Wat zijn veredelende springhengsten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Wat zijn veredelende springhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:55

Ik zit met een nogal groffe merrie, vooral vooraan is ze te grof gebouwd. Ook haar halsinplanting moet hoger.
Ik zoek dus een hengst die fel veredelt, en dus zeer edele veulens geeft.

De merrie springt zelf bijna uit het boekje, groot hart en voorzichtig. Galopeert ook met zeer veel balans.Hier wil ik zeker geen afbreuk aan doen, maar de hengst moet dus geen bijzondere punten verbeteren buiten het exterieur!

Iemand tips?

Heb zo geen idee welke hengst nu echt veredelt !

gomir

Re: Wat zijn veredelende springhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:26

EHK -> F-AM

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:30

Je komt uit België toch, ik zou zeggen Heartbreaker.
Alleen moet je merrie dan naar Nijhof toe ivm, bedrijfski.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:44

badtothebone schreef:
Je komt uit België toch, ik zou zeggen Heartbreaker.
Alleen moet je merrie dan naar Nijhof toe ivm, bedrijfski.

Dat zou ik zo niet zeggen.
Ik denk dat TS vraagt voor een verbetering van het exterieur door iets te veredelen.
Ik ken weinig heartbreakers die ik van exterieur heel goed vind. Hij geeft wel bloed door en verfijnt en verkleind wel, maar niet altijd ten voordele van het exterieur.
Omdat ik niet met merries zit die een veredelaar nodig hebben, heb ik daar verder weinig onderzoek naar gedaan en dus weinig weet van.

Ik zou zeker wegblijven van het klassieke holsteinersbloed en eens in het KWPN zoeken, denk dat je daar toch wel een aantal veredelaars moet kunnen vinden. Als je toegang hebt tot kwpnstallion.com, kan je daar wel wat info vinden denk ik.
Ik denk dat als maat geen kwestie is, dat Cantos dan wel zou kunnen verbeteren qua exterieur, die veredelt wel. Geeft ook mooi gangwerk en goede springers. Maar die zou ik enkel aandurven als de merrie voldoende maat had.
Verder ken ik een paar correcte indoctro's qua exterieur, maar zijn dat wel eens wisselende types. Ik ken een vrij grote, logge uit een gelijkaardige merrie en ook 2 fijne bloedtypetjes uit een normale merrie.
Verder is indoctro bloed commercieel wel gewenst en zal je het springbloed er ook goed inhouden.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:53

Indoctro zit idd in mijn hoofd, maar die durft wel nog eens klassieke types geven, en zoek dus ook eerder ééntje die ook modernere paarden vererft.

Heartbreaker is geen optie, gewoon om het karakter, merrie is al redelijk sensibel en moet erg "simpel" gereden worden. Doe je dat niet dan doet ze werkelijk niets voor je, ik denk dat ik dat met een Heartbreaker nog feller zal krijgen!

Op zich is veel bloed wel geen probleem, dat kan ze zeker wel gebruiken.

edit: Cantos lijkt me een leuke hengst, maar niet geschikt voor mijn merrie.

Zoek echt een hengst die keer op keer wordt gebruikt voor merries die te zwaar/klassiek zijn, om een "mooier en moderner" sportpaard te krijgen. Hengsten die daar dus echt voor bekend staan en gebruikt worden!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:55

Tangelo van de Zuuthoeve heeft een groot percentage volbloed en lijkt bloederige paarden te fokken.

Veron (v. Quit Easy) fokt bloederig, maar hij is overleden. Er is nog wel diepvriessperma van hem...op onze zware Burggraaf gaf hij een heel luxe veulen.

Ipv Cantos mischien Casantos?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 08:43

Veron kende ik niet, maar is idd wel een interessante hengst om in het achterhoofd te houden. Wel jammer dat hij overleden was, zou oud was hij nog niet!

Tangelo is ook geen match met mijn merrie, en heb al een aantal nakomelingen gezien, ook één op een zeer groffe merrie en die was toch niet echt bloederig.

Casantos zoek ik straks ff :)

bedankt alvast voor je reactie!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:23

Tangelo lijkt mij ook niet zo goed, hij geeft zeker wel bloederige karakters. Maar niet zozeer een bloeduitstraling, de meeste veulens hebben toch echt een wat 'gebloktere' uitstraling.
Onze 3maandse tangelo komt uit een merrie die heel fijn en bloederig is en is zelf echt een spierbundeltje.

Ik heb nog even gezocht en wel een aantal matchen gevonden:
1) Adorado!!
Hij drukt zijn stempel écht door qua exterieur op zijn nakomelingen, ze lijken vaak heel erg op elkaar.
Edel, bloedgemaakt hoofdje en mooie lange lijnen.
Bovendien kan hij dan ook nog eens geweldig springen en is hij zeker commercieel!
en karakter zit hier ook goed, wat op je merrie mss wel aandachtspunt is?

