[H]Welke springhengst? Ultimo, Unaniem of toch een andere?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

[H]Welke springhengst? Ultimo, Unaniem of toch een andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 17:45

Ik ben alvast aan het orienteren voor 2010. Zelf zat ik voor deze merrie te denken aan Ultimo of Unaniem.

Het is een Irish Sport Horse V. King of diamonds van 1,56m. Ze heeft M gelopen, springt goed in de manieren maar mist wat vermogen en rek.

Pluspunten:
* Super instelling, wil overal overheen
* Handig, goede manieren, denkt mee
* Sterke en ruime galop
* Super beenwerk en mooie voeten.

Verbeterpunten:
* Meer maat
* Makkelijker in de hals, weinig ruimte bij de kaak
* Te heet! Het moet echt een hele coole hengst zijn.
* Meer vermogen

Kleur, stamboek maakt allemaal niet uit.
Ben benieuwd hoe jullie er over denken. ;)

Afbeelding
Hier een filmpje, was de eerste keer M dus niet echt vlekkenloos. :+
http://www.youtube.com/watch?v=KVmjJ2D7jkI
Laatst bijgewerkt door petraaken op 13-10-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

joopie7

Re: Welke springhengst? Ultimo, Unaniem of toch een andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:47

Zou je voor zo'n kleine merrie niet een hengst kiezen met wat meer maat?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 17:53

Zoals? Ze is nu drachtig van Tolan R (1,74m). Volgens het nakomelingen rapport geven Unaniem en Ultimo maat, vermogen en beweging en passen ze goed op merries die wat maat moeten hebben.
Van unaniem heb ik wat nakomelingen gezien, van Ultimo zijn er wat minder te vinden.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:56

De veulens die ik van Ultimo heb gezien vond ik vrij fijn, wel mooie veulentjes trouwens. Ik zou eerder voor Ultimo kiezen dan voor Unaniem.
Al gedacht aan White Snake? Dat is ook een hengst met een super karaktertje, echt een coole kikker.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:50

Heb er naar gekeken, maar hij past het beste bij merrie die opwaarts gebouwd zijn en deze merrie is echt neerwaarts gebouwd, korte voorbeentjes. Dus dat lijkt mij ook niet echt een goed idee.

kristinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:42

ultimo hab ik op een hensgtshow geizen .echt een toofe knol.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:50

Nog iemand een idee? :o

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:07

Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze, ik heb ook een kleine merrie, die neerwaarts gebouwd is. Mede op basis van de exterieurindex had ik uiteindelijk Unaniem, Ultimo en Namelus overgehouden als kandidaat. Ik heb voor Unaniem gekozen, o.a. omdat ik de bloedvoering wel heel mooi vind, van Ultimo begreep ik dat die niet makkelijk terugspringt, dat is toch wel handig voor een springpaard. Ik heb nu een hengstveulentje wat voorlopig nog meer op zijn moeder dan op zijn vader lijkt. Ik wacht maar af hoe hij zich ontwikkelt. Ik ben er blij mee; maar uiteindelijk weet je het nooit helemaal. Als je drie keer dezelfde hengst gebruikt, krijg je vaak toch ook nog best verschillende veulens. Uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben. Succes met je zoektocht.

hoogendroog

Re: [H]Welke springhengst? Ultimo, Unaniem of toch een andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:14

Sam R!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:04

En wat denken jullie van een bewezen hengst als Indorado?
Fokt veel maat, wat toch wel erg belangrijk is en vermogen.
Weet niet hoe zijn karakter is..?
Heb ook nog gekeken naar Cicero, maar denk dat het veulen dan echt te grof wordt.

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:20

Ik heb ook naar Indorado gekeken. Heel goede afstamming, wel veel schimmels(heb ik liever niet), soms wat grof en lomp, ik hou van een bloedpaard. Wel veel vermogen; maar het bloederige moet dan wel van de merrie komen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:07

Bloederige is geen probleem, ze heeft enorm veel temperament.
Eigenlijk iets te veel zelfs. Merrie is bijna helemaal volbloed, daar komen de korte voorbeentjes vast vandaan. ;)
Maar ben wel bang dat het veulen te grof wordt qua bouw.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:10

Misschien is Up to Date een optie? Vererft goede springmanieren en een uitstekende galop.

