verschil S en ST lijn (bij haflingers)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

verschil S en ST lijn (bij haflingers)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:48

Ik vroeg me af wanneer je nu weet of je haflinger van een S of van een ST lijn is. Want ik was op de bokt wiki aan het kijken en zag daar bij de S en bij de ST lijn de 'beginnende' haflinger dat allebei met ST was. Maar hoe zit dat dan? wat is het verschil? En hoe zíe je dat dan? :+

Alvast bedankt!

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:32

wanneer de vader van je paard.

stroganow,
sturm,
stadrat.
stefan
heet heb je een ST lijn,

wanneer deze bijvoorbeeld
Silberstern
of Sultan heet.

heb je er een uit de S lijn.
Laatst bijgewerkt door hollie op 25-08-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:41

Maar Stachus is ook met ST..
Hoe zit dat dan? Of is dat een foutje?

hollie

Re: verschil S en ST lijn (bij haflingers)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:49

is reeds aangespast, stachus is ook een st lijn

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:52

Dus het is alleen vanwege de naam?
Maar hoe zit de naamgeving dan in elkaar bij de haflingers?

(Sorry, heb er helemaal geen verstand van, ben bij de fries blijven hangen ;))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:58

Juud87 schreef:
Dus het is alleen vanwege de naam?
Maar hoe zit de naamgeving dan in elkaar bij de haflingers?

(Sorry, heb er helemaal geen verstand van, ben bij de fries blijven hangen ;))

Bij hengsten moet de eerste letter beginnen met de eerste letter van hun vader. Dus in het geval van de vader van mijn haflinger. Hij heet Wempire en zijn vader Were-di.

Maargoed kijk ik las dit dus op de boktwiki:

Citaat:
S-lijn: Stelvio, die net als Bolzano zijn naam van een Zuid-Tiroler dorp kreeg, was geboren in 1923. Stelvio was een vos met lichte manen en staart, een breed hoofd en witte achterbenen. Stokmaat 1.40 meter.
St-lijn: 1074 Student, geboren in 1927. Student was een vos roan met een bles en een wit linker achterbeen. Stokmaat 1.43 meter.

Die uit de S lijn begint dus óók met ST?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:15

hollie schreef:
wanneer deze bijvoorbeeld
Silberstern
of Sultan heet.

heb je er een uit de S lijn.

Fout. Zowel Sultan als Silberstern zijn ST lijn hengsten. (Weet trouwens iemand waar Silberstern uithangt?) Maar omdat het duitse hengsten zijn en ze daar in het verleden de "regeltjes" van de haflinger naamgeving niet volgden, hebben zij een naam waarin een T ontbreekt.

De S-lijn is nooit echt populair geweest, maar als je er eentje hebt van bijvoorbeeld Saphir, Samarkand, Skorpion of Siebenschön, dán heb je een S-lijn vast. Voor zover ik weet zijn er geen S-lijn hengsten in België of Nederland. De laatste was geloof ik Silbersee uit 1972.

In het algemeen is het zo dat als de eerste 2 letters van de naam van de vader van je haflinger met ST beginnen, het een ST-lijn hengt is. Als je zijn volledige vaderlijn kunt terugleiden tot Student (1927), dan is het er eentje uit de ST lijn; Kun je teruggaan tot Stelvio (1923), dan is het een S-lijn.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:18

Ik ken alleen de ST-lijn, of ben ik zo ouderwets? :+

@ SuSEQ: Oh wat leuk om dat te horen zeg! :D

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:10

De S-lijn is, samen met de B-lijn, min of meer "met uitsterven bedreigd", als ik het zo mag uitdrukken. Er zijn geen S-lijn hengsten in België of Nederland. En één B-lijn hengst.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:24

Hoe kun je uitzoeken welke lijn je haf heeft?
De vader van de mijn is Wessel van 't Lievers x is Wempire x Were-di van de vrijthof x Welkom x Dorfur }dit is vaders lijn.
Moders kant is Hemingway x Hofprinz x Hofgast x Hofrichter
Dit zijn alle vaders van de vaders ;)

Als ik het papier dan goed lees dan is Wodan Wessel x Hemmingway x Status.

