[KG]Silver Dapple + Agouti

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

[KG]Silver Dapple + Agouti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:34

Wie heeft voorbeelden van de combi Silver Dapple (ook wel chocolate palomino genoemd bij sommige rassen) met een gewone bruine (of bruinbonte/driekleur)?

Over het algemeen zie je Silver Dapple (is dit nu hetzelfde als zilverappel?) met als basis kleur zwart, maar ik ben wel eens benieuwd naar paarden die dit op de basiskleur bruin hebben.

Voor onze bruinbonte merrie zitten we nl. te denken om een keer te fokken met een silver dapple bonte hengst. Nu willen wij hem kiezen vanwege zijn bouw e.d., maar zijn kleur is waar je het hogere dekgeld voor betaald. Nu vind ik de kleur Silver Dapple eigenlijk niet eens zo geweldig :o, maar ik ken maar weinig paarden met deze kleur. En deze allen zijn eigenlijk als basiskleur zwart volgens mij.

Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat deze combi helemaal niet leuk uitpakt, maar wellicht weten jullie mij te overtuigen / gerust te stellen dat dit wel meevalt :+ Een goed paard heeft tenslotte geen kleur, dus de betreffende hengst prijkt nog wel bovenaan de lijst met geschikte hengsten.
Laatst bijgewerkt door gomir op 30-09-09 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd, eerste woord hersteld

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:15

zilverappel is een verblekingsfactor die inwerkt op zwart. Bij een bruin paard (agouti) zullen de zwarte delen dus verbleken. Een zilverappel bruine wordt daarom vaak verward met een zweetvos. Een en ander staat heel duidelijk uitgelegd op de volgende website:
http://www.mustangs4us.com/Horse%20Colo ... apples.htm

snowdon

Re: Silver Dapple + Agouti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:01

Een zilverappel bruine is vergelijkbaar met een zweetvos? Hmmm, daar was ik al bang voor.

Bedankt voor de link!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:58

Ze lijken vaak vos bij de geboorte maar met het verharen zie je de mooie donkere benen komen en een kenner ziet het verschil wel met een vos. ;)
Ik vind ze erg mooi.
Anders even googlen op silverbay of zilverappelbruin, heb er meerdere gehad.
Jagdfalke, zilverappeldonkerbruin:
Afbeelding
Afbeelding
En vorig jaar veulen Flame:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:25

Naar mijn weten is Zilver Dapple idd hetzelfde als Zilverappel, gewoon de Nederlandse vertaling.

Als ik naar ijslanders kijk dan herinner ik me een zilverappel bruine voornamelijk zo
Afbeelding

dus lichter bruin met van donker naar licht uitlopende manen en de lichtere haren door het zwart op de benen heen.

Maar toen ik foto's aan het zoeken was vond ik nog een oud stukje van Supertje en zij geeft t volgende aan dus idd soms erg vergelijkbaar met zweetvos...
Supertje schreef:
Irene is dus inderdaad geen palomino o.i.d., maar is genetisch zwart met zilver, net als The Boss dus.
Dit gen zal alleen tonen op een zwarte of bruine, niet op vos. Zilverappelbruin is trouwens ook een heel apart kleurtje, wordt ook vaak foutief aangezien voor donkere palomino of zweetvos, maar meestal is te onderscheiden door de donkere benen:
http://www.islanninhevonen.net/jalostus/varit/hprn.jpg
Afbeelding

maaruh ze hoeft de agouti niet door te geven dus dan kan het ook gewoon Zilverappel zwart worden en als het kleurtje dan net zo uitvalt als bij Rob Roy dan valt t nieteens op :+

Succes met kiezen ;) als ik meer tijd heb zal ik er eens voor gaan zitten en omschrijven wat ik denk dat bij Chay zou passen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:27

grid schreef:
Succes met kiezen ;) als ik meer tijd heb zal ik er eens voor gaan zitten en omschrijven wat ik denk dat bij Chay zou passen :)

Dat is voor een ander topic ;)

Ik ben weer wat wijzer :j Sommigen vind ik nog wel mooi eigenlijk!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:33

Heb je de kleuren calculator gebruikt? :)
[F-AM] Kleurencalculator

Ik heb zelf mijn haflinger merrie met een zilver appel hengst laten dekken en heb een zilver appel veulen gekregen.

