[KG]Blijft hij valk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

[KG]Blijft hij valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:45

Ik ben heel erg benieuwd of mijn veulen deze kleur blijft houden of dat de kans bestaat dat hij nog van kleur verandert :) Durven jullie daar iets zinnigs over te zeggen?
Veulen is van 12 mei.

Welke datum deze foto van is weet ik niet.
Afbeelding

26 juli
Afbeelding

20 aug
http://fpfserver.pointclark.net/gallery2/d/230128-1/DSC_6219.JPG

Mamma is, zoals op de foto's te zien is, valk. Pappa is donkerbruin. Ik weet niet welke kleur hun ouders weer hadden... Alvast super bedankt!
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-08-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:02

Hij is een valk en zal een valk blijven. Wat voor tint hij uiteindelijk zal krijgen ... daar moet je tot volgend jaar op wachten bij het wisselen van de wintervacht.

Denice1994

Re: [KG]Blijft hij valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:03

Ik denk dat hij wel valk blijft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:57

Een kleur kan niet zomaar veranderen, tenzij er schimmel overheen zou zitten. Dit is en blijft gewoon een valk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:05

De fokster dacht namelijk dat hij bruin zou worden, omdat zijn volle broer ook heel licht bruin bij de geboorte was en die is nu, op 3jarige leeftijd echt al best donkerbruin zelfs. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit nog veel donkerder wordt, dus vandaar mijn vraag. Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die zich niet voor kan stellen dat nog donkerder gaat worden ;) :)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:10

Tja, ik zou het niet weten, maar ik zie wel dat het veulen wat donkere beentjes heeft, en ik zie als je goed kijkt een bruine gloed. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :D Ik heb trouwens vaker een veulen gezien met dezelfde kleur, met een donkerbruine moeder en een valkkleurige vader. Dat veulen werd ook bruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:42

Ik zit al decenia in het fokkerij van paarden en heb nog NOOIT een veulen geboren met die kleur zien veranderen naar bruin! :n :n
Wat ik wel heb gezien is een 'gewoon' kleur valk veulen veranderen naar een zeer donker valk, maar nooit bruin.
@ Evanescence8 : Als je al vaker voorbeelden heb gezien, heb je misschien foto's daarvan?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:47

Ik denk idd ook dat hij valk blijft, wel kan hij inderdaad van tint nog veranderen, iets donkerder etc.
Er is ook een site waar je kunt uitrekenen welken kleur het zal worden. Ik kwam die toen tegen via google geloof trefwoorden fokken kleur.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:27

duidelijk een valk voor nu en voor altijd ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:44

Ik schop dit topic even omhoog omdat het toch lijkt dat hij begint te verkleuren :?
Op deze foto zie je best heel goed dat er een beetje een grijze vacht tevoorschijn komt

Afbeelding

Maar schimmel kan hij als het goed is niet worden, daar geen van beide ouders schimmel is, toch? Wat zou dit voor kleur zijn? Of gewoon alleen een overgangskleurtje? Ik ben benieuwd naar jullie theorie!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:49

valk kent vele tinten. Genetisch gezien heb je een valk. Welke tint hij wordt blijft gissen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:01

Onder valk zit grijs. Weet ik want ik heb een keer een jachtmodel geschoren :')

Afbeelding

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:01

Maar valt dat grijze kleurtje wat eronder uitkomt dan nog onder een valk tint? Want valk is toch eigenlijk altijd bruin, maar dan lichter? En dit lijkt niets meer van bruin weg te hebben... Ik vind het echt heel apart. Hij is er overigens zeker niet minder lief door hoor, maar ik verbaas me er over :))

Wat grappig, dat lijkt idd ook grijs, maar meer wit grijs. Zou die kleur dan met de jaren ook witter worden, net als schimmels?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:05

valk verkleurt in principe niet, maar veulenvacht is gewoon heel verradelijk ;) (en veranderlijk ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:06

Je hebt een valkveulen, dat is en dat blijft het. Tot veulens een keer of 3 verhaard hebben zijn ze niet kleurvast, kijk naar gewone vossen en bruine, dan zijn ze donker en dan licht dus tip: je ziet het vanzelf
Ik denk dat hij de tint van zijn moeder wordt, hoogstens 1 slag donkerder want het valk veulen van mijn merrie was als jong veulen exact gelijk gekleurd.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:15

Oke, thanks voor de geruststelling :o Ik heb voorheen eigenlijk alleen met friezen veulens te maken gehad en die zijn zwart, en blijven zwart. Kleuren misschien een beetje bruin, maar bij het weggaan van de veulenvacht zijn ze toch weer zwart. Dus vandaar dat ik echt met grote ogen naar die nieuwe grijze kleur heb staan kijken :oo ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:10

Een seizoens gevoelig valk!
Net als bij palomino's die 'swinters lichter verkleuren, zo ook heb je valk gekleurde paarden die seizoens gevoelig zijn en 'lichter' kleuren 'swinters. Dat gezegt, moet ook vermeld worden dat veulen vacht (zoals door Stef al aangegeven) veel tinten kan doorgaan tot het uiteindelijke 'beslist' bij welke dat het blijft.

Als je echt nog niet overtuigt bent, voor +/- 20 euro kan je een DNA test laten doen op het creme gen.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:19

mijn merrie was toen ik ze kocht geschoren en was geschoren ook grijs
maar nu is ze weer gewoon valk hoor

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:59

Tja, ik verwacht ook wel dat ze valk blijft.. MAar ja t is altijd gokken :-)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:02

Er zijn zelfs valken die bijna donkerbruin zijn, maar het blijft een valk d.w.z. bruin met creme. Dus een als valk geboren veulen blijft altijd valk, wat voor tint hij ook heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:56

@amable: ik denk dat ie grijzig toont omdat hij zijn veulenhaar kwijt raakt. Dan is het daar wat dunner en komt de grijze huid/nieuwe haar er door.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:09

ja hij toont nu gewoon grijs idd omdat er heeeele kleine nieuwe haartjes zitten op de plekken waar ie verhaart.
mijn veulen van vorig jaar was eerst gijs, toen bruin, toen donker vos, toen koffievos en uiteindelijk zwart.
dus je moet echt afwachten op welke tint ie gaat krijgen, maar valk blijft ie gewoon

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:38

Zelfs als hij al "bruiner" zou verkleuren, zou hij genetisch valkkleurig blijven.
Misschien niet helemaal ontopic, maar kijk even naar deze hengst:
http://www.stalslangenburg.nl/hengsten/kantjess-appart/

Is als bruin gepresenteerd op de hengstenkeuring en als zodanig genoteerd na goedkeuring. Een jaar later werd er ergens een palominoveulen van hem geboren, wat genetisch niet mogelijk was als hij bruin zou zijn. Een DNA - test wees uit dat hij een valk is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:40

Dat grijs kan ook een 'tussenvacht' zijn. Zo is het bij die van ons in elk geval (zie ava) van wie iedereen toch echt stellig beweert dat ze valk blijft.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:44

@ gem, ik kan makkelijk zien aan die hengst dat hij valk is.
kijk maar eens naar watermill falcon!
is mijn pony mee gedekt ... die is ook zo donker als ik weet niet wat :)
maar snap best dat niet iedereen dat ziet, al snap ik vaak de schetsers al helemaal niet ... die lui weten 9 van de 10 keer niet eens de kleur van een veulen!