[KG]schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lxrissa

[KG]schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:18

Hoi, ik heb een vraagje.
Ik ben op zoek naar een veulentje, en heb een hele leuke op het oog.
Nu heeft dit veulen een schimmel moeder, en een schimmel vader. (v. Sydney)
Het beestje zelf is een vosje met 3 witte voetjes en een kolletje.

Nu is mijn vraag, hoe groot is de kans dat ze schimmel word?
Ik heb namelijk zelf helemaal niks met schimmels, maar des te meer met vosjes.
Ik hoop dus dat ze vos blijft, en de fokker dacht ook dat ze wel een vosje bleef,
maar wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 27-08-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

CRos95

Re: schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:18

hoe zit het met de voorouders van de ouders?

lxrissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:22

Haar vader, Sydney, is van Goodtimes. Die is naar mijn weten bruin toch?
Moeder van moeder weet ik niet!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:10

mijn pony komt uit een schimmel moeder en een schimmel vader, maar is toch een echte vos :+

wat is de vader van de moeder?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:12

ik ken ook een zwarte (zwart gebleven, mooi diep zwart) die uit 2 schimmels kwam.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:14

CRos95 schreef:
hoe zit het met de voorouders van de ouders?

Inderdaad. Dit is gewoon een stukje genetica, waar je achter zou kunnen komen als je de kleur van de voorouders en misschien nog verder terug weet.
Maar wat ik dan denk, als je een beestje leuk vind, wat maakt de kleur dan nog uit. Oké, iedereen heeft zijn of haar lievelingskleur, maar het gaat toch om de klik?

Edit: Maar om je exacte vraag te beantwoorden: schimmel + schimmel = niet altijd schimmel ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:18

Ja, is het met schimmels niet zo dat ze altijd een basis kleur hebben en dan een schimmelfactor waardoor ze wit worden?
Mijn genetica kennis is niet meer wat het geweest is ;)
Je moet dan dus kijken welke kleuren ze als veulen hadden of wat familieleden hebben.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:19

schimmel is wel erg dominant ( net als vos) met de overerving...dus de kans is wel erg groot dat het een schimmel zou worden........het is niet altijd zo, maar de uitzondering bevestigd de regel ;-)......verder goed kijken naar het veulen...wat witte haren kans nog groter....als zie je het pas het beste als ie dadelijk gaat verharen..

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:22

maarja wel ben ik van mening dat kleur echt niet belangrijk is..karakter telt ....liever een pimpel paars paard dat 160 springt dan een bloed mooie zwarte die het verrekt ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:22

schimmel + schimmel = niet altijd schimmel maar de kans op schimmel is groter dan bij bv 2 bruine ouders
Schimmels worden zelden schimmelkleurig geboren. Ze zijn zelfs eerder zwart of donker bruin en worden naarmate ze ouder worden steeds witter.
Maar schimmel is geen kleur het is dacht ik en apart gen (daarom dat je bruin en zwartschimmels hebt) Dus het zou kunnen dat de ouders beide heterozygoot schimmel zijn en hun veulen dus een vos of bruin paard blijft.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:24

75% kans dat het een schimmel wordt
Iemand die er verstand van heeft kan al wel zien of het een schimmeltje wordt.

Dorsalstripe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:19

hee, ik ben nieuw op bokt :D
en dan kom ik maar gelijk met een vaag antwoord...

het hoeft inderdaad geen schimmeltje te worden, maar als een van de ouders homozygoot is voor schimmel wordt het er wel een.
ik heb ik ergens gelezen dat veulens die schimmel worden vaak wat donkerder zijn, vooral de benen geloof ik. dus misschien kan je het daaraan zien?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:22

Mijn paard is schimmel x schimmel v. Goodlord v.v. Goodtimes.

Mijn paard is een blauwschimmel geworden. Was helemaal zwart.

Maar de moeder schimmel dus heeft alle kleuren nakomelingen al gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:28

charmedwoman schreef:
schimmel is wel erg dominant ( net als vos) met de overerving...

Vos is juist niet dominant. Een lang verhaal kun je hier lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Het komt er op neer dat vos niet dominant is en daarom alleen te zien is als het veulen zowel van vader als moeder de voskleur heeft geerfd. Als je dus twee vossen met elkaar kruist, weet je zeker dat er een vos uitkomt, omdat er gewoon geen andere mogelijkheid is.

Schimmel is dominant, dat betekent dat een paard het maar van 1 van de ouders hoeft te hebben om het zichtbaar te laten zijn. Daardoor zie je het sneller, maar heb je dus de kans dat er ook een gen met 'niet-schimmel' verstopt zit. Als zowel vader als moeder zo'n verstopt gen hebben, dan is er een kans van 25% dat het veulen geen schimmel is.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:38

Je moet eens goed kijken naar de haartjes rondom de ogen. Vaak is het zo dat als hier witte haartjes tussen zitten, de kans groot is dat het toch een schimmel wordt...

lxrissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:27

Sommigen hebben het over de 'klik', daar ben ik het mee eens, maar het veulen is nu een paar maanden oud, en staat op de wei en word niet in handen genomen. Het is dus 'bang' voor mensen, dus of de klik er is, geen idee... Dat zal de toekomst pas uitwijzen...

