eigendomsmutaties, schets van paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

eigendomsmutaties, schets van paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:57

Hallo,

ik ben een beetje in het paspoort van mijn shetlander aan het blaaderen.
En ik vroeg me af wat eigendomsumaties betekend en ofdat het ook verplicht of belangrijk is?
Ook zou mijn shetlander graag willen laten schetsen, ofdat dit nu nog zou kunnen?

Moeder is helaas overleden Kees 4 maanden oud was. Zij stond wel in het stamboek. Alleen word niet opgegeven in het paspoort als bekend. Zou dat nog kunnen? Pony word over 1 maand 2 jaar

petraaken

Re: eigendomsmutaties, schets van paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:44

F-Am --> SMP. Hier zal je beter antwoord krijgen op je vraag ivm het stamboek reglementen voor Shetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:10

nee dat kan niet meer, dan heeft je pony ook geen stamboek maar register en is de moeder zeer waarschijnlijk ook alleen register geweest.

voor volledige afstamming moeten beide ouders opgenomen zijn in het stamboek, en dan had je met dna alles nog op papier kunnen krijgen maar aangezien de moeder is overleden lukt dat sowieso niet meer, of ze nou papier had of niet.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:13

maar zou schetsen nog wel kunnen?

Ik heb trouwens het shetlanderstamboek waarbij ik het paspoort heb een mailtje gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:28

schetsen doen ze niet, mag je zelf inkleuren :P

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:13

Elinaa schreef:
schetsen doen ze niet, mag je zelf inkleuren :P

Wat een onzin.
Het schetsen dient door een door het PVE goedgekeurde en aangestelde dierenarts te gebeuren.
Deze moet er ook een stempel bijzetten. Die schets is nodig wanneer je met je paard naar het buitenland gaat en daar gezondheids certificaten voor nodig hebt.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:04

Schetsen doen ze niet in Nederland, in België is het (nog) verplicht en kan je altijd laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:53

had het er in een ander topic ook al over, en dan kun je roepen wat een onzin maar ik zit hier helaas niet uit mn nek te kletsen

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:05

Het word niet door de stamboeken zelf gedaan maar nog steeds weldoor pve aangestelde dieren artsen.
Het is toch zeker nog nodig om een gezondheids certificaat aan te vragen.
Ik heb het recent nog nodig gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:03

we hebben een man die ze komt chippen, maar of hij verder voor dingen aangesteld is betwijfel ik, een dierenarts lijkt hij me zeker niet en veel verstand van kleuren en aftekeningen heeft hij ook niet

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:41

dat klopt ook. stamboeken mogen alleen nog maar chippen als ze chippers in "dienst" hebben. Maar wanneer je een gezondheidscertificaat nodig hebt om over de grens te gaan moet het paard ingetekend zijn. Dit word gedaan door een door het PVE aangestelde dierenarts die hiertoe bevoegd is. Het zelf inkleuren van de schets is absoluut niet toegestaan.

Dus je zit wel degelijk uit je nek te kletsen zoals je dat zelf omschrijft.

Feiten op een rij zodat je gelijk weet hoe het werkt.

Paspoort word afgegeven bij het paard door het stamboek.
Stamboek zorgt dat het paard gechipped word.

Tot hier is er niks aan de hand zolang je in NL blijft.

Je wilt naar het buitenland.

Het is je eerste keer en je moet contact opnemen met de VWA.
Hierbij aangeven dat het paard niet ingetekend is.
Er word een door het PVE erkende dierenarts langs gestuurd voor de intekening.
Hierna doe je een nieuwe aanvraag bij het VWA voor een gezondheidscertificaat.
Er komt iemand van het VWA langs om het gezondheidscerificaat aan te maken.
Je kunt naar een show/wedstrijd in het buitenland.

Wanneer je zelf je paspoort ingekleurd hebt wanneer de VWA langs komt word je paspoort niet geaccepteerd.
Je zal dan ook geen gezondheidscertificaat krijgen.

Wanneer je op een rit in NL zit en je krijgt een controle door het VWA en je hebt zelf de schets pagina ingekleurd krijg je een boete voor het frauderen met het paspoort.
Wanneer de schets niet in je paspoort staat is er niks aan de hand bij zon controle.

Ik hoop dat je hiermee nu meer duidelijkheid hebt.

