Oren uitknippen en baardje weghalen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Oren uitknippen en baardje weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:07

Ik weet nooit wat ik moet doen. Moet ik de oortjes uitknippen en het baardje weghalen of laten staan.
Laten staan staat wel schattig. :(:) Maar wegknippen staat ook wel mooi. :o
Wat doen jullie? :?

ZusJacobs

Re: Oren uitknippen en baardje weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:09

Bij de oren knip ik bij al mijn paarden het overtollig haar weg, staat toch netter en er komt altijd iets van oorsmeer aan te zitten :+ Niet zo smakelijk. En baardje scheer ik weer [hele lijf dan] maar als scheren niet hoef laat ik alles verder zitten.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:11

ZusJacobs schreef:
Bij de oren knip ik bij al mijn paarden het overtollig haar weg, staat toch netter en er komt altijd iets van oorsmeer aan te zitten :+ Niet zo smakelijk. En baardje scheer ik weer [hele lijf dan] maar als scheren niet hoef laat ik alles verder zitten.

Ja het overtollige doe ik ook dat bedoel ik maar hoe moet ik het anders neerzetten?

aafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:12

Tijdens een wedstrijd krijg ik punten voor de verzorging en dan vind ik het niet netjes als er pluimen uit de oren stekken.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:13

ik knip altijd de oren en het baardje knip ik korter en gelijk vind ik mooier en bij het halster bij de manen knip ik ook kort

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:15

In de zomer haal ik de sokjes eraf, de baard brand ik af en de oren knip ik alleen het overtollige haar van weg :j

In de winter laat ik alles groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:15

Ik zou ze niet uitknippen, maar gewoon de oorschelp dichtknijpen en het haarplukjes die eruit steken afknippen.
Als je de oren uitknipt of scheert dan kunnen er vliegen in komen, en die kunnen sowieso viezigheid meenemen, maar het is ook nog eens ontzettend irritant voor een paard, denk maar als je zelf een vlieg vlak naast je oor hoort zoemen :=

Baard laat ik zelf altijd staan, ik vind het schattig ^^
Maar als je een superstrak sportpaard hebt met korte manen en alles geschoren behalve de tastharen, dan snap ik wel dat iemand dan ook de baard bijknipt/scheert.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:17

oren knip ik de grote plukken en baardje knippen vind ik geen gezicht,, ALS ik er wat aan doe brand ik het weg ;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:18

Ik knip de baard eerst altijd helemaal kort. En dan brand ik het weg, ziet er netter uit :j

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:24

Ik laat alles staan, vind ik persoonlijk veel mooier. 'Netjes' bij een dier hou ik niet zo van.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:32

De 'baardharen' maken onderdeel uit van het orientatiezintuig van een paard.
Door ze af te knippen kan een paard minder 'zien' (=voelen). Dat is heel lastig met eten. Ze kunnen hun voer niet zo goed sorteren.
Het effect is vergelijkbaar met wanneer je mens dikke handschoenen aantrekt en dan de opdracht geeft om kleine knikkers tussen de erwten uit te sorteren.
Ik zou in ieder geval de haren rondom de mond laten zitten.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:13

senna21 schreef:
Door ze af te knippen kan een paard minder 'zien' (=voelen). Dat is heel lastig met eten. Ze kunnen hun voer niet zo goed sorteren.
Het effect is vergelijkbaar met wanneer je mens dikke handschoenen aantrekt en dan de opdracht geeft om kleine knikkers tussen de erwten uit te sorteren.

Misschien zou je eens moeten kijken naar het verschil tussen baardharen en tastharen.
Baardharen zijn totaal niet van nut voor wat jij nu neerzet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:48

senna21 schreef:

Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paardjes er ongelukkig van worden dat ik hun baardharen en tastharen afscheer. Ze eten er niet anders van. Het door elkaar mengen van voer is dan zeker ook zielig omdat ze dan zoveel te sorteren hebben.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:51

ik haal alles eraf baard oren sokken lange harde haren bij de ogen knip ik wat kortje

zo netjes mogenlijk

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:52

Oortjes knip ik netjes of uitscheren inderdaad. Sokkies houdt ie wel maar de erg lange baardharen gaan er ook af inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:53

Oren knip ik altijd de eekhoornplukjes uit, baardje ligt eraan :+
Mijn shet heeft al weer een heuse wintervacht, incl baard. Die heb ik dus weggeknipt op zn sikje na :P Nu is het een stoere vent met sik dus! :+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:59

Scheer altijd alles weg, behalve dus de tastharen dat is tegenwoordig niet meer toegestaan, wat het toch wel kunstig maakt om er om heen te scheren.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:03

LADPR schreef:
Scheer altijd alles weg, behalve dus de tastharen dat is tegenwoordig niet meer toegestaan, wat het toch wel kunstig maakt om er om heen te scheren.

Waar haal je dit vandaan?
Dit is wel degelijk toegestaan. Alleen in Duitsland en Zwitserland is er een wet tegen het wegscheren van de tastharen.
Wanneer je in 1 van die landen woonachtig bent of erdoor heen moet met je transport mag je ze niet weg geschoren hebben.
Ingekort mag wel dus 0,5 cm laten staan is ook toegestaan.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:07

Ik knip de pluimpjes die uit de oren komen en het baardje ook altijd weg. Vind ik er verzorgder uitzien. Als ik dat niet doe ziet die van mij er zo verwilderd uit. :=

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:09

@ Take: Bij ons stamboek staat er duidelijk bij de shows in het regelement dat het niet is toegestaan. Volgens mij is het op de keuringen ook niet meer is toegestaan. Dus ik haal ze niet meer weg.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:19

sokken scheer ik eraf baard knip ik er af en overtollige oorhaar ook,
hoe moet je baardhaar wegbranden ??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:26

Ik ken iemand die dat gewoon met een aansteker altijd deed, persoonlijk pak ik liever ff scheermachine

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:44

Ik doe het ook met een aansteker.
Je moet alleen niet op dezelfde plek blijven, gewoon heen en weer halen :j
Schroeit het helemaal weg. En natuurlijk de voorpluk weghouden, want als die vlam vat :=

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:39

MysticTinker schreef:
Ik zou ze niet uitknippen, maar gewoon de oorschelp dichtknijpen en het haarplukjes die eruit steken afknippen.
Als je de oren uitknipt of scheert dan kunnen er vliegen in komen, en die kunnen sowieso viezigheid meenemen, maar het is ook nog eens ontzettend irritant voor een paard, denk maar als je zelf een vlieg vlak naast je oor hoort zoemen :=

Baard laat ik zelf altijd staan, ik vind het schattig ^^
Maar als je een superstrak sportpaard hebt met korte manen en alles geschoren behalve de tastharen, dan snap ik wel dat iemand dan ook de baard bijknipt/scheert.

Als je even gelezen had...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:49

Als je duidelijk typt wat je bedoelt...

Zoals jij het hebt geschreven, knip je de 'overtollige plukjes IN het oor' weg.