Of is Wodan dan gewoon van de W lijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 23:09

Euhm jouw haf z'n vader is van een W lijn (familie van de mijne :D mijn is directe afstammeling van wempire) En ook van de H lijn (van moeders kant :P )

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 02:08

Normaal gezien wordt enkel de Lijn van de vader vernoemd; In het geval van Loes is dat dus de W-lijn. De moeder van haar paard is daarentegen een N-lijn merrie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 02:31

N lijn? :') waarom beginnen die hengsten allemaal met een H dan? :+

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 02:51

Omdat er iemand in 1952 bedacht heeft dat paardennamen dat jaar met een H moesten beginnen en toen is Hofrat geboren. Hij is een zoon van Natilius. Al diens mannelijke nakomelingen kregen de begin letter H, hoewel het eigenlijk een N-lijn is. Je bent natuurlijk wel zeker dat je teruggaat op Hofrat en dat de bewuste vaderlijn niks te maken heeft met pakweg Nabucco.

In Amerika krijgen alle H-hengsten trouwens het voorvoegsel N- om duidelijk te maken dat het om N-lijners gaat.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 03:52

damn !

ik ben net wakker, dit gaat me nu al boven mijn pet , hihi

wat weet jij er verdomd veel van suseq...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 05:50

Hoe ik het heb begrepen:
Er zijn verschillende bloedlijnen onder de haflingers,
A,M,N,St,S,W in ieder geval en dan overig ik denk dat dat een H is (Oh ik lees net hierboven dat H gelijk staat aan N)...

Als je in een stamboom van een haflinger kijkt zie je dat van vader op zoon dezelfde beginletter van de naam wordt aangehouden...

Dus bijvoorbeeld: Mijn haffie Alves zijn vader is Almfurst van het Groentehof, zijn vader is Atomist, Amadeus, AfghanII, Afghan
Dit is dus een A-lijn

Dus hoe het met de naamgeving zit als je een hengst hebt krijgt die dezelfde voorletter als zijn vader...
En de merries krijgen dezelfde voorletter als de moeder...

SuseQ ik heb n vraagje :D
Er bestaat toch geen C-lijn bij de haflingers? Of wel bij de merries?
Want mijn paard zijn moeder heet Chanel en haar vader heet Nestor en haar moeder heet Connie...

Groetjes!!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 06:37

*ook net wakkere meld zich*
Dus mijn Haflinger is ook een A-lijn want zijn paps is Allacher? :o
Maar het heeft alleen met de vader te maken dus?

Slaapt weer even verder

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:02

Alves schreef:
Hoe ik het heb begrepen:
Er zijn verschillende bloedlijnen onder de haflingers,
A,M,N,St,S,W in ieder geval en dan overig ik denk dat dat een H is (Oh ik lees net hierboven dat H gelijk staat aan N)...

Als je in een stamboom van een haflinger kijkt zie je dat van vader op zoon dezelfde beginletter van de naam wordt aangehouden...

Dus bijvoorbeeld: Mijn haffie Alves zijn vader is Almfurst van het Groentehof, zijn vader is Atomist, Amadeus, AfghanII, Afghan
Dit is dus een A-lijn

Dus hoe het met de naamgeving zit als je een hengst hebt krijgt die dezelfde voorletter als zijn vader...

Want mijn paard zijn moeder heet Chanel en haar vader heet Nestor en haar moeder heet Connie...

Groetjes!!!

Er is een C-lijn. Dat is een duitse lijn, namelijk die van Caro-As. Maar deze lijn is niet zuiver omdat er vreemd bloed inzit. Daarom hoort hij niet bij de officiele lijnen.

@ Suus, je bent goed wakker :Y)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:03

Citaat:
De hengst 249 Folie, die geregistreerd was als halfbloed arabier, wordt gezien als de grondlegger van het haflinger ras. Folie is geboren in 1874 in het zuid tiroler dorp Schluderns in Vinschgau bij een boer genaamd Josef Folie, en werd als veulen naar hengsten houder en fokker Rochus Eberhöfer gebracht. Folie was de zoon van de oosterse 133 El' Bedavi XXII en een nobele zuid tiroler merrie met goede voorouders. Folie was een goud vos met een ster, 4 witte benen en een aalstreep. Hij was beschreven als ideaal last paard met het nobele uiterlijk van een arabier, goed bespierd met een goede schuine schouder, sterke boven lijn, een horizontale croupe, sterke mooie vlakke gangen voor de bergen. Folie een stokmaat van 148 cm (58.3'') en een borst omvang 182 cm (71.7'') Folie kreeg 3 ggk zonen: 37 Laas, geboren in 1896, 14 Folie I, geboren in 1887 en liz./252/233 Hafling, geboren in 1897.

