[WN] APHA/AQHA reining dekhengst gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenlover

APHA/AQHA reining dekhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 01:09

Ik zou volgend jaar graag mijn APHA merrie DH Kings Country Gold willen laten dekken.
Ze is een 2003 Palomino Tovero merrie, homozygoot tobiano getest door shelterwood laboratories in Amerika (dus sowieso een gevlekt veulen). Ik heb haar nog niet getest op HERDA en OLWS, maar ik zend binnen twee weken een inzendformulier naar het Dr. Van Haeringen laboratorium om haar op beide te testen.
vader: Silent Ben, moeder: Kings Country Girl
(als iemand meer weet over haar ouders is dat altijd welkom)
http://www.allbreedpedigree.com/dh+kings+country+gold

Graag wil ik een reining gefokt veulen, en ik wil bovenal een hengst die mijn merrie aanvult en zichzelf al bewezen heeft, een goed paard kent geen kleur namelijk. Wat ik zoek is een hengst die veel bespiering en een erg krachtige achterhand heeft (en geen halterpaard, het moet een reiner worden).
Ook mag hij gerust een erg breed en kort hoofd hebben, want dat ontbreekt Goldie wel met haar fijne snoet.
Mijn budget ligt tussen de 500€ - 1500€ en ik woon in België, Vlaams-Brabant. Maar hengsten uit Nederland zijn ook welkom. Of eventuele Amerikaanse hengsten waarvan reeds sperma in bovengenoemde landen verkrijgbaar is en nog binnen mijn budget ligt.(ook Frankrijk , Luxemburg en Duitsland mogen, maar niet té ver van de Belgische grens.)

Ik hoop dat jullie zo genoeg informatie hebben om mij wat te helpen, ik zal nog enkele foto's van Goldie posten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan had ik bovendien nog een vraag
: Aangezien ze homozygoot is, en er dus sowieso vlekken uitkomen, kan ik er dan ook een AQHA hengst opzetten en het veulen gewoon APHA registreren? Want dan gaat er een hele nieuwe wereld aan keuzes open :)
Laatst bijgewerkt door dierenlover op 13-08-09 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Re: Passende APHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:14

Ten eerste: Wat een geweldig mooie merrie! :+: :D

Heb je al gekeken naar een hengst als I Cee Diamonds? ;) Goed reiningpaard..

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 01:23

TiaraBungy schreef:
Ten eerste: Wat een geweldig mooie merrie! :+: :D

Heb je al gekeken naar een hengst als I Cee Diamonds? ;) Goed reiningpaard..

Dankje! :D
Ja, ik heb deze voormiddag geloof ik al eens een mail gestuurd naar Anika(?). Heb zelfs vandaag nog een uiterst vriendelijk en behulpzaam antwoord teruggehad, met oa informatie over het testen op OLWS. (Prima fokbeleid trouwens, het attent maken op OLWS en zelfs test verplichten) maar ik wou eens horen of jullie eventueel nog hengsten wisten aangezien ik al een hele tijd op zoek ben maar het gevoel heb dat de helft van potentiële hengsten nog niet onder mijn aandacht is gekomen.
Mijn interesse ging tot nu toe vooral uit naar I Cee Diamonds en QTs Clearcrystal Bear.
En dan zit ik nog met die AQHA/APHA vraag, want dan kan ik natuurlijk ook naar AQHA hengsten gaan kijken. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:48

Op grond van de aftekeningen van je merrie (Tovero) vermoed ik zomaar dat je merrie OLWS drager is. Maar om het zeker te weten, zou ik eerst de merrie op OLWS laten testen, en op grond van de uitslag van haar test de dekhengst bepalen.

Van QTS Clearcrystal Bear weet ik dat hij homozygoot is voor tobiano, en OLWS vrij is. Van I Cee Diamonds weet ik dat niet.

Op het moment dat je met een OLWS dragende merrie te maken hebt, zou ik ook even naar een Quarter Hengst kijken en me niet alleen op Paints richten. Ook bij een Quarter de hengste even op OLWS laten testen, kans is klein maar wel aanwezig dat er ook bij de Quarters OLWS dragers tussen zitten.

Behalve naar OLWS zou ik ook even naar HERDA kijken. Dat is geen aandoening die alleen maar bij Quarters voorkomt, ook daar je merrie op laten testen, dan weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:09

quarterH

Re: APHA/AQHA reining dekhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:47

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:14

Er is íets engs aan die foto.. :')
Succes TS, en hou ons op de hoogte! :D

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:13

Cassidy schreef:
Op grond van de aftekeningen van je merrie (Tovero) vermoed ik zomaar dat je merrie OLWS drager is. Maar om het zeker te weten, zou ik eerst de merrie op OLWS laten testen, en op grond van de uitslag van haar test de dekhengst bepalen.

