[KG]Brindle?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

[KG]Brindle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 07:27

Ik weet niet of mijn topic hier goed staat, maar ik had een vraag over een vreemd verschijnsel op de vacht van een paard. Het gaat om een bruine merrie van 4 jaar. Ze is al zo lang ik haar ken bruin. Nu heeft ze sinds een paard maanden witte haren die begonnen zijn op haar achterbeen en die zich uitbreiden over haar hele kont en zelfs al een stukje flank. Het ziet er echt vreemd uit! Er zijn geen letstels, ze heeft geen jeuk, het zijn gewoon als maar meer witte haren die te voorschijn komen. De merrie is een draver, met onbekende afstamming. Nu las ik onlangs over Brindle. Ik weet niet of dit hetzelfde fenomeen zou kunnen zijn? Als het brindle zou zijn, is het dan mogelijk dat dit pas op latere leeftijd duidelijk wordt? En kan dit ook enkel lokaal optreden? Als ik op de bokt wiki kijk naar de foto's, dan zou het wel goed mogelijk zijn. Maar als ik wat google, dan kom ik alleen plaatjes tegen van paarden die volledig brindle zijn. En ik kan nergens vinden of ze met het patroon worden geboren, of dat het optreedt op latere leeftijd, zoals bijvoorbeeld bij schimmel paarden. Ik hoop dat iemand mij kan helpen?
Ik heb trouwens foto's van het paard, maar ik kan deze niet online zetten. Is er iemand aan wie ik ze kan doormailen, zodat die ze online wil zetten? Bedankt!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 24-09-09 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

_Bonte_

Re: Brindle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:29

momenteel zit ik niet in de positie om deze op bokt te zetten omdat ik niets kan uploaden op mijn kot .... Maar toch zou ik deze heel graag zien

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 07:31

Je hebt pb!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:40

Ik ben benieuwd naar de foto's ,want het is een merkwaardig verschijnsel

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 08:44

Bonte kan de foto's niet online zetten, dus ik zoek nog steeds een vrijwilliger.
Maar is er iemand die weet of het op latere leeftijd duidelijk wordt en of het ook plaatselijk kan zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:47

Klinkt mij in de oren als stekelharig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 08:57

Kan dat plots opkomen? Stekelharigheid bedoel ik. En ook bij bruine paarden? Het lijkt heel erg op de foto's die op de wiki staan. Tenzij dat foto's op de wiki natuurlijk fout zijn en dat geen voorbeelden van brindle zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:03

Stekelharig kan snel vermeerderen.
Ook bij zwarte en bruine paarden.
Soms hebben ze alleen maar witte haren in de flanken.

1 van mijn vorige paarden (6) had altijd al wat witte haartjes op zijn schouder en binnen 1 jaar tijd was het verspreidt over haar buik en achterhand.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:05

Het kan ook gewoon een late schimmel zijn.Sommige schimmels worden pas wit tegen hum achtste jaar.
Brindle is streperig,waarom denk je daar aan?
Stuur me maar een foto,dan probeer ik het wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:09

Stekelharig kunnen ook witte vlekjes geven op plekken waar de witte haren dichter bij elkaar zitten.
Brindle is dacht ik nooit met witte haren maar meer met crème.
(tenminste bij honden)

Schimmels hebben een "bril" om hun ogen (als ze nog donker zijn).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:12

Citaat:
Schimmels hebben een "bril" om hun ogen (als ze nog donker zijn).

Niet allemaal,vandaar soms de grote verrassingen.... :roll:

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 09:16

Een schimmel is het volgens mij zeker niet. Stekelharigheid kan wel denk ik. Ik had nog nooit van brindle gehoord, maar ik was hier op bokt een ander topic tegengekomen waar iemand dezelfde vraag stelde en daar werd unaniem geantwoord dat het brindle zou kunnen zijn. Vind dat topic helaas niet meer terug. Toen ben ik gaan zoeken op de wiki en leken de foto's van brindle wel wat op hetgeen we zien. Maar dat klopt helemaal niet met wat ik via google kan vinden over brindle... Ik begin te denken dat stekelharigheid misschien wel een betere kanshebber is!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:30

Op verzoek van JaBA:
Afbeelding

De andere foto is helaas niet gelukt JaBa.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 01:09

Het ziet er voor mij uit als stekelharig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 07:59

Op deze foto ziet het er inderdaad stekelharig uit. De tweede foto lukt blijkbaar niet, maar dat is een foto van haar been en daar zie je toch een soort patroon, een witte lijn. Ik veronderstel dat we het dan maar op stekelharig houden? En het is mogelijk dat dat plots op een paar maanden tijd optreedt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:03

Brindle is in feite een recessieve gen die in homozygoot vorm zich toont.
Brindle gaat nooit van onder naar boven maar het 'patroon' bevindt zich over de rug en flanken naar beneden; het gaat niet over de benen.

Wat op de foto te zien is niet stekelharigheid: sabino is meestal te zien vanuit de flanken/lies en hierook verspreidt zich uit en naar beneden, niet andersom. Ook is sabino witte haartjes en geen vlekken; op de foto zijn licht gekleurde vlekjes te zien; op de foto is de lies vrij 'egaal' van kleur.