2) Chacco blue
http://relaunch.schockemoehle.com/deckstation/aktuelle-hengstkollektion/?details=9&cHash=8ded5fd93b
Moet je even nog wat onderzoek naar doen zelf. Maar hengst is zelf correct gemaakt,
en een 2 jaarse die hier in de buurt loopt is ook een stuk edeler als zijn moeder
en heeft er ook echt een hogere nek en attent koppie op staan

3) Quintender
http://relaunch.schockemoehle.com/deckstation/aktuelle-hengstkollektion/?details=22&cHash=3890e9d709
vrij edele hengst, 3 veulens van gezien: mooie, bloedgemaakte, lichtbewegende veulens.

4) Vingino
http://www.tewis.nl/nl/stallions/vingino.html
Sprong echt in het oog op de hengstenshow vorig jaar. Kennis heeft er toen van laten dekken om galoppade en bloed toe te voegen. En er is een schitterend hengstenveulen uitgekomen.
Echt een typisch bloedgemaakt veulen. Met 'elektriciteit' in de benen, attent kopje en fijner gemaakt als de moeder.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:45

Dankje voor de reactie!

Adorado ben ik zelf ook weg van, en verwacht ik volgend jaar een veulen van van mijn andere merrie. Zou hem ook meteen gebruiken, moest hij niet zo lang zijn! De merrie is zelf al erg lang en ik denk dat ik dit met Adorado nog meer ga benadrukken. Voor de rest draagt deze hengst momenteel ook mijn absolute voorkeur, alleen daar twijfel ik dus nog over. Daarom dat ik ook opzoek ben naar andere veredelaars :).

Chacco Blue ben ik ook weg van! Heb een super mooi veulen gezien op de veulenkeuring van hem ! (moeder was ook wel niet mis dat wel) maar idd ook heel edel gemaakt, hals mooi ingeplant, ook erg brutaal, was echt een leuk veulen om te zien! Maar ik vind zo weinig over de nakomelingen van chacco voor de rest!

Quintender vind ik ook wel interessant, ga er eens wat meer van opzoeken.

Die Vingino kan ook een stukje springen zeg! Maar vind ook niet veel over de nakomelingen...

Weet er iemand of argentinus bloed veredelt? Ik zie daar de laatste tijd wel een aantal hele mooie paarden uit (nu ik wat meer of afstammingen let ;) !)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:49

oh en eurocommerce singapore? die andere acorado zoon, denk je dat hij wat "adorado" achtig zal vererven?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:55

Oja singapore, niet aangedacht!! Vind ik ook super hengst, en stond ook op mijn lijstje voor dit jaar om te dekken!
Ik denk dat die ook wel kan veredelen, is zelf ook vrij edel en acorado geeft springpaarden met goed exterieur en veel soepelheid, wat groffere, logge paarden wel eens missen. Geen slecht idee dus!

Vingino dekt nog niet lang, ik dacht dat de oudste veulens nog niet onder het zadel waren.

argentinus bloed veredelt zeker niet! Heeft echt bloedmerries nodig!

Ik zou voor Adorado niet veel 'schrik' hebben voor die lange rug.
Bij breemeerschen zeiden ze ook dat hij het beste past op grootramige merries met lange lijnen. Zijn rug is ook niet té lang, maar gewoon mooi in het rechthoeksformaat. Met acorado bloed zit je wel goed denk ik!
Hoe is het trouwens met je drachtige merrie? Hoe lang is ze nu al drachtig?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:25

De drachtige merrie is drachtig vanaf mei, dus veulen is voor april! Haar veulen van dit jaar zit nu een week in de opfok. Is ons 100% meegevallen hoe die zich heeft ontwikkeld. Super karakter en het uiterlijk en gangwerk ook het beste wat we uit die merrie konden hopen eigenlijk (en dan nog flamenco... ook niet moeders mooiste).

Hoop nu we dat de adorado iets moderner en edeler zal worden. Dat veulen wachten we toch zowiezo af, maarja zo jong valt er natuurlijk nog niet echt veel over te zeggen he :).
Deze merrie is ook zeer lang (echt TE lang), en daar hebben we ook niet echt rekening mee gehouden, ik wilde toen gewoon echt adorado ;). Maar dit zullen ook nooit super springpaarden worden, eerder leuke gebruikspaardjes dus dan maakt dat uiteindelijk weer niet zoveel uit...

Heb nog foto's van de veulenkeuring, zal ze ff in een topic gooien :).

Vingino ga ik dan ook zeker bij mijn lijstje zetten, samen met Singapore!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:40

Wat foto's van de merrie in kwestie, dat helpt mss, mss duidelijker wat er allemaal verbeterd moet worden :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de beste foto's die ik vond om haar exterieur op te kunnen beoordelen :).

Weet niet of een springfoto nodig is?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:03

indoctro!! ik heb uit mijn klassieke merrie...holsteiner type, echt plaatje van veulen en luxe zat...

zoveel zware indoctro;s heb ik nog niet voorbij zien komen...soms een rechte bovenlijn, rug en lende,...dat kotm van indoctro's moeder....model strijkplank....

wat is de afstamming...van je merrie?

