Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
daffie1986 schreef:Deze info had ik al, het gaat voornamelijk om de opleiding in utrecht, het 2de deel dus.
Suzanne F. schreef:http://www.helicon.nl/bedrijfsopleiding ... jectid=829
Voortplanting, begeleiden
Cursusnaam:
Begeleiden Voortplanting
Prijs € 415,00
Doelgroep:
De cursus Begeleiden voortplanting is bestemd voor eigenaren/medewerkers van hengstenhouderijbedrijven of stoeterijen en paardenfokkers.
Dit is de verplichte vooropleiding voor de cursus “Hulpkracht Paarden KI” te Utrecht.
Cursusduur 7 woensdagavonden
Najaar 2009
Plaats Het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.
Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
•anatomie van het geslachtsapparaat van hengst en merrie
•fysiologie van de merrie voor, tijdens en na de hengstigheid
•fysiologie van de hengst en de omgevingsinvloed op de
•spermakwaliteit
•dracht en drachtigheidsonderzoeksmethoden
•laboratoriumtechniek en inseminatiemethode.
De cursus wordt afgesloten met een toets. Het behalen van het testimonium voor de cursus 'Begeleiden Voortplanting' geeft niet automatisch toelatingsrecht voor de cursus te Utrecht. Hiervoor worden namelijk aanvullende eisen gesteld.
Suzanne F. schreef:daffie1986 schreef:Dat gaat toch over het eerste deel?
Die post gaat over het eerste gedeelte ja maar in mijn eerste post leg ik ook uit over Utrecht....
daffie1986 schreef:okey en dan nog een vraagje(sorry zullen er waarschijnlijk nog wel veel meer komen).
Je mag dan ook gewoon voor particulieren insemineren of niet? en mag dat ook met eigen sperma? Dus dat je zelf sperma inslaat en dat dan verkoopt inclusief de inseminatie?
Suzanne F. schreef:Ja je mag voor particulieren insemineren dan.
Aan verkoop van eigen sperma zitten hele andere regels gebonden. Al die regels m.b.t. hygiene, testen op EVA en CEM etc. Van die regels weet ik niet alles maar hengstenhouderijen moeten aan veel eisen voldoen volgens alle (EU) richtlijnen etc. Je moet dus de beschikking hebben over een labje en hygienische omstandigheden om te vangen en te verwerken en certificeringen hebben.
Ook moet het sperma natuurlijk gewoon van goede kwaliteit zijn, zoveel TNB zijn etc.