De beste van de 3 was Laas, die een levende copie was van zijn vader, maar helaas werd hij onvruchtbaar na een testicel infectie en werd verkocht als rijpaard aan het leger, al na 2 dekseizoenen. Helaas kreeg hij geen goedgekeurde zonen... 6 van de 7 pure haflinger hengsten lijnen vertegenwoordigen de haflinger zoals wij hem tegenwoordig kennen, nakomelingen van 14 Folie I: A, B, M, N, S en St. de stokmaat van 14 Folie was 146 en hij was een lichte vos met veel witte aftekeningen. Hafling's stokmaat was 141cm en hij was een kleine edele donkere vos, met een bles en levendig temperament. De eerste als haflinger geregistreerde hengst was 229 Folie II, een donkerbruine hengst, zoon van 14 Folie I.

De stamvaders van de 7 sterkst vertegenwoordigde lijnen waren
A-lijn: 999 Anselmo (echte naam Hansele), geb. in 1926. Anselmo was a stevige brede en diepe hengst met een fel temerament. Hij was vos met witte menen en staart, een brede bles en witte onderlip. Toen hij 28 was had hij nog een vruchtbaarheids percentage van 85 %! Stokmaat 139.

B-lijn: Bolzano, genoemd naar een zuid tiroler dorp, is geb. in 1915. Hij was een stekelharige vos met onregelmatige bles. Stokmaat 144.

M-lijn: Massimo, geb. in 1927. Massimo werd beschreven als edel en ras typisch.

N-lijn: Nibbio (echte naam Niggl 2), geb. in 1920. Hij toonde geode nakomelingen en was een goudvos met brede bles, witte onderlip en achter 2 witte benen. Nibbio geeft meestal zijn aftekening door aan zijn nakomelingen. Paarden uit de N lijn zullen dus vaak veel wit hebben. Stokmaat 135.

S-lijn: Stelvio, die net als Bolzano zijn naam van een zuid tiroler dorp kreeg, was geb. in 1923. Stelvio was een vos met lichte manen en staart, een breed hoofd,en witte achterbenen. Stokmaat 140.

St-lijn: 1074 Student, geb. in 1927. Student was een vos roan met een bles en een wit linker achterbeen. Stokmaat 143.

W-lijn: 401/liz. Willi, geb. in 1921. Vos met bles en lichte benen. Fokte masale maar edele haflingers. Stokmaat 142.

Behalve de “pure” lijnen zijn er ook nog de volgende lijnen
De C-lijn, gefundeerd door de duitse hengst Caro As. Caro As, wat in duitsland betekend aas van de diamanten, had 25% arabisch bloed.

De D-lijn, gefundeerd door de duitse hengst Nasir. Nasir had 25% arabisch bloed, en zijn nakomelingen kregen namen beginnend met een D, om ze te onderscheiden van de “orginele" N-line-haflingers.

De F-lijn, gefundeerd door de Australische hengst liz. Freiherr, die ook 25% arabisch bloed had. Liz. Freiherr heeft maar een paar seizoenen gedekt, voordat zijn nakomelingen verwijderd werden uit de fokkerij, maar hij word in sommige landen toch nog in de stamboom gevonden.

De G-lijn, gefundeerd door de oost duitse arabische volbloed hengst Galib ben Afas ox. Haflingerhengsten krijgen een naam die begint met dezelfde letter als die van hun vader zodat duidelijk blijft tot welke vaderlijn ze behoren. De naam van merries begint meestal met dezelfde naam als die van hun moeder. In sommige duitse provincies krijgen ook de merries een naam met de zelfde begin letter als die van hun vader.

Er was ook nog een J-lijn. Deze komt tegenwoordig alleen nog maar voor in een heel enkele merrie.

In Italië heeft elk jaar zijn eigen begin letter zoals bij het KWPN. Zo komt het dat de H-lijn is ontstaan. Een hengst uit de italiaanse H jaargang maar afstamde van de N lijn (Hofmeister, geb. in 1956) werd verkocht naar duitsland waar zijn zonen ook een naam kregen beginnende met een H.