Van QTS Clearcrystal Bear weet ik dat hij homozygoot is voor tobiano, en OLWS vrij is. Van I Cee Diamonds weet ik dat niet.

Op het moment dat je met een OLWS dragende merrie te maken hebt, zou ik ook even naar een Quarter Hengst kijken en me niet alleen op Paints richten. Ook bij een Quarter de hengste even op OLWS laten testen, kans is klein maar wel aanwezig dat er ook bij de Quarters OLWS dragers tussen zitten.

Behalve naar OLWS zou ik ook even naar HERDA kijken. Dat is geen aandoening die alleen maar bij Quarters voorkomt, ook daar je merrie op laten testen, dan weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan.

Ik heb in de beginpost geschreven dat ik bezig ben met het inzendformulier voor zowel HERDA als OLWS :)
Over de registratie: Kan ik een gevlekt veulen van AQHA x APHA dan gewoon registeren als APHA?

@josie1980: Smart Flying Colors ziet er een zeer fijne hengst uit, mooi dier overigens ook, maar ik denk niet dat hij qua bouw zo goed bij mijn merrie gaat matchen; Tenzij iemand met een kennersoog ziet dat het wel een perfect koppel is? :+
@Pienb: Handig, dankje!
@Tiarabungy: welke foto? :=

Ik houd jullie sowieso op de hoogte, maar ik neem de deifinitieve beslissing pas in December (ivm die vroegboekkortingen, of kan iemand mij vertellen dat ik dat beter niet kan doen? In het fokwereldje ben ik helaas niet meteen thuis).
Laatst bijgewerkt door dierenlover op 13-08-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:18

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:19

Als je je paint laat dekken door een quarter krijg je gewoon een paint papier, dus ja de wereld gaat voor je open ;)

Meer info: http://www.apha.com/forms/PDFFiles/guidebooks/05Breeding.pdf Hier staat ook :
Citaat:
Both bloodline and color requirements determine a horse’s eligibility for registration. First, a Paint’s sire and dam must be registered with the American Paint Horse Association, the American Quarter Horse Association or the Jockey Club (Thoroughbreds).
Then, depending on the amount of white present on the horse, it is placed in one of two APHA registries, Regular or Breeding Stock. To be eligible for the Regular Registry, the horse must exhibit a minimum amount of white hair over unpigmented skin within a prescribed zone and have at least one registered Paint parent.

Leuke merrie zeg! Misschien is White Enough van Wendy van Osch een leuke combi met je merrie? Hij is een geregistreerde Paint Horse hengst van Colonels Smokingun (= Gunner) x Miss Wicked Filena van Great Pine. White Enough geeft stevige gebouwde veulens en heeft een super lief en rustig karakter. Echt een geweldige hengst.

Dit is hij in actie met Gabe Hutchins tijdens de World Reining Trophy in Mooslargue in Frankrijk 2006.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolande op 13-08-09 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:28

@ dierenlover : nou, ben ook niet echt een kenner, of helemaal niet eigenlijk :o dus ben wel benieuwd wat medebokkers ervan zeggen ;)

@ TiaraBungy : niet echt een mooie foto, nee :+ maar hij kan wel diep zitten ;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:28

Kan een toveromerrie homozygoot zijn?
Voor een kleur wel, maar ook voor een bontgen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:30

josie1980 schreef:

Wat en lelijke harses heeft dat dier zeg :o :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:33

CherokeeChum schreef:

Voor Tobiano kan een toveromerrie homozygoot zijn.
Homozygoot voor Frame Overo resulteerd in OLWS. Dus niet levensvatbaar. Homozygoot voor Splash of Sabino Overo zal misschien wel kunnen, maar hoe dat er uitziet (aangezien extreem Sabino al tot helemaal witte paarden kan leiden)?

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:35

CherokeeChum schreef:

Op haar papieren staat ze aangeduid als Tovero,
op het testpapier van het labo staat letterlijk dit:

RESULTS: THE HORSE, "DH KINGS COUNTRY GOLD"
TESTED HOMOZYGOUS (TT) FOR TOBIANO PATTERN COLORATION
AND SHOULD POSSESS TWO TOBIANO GENES; THIS ANIMAL SHOULD PASS
THE GENE FOR TOBIANO COLORATION TO 100ù OF ITS OFFSPRING.
THOUGH HIGHLY ACCURATE. LINKAGE TESTING AT HIS LOCUS WILL, IN RARE CASES,
EXHIBIT ABERRANT LINKAGE. THIS MEANS THAT IN A VERY SMALL
PRECENTAGE OF ANIMALS, THE "T" IS LINKED TO SOLID COLORATION.

