[TI] hoeveel krijgt jou tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoeveel krijgt jou tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:40

hoihoi :wave:

ik heb een vraagje :D hoeveel krijgt jou tinker per dag/week/maand en hoeveel kost dat? hoe wordt je tinker getraint? alle zoekmachines zijn uitgepluist, maar krijg vooral kosten per maand zoals '2 tot 5 euro per baal hooi', maar ik kan dan niet achter halen hoeveel de paarden dan krijgen en hoe ze getraint worden. vandaar dat ik dit vraag, zodat ik zelf een beetje kan inzien hoeveel een tinker per dag nodig heeft en hoeveel dat ongeveer kost (als het kan zou ik ook graag de prijzen in den helder, puntje van noord holland, willen weten! kom hier wel een 1 en ander over tegen, maar toch vraag ik het nog even ter bevestiging). ik heb deze vragen puur omdat ik nieuwschierig ben en dat soort dingen wil leren!

alvast bedankt voor de moeite! :evaw:

8nnemiek

Re: hoeveel krijgt jou tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:13

Volgens mij zijn er in het tinkerforum wel al topics over geweest, maar ik vind ze zo snel even niet. Zou je de zoekfunctie eens moeten proberen :)

Mijn tinker krijgt 's morgens en 's avonds een handje safe&sound van dodson&horrell.. en 's morgens twee plakjes hooi (2 kilo) en 's avonds drie plakjes (3 kilo). Hij kan dag en nacht de wei op, maar daar staat maar heel weinig gras.

Hij wordt afwisselend getraind, soms een hele week niet, en soms om de dag of zelfs elke dag. Hij krijgt na het rijden dan meestal een handje slobber.

In de winter krijgt hij 's morgens 4 kilo hooi, en 's avond 6 kilo hooi. Dan is de wei helemaal kaal, vandaar.

Een zak dodson&horrell kost 18 euro voor 18 kilo.
En een baal hooi kost hier 2,50 (10 tot 15 kilo)

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:18

Ik geef onze tinkers, voor recreatief gebruik sochtends ½ kilo brok, aangevuld met ong. 2½ kilo luzerne en mais, smiddags 6 a 7 kilo voordroog, en savonds nog een keer ½ kilo brok en 2½ luzerne met mais, paarden komen 6 dagen per week, minimaal 4 uur buiten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:18

Verplaatst van VS naar TI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:44

bedankt voor de reacties!

nu bots ik weer tegen een nieuwe vraag, hoeveel kilo krachtvoer heeft een tinker ongeveer nodig per dag als hij/zij een uurtje per dag rijd en in het weekend 2 uur per dag buitenrijd (ong)? heb de zoekfunctie nog niet gebruikt, ga ik gelijk doen zodra ik klaar ben met mijn huiswerk ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:03

mijn volwassen tinker krijgt geen krachtvoer meer, omdat ze het niet meer nodig heeft en ook min of meer met pensioen is. Als de rest gevoerd wordt, krijgt ze een handje gemenge haver. Mijn tinkertwenters krijgen 1 kilo pavo podo per dag omdat ze nog moeten groeien. Verder krijgen ze allemaal onbeperkt ruwvoer, 24/7 weidegang of onbeperkt hooi, wat neerkomt op een halve tot 3/4 hooipak per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:01

oke dankje!

ik kan dus de conclusie trekken dat je ongeveer een halve baal (5 plakken á 5 kilo) per dag moet voeren als je ervoor kiest om veel ruwvoer te voeren?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:18

kijk het anders eventjes aan.. is al het hooi op bij de volgende voerbeurt, moet je meer voeren, blijft er veel hooi liggen, dan geef je iets te veel. Ik voer zoveel dat er een klein beetje blijft liggen bij de volgende voerbeurt. Ik zorg ook voor voldoende vers stro in de boxen, dat eten ze ook erg graag voor de afwisseling.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:19

