wat voor zadel heb jij voor je welsh?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

wat voor zadel heb jij voor je welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:38

Omdat ik op zoek ben naar een zadel voor mijn welshje van ong 135, ben ik eens benieuwd wat jullie op je pony,s hebben liggen.

vivana

Re: wat voor zadel heb jij voor je welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:52

Op onze welsh -A ligt een JC en een Hubertus...
Wat vind je zelf fijn en wat past......
Als ik aan een 16inch Kieffer kan komen dan wil ik dat omdat ik dat zelf een heel fijn zadel vind.(veelzijdig danwel)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:25

Op mijn welsh A ligt een 18 inch Knight Rider. ja idd een groot zadel, echter mijn pony heeft een vrij lange rug en een kleinere inch maat lag daardoor niet lekker.

kan je dus aanraden, kijk niet naar de gemiddelde maat, maar laat gewoon een zadelmaker komen die kijkt niet naar gemiddeld maar precies naar jou pony... succes!

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:11

boeflover schreef:
Op mijn welsh A ligt een 18 inch Knight Rider. ja idd een groot zadel, echter mijn pony heeft een vrij lange rug en een kleinere inch maat lag daardoor niet lekker.

kan je dus aanraden, kijk niet naar de gemiddelde maat, maar laat gewoon een zadelmaker komen die kijkt niet naar gemiddeld maar precies naar jou pony... succes!

Ik vind een 18 inch nog al groot hoor voor een welsh a. Dan kan ie wel lang zijn je pony maar als het goed is moet er in dat zadel een kindtje zitten dat nog niet zo'n groot zit vlak heeft en als het zadel te groot is voor een kind om in te zitten zal ie nooit lekker kunnen rijden. Op onze pony ligt een Wintec met verstelbare boom 16 inch.Prima zadel, oke het is wel verstandig om naar een goede zadelmaker te gaan die kan je dan ook goed adviseren wat het beste is.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:05

dion1anouk schreef:
boeflover schreef:

Ik vind een 18 inch nog al groot hoor voor een welsh a. Dan kan ie wel lang zijn je pony maar als het goed is moet er in dat zadel een kindtje zitten dat nog niet zo'n groot zit vlak heeft en als het zadel te groot is voor een kind om in te zitten zal ie nooit lekker kunnen rijden. Op onze pony ligt een Wintec met verstelbare boom 16 inch.Prima zadel, oke het is wel verstandig om naar een goede zadelmaker te gaan die kan je dan ook goed adviseren wat het beste is.

Hij heeft gelukkig wel een vrij diepe zit waardoor ze nog verassend stevig zitten. Toen hij idd met dat zadel aan kwam was dat ook mijn eerste reactie, mocht het daarom eerst een week uitproberen, en alle 4 de ruiters (waaronder 1tje van 6 jaar oud) zitten prima en zijn weg van het zadel. Het ziet er nog geen eens zo stom uit ook :)

dus kan het alleen maar nog een x zeggen, ga gewoon naar een zadelmaker die kan je het beste advies geven :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:50

Op mijn welsh van 1.35 met een korte rug heb ik een BF Cheyenne maat 0 liggen. Is net aan, hij had niet langer moeten zijn.

Heel fijn zadel, ondanks dat de pony zo rond is, wel met een banaansingel anders trekt hij naar voren maar hij ligt nu super :) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:54

Ik ben ook zoekende. Mijn welsh van 136,5 is echt ontzettend breed gebouwd. Een zadelmaker liet me zien dat ze nog veel breder was in verhouding dan een quarter die toen ook gemeten werd voor een zadel. De zadels zijn dus te smal voor en de lang voor haar rug. Voordat we western reden, had ik er een thorowgood maxam zadel. Erg fijn, alleen past die nu niet meer helaas.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:03

Westernzadel is idd een probleem, mijn BF heb ik nu omdat ik niets anders kon vinden en hier wel gewoon fenders aan kunnen, vind ik fijner rijden, verder is het wel een fijn zadel maar liever western. Alleen zijn die idd allemaal te lang en te smal :\ .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:06

Nou mijn westernzadel past gelukkig wel, ik kan juist totaal geen engels zadel vinden helaas, want ik wil graag weer springen. Maar ik zie idd dat ik het verwarrend op heb geschreven, in mijn hoofd was ik al verder.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:39

Op de welsh cobs gebruik ik meestal JCzadels. Dit omdat deze zadels vaak breed zijn en een lage schaft hebben.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:30

