shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:28

Jeeey ik heb nu eindelijk na 9 jaar alle luxe van een pension stal, en kan in de winter gewoon door gaan met rijden/ longeren e.d.
Dus dus ben ook maar aan de dekens begonnen, heb een regendeken fleece gevoerd en een waterdichte winterdeken vandaag binnen gehad, en wilde eigenlijk zaterdag gaag scheren.

Ik wil mn pony niet " bloot" maar ze heeft nu al een vacht van ca 4/5 cm
als ik haar nu longeer is ze drijf nat van het zweet, en dit droogt niet meer binnen een uurtje,

Wat kan ik nou het beste doen? tóch zaterdag scheren? En welke deken dan op?
En als jij scheert, scheer je dan helemaal?

ZusJacobs

Re: shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:30

Gewoon scheren! Is veel fijner voor je pony, ik ga mijn pony's over een tijdje ook scheren en die krijgen dan eerst een 200 grams en regen deken op en bij lagere temperaturen 400 grams of meer :j

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:36

Waarom fijner voor de pony? En wanneer ga jij scheren?
Ik had bedacht als ik nu ga scheren, dan heeft ze als het écht koud is, weer een klein vachtje, en ik heb dan een 300 grams deken is dat genoeg ?

kan evt nog een fleece dekentje onder als t echt koud is

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:46

ik heb er ook al 1 kaal. kniekousen blijven voor extra bescherming.
hij staat nu nog onder een fleece gevoerde regendeken en voelt er aangenaam warm onder. het is op zich nog helemaal niet echt koud buiten. wij hebben een hele andere gevoelstemperatuur met ons dunne huidje.
als met name de nachten echt koud gaan worden, doe ik een 280 op. bij zeer strenge vorst (ruim onder het vriespunt) gooi ik er nog een 280 bij overheen.
mn paardjes staan overigens 24/7 buiten

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:50

@ xElienx, dus regendeken fleece gevoerd zou dan nu genoeg zijn als ik dr scheer, is het raadzaam om het hoofd ook te doen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:51

qt_shetties schreef:
Ik had bedacht als ik nu ga scheren, dan heeft ze als het écht koud is, weer een klein vachtje, en ik heb dan een 300 grams deken is dat genoeg ?

Omdat jij ook niet graag in je winterjas een zware training loopt.. ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:53

ooh op die fiets :p
sja ik heb al 9 jaar pony's maar op dit gebied ben ik echt een leek, heb er nog nooit een geschoren!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:54

ZusJacobs schreef:
qt_shetties schreef:

Omdat jij ook niet graag in je winterjas een zware training loopt.. ;)

een paard is wel iets héél anders dan een mens hoor, valt absoluut niet te vergelijken!

Persoonlijk zou ik je aanraden níet te scheren en ook géén deken op te doen. Is niet nodig :n hij droogt wel ;) en ziek worden ze er evenmin van ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:56

zij droogt ook wel, maar ik ben pas s avonds op stal, en ik heb mijn pony net weer op gepakt wat werk betreft, en ze is elke keer zeiknat, en dit droogt niet binnen een uurtje.
En ze staat buiten, wil niet dat ze ziek word of wat ook
haar vacht is nu op de helft, ongeveer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:58

Mijn paarden staan ook buiten, zijn net zo hard bezweet (shet en haflinger) worden níet ziek :D

edit: lees dit eens! http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

echt de moeite waard! Ik kan je daarbij trouwens vertellen dat ik voorheen járen m'n shetlander pony in z'n blootje naar buiten gooide van top tot teen onder het zweet nóóit ziek geworden. Toen 'op een gegeven moment' maar een deken op gedaan, maar waarom? omdat 'iedereen' het deed? en toen ik m'n haflinger kreeg tja.. maar mee doorgegaan? Toen heb ik dit gelezen, gedacht aan m'n shet die eerst prima bezweet zonder kon en nooit ergens last van heeft gehad. Dus ik laat ze nu gewoon bezweet in hun blootje buitenstaan hoor! (24/7 buiten met inloopstal)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-09-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:59

sja ok, ieder zijn keus :) ik wil mn paardje niet drijf nat van t zweet buiten zetten... Dus daarom zoek ik een oplossing

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:01

En hoezo wil je dat niet? Want ze worden er niet ziek van? daarbij scheren is juist niet goed ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 23:03

Geen idee of ze er ziek van worden of niet, ik wil het gewoon niet hebben. Ga geen paard wat zeiknat is van t zweet op een open land zetten.

oei, lijkt er onaardig uit te komen, zo bedoel ik het niet, no hard feelings, maar ik heb dat gewoon liever niet

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:16

Ik geloof dat jij voor jezelf al hebt besloten dat je wilt scheren. Dus dan zou ik toch maar scheren en eerst een 200 grams deken opleggen.

Ik zelf zou eerder liever geen geschoren paard (ookal is het dan met deken) op het land zetten, stel dat het plenst van de regen dan word z'n hals toch wel ijskoud.
Wat ik trouwens weleens doe als mijn ijslander echt heel erg bezweet is en het is slecht weer, dan gooi ik haar weleens mijn bucas regen deken op. Die deken is aan de binnenkant gevoerd met een heel klein laagje fleece. Daardoor heeft ze geen last van de wind of regen op haar bezweete lijf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:30

Hoe kan je pony nu al zo'n dikke vacht hebben? Het is nog september...