Heb je foto's van nakomelingen van die hengst gezien?
Wat zijn daar de kleuren van? :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:36

Ik heb geen behoefte aan de kleurencalculator, want die berekent iets en ik wil weten hoe het fenotype van de genen zilverappel en bruin gecombineerd er uit zal kunnen zien, gezien ik die niet ken :)

Ik heb veulens van de hengst gezien, enkele in het echt en enkelen op foto. Ik ken ook de vader van deze hengst. Zowel deze hengst als zijn vader zijn zilverappel op zwart. De veulens in NL (geboren in 2009) zijn nog niet getest op zilverappel, maar zijn allen uit zwart(bont)e merries en ogen nog zwart. Oudere veulens zijn duidelijk zilverappel :j

De hengst: http://www.irishtinkerstable.nl/RobRoy.html
Enkele nakomelingen: http://www.irishtinkerstable.nl/Rob%20R ... ingen.html

Succubi

Re: [KG]Silver Dapple + Agouti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:37

Poeh! Erg mooie hengst!
Verder kan ik je qua kleuren niet helpen :o.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:41

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:25

"Silver Dapple" is een beschrijving van appeltjes op een donkergrijze vacht.
De kleur gen, silver, op zwart of bruin wordt in het engels geschreven als silver-bay of silver-black .... nooit met dapple.
In het nederlands wordt de term 'zilverappel' foutief gebruikt om de kleuren schakels van zilver te beschrijven. Het hoort ... als je wetenschappelijk de JUIST term wilt gebruiken .. 'Zilverbruin' of 'Zilverzwart' te zijn.

Foto van 'zilverbruin' Tinkers:
'Desert Jewel Silver Bullet', zilverbay:
Afbeelding
GSF Splash (ook zoon van The Boss), met sabino:
Afbeelding

Foto's van 'zilverzwart' Tinker hengsten:
St. Clarins, homoz. zwart: http://www.vannercentral.com/St.%20Clar ... 20Stud.htm
Sir Royal Excalibur (zoon vd The Boss) ... deze is NIET een chocolate palomino!! zoals verschillende keren foutief op zijn site staat:
Afbeelding

Australische Tinker site met verschillende foto's van zilver: http://www.gypsyhorsesaustralia.com/taffy.htm

Andere paarden met zilver op bruin of zilver op zwart:
zwart + zilver : http://www.ultimatehorsesite.com/images ... apple4.jpg
bruin + zilver: http://www.ultimatehorsesite.com/images ... verbay.JPG

En even voor de duidelijkheid: 'silver-chestnut' oftewel 'zilver-vos' BESTAAT niet, het hoort te zijn 'vos, zilver drager'

Opvallend is dat binnen het KWPN bestaand zilver wel soms er een heel andere 'uitzicht' geeft dan het klassieke met bleke manen en staart.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:40

Kijk, flink nuttige reactie!

Citaat:
Sir Royal Excalibur (zoon vd The Boss) ... deze is NIET een chocolate palomino!! zoals verschillende keren foutief op zijn site staat

Je bedoelt dat 'chocolat palomino' een foutieve benaming is voor zilverzwart? Want The Boss wordt ook Chocolate Palomino genoemd en zo wel meer zilverzwarten onder de tinkers. Is mijns inziens meer een folklorische benaming voor alle zilvers en niet bedoeld als term uit de kleurengenetica, net zoals bijv 'driekleur'.

Onderstaande volg ik even niet?
Citaat:
Opvallend is dat binnen het KWPN bestaand zilver wel soms er een heel andere 'uitzicht' geeft dan het klassieke met bleke manen en staart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 02:39

Kijk de meeste 'foutieve' benaming stemmen allemaal uit de tijd voordat er DNA tests waren of nog voor de tijd dat men iets afwist van de kleuren genetica. En deze tijd is ook nog niet zo heel lang geleden ... 9 jaar!
Logische wijze was de palomino kleur phenotype een erg bekende 'iets' dus als je een paard kreeg met een bruinig donker vacht met witte manen en staart ... werd het meteen een 'chocolate palomino' genoemd, gewoon omdat men niets van het bestaan van het zilver gen afwist en geen andere uitleg ter handen hadden! Hedendaags is dat niet het geval.
Het is inderdaad een folklorische benaming maar het schept nog altijd verwarring en persoonlijk vind ik dat een hengstenhouder dat zoiets op zijn site heeft ..... nou ja zachtjes gezegt: heeft geen kennis van zaken!

Bij de KWPN paarden komt ook zilver voor maar daar hebt je niet de 'klassieke' eigenschappen van bijv. witte manen en staart; meestal is het nauwlijks te zien, zelfs bij de zwartharigen, en de manen en staart zien eruit als ze gemesht zijn met wat blond er doorheen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 12:17

Dat kan je zeker wel zeggen hoor dat velen geen kennis van deze zaken hebben :j Paspoortconsulenten idem.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:32

:o Zilverappel dus eigenlijk ook geen goede benaming maar gewoon Zilver en dan de basis kleur :)* weer wat geleerd :)

en ja idd :\ ken diverse paarden die met verkeerde kleur in paspoort staan...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:03

In jaren voorbij wisten de dierenartsen, veulenschetser, enz niets of zeer weinig van de verschillende kleuren + patronen mogelijkheden. Ze beschreven wat ze konden zien! Zelfs was het toen mogelijk om een heftig discussie te hebben omdat je een vos veulen had uit twee zwarten! ;) Nu gelukkig weet men van dominante en recessieve genen, en meestal de basis kleuren genetica! Maar helaas met de wonderbare kleuren tablet dat beschikbaar is, kan zelfs een expert zich vergissen EN over het algemeen zijn dierenartsen en schetser GEEN kleuren experts!!!