ohja, als mijn oudere dame onverhoeds toch gewerkt heeft, krijgt ze een handje haver extra ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:27

ik ben een beetje de prijzen aan het kijken omdat ik er nieuwschierig naar ben, en als het blijkt dat mijn ouders het misschien toch kunnen betalen ga ik er wat dieper op in, maar ik verwacht het toch niet ;) maar waar ze dan zou komen te staan is gewoon bij iemand thuis, en die haalt om de zoveel weken een aanhangwagen met 1 mega baal hooi en daar doet ze een aardig tijdje mee (weet niet precies hoe lang, 3 paarden)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:34

wij doen met 1 grote ronde baal hooi met 4 paarden ongeveer 1 week. Die ronde baal kost ons 35 euro, weegt ongeveer 350 kilo. We hebben aan een boer in de straat gevraagd of hij balen hooi voor ons wilde maken. Hij komt ze ook brengen.

Voor kleine baaltjes hooi betaal ik 2 euro per stuk, 15 kilo per baaltje, bij de fouragehandel, zelf ophalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:51

Hier inderdaad hetzelfde.. Ik ga uit van onbeperkt ruwvoer met maximaal een handje krachtvoer (voor het idee) voor elke volwassen tinker, en na het werk dan wat extra. In het begin gaf ik een halve schep kruidenmuesli na het werk (dat is goed voor de luchtwegen en voor spierherstel en spieropbouw), maar mijn tinker kan daar niet goed tegen (krijgt er jeuk van), dus nu krijgt hij een halve schep slobber als we flink gewerkt hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:54

hier ivm suikerprobleem (en hierdoor mok) dus ook geen krachtvoer voor mijn ouwe tante, louter een klein beetje graan doet ze het goed op. Muesli's en slobbers geef ik eigenlijk helemaal niet, ook niet aan mijn jonge paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

oke bedankt!

@ mystictinker, hoeveel rijd/longeer/wandel je dan? wat is flink werken in jou ogen?? ;)

edit: zie het al in je eerst post, maar hoeveel uur is dat ongeveer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:11

die van mij nu sporadisch aan het werk maar ze moet ongeveer 3 keer per week een rondje strand a een half uurtje. krijgt voor de sier een klein beetje bix en 1 plakje hooi 's ochtens en 's avonds. voor de rest leeft ze van gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:18

oke, bedankt!

mr op die stal is niet echt veel gras, een heel klein landje gwoon voor 'het idee', maar er staan ook niet meer dan 2 paarden tegelijk op en ze staan er hooguit 3 uur op per dag, gaat precies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:35

Dan zou ik persoonlijk toch een andere stal zoeken. Tinkers hebben echt weidegang nodig. Niet zo zeer voor het gras, maar wel voor de rust in hun hoofd. Ze staan gewoon veel dichter bij de natuur dan warmbloeden, en zijn dus veel gelukkiger als ze lekker de hele dag buiten kunnen staan :)
Die van mij heeft vanaf het begin al helemaal niet binnen willen staan, een uurtje gaat goed, daarna begint meneer tegen de deur te stampen :roll:

rasta_love schreef:
@ mystictinker, hoeveel rijd/longeer/wandel je dan? wat is flink werken in jou ogen?? ;)

Ik werk heel afwisselend met mijn tink, en pas daar ook het voer op aan. De ene keer gaan we een rondje door het veld stappen, of doen wat gehoorzaamheidstraining, of grondwerk (dat is geestelijk wel vermoeiend voor hem, maar lichamelijk minder).. dan geef ik een handje slobber voor het idee. En de andere keer dan rijden we een uur lang in de bak, met veel draf, galop en overgangen.. of doen we een uurtje springtraining.. en dan krijgt hij een halve schep :) Ik kijk dus gewoon hoeveel hij heeft moeten verbranden, dan vul ik aan met krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:02

oke ;)

maar dat naast dat stukje gras is er wel veel paddock hoor! ze staan daar zo veel mogelijk buiten, omringt door bomen waar ze van kunnen snoepen (dacht wilgen, weet het niet zeker maar weet wel 100% zeker dat het niet giftig is!!). ongeveer het oppervlak van 2 rijbakken (dus 40x80 m2 als ik het goed heb) met zn vieren. daarnaast zijn het geen 2 bakken naast elkaar maar achterin een bak, dan een soort pad van iets van 2 á 3 meter breed en dan een bakje van 20x20 ofzoiets. ze kunnen dus helemaal van voor naar achter racen, al zouden ze dat willen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:03