Ja nu ik lees over een 18inch...
Ikzelf heb een Kieffer Garmisch mt1 (17,17,5") en een Prestige Paris 17"(17/17,5"). Ikzelf ga daarop enja het past wel maar ook hier het moet niet langer zijn dat is dan wel een raar gezicht.
Maar als er kleine kindjes op rijden moet je wel daarna kijken en niet naar jezelf..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:39

Op mijn welsh ligt nu een barefoot maat 1.. Niet tevreden mee, ben op zoek naar een nieuw zadel. Ik rij af en toe met een dressuurzadel van een vriendin, die ook op een kwpner ligt, dan loopt ze veel fijner dan onder het barefoot zadel.

sannever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:59

ik heb een haflinger zadel, met een extra brede boom

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:03

capopjekop schreef:
Nou mijn westernzadel past gelukkig wel, ik kan juist totaal geen engels zadel vinden helaas, want ik wil graag weer springen. Maar ik zie idd dat ik het verwarrend op heb geschreven, in mijn hoofd was ik al verder.

:+ Wat voor merk westernzadel heb jij nu? En hoe zwaar is die? :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:03

Op die van ons ligt een Stübben, een junior dressuurzadel 16 inch, heel mooi en fijn zadel!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:05

Mijn welsh heeft echt een onwijs kleine rug, en heb er een 14 inch op liggen ben even de naam van het zadel vergeten :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:09

IcePrincess schreef:
capopjekop schreef:

:+ Wat voor merk westernzadel heb jij nu? En hoe zwaar is die? :=

Ik heb een vaquero en mijn zadel weegt, schrik niet, 20 kg.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:41

Phoe 20 kilo, wordt dat niet te zwaar als je erop zit?

Vaquero staat bovenaan mijn verlanglijstje voor als hij helemaal is uitgegroeit, maar wel voorkeur voor een kunststof boom, kan dat niet dat zal helaas ook die niet geschikt zijn :\ .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:46

Daar ben (was) ik wel bang voor, dus overal waar ik kom (dierenarts, smid, lesgevers enz) vraag ik hun mening en tot nu toe krijg ik nog steeds groen licht. Ik heb zelf ook niet het idee dat Amber er moeite mee heeft, maar ze is ook echt een tanker, breed en compact gebouwd. En ik wil ieder jaar een osteopaat laten komen om het te laten controleren. Maar zoals ik al zei, ik heb zelf het idee dat ze het makkelijk aan kan allemaal. Ik wilde zelf eig ook een ander zadel laten maken dat lichter is, helaas is het geld nu even op.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:49

Mijn welshje van 1.18m liep met een merkloos 17 inch zadel en dat lag perfect op haar. Pony was wel van het ouderwetse type welsh, lekker zwaar dus ;)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:52

ik volg dit even.
voor mijn pony (3/4 welsh, 1/4 shet) ook nog steeds geen goed zadel gevonden.
heb er nu een 15 inch oud zadel opliggen, dit ligt perfect maar ik wil toch graag een ander zadel omdat deze niet super fijn zit en al redelijk uit elkaar begint te vallen...
maar mijn pony heeft geen schoft, geen schouder en is nogal dik, onwijs korte rug, dus mag max. 15 inch op en alleen vzh, dus tot nu toe nog niks gevonden...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:52

Ik heb voor mijn dochter een kunstof van harry horse,met wisselbare boom de schat [de pony] is in de zomer ietwat vetter door de wei :+

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:40

Voor de kleinere kinderen heb ik een wintec kinderzadeltje erop liggen heeft een perfecte zit en de kleintjes zitten er goed in. Past op alle welshjes breed smal etc echt geweldig. Voor de grotere meiden heb ik een jc zadel 16 inch past op al onze welshjes breed en smal zou ik bijna iedereen wel aan kunnen bevelen heb het nog niet meegemaakt dat hij niet op een welshje past.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:41

Ik heb stage gelopen bij een zadelmaker en die heeft me uitgelegd dat de inchmaat puur voor mensenbillen is bedoeld en heeft dus niks te maken met de rug van je pony. Daar is alleen de boommaat en vorm van het zadel van belang. Maar de zitting moet dus passen bij de ruiter. En als dat groot wordt voor bijvoorbeeld een A-pony (bijv. met iemand die een 18 inch nodig heeft) zal de combinatie ruiter/pony misschien niet passen...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:56

Dat snap ik diane_basje, maar zadel moet ook niet te lang zijn natuurlijk ;)

Had van de week de KR neptunus geprobeerd in 17 inch,deze was te groot. Krijg deze week dezelfde in 16 inch.