Ik ga er morgen weer heen, en zal dan idd eens rond de ogen kijken. Ik laat het jullie nog wel weten!

passsoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:49

Nee , Niet altijd schimmen .
Voorbeeld .Moeder van Moeder heeft het Xx Gromosoom X=Zwart dus komt tot uiting . x = Schimmel
van moeder Vader is xx
|X x
x|Xx|xx
x|Xx|xx

Moeder is Wat ik uit je verhaal lees dus schimmel . Maar ze had net zo goed Zwart kunnen zijn . ( in mijn voorbeeld )
Dat betekend dus dat er 50% Kans op een Zwarte is en 50%op een schimmel ,..
Als je de chromosomen niet weet kun je ook niet zeker zeggen wat het word.

Ik hoop dat het een heel klein beetje duidelijk is.

Groetjess

lxrissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:06

Ja dankje!

We zijn nogmaals wezen kijken, en hebben haar gekocht! Ze heeft geen witte haren rond de ogen, dus we nemen maar gewoon aan dat het een vos blijft. Hier een foto van de jongedame:

Afbeelding

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:28

Shadow0 schreef:
charmedwoman schreef:
schimmel is wel erg dominant ( net als vos) met de overerving...

Vos is juist niet dominant. Een lang verhaal kun je hier lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Het komt er op neer dat vos niet dominant is en daarom alleen te zien is als het veulen zowel van vader als moeder de voskleur heeft geerfd. Als je dus twee vossen met elkaar kruist, weet je zeker dat er een vos uitkomt, omdat er gewoon geen andere mogelijkheid is.

Schimmel is dominant, dat betekent dat een paard het maar van 1 van de ouders hoeft te hebben om het zichtbaar te laten zijn. Daardoor zie je het sneller, maar heb je dus de kans dat er ook een gen met 'niet-schimmel' verstopt zit. Als zowel vader als moeder zo'n verstopt gen hebben, dan is er een kans van 25% dat het veulen geen schimmel is.

In dit geval is dominant niet qua genen gekozen ,maar de kans als je een paard kruist met een vos is groot dat je een vos krijgt....al helemaal als moeder ook nog ergens in de lijn een vos heeft zitten. Bij ons bijvb. staat een merrie ( vos) gekruist met hengsten allemaal geen vos van de 5 zijn er 3 vos en 2 schimmel ( vaders waren daarvan ook schimmel) een andere merrie ( d. bruin , vader vos) gekruist met allemaal geen vos van de 5: 2 vossen. dus kans op een vos is groter dan op een zwarte ;-)
Die laatste merrie ( zit geen schimmel in de voorlijnen) heb ik 3 keer gedekt met een schimmel en 1 schimmel, 1 d. bruinen en 1 vos ( al is dat nog een twijfel geval schimmel of niet).

Maar goed op de foto kun je moeilijk beoordelen of het een schimmel wordt ;-) gefeliciteerd met de aankoop en succes ermee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:39

charmedwoman schreef:
In dit geval is dominant niet qua genen gekozen ,maar de kans als je een paard kruist met een vos is groot dat je een vos krijgt....al helemaal als moeder ook nog ergens in de lijn een vos heeft zitten.

Niet juist. Als je een niet-vos kruist met een vos is de kans hooguit 50% dat je een vos krijgt. (Als je weet dat het paard homozygoot zwart is, al dan niet met agouti, is de kans zelfs 0%)

En als je een vos kruist met een vos is de kans 100% dat je een vos krijgt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [KG]schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:14

RPA---> F-AM

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:16

petitparis schreef:
schimmel + schimmel = niet altijd schimmel maar de kans op schimmel is groter dan bij bv 2 bruine ouders

Logisch, want uit 2 bruine krijg je nooit een schimmel ;) Schimmel kan niet verstopt zitten zoals bijv vos

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:45

ik hoorde wel dat sommige schimmels pas na een jaar ofzo een brilletje krijgen.
heeft ie misschien witte haartjes door de vos haren heen?
en wat de voorouders zijn dat zegt helemaal niks het gaat echt om de ouders

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:49

Dat is niet helemaal waar (als het om andere kleuren dan schimmel gaat iig). Mijn merrie is een vos, komt uit een bruine moeder en een bruine vader. Maar oma was vos en tadaaaaaa, vos met hooooge witte benen ;-)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:52

je kunt even naar RZDlover pb-en zij heeft zelf een vos-veulen dit schimmel is geworden. kun je haar wat vragen hier over!