Zijn oudste zoon loopt nu de verrichtingen :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:30

Up to date is een gave hengst met hele mooie nakomelingen.
White snake is ook leuk maar mijn merrie was na 4 pogingen nog steeds niet drachtig ook niet met vers. NOrmaal is zij in 1 of 2x drachtig.
Indorado is ook een goede hengst die veel maat en vermogen geeft.
Ik ben van mening dat een goed paard geen kleur heeft en er zijn niet alleen schimmel van. Ik zou het wel durven op een merrie met veel bloed. Corland is ook een optie maar ik weet niet hoe die met maat zit.
Ik heb zelf gekozen voor Advance op een merrie van 1.54,5m. Dat is een Utrillo x cavalier x concorde. Ik hoop dat hij maat geeft maar de hengst zelf lijkt er makkelijk onder het zadel en niet lomp.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:45

Ben bang dat Up to date niet voldoende maat geeft, of zie ik dit nou verkeerd. :P
Ik verwacht geen tank maar 1,62m zou toch wel leuk zijn. Wil daarom eigenlijk een hengst gebruiken die echt maat vererft.
Whitesnake past niet bij merries die neerwaarts gebouwd zijn volgens het KWPN en dat is deze merrie juist wel.
Corland geeft denk ik ook niet voldoende maat.. Kleur maakt mij inderdaad niet uit, net zoals stamboek.
Wat vinden jullie van Balou du Rouet?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:50

De paarden die ik van up to date heb gezien zijn wel minimaal 1.60m. Kwaliteit geeft hij wel door. Ik heb niet voor die hengst gekozen ivm budget. Je kan de hengstenhouder bellen en zijn advies vragen. Volgens mij staat er op zijn site ook foto's van zijn nakomelingen en een film van zijn show dan zie je hem in beweging en nakomelingen.
Mijn merrie is ook wel neerwaarts gebouwd en fokt kopieen van zichzelf. Ultimo ken ik verder niet. Hij spreekt mij ook niet zo aan maar ik kan niet zeggen waarom niet..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:06

Het is wel een super beest. Zal de hengstenhouder een bellen, kijken hoe hij erover denkt.

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:25

Ik weet niet hoeveel je van de afstamming van jou merrie weet. Als de vader en moeder wel groter zijn dan jou paardje is de kans al veel groter dat je veulen meer maat heeft. Hoe zien die er uit, zijn dat bloedpaarden of een beetje klassiek. Als je van Indorado de maat en het vermogen meekrijgt in je veulen kan het een heel leuk springpaard worden. Denk aan Milano(Gerco Schroder), daar zit van moeders kant met Lucky Boy, Ladykiller en Willowcratic veel volbloed (via Beaujolais) achter. Dat is een heel fijn springpaard. Of Oranta(Angelique Hoorn en Kappler). Maar dan is het handig om te weten of je merrie dat voldoende vererft.

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:36

Ik heb net je profiel bekeken en zag dat je een Red Bull hebt gereden. Was dat ook een Indorado?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:38

eefjuh112 schreef:
Het is wel een super beest. Zal de hengstenhouder een bellen, kijken hoe hij erover denkt.

Ben benieuwd wat eruit komt :D Up is echt een fijn dier.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:19

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:42

Ik ken toevallig een Red Bull van Indorado, die een aantal jaren door Dennis Everse(hij werkt nu bij LeonTijssen) gereden is. Was een goed, niet zo groot en niet zo makkelijk paard. Omdat je naar het karakter van Indorado-nakomelingen vroeg, dacht ik dat het om dezelfde kon gaan. Maar dat is dus niet het geval.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:11

Wat vinden jullie van Viento Uno?

ultravox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:57

Als ik me niet vergis, is die hengst gecastereerd, er is dan alleen diepvriessperma. Ik dacht ivm koliekproblemen. Ik vind het wel een mooie hengst; maar ik heb nog weinig nakomelingen van hem gezien.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:21

Wij hebben dit jaar een Unaniem-veulen. Hoog op de benen maar best bloederig. Ik ben er zeer tevreden over. Of Unaniem echt maat doorgeeft moet je nog afwachten de oudste nakomelingen worden volgend jaar pas 4. Ultimo heeft meen ik, iets eerder gedekt.

Indorado is een hengst waarvan men weet dat hij maat doorgeeft.
Van de overige N.Uno zonen denk ik dat Warrant ook een goede keus is.