Hoe je scheert ligt voornamelijk aan hoeveel je pony's werken en in welke omstandigheden je ze houd.
Persoonlijk zou ik niet scheren tenzij je echt veel en hard met ze aan het werk gaat.
In andere gevallen is het een goede oplossing om nu vast een 200 grams deken op te gooien en met dat het kouder wordt een dekentje extra, dan krijgen ze ook niet zo'n dikke vacht.

Een patroontje scheren is een goede tussenweg voor een paard wat de vacht toch dik krijgt ondanks vroeg een deken opgooien.
Een streeppatroon scheelt vaak al aanzienlijk en is ideaal als je je pony's toch veel buiten wilt laten lopen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:34

Mijn ijslander heeft ook al een aardig vachtje aangemaakt inmiddels, en met deze warmte word dat dan heel snel zweten geblazen.

Inderdaad een patroontje scheren kan ook heel goed.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:37

qt_shetties schreef:
sja ok, ieder zijn keus :) ik wil mn paardje niet drijf nat van t zweet buiten zetten... Dus daarom zoek ik een oplossing

ben ik met je eens en al helemaal niet 's avonds met vorst. dan drogen ze heel slecht.

daarnaast vind ik het een ramp om het ze te trainen met zo'n berenvacht, laat staan indoors rijden en lessen in een binnenbak. enkele van mijn pony's staan dan na een kwartier al te pompen en komen bij een half uur stappen nog niet op adem.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:39

anneliesdj schreef:
Hoe kan je pony nu al zo'n dikke vacht hebben? Het is nog september...

.

hier hebben ze ook al zo goed als volledige wintervachten. dus hoe het kan? lijkt me de natuur. ieder paard/pony is anders

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:44

Een volledige wintervacht eind september is niet normaal hoor :n Nu beginnen de dagen juist zoveel korter te worden dat paarden beginnen met het maken van een wintervacht, dus iets dikker is nu normaal maar volledig in de winterjas echt niet hoor.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:48

waarom zou dat niet normaal zijn? ik zie je punt niet? onze welsh K is een warmbloedje, die begint nu pas te verharen. mn halve shetten hebben een enorme wintervacht en mn 100% appaloosa gefokte pony heeft een dun wintervachtje.
daarnaast staan ze op de open vlakte 24/7 buiten. de dagen worden ook al weer flink korter.
ik vind het niet meer dan normaal dat er al een wintervacht aangemaakt wordt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:00

Aangemaakt wordt ja, niet al volledig aanwezig.
Een paard maakt een wintervacht aan op basis van de hoeveelheid daglicht (dus uren), niet op basis van zijn afstamming/afkomst of het al dan niet warm of koudbloed zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:14

pluklief schreef:
Ik geloof dat jij voor jezelf al hebt besloten dat je wilt scheren. Dus dan zou ik toch maar scheren en eerst een 200 grams deken opleggen.

Ik zelf zou eerder liever geen geschoren paard (ookal is het dan met deken) op het land zetten, stel dat het plenst van de regen dan word z'n hals toch wel ijskoud.
Wat ik trouwens weleens doe als mijn ijslander echt heel erg bezweet is en het is slecht weer, dan gooi ik haar weleens mijn bucas regen deken op. Die deken is aan de binnenkant gevoerd met een heel klein laagje fleece. Daardoor heeft ze geen last van de wind of regen op haar bezweete lijf.

Alsof helemaal scheren alleen maar kan? Je hebt zoveel patronen.. En liever dat zijn hals nat word dan dat hij totaal bezwete buiten moet staan en voorlopig niet droog staat..
En daarbij, een vacht verschilt natuurlijk zoveel dan van een mens zijn vacht, maar een paard/pony maakt geen vacht aan en denkt dan ik werk zo en zo veel dus als ik nu wat vacht verlies heb ik het minder snel te warm.. Een paard bouwd zijn vacht niet op de training maar op het weer!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:17

Alle shetten die ik tegen kom zijn al goed bezig hun vacht te ontwikkelen hoor. Zou mij raar lijken als echt richting de 100 pony's niet goed in hun vel zitten zonder uitzondering.

Die van mij worden alleen op hun borst geschoren over een tijdje en blijven zonder deken buiten.
Ik vind nu scheren wel erg vroeg, dan moet je deze winter nog 3x.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:37

Die van mij worden over een tijdje ook geschoren [binnen 1 maand, doordat ik niet weet hoeveel ik ze ga trainen], en die doe ik dan in het deken patroon en als het goed is hoeven ze het hele jaar niet meer geschoren te worden. De vacht zal wel dikker worden maar niet zo dik meer.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:44

Dennis schreef:
Alle shetten die ik tegen kom zijn al goed bezig hun vacht te ontwikkelen hoor. Zou mij raar lijken als echt richting de 100 pony's niet goed in hun vel zitten zonder uitzondering.

Die van mij worden alleen op hun borst geschoren over een tijdje en blijven zonder deken buiten.
Ik vind nu scheren wel erg vroeg, dan moet je deze winter nog 3x.

het heeft dus wel degelijk te maken met het ras :j

ik had mythos geschoren omdat hij echt drijf en drijf nat was na het rijden. eind oktober/begin november scheer ik nog een keer en daarna maken ze als het goed is nog nauwelijks opnieuw vacht aan.