Het kan dus wel degelijk :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:38

Wist ik niet... Toppie joh!
Mooie merrie,trouwens!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:44

josie1980 schreef:
@ dierenlover : nou, ben ook niet echt een kenner, of helemaal niet eigenlijk :o dus ben wel benieuwd wat medebokkers ervan zeggen ;)

Het is net een haas ofzo.. :') Sorry, erg offtopic.. :o

Als je nog een AQHA hengst zoekt, weet ik er genoeg ;) :j
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 13-08-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:49

Wowzers!! :wow: Wat een pracht van een merrie!!!

Idd, als je merrie OLWS- is zou ik zeggen Ice! :j
Verder vind ik zo van de foto's Colored Colonel B (Eifel Gold Ranch) erg leuk! Hij is ook OLWS-. Heb hem echter nog nooit in t echie gezien, dus weet niet hoe ik er dan over denk! ;)

Een Gunner: White Enough of Gunners Crome Son

Oeh en die Smart Flying Colors is gááf zeg! :wow:

Phoe en verder aan Quarters...ehm... Peek a Boom vind ik erg gaaf!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:55

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:05

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:09

En of Blue Quick Command gaaf is! Jeetje, wát een paard! :D

Peek A Boom is idd ook erg mooi.
Ik raad Tabasco Tari aan, maar ik ben bevooroordeeld :') Verder Gunners Crome Son is ook erg gaaf.
Effe denken...

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:11

Hoi,
Wat een mooie merrie zeg!!!!!
Ik heb mijn paint merrie dit jaar laten dekken door de reining quarter hengst: Okie's Quixote Kid! Hij geeft hele mooie brede veulens!!

Verder vindt ik: The Great Guntini ook een mooie hengst! En Ice ook;);)
Veel succes met zoeken!!
Xxxx Shannon

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:21

Mijn jonge hengst is ook beschikbaar voor de dekdienst. Hij heeft weliswaar nog geen wedstrijden gelopen, maar er zit geen druppel halterbloed in; alleen performance.
In mijn profiel staan, wat oudere, foto's en de link naar zijn pedigree. Hij is intussen 4,5, ca. 1.54m, minimal white Tobiano met een enorme achterhand en heel fijn gangwerk.
Mocht je belangstelling hebben kan ik recente foto's maken.
Omdat hij nu nog niet geshowd is ( vader was een top roper in New Mexico, USA en verder zit er veel "winnend" bloed achter) is de dekprijs ook zeer redelijk.

Edit: ik had nog een paar "weiland foto's" van deze week, voor een idee:
Afbeelding
Afbeelding

Deze is van mei, tijdens een clinic Working Cowhorse:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-08-09 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:30

Normaal ben ik weleens weg van een hengst qua uiterlijk of wat je op een wedstrijd ziet van hem. Maar het moet ook passen bij de merrie en ik vind karakter erg belangrijk.
Nu heb ik je merrie niet bestudeert ofzo, maar ik heb toch op een zalige hengst gereden.......King of Lynxs.
Het is een mooie hengst om te zien en echt een gouden karakter. Hij is zo relaxed en staat de hele dag gewoon lekker buiten. Onze pony's ( ruintjes) logeren bij de eigenaren en die knuffelen over het draad met hem. De liefde is wederzijds.

Nu ben ik vd week met hem op buitenrit geweest met de 3 merries. Ik probeerde hem eerst uit in de bak en hij zat zo heerlijk. Ook had hij een nette stop, di ik niet echt gepland had. Maar hij reageerde vergeleken bij mijn pony zo goed.
Daarna dus met de anderen op 3 merries naar buiten en ik reed er heerlijk relaxed tussen. Heerlijk galopje, maar ook een superdrafje.
Hij is met dekken heel netjes naar de merrie en er zijn al nakomelingen van hem. Hij is wel al gestart, maar nog niet heel veel.
Natuurlijk zijn alle showrecords heel leuk, maar hij rijdt echt heerlijk en is zo relaxed in omgang wat ook 2 hele belangrijke punten zijn. Wat hij evt kan verbeteren aan je merrie zou je zelf moeten bekijken.

PB me maar als je mail wilt van eigenaren, maar vind hem een melding waard na onze fijne rit. vanavond een 2e ritje met hem.