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:56

Een minder bekende hengst maar misschien de moeite waard om es naar te kijken is Vittorio van Stoeterij Tewis en van Kooten. Geeft vaak mooie edele en goedgebouwde veulens.
Zag dat Vingino ook al genoemd was maar ben er van overtuigd dat Vittorio meer veredeld.

http://www.tewis.nl/nl/stallions/vittorio.html

Naam: VITTORIO Rijpaardtype
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2006 (veulens)
Van Vittorio werd een uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, zeer rijtypische veulens getoond. De veulens hebben een aansprekend front en staan goed in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is sprekend met een mooi oog. De nek is ruim voldoende van lengte. De hals is goed van vorm en lengte. De schoft is ruim voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is ruim voldoende van ligging en lengte. De rug is goed van lengte en bespiering, maar gezonken. De croupe is goed bespierd, maar kort. De broekspier zou in veel gevallen verder moeten doorlopen. De stand van het voorbeen is correct. Het achterbeen is lang en staat achter de massa. Het fundament is hard en kwaliteitsvol.
De stap is actief, heeft souplesse en is voldoende van ruimte. In draf hebben de veulens veel souplesse en een goede zelfhouding. Het achterbeen wordt actief gebogen, maar zou meer onder moeten treden. De veulens galopperen makkelijk aan en tonen veel souplesse en balans.

Kort samengevat: Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, zeer rijtypische veulens met een aansprekend front. De veulens staan goed in het rechthoeksmodel. De rug is gezonken. In beweging tonen de veulens veel souplesse en een goede zelfhouding. Het actief buigende achterbeen zou meer onder moeten treden.

De collectie bestond uit 17 door het KWPN aangewezen en drie door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén door het KWPN aangewezen veulen was afwezig. Dit veulen is thuis geïnspecteerd en past in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem/grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 19 (+1) veulens uit 84 in 2005 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Vittorio kan het model en de bewegingen van goed ontwikkelde springmerries die over een sterke bovenlijn beschikken verbeteren.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:17

sigrid1182 schreef:
indoctro!! ik heb uit mijn klassieke merrie...holsteiner type, echt plaatje van veulen en luxe zat...

zoveel zware indoctro;s heb ik nog niet voorbij zien komen...soms een rechte bovenlijn, rug en lende,...dat kotm van indoctro's moeder....model strijkplank....

wat is de afstamming...van je merrie?

afstamming : http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=142218

vader nagano zou normaal ook al moeten veredeld hebben, want de moeder was nog veel groffer en klassieker dan deze merrie is!

verder ligt mijn voorkeur dan momenteel toch wel bij indoctro. heb al vele fijne paarden van hem gezien met een leuk karakter, en idd mooie paarden.
een schoonheid zal ik wsl toch nooit uit deze merrie moeten verwachten :)

vittorio bekijk ik ff

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:24

achterhand van merrie is niet goed te zien, indoctro geeft hellend kruis...daar moet je wel rekening mee houden...

Up to date van tewis moet je ook ff bekijken....veelbelovende hengst...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:25

Haarlem? Ben misschien bevooroordeeld omdat ik er zelf één heb, maar hij veredelt mooi :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:57

Heeft je merrie een goeie sterke rug? Want indoctro's willen nog wel eens een weke rug hebben, heb al wat rugproblemen voorbij zien komen bij indoctro's, en wel eens minder moderne types van hem gezien.

Van Vittorio heb ik een paar bloedmooie rassige veulens gezien, maar weet ik verder weinig van.

Wil je fokken om meteen te gebruiken? Anders zou je ook nog wel een volbloed kunnen gebruiken, maar dat is interressanter als je door wilt fokken met je product uit deze merrie.

Tevens heb ik gister de Singapore afstammelingen keuring bezocht, hij veredeld zeker! Allemaal chique veulens met een mooi front, zou de halsinplanting zeker kunnen verbeteren, maar ik vond ze wat minder in de beweging/balans. Wel allemaal een heel mooi hoofd en een mooi, eerlijk oog er in.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:06

mwmw schreef:
Een minder bekende hengst maar misschien de moeite waard om es naar te kijken is Vittorio van Stoeterij Tewis en van Kooten. Geeft vaak mooie edele en goedgebouwde veulens.
Zag dat Vingino ook al genoemd was maar ben er van overtuigd dat Vittorio meer veredeld.

Vingino fokt heel anders dan dat hij zelf is :j Heb heel veel hele chique veulentjes van hem gezien en heb zelf nu ook een Vingino veulentje gekocht. Ik was naar Tewis gegaan om een Vainqeur/Vittorio te kopen en had echt nooit gedacht dat ik met een Vingino thuis zou komen omdat de hengst mij zelf niet heel erg aanspreek, maar zijn namkomelingen dus wel :9

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:56

landor s? fokt bloed zonder afbreuk aan de springkwaliteit te doen

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:17

Verdi geeft ook wel bloed en hij springt als een tierelier

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:44

als je geïnteresseerd bent in Chacco Blue, dan kan bokken silly_silas je wat foto's bezorgen over een leuke Chacco Blue nakomeling van dit jaar! werd trouwens Waals kampioen dit jaar!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:47

Singapore had nou niet een denderend veulenrapport!!!
Voor bloed misschien Concetto????
Ik moet eerlijk bekennen dat dat dan ook direkt alles is wat ik van m weet!!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:10