transport gecastreerd worden ....

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:17

Wat een herkenbaarheid hier, ik heb dus sinds mei dit jaar ook een import tinker, hij heeft voor mij al een andere baas gehad, daarvoor is hij bij een tinkerstal beleerd die hem dus geimporteerd heeft.....

Crosby heeft ook niets met mannen.... Heb hem eerst laten bekappen door een vrouw, geen enkel probleem en hij bleef goed staan. Tweede keer kwam er een man en het was één drama, zo onzeker en angstig was hij.... gelukkig was dit een hele fijne hoefsmid die op een hele juiste manier met zijn angst omging en het bekappen is uiteindelijk gelukt, maar vraag niet hoe! Ook wordt er vlak bij zijn wei wel eens getraind met bordercollies (schapendrijven zeg maar) hierbij wordt door mannen flink geschreeuwd en met een fluitje gefloten, ABSOLUUT NIET LEUK vind Crosby dus! Dat geschreeuw lijkt bij hem echt wel herinneringen op te roepen, hij houdt sowieso niet van schreeuwen.

In het begin kon ik totaal niet tot hem doordringen, en nu heb ik pas het idee dat hij me wat begint te vertrouwen, maar we zijn er nog lang niet....

wiske60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:49

Ik herken heel veel van bovenstaande verhalen. Ook mijn paard heeft het niet zo op mannen en dit kwam uit alle twee de readingen die ik heb laten doen, naar voren. Ook is ze mijn maatje voor het leven. In het begin moest er wel veel vertrouwen opgebouwd worden, maar dit de band is nu supergoed. Ook is ze niet heel blij met het transporteren in een veewagen. Ze is nl ook import uit Engeland, in 2002 naar Nederland met groot transport, wat echt niet leuk geweest is, 'vertelde' ze.
Daarentegen is ze erg mensgericht, vooral vrouwen, kinderen en kleine dieren, zoals kat en hond.Ik heb een mannelijke hoefsmid, hij doet het goed hoor met haar, maar ze is erg oplettend en niet geheel ontspannen, om het maar zo te zeggen. Angst voor mannen zit er goed in. Heb zelf keer 'beeld'gehad van een man die haar met stok achterna jaagt. Dit is ook weer tijdens reading naar voren gekomen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:10

Ik herken er helemaal niets van.. Ik heb een import merrie, die de liefste, braafste, en rustigste merrie die je kunt vinden.
Ik denk dat het soms ook wel 'gezocht' wordt...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:35

ook hier zijn de import paarden, net als bij mariska, niet anders dan andere

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:43

Ik heb ook een import tinker, in het begin ontzettend bang van mannen en zwepen, nu vind ze alles goed, superbetrouwbaar en braaf,gaat voor me door het vuur en accepteert iedereen. :j

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:54

ik denk zeker dat het ligt aan bij welke fokker ze vandaan komen. sommige behandelen ze als parels en de anderen dus als vlees...

Ik vind het niet ver gezocht hoor mariska, je ziet het toch wel heel vaak bij geïmporteerde tinkers. Jij hebt ze blijkbaar gewoon bij een "goed" adres vandaan. Noa is blijkbaar bij iemand vandaan gekomen die haar als vlees behandelde.. Helaas hoor en zie je weleens beelden van hoe ze vervoerd zijn. Dat is gewoon niet zachtzinnig, bij de meeste dan. Ik zeg uiteraard niet dat elke fokker uit Engeland/Ierland zo is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:25

Ik heb op de ICS keuringen heel veel bonte paardjes voorbij zien komen.
Wat mij opviel was dat er elke keer een paar kopschuw waren.
En dan bij navragen bleek het een import "Tinker" te zijn.

Mijn Cochise, heeft na nu precies 13 jaar bij mij op stal, nog steeds een hekel aan een opgestoken hand of arm.
De enige die zijn voorpluk mag invlechten is de rode kabouter Yvonne

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:54

Van Tinkerbell weet ik zeker dat ze een import tinker is.
Van de andere kan ik dat niet met zekerheid zeggen (Dorina en Angel).

Denk dat het deels ook met de tijd van import te maken heeft, import gebeurt nu niet meer zoals vroeger.
(Hoewel ik laatst een recent geïmporteerde merrie zag die ook al heel wat aan mishandeling heeft moeten doorstaan :(:) )

Zal idd vast wel aan de eigenaars aldaar liggen, dus ik denk niet dat je kan veralgemenen.