Deze tekst heb ik voor het haflingerforum uit het engels vertaald. Hier staat zo'n beetje alles wel in dacht ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:31

Alves schreef:

Je zou in de merriestammen eenzelfde redenering kunnen maken en ook daarin lijnen gaan ontdekken. Alleen zijn er veel meer merries dan ggk hengsten en zijn niet alle merriestammen tot één stichtend moederdier te herleiden, zoals bij de hengsten met Folie het geval is. Ook zijn er meerdere merries die aan de grondslag liggen van de fokkerij die een naam hebben met gelijke beginletters, dus daarop valt ook niet voort te bouwen. Bovendien wordt niet overal even strikt omgesprongen met de beginletters voor merries, zodat het al snel een zootje wordt.

Wat betreft benaming van bloedlijnen wordt er dus enkel gekeken naar de vaderdieren...

@Lyonesse: de vader van Hofmeister (1956) heette Hofrat (1952)... Hofmeister kan dus onmogelijk de grondlegger zijn van de H-lijn. zie hier.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:45

@Suseq, ik hoopte al dat je met je kennis zou reageren.
wodan is dus een W lijn met N lijn aan moeders kant, vind het gewoon leuk om daar eens het een en ander over te weten!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:51

SuSEQ schreef:
Alves schreef:

Je zou in de merriestammen eenzelfde redenering kunnen maken en ook daarin lijnen gaan ontdekken. Alleen zijn er veel meer merries dan ggk hengsten en zijn niet alle merriestammen tot één stichtend moederdier te herleiden, zoals bij de hengsten met Folie het geval is. Ook zijn er meerdere merries die aan de grondslag liggen van de fokkerij die een naam hebben met gelijke beginletters, dus daarop valt ook niet voort te bouwen. Bovendien wordt niet overal even strikt omgesprongen met de beginletters voor merries, zodat het al snel een zootje wordt.

Wat betreft benaming van bloedlijnen wordt er dus enkel gekeken naar de vaderdieren...

@Lyonesse: de vader van Hofmeister (1956) heette Hofrat (1952)... Hofmeister kan dus onmogelijk de grondlegger zijn van de H-lijn. zie hier.

Je hebt gelijk. Hofrat is de eerste H-lijner. Hij is van nautilus.
Maar zoals ik zei, ik heb het dus vertaald, niet zelf uitgezocht. K zal het even in mijn bestand veranderen. :)

Ook nog even een toevoeging aan jou tekst. Van Oostenrijkse merrie's is de moederlijn wel te achterhalen, omdat ze het daar bijhouden. Maar volgens mij doen ze dat alleen daar. Wil je dus weten uit welke moederlijn je merrie komt, dan zul je even moeten zoeken welk moederdier oorspronkelijk uit oostenrijk kwam en dan de fohlenhof even mailen of dat een geregistreerde lijn is, want idd zijn ze niet allemaal geregistreerd. Die van mij komt uit stam 8/I de lijn van Albina-Lucy, een dochter van Geck-Mandl I

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:15

Nou kijk :) :
Hoe leg ik dit uit :P

Alle hengsten in mijn paard zijn stamboom zijn uit de A,M,N,St,S,W en (H) lijn...

Betekend dit dan dat hij geen vreemd bloed heeft? Of omdat zijn moeder met een C begint wel?
Ik zie bijvoorbeeld in de stamboom % vreemd bloed staan, maar daar staat niks ingevuld...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:17

Hij heeft geen vreemd bloed omdat de naam van zijn moeder met een C begint. Dat geld alleen voor hengsten. Om te kijken óf ze misschien vreemd bloed heeft, moet je de moederlijn nagaan. Als er niets op het papier in ingevuld betekend dat dat ze 6 genaraties zuiver haflinger is, en dat staat gelijk aan geen vreemd bloed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:40

Ok gelukkig *\o/*
Ik ben me erin aan het verdiepen... Maar liep steeds tegen de C en H aan en begreep dat stuk niet...
Ik dacht ineens dat hij misschien vreemd bloed had!!!
Februari wil ik een gokje op de hengstenkeuring met hem gaan wagen :P
Dit topic is echt super en ik heb weer veel dingen geleerd!!!
Bedankt :)*