Toen mijn BWP cremello gekleurde veulen geboren was, heb ik foto's van alle zichtbare kentekens genomen (na een maand is een witte sokje of bles nauwlijks te onderscheiden) zodat de schetser deze kon terug 'vinden'. Ook heb ik een reeks informatie afgedrukt en overhandigt zodat de goede man kon 'bijlezen' ivm het creme gen. Er is nadrukkelijk vermeldt (en gespeld) dat het een 'CREMELLO' gekleurd veulen was ..... en wat stond op de eerst ontvangen passport = vos-schimmel met bij melding: "ziet uit als een albino"!! |o Dus passport terug met bijlage info over kleuren genetica van paarden mn creme gen ... kort van lang verhaal = meer dan 6 maanden later krijg ik een passport met correcte kleur melding!
Het is mede deze trammelant en gemis van kennis dat ik mijn huidig wb palomino gekleurde veulen bij het S.B.S. hebt ingeschreven en niet bij het B.W.P.
Natuurlijk kan men zeggen dat net deze kennis niet een noodzakelijk 'iets' is bij een Stamboek maar die stelling gaat bij mij net niet op! Met de huidige wetgeving aangaande paarden identificatie is het absoluut noodzakelijk dat de juiste kleur gemeld wordt, en dan hebben wij het nog niet over de gezondheids problemen die verbonden zijn aan bepaalde kleuren (waar onder ook bij het zilver gen!).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:32

idd ik vind het ook erg belangrijk voor identificatie en evt ook voor de fokkerij

Peterina schreef:
...en dan hebben wij het nog niet over de gezondheids problemen die verbonden zijn aan bepaalde kleuren (waar onder ook bij het zilver gen!).

Daar ben ik dan wel ook nieuwsgierig naar wat dan bij Zilver (om ontopic te blijven) de typische gezondheidsproblemen zijn :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:11

Gezondheids problemen:
Zilver : Homozygoot: doofheid (field research 2008 - niet wetenschappelijk bewezen)
Zilver : homozygoot: anterior segment dysgenesis (ASD) megalocornia/pupil deformation
Zilver: heterozygoot: oog cysten

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:33

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:33

Peterina schreef:
Gezondheids problemen:
Zilver : Homozygoot: doofheid (field research 2008 - niet wetenschappelijk bewezen)
Zilver : homozygoot: anterior segment dysgenesis (ASD) megalocornia/pupil deformation

Er zijn ook gewoon zilvers zonder ASD hoor. ;)
Even een oogcheck en je weet het.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:46

Meavey schreef:
Peterina schreef:
Gezondheids problemen:

Er zijn ook gewoon zilvers zonder ASD hoor. ;)
Even een oogcheck en je weet het.

Absoluut! maar de kans op deze 'aandoeningen', indien in het genetisch bagage, ligt vrij hoog zoals blijkt uit de onderzoeken gedaan bij de morgans waar zilver veelvuldig voorkomt.

De aandoeningen zijn niet specifiek aan deze ras en komen bij alle rassen voor die het zilver gen dragen!

Alleen de 'dichtheid', cq concentratie, van de populatie van zilver bij deze ras geeft precies een hoger percentage 'besmetting'. Omdat het kleur zo veelvoud voorkomt heeft men ook meer onderzoek erop kunnen doen. Er is een onderzoek lopend of bepaalde aandoening echt misschien specifiek 'familie' verbonden zijn ... meer aanleg desondanks het genetisch bagage ... wordt vervolgt.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:54

Maar ik heb ook gelezen dat er niet-zilvers zijn met ASD dus niet alleen zilverappels?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:04

Meavey schreef:
Maar ik heb ook gelezen dat er niet-zilvers zijn met ASD dus niet alleen zilverappels?

Misschien had dit iets met het 'familie' onderzoek te maken ?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:08

em even een vraagje, wij hebben een paard die bijna zwart is. Maar toch wel duidelijk nog in de vos regio (hele donkere koffievos dus).
En daarbij heeft hij hele lichte zilvere/gouden manen. Dit is een new forest pony (met papier).

Lijkt me dat het onmogelijk is dat het een silver dapple zal zijn, maar wat noem je het dan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:43

Equidea schreef:
em even een vraagje, wij hebben een paard die bijna zwart is. Maar toch wel duidelijk nog in de vos regio (hele donkere koffievos dus).
En daarbij heeft hij hele lichte zilvere/gouden manen. Dit is een new forest pony (met papier).

Lijkt me dat het onmogelijk is dat het een silver dapple zal zijn, maar wat noem je het dan?

Bij NF ponies kan de lichtere manen en staart haren veroorzaakt worden door het flaxen en/of het sabino gen.

"silver dapple" = een donker grijze (silver) schimmel met appeltjes (dapples) op zijn vacht.