Mijn tinker wordt 6 dagen per week gereden, voornamelijk recreatief (bosritten) en nu in de winter zoeken we de bak weer op.
Ik geef haar 2x per dag een schep Structomix en na het rijden nog een schepje muesli of slobber.
Daarnaast krijgt ze 3x per dag hooi en dagelijks weidegang.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:27

rasta_love schreef:
oke dankje!

ik kan dus de conclusie trekken dat je ongeveer een halve baal (5 plakken á 5 kilo) per dag moet voeren als je ervoor kiest om veel ruwvoer te voeren?

Dat zou voor hier karig zijn.....

Hier eten ze 's winters 1 pak per dag aan hooi per paard.

Krachtvoer krijgt alleen mijn drachtige dame, Pavo Nature's Best. Momenteel 1/4 schep p/d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:43

@ snowdon: hoeveel bewegen jou paarden dan per dag? hoeveel kilo schat je 1 pak?

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:38

Mijn tinker rij ik de ene week vaker dan de andere week.
Tis maar wanneer we zin en tijd hebben.

Brian krijg elke dag onbeperkt hooi en 3 x een handje biks,om mee te doen met de andere paarden.
Als ik een keer goed les heb gehad,geef ik na het rijden vaak nog een grote handje biks extra.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:16

Als je wil weten hoeveel je pakken hooi wegen dan moet je even zelf op de weegschaal gaan staan, en daarna met een pak hooi.. het verschil is het gewicht van de hooibaal :)
Wij hebben hier hooibalen van 10 tot 15 kilo, maar er zijn ook pakken van 25 kilo, en alles daar tussenin.
Een tinker moet 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht hebben, voor een gemiddelde tinker is dat dus ruim 10 kilo hooi per dag.

Als je over een eigen paard aan t nadenken bent dan moet je wel ook rekening houden met alle overige kosten. Met alleen stalling en voer ben je er niet. Je kan er ook nog ruim 100 euro per maand bijtellen voor overige kosten, zoals vervanging van spulletjes, wormkuren, bekappen, inentingen, suplementen, tandarts, les, vliegensprays enz.. En dan kunnen er ook nog onverwachte kosten bij komen zoals de dierenarts, zadelmaker, osteopaat/fysio..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:28

rasta_love schreef:
@ snowdon: hoeveel bewegen jou paarden dan per dag? hoeveel kilo schat je 1 pak?

Die pakken die we toen voerden waren gemiddeld 20 kilo.
Nu hebben we van die 400 kilo pakken, doen we nu een week mee (is nog geen winterseizoen nu he)

Ze bewegen heel de dag vrij rond en gaan één tot een paar keer per week mee op pad.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:32

Mijn tinker staat van 8 tot 5 lekker op het land, ze krijgt voordat ze naar buiten gaat een kilo basisbrok, dan land op, en als ze naar binnen gaat weer een kilo en een flinke plak hooi, en om 8uur/half 9 hetzelfde als dat ze naar binnen gaat.
Ze word sportgericht (springen en cross) gereden en af en toe lekker voor de kar of buitenrijden. :)

Op Cross krijgt ze tussendoor ook nog een kilo brok (op aanraden fysio)

Oja, in de winter krijgt ze 's ochtends slobber ipv brok en krijgt ze brok afhankelijk hoeveel ze gereden word (Binnenseizoen rijd ik bijna geen wedstrijden met haar)