Tinkerbell is vrij eenkennig, echter niet aan persoon in het bijzonder.
Ze heeft het wel iets meer voor mij, maar dat hebben alle paarden, vind ik.
Van vreemden houdt ze helemaal niet. Sommigen kunnen er wel mee door, maar meestal zal ze contact vermijden.
Ze houdt er helemaal niet van om op een andere plaats, bij andere mensen te staan. Vaak sluit ze zich volledig af dan.
Ze wordt ook helemaal depri van grote vrachtwagens voor paarden :(:)
nochtans vindt ze een gewone vrachtwagen of trailer geen probleem
Ze heeft het niet echt voor mannen, kan het beter vinden met vrouwen. Maar er zijn ook uitzonderingen, de eigenaars van Moes en Zippo kunnen er best goed mee overweg. (Bij Moes wou ze zelfs niet meer mee naar huis :+ )

Het is het laatste jaar ook enorm verbeterd, bij Meadows bleek ze zich keurig en open en vriendelijk te gedragen!

Wat Henk zegt, klopt ook wel voor haar. Tinkerbell is erg kopschuw en hoewel ook dat mettertijd verbeterd is, kan ze soms helemaal omslaan en dan mag je haar oren niet meer aanraken.
Ze houdt idd ook niet van opgeheven armen enzo

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:53

bepaalde dingen komen mij ook wel bekend voor,

vorig jaar is clair vanuit engeland hier naar toe gekomen.
het is natuurlijk een hele verandering, zo uit de wei geplukt, 22 uur in een vrachtwagen en dan in een stal gezet worden.
komen er 1x ook nog van die mensen die van alles van je willen.

we waren direct verliefd op haar en zijn haar gaan verzorgen. na een paar maand hebben we haar gekocht.
ook zij was en is bang voor beweging naar/bij haar hoofd.
het is al beter geworden maar nog steeds word ze er liever niet aangeraakt, en al helemaal niet geborsteld.

ook is ze niet echt op mensen gericht, als ze op stal staat hangen alle hoofdjes naar buiten, behalve die van haar, dan staat ze met haar hoofd in de hoek van de stal
mensen kunnen haar dan roepen en doen maar ze komt niet.
bij ons doet ze dit wel maar ook niet altijd van harte. ze is heel erg opzich zelf.

we nemen wel echt de tijd voor haar, ik wil gewoon dat ze me blijft vertrouwen, ik heb het vertouwen van haar nu en ik zou het niet kwijt willen raken door dat ik TE veel van haar wil/vraag. alles lekker rustig aan.
verder is ze niet bang, er kan van alles naast haar gebeuren maar ze kijkt niet op of om.
ik merk ook niet aan haar of ze angstig is voor mannen, ze is gek op mijn vriend.
wat ik trouwens wel erg leuk vind is dat als mijn vriend cliënten mee neemt (mensen met een handicap) die haar gewoon bij haar hoofd kunnen aaien en pakken en knuffelen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:05

Kopschuw is de mijne hier ook ietwat, in Nederland geboren en getogen, en als 2 jarige bij mij gekomen.... dus hoeft niet aan import te liggen, maar kan me wel voorstellen dat dat soms zo is...
Ik heb eerlijk gezegd ook weleens het idee dat veel tinkers helemaal niet zulke allemansvriendjes zijn, maar toch best wel aan 1 vertrouwd persoon hangen. Heb dat hier met m'n tinkers in ieder geval wel ervaren...

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:55

ook ik heb een import tinker
in het begin dat ik hem kreeg was hij voor alles bang en voor namelijk voor mannen en zweep
in middels kijkt hij nergens meer van op en vind hij iedereen even lief zolang die maar aandacht krijgt dan is zijn dag helemaal goed

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:04

Zweep heb ik nog niet eens bij hem in de buurt gehad dus ik zou het niet weten, zolang ik hem niet nodig heb..... ;) Maar dat kopschuw hier ook hoor. Hij heeft nu bijvoorbeeld een wondje op zijn neus en als ik dat in moet smeren moet ik er behoorlijk wat voor doen voor hij het toelaat.....

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:06

gebruik zelf ook geen zweep
maar er zijn er bij ons op stal wel die rijden met zweep en dar reageerde very heel heftig op in het begin
maar nu kijkt hij er niet meer naar ook niet als ze langs elkaar rijden en de zweep gaat perongelijk tegen hem aan

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:11

Ik heb veel jonge Tinkers beleerd.
De ene helft is uit eigen fok van een fokker/handelaar en de andere helft was import.
De paarden uit eigen fok waren stuk voor stuk,super leuke familiepaarden.
Diegenen die import waren of uit de handel gehaald zijn(bv van markten of als veulen aangekocht),zijn veel afstandelijker.
Het beleren duurt veel langer omdat er eerst nog vertrouwen gewonnen moet worden.
Uiteindelijk kunnen de importpaardjes net zo goed een familiepaard worden zoals die uit eigen fok maar toch blijft het meerderdeel voorzichtiger in de omgang met mensen.

Mijn eigen paardjes die van import afkomstig zijn,zijn ongeveer een jaar bezig geweest om helemaal op hun gemak te komen.