Ik twijfel of het ook iets met schimmel te maken heeft.
Is een van de ouders een schimmel?
Zit er appaloosa in de familie?

Het lijkt eerder op een pigment verlies, een gezondheids/onderhouds zaak dan op een kleuren 'zaak'.

jodi

Re: [KG]Brindle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:12

Ziet eruit alsof ze vol korsten zit maar aangezien dat niet het geval is heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn.
Ik ben wel nieuwsgierig...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:59

Geen korsten, helemaal niets. Geen jeuk, geen haaruitval. Op de foto vertekent het kleur wat, maar het zijn dus echt witte haren. En het breidt uit. Als ik het goed begrijp is er niemand die echt weet wat het is? Maar brindle is dus zeker uitgesloten?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:02

Peterina schreef:
Brindle is in feite een recessieve gen die in homozygoot vorm zich toont.
Brindle gaat nooit van onder naar boven maar het 'patroon' bevindt zich over de rug en flanken naar beneden; het gaat niet over de benen.

Wat op de foto te zien is niet stekelharigheid: sabino is meestal te zien vanuit de flanken/lies en hierook verspreidt zich uit en naar beneden, niet andersom. Ook is sabino witte haartjes en geen vlekken; op de foto zijn licht gekleurde vlekjes te zien; op de foto is de lies vrij 'egaal' van kleur.

Ik twijfel of het ook iets met schimmel te maken heeft.
Is een van de ouders een schimmel?
Zit er appaloosa in de familie?

Het lijkt eerder op een pigment verlies, een gezondheids/onderhouds zaak dan op een kleuren 'zaak'.

Dit zijn dus echt geen vlekken hoor! Het zijn allemaal witte haren die dicht opeen zitten. Foto is niet volledig duidelijk waarschijnlijk. Maar dus zeker geen vlekken, het zijn spierwitte haren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:49

Stekelharigheid komt bij Dravers wel vaker voor hoor, spontane witte vlekjes ook wel. Twee van ons zijn ook stekelharig, de dochter van mijn merrie had een witte vlek op haar schouder en vlekjes boven de staart. Het komt ook in extreme vorm voor:
[VN] Heel bijzonder draversveulen in Zweden geboren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:39

Het zweedse veulen is een voorbeeld van sabino, niet bont maar een extreem vorm van zg stekelharigheid.
MAAR wat hier wel een GROOT verschil is tussen het paard van de TS en het veulen is dat het veulen ermee geboren is en vanaf het eerste dag zichtbaar is. Bij het paard van de TS is het 'pas' bij 4 jaar zichtbaar geworden ... dit is NIET typisch voor sabino/stekelharigheid.
Stekelharigheid verschijnt niet 'zo maar' in eens en zeker niet pas na 4 jaar.

Wat is de afstamming van de merrie? Welke ras? Wat zijn de kleuren van de ouders?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:53

@Peterine,

1 van mijn vorige paardjes werd pas vanaf haar 6de stekelharig.
Die had wel al een paar witte haartjes op haar schouder.

Maar binnen een jaar had ze die ook op haar buik en achterhand.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:02

Je paard was al stekelharig met die 'paar witte haartjes op haar schouder' ... dus al zichtbaar en waarschijnlijk heeft zij ook al andere 'kenmerken'.

Als bij deze TS merrie geen andere 'kenmerken' aanwezig zijn/waren dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat je hier te maken heeft met het sabino gen. Wat mij ook niet 'overtuigt' is de plaatsing van de verspreiding .. eerst op de benen dan omhoog gaande naar de achterhand.

Duidelijke foto's van het hele lijf zou het makkelijker maken; nu kunnen wij zonder de gevraagde informatie alleen maar gokken. Natuurlijk kan je nog altijd een sabino DNA test laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:09

Je moest ze echt zoeken hoor, waren er nog geen 20 op 1 schouder.
Ik bedoelde ook, dat als een eigenaar dat niet opvalt het wel kan dat ze later "ineens" bijna helemaal stekelharig worden.

Ook mijn huidige paard (10 jaar) heeft een paar witte haren in haar flanken, maar dat is niet erger geworden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:06

Dit paard is niet van mij. Ik ken het paard wel al zeer lang. Wat Brainless zegt, is goed mogelijk. Dat er al van te voren witte haren waren kan ik niet uitsluiten als het er weinig waren. Feit is gewoon dat ik dat niet opgemerkt heb van te voren. Het begon maar op te vallen toen er telkens meer bijkwamen en het nu zo duidelijk is dus. Het paard is een draver, ouders niet bekend. Dus dat achterhalen zal moeilijk worden. Het zit ook niet over haar hele lijf, enkel op die plaatsen dus. Ik moet wel zeggen dat mijn eigen vosse merrie ook niet stekelharig was en er nu elk jaar over haar hele lijf wat meer witte haren komen. Dit kan dus hetzelfde zijn, enkel maar meer uitgebreid. Brindle is dus zeker uitgesloten?