Tevens een tip voor je. Het is NOOIT toegestaan om zelf aanpassingen te maken in offciele documenten.
Probeer maar eens het vliegtuig in te komen wanneer je zelf een tekening van je hoofd in je paspoort getekend hebt.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:54

Mijn paardjes zijn destijds gewoon geschetst (kruinen) door de chipper van het stamboek,voor de gezondheidsverklaring
kwam er wel een dierenarts van het Pve.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:43

Vanneke schreef:
Schetsen doen ze niet in Nederland, in België is het (nog) verplicht en kan je altijd laten doen.

Op Europese gebied is het VERPLICHT ... dus ook in Nederland!
In Belgie is het VERPLICHT sedert 2005! En met de nieuwe wetgeving in Europa en Belgie!! ben je vanaf 1 juli 2009 strafbaar als je pony of paard geen grafisch signalement EN medische sectie heeft in zijn passport!

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:33

Peterina schreef:
Vanneke schreef:

In Belgie is het VERPLICHT sedert 2005! En met de nieuwe wetgeving in Europa en Belgie!! ben je vanaf 1 juli 2009 strafbaar als je pony of paard geen grafisch signalement EN medische sectie heeft in zijn passport!

Ja en nee.
Dit is hier in nederland dus zo vaag.
Door het VWA word het geaccepteerd wanneer een in NL geregistreerd paard op NL grondgebied rijd dat een foto al voldoende is.
Hierdoor zijn er verschillende stamboeken die dus niet schetsen maar een foto accepteren.
Dat het officieel volgens Europese verordeningen verplicht is klopt wel alleen gaan ze daar dus soepel mee om.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:37

Je bedoeld dat het Nederlandse regering er soepel mee omgaat!
Als je internationaal gaat met je paard EN je NIET een grafische signalement in je Passport hebt dan zal dat lelijk kunnen tegenvallen!!!

Nogmaals het is VERPLICHT een grafische signalement in de passport te hebben, hetzij Stamboek passport of Confederation Equipas (stamboekloze paarden).
Als je met een in NL geregistreerd paard op NL grondgebied rijd dan is voor Nederland een foto misschien voldoende maar NIET voor de omliggende landen.

Maar dit probleem is bekend maar blijkbaar tilt het NL regering niet te zwaar aan dit deel van het EU wetgeving aangaande paarden identificatie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:07

Ik heb hier 2 weken geleden nog een DA van het VWA aan huis gehad ivm deelname aan een internationale show in het buitenland en per 1 juli '09 schijnt een ingetekende schets niet meer nodig te zijn. Er wordt nu wél een chipcontrole gedaan en gekeken of dat overeen komt met het paspoort. Dat werd eerder weer niet gedaan maar keken ze naar de schets.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:01

Grafisch signalement in Passport is VERPLICHT in Europa ... verplicht in Belgie, Frankrijk, Scand.landen, Engeland. In Italie en Duitsland wordt met schets gewerkt en geen foto's, EN er is nog geen chip verplichting in die landen. In Spanje werken ze met chip. In de vroeger oost-blok landen die aangesloten zijn bij de EEG werken ze met grafisch signalement en niet chip.

Nogmaals je kan voor een lelijke verrassing komen te staan als je naar buitenland gaat zonder grafisch signalement in het passport van je paard!!! (Zeker bij controles op oa FEI wedstrijden!!)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:28

Citaat:
Schets bij export afgeschaft
Nu geldt de regel dat voor export van een
paard de schets in het paspoort door een
dierenarts moet zijn ingetekend. In de
nieuwe EU-verordening is de beschrijvende
of getekende schets van het paard in het
paardenpaspoort niet langer verplicht als
het paard gechipt is.
Stamboeken kunnen
hier anders mee omgaan (stamboekregels)
maar dat geldt dan alleen voor bij het
stamboek geregistreerde dieren. Voor de
internationale sportdeelname geldt dat de
internationale paardensportorganisatie, de
Fédération Equestre International (FEI) de
schets vooralsnog verplicht voor deelname
aan FEI-wedstrijden. De KNHS zal in gesprek
gaan met de FEI of hier voor dieren die aan
de Europese wetgeving I&R voldoen op een
andere wijze mee om kan worden gegaan.
Dat kan een deelnemer (of de eigenaar) veel
geld (en tijd) schelen. Tot anders wordt
bericht moet een paard zijn geschetst,
wanneer wordt deelgenomen aan FEI-wedstrijden,
door een door de KNHS erkende
FEI-paspoortdierenarts (deze staan op de
website vermeld).

Zie pagina 4 op http://www.pphtwitpaardje.nl/medische%20behandeling.pdf

FEI en stamboeken kunnen hun eigen eisen stellen bij wedstrijden/shows die ze organiseren (net als bv entingen) maar vanuit de EU is een schets dus niet meer verplicht als een paard gechipt is.
Dit is ook wat mijn DA én de keurende VWA DA zeiden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:22

Dan stel ik voor dat je de enige echte oorspronkelijk richtlijnen van de EU aangaande paarden identificatie leest! Niet de Aanbevelingen maar de Wetten, niet de richtlijnen over paarden vervoer! maar de Wet over paarden identificatie EN registratie!
Daar staat duidelijk in dat een grafisch signalement wel bij het passport hoort, ongeacht of het dier gechipt is, gebrandmerkt is en/of ge'DNAd is!

Aangezien dat alhoewel de chip als identificatie middel wordt aanbevolen is het niet verplicht in Europa mits dat aan de andere kriteria wordt voldaan. Daarom wordt een grafisch signalement verplicht omdat in de afwezigheid van een chip is dat het eerste 'means of identification'!

Ik heb in de werkgroep gezetten aangaande paarden identificatie in Europa, heb al verschillende vergadering meegemaakt met oa leden van de EU commissie, en de belangrijkste punt dat daarover van is gebleven is dat het grafische signalement een must is!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:37

Vind je het nou echt nodig om zo schreeuwend over te komen met al die uitroeptekens?
Ik schreeuw toch ook niet tegen jou?

Geef dan eens een link waar dat staat want op alle sites waar ik heb gezocht (PVE, VWA en http://www.minlnv.nl) en info van DA en VWA DA geven aan dat voor paarden in Nederland een schets niet nodig is als ze een chip & paspoort hebben, ook niet bij uitvoer binnen de EU. Tot 1 juli was dat bij uitvoer wel nodig, daarna niet meer.

De EU geeft meerdere identificatie mogelijkheden, Nederland niet. Daar is alleen een chip mogelijk, behalve voor paarden die voor 1 juli al een ontheffing hadden. Voor hen is een ingevulde schets wel vereist. Ze voldoen dus aan de EU regel (identificatie) maar hebben er hun eigen regels bij in NL.
Misschien dat België andere regels heeft?

Toevallig heb ik net al het papierwerk ivm tijdelijke uitvoer gehad voor de paarden (na 1 juli, met de nieuwe regels) en daar werd nadrukkelijk bij gezegd dat de schets voor NL paarden met chip en paspoort binnen de EU niet meer nodig is. Niet bij het reizen, niet bij verblijf in NL.
Toevallig had ik dat al wél voor de meeste paarden die de grens over gaan maar voor deze 2 was het weggegooid geld omdat ze pas na 1 juli de grens over gingen.

Zelfs als ik via de Belgische overheids site naar de Richtlijnen 90/426/EEG en 90/427/EEG van de Raad wat betreft methoden voor de identificatie van paardachtigen ga, die volgens hen na 1 juli ook gelden, staat daar het volgende:

Citaat:
Artikel 6
Afwijking van de invulling van sectie I van het
identificatiedocument
Indien er een transponder is geïmplanteerd overeenkomstig artikel
11 of indien er een individueel, onuitwisbaar en zichtbaar
alternatief herkenningsmerk is aangebracht overeenkomstig artikel
12, hoeven, in afwijking van artikel 5, lid 2, de gegevens in
sectie I, deel A, punt 3, onder b) tot en met g), en in de punten
12 tot en met 18 in de schets in sectie I, deel B, van het
identificatiedocument niet te worden ingevuld of mag een
foto of afdruk worden gebruikt waarop voldoende details zichtbaar
zijn om de paardachtige te kunnen identificeren, in plaats
van de schets in te tekenen.

https://portal.health.fgov.be/pls/porta ... 202008.PDF

Link gevonden via: https://portal.health.fgov.be/portal/pa ... ecurity=ON

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:39

Bedankt iedereen voor de reactie's ik zal het eens gaan door lezen.

Zoals ik al had verteld had ik een mailte gestuud naar het shetlanderstamboek maar helaas nog geen reactie terug.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:27

MarijeR schreef:
Vind je het nou echt nodig om zo schreeuwend over te komen met al die uitroeptekens?
Ik schreeuw toch ook niet tegen jou?

Een schrijfwijze heeft niets te maken met schreeuwen ... jammer dat het zo opgenomen wordt ... het gebruik van uitroeptekens is een (blijkbaar) oudewets schrijfwijze om het belang van de onderwerp aan te duiden, niets meer.

MarijeR schreef:
De EU geeft meerdere identificatie mogelijkheden, Nederland niet. Daar is alleen een chip mogelijk, behalve voor paarden die voor 1 juli al een ontheffing hadden. Voor hen is een ingevulde schets wel vereist. Ze voldoen dus aan de EU regel (identificatie) maar hebben er hun eigen regels bij in NL.
Misschien dat België andere regels heeft?

Zoals nu in Nederland is ook in Belgie alleen een chip aangeduidt als identificatie middel. Hiermee zijn beiden landen in overtreding met het EU wetgeving die wel alternatieven voorziet.

MarijeR schreef:
Zelfs als ik via de Belgische overheids site naar de Richtlijnen 90/426/EEG en 90/427/EEG van de Raad wat betreft methoden voor de identificatie van paardachtigen ga, die volgens hen na 1 juli ook gelden, staat daar het volgende:

Citaat:
Artikel 6
Afwijking van de invulling van sectie I van het
identificatiedocument
Indien er een transponder is geïmplanteerd overeenkomstig artikel
11 of indien er een individueel, onuitwisbaar en zichtbaar
alternatief herkenningsmerk is aangebracht overeenkomstig artikel
12, hoeven, in afwijking van artikel 5, lid 2, de gegevens in
sectie I, deel A, punt 3, onder b) tot en met g), en in de punten
12 tot en met 18 in de schets in sectie I, deel B, van het
identificatiedocument niet te worden ingevuld of mag een
foto of afdruk worden gebruikt waarop voldoende details zichtbaar
zijn om de paardachtige te kunnen identificeren, in plaats
van de schets in te tekenen.

https://portal.health.fgov.be/pls/porta ... 202008.PDF

Link gevonden via: https://portal.health.fgov.be/portal/pa ... ecurity=ON

De aangegeven link komt uit een 2008 publicatie van het Europese Unie en de informatie in artikel 6 klopt ... MAAR ... de grafische signalement schets is nog altijd verplicht in verschillende landen in de identificatie document en uitvoer naar zo'n land eist dat in de papieren een graf.signal. aanwezig is. Praktisch betekend dit dat alhoewel je een paard, bijvoorbeeld KWPN met foto ipv graf.signal., uitvoert naar bijvoorbeeld Belgie, ben je wat betreft de UITVOER regels in order maar wat betreft de Belgische wetgeving aangaande identificatie en registratie ben je niet in order. En zo is het in verschillende (lees de meeste EU landen). De nieuwe eigenaar van deze 'uitgevoerde' paarden zal ervoor moeten gaan zorgen dat zijn paarden alsnog een 'conform' passport met graf.signalement voor die land.

Nog een punt waaraan een staartje hangt is het begrip "een foto of afdruk worden gebruikt waarop voldoende details zichtbaar
zijn om de paardachtige te kunnen identificeren". Foto's worden vaak door niet professionele met niet professionele toestellen op afstand genomen waarbij aftekening of herkenings punten onduidelijk of onzichtbaar zijn ... denk aan o.a. plaatsen van haarwervels. Alleen Nederland voert deze manier van identificatie in op dit moment. Dit zal zo lang duren tot er een geval voorkomt waarbij er een identificatie wissel plaats vindt of een klacht van een andere lidstaat. Iets om over na te denken ... een camion reist naar ?? met 10 friesen, allemaal zwart, passporten allemaal met foto id ... en aangezien dat een chip niet 100% betrouwbaar is al id middel ... hoe denk je dat de douane van land ?? gaat reageren? Ik voorzie verschillende camions terug richting Nederland zonder aflossing van vracht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:16

Peterina schreef:
Een schrijfwijze heeft niets te maken met schreeuwen ... jammer dat het zo opgenomen wordt ... het gebruik van uitroeptekens is een (blijkbaar) oudewets schrijfwijze om het belang van de onderwerp aan te duiden, niets meer.

Na bijna iedere zin een of meer uitroeptekens is gewoon schreeuwen net als capslock gebruiken en dat doe je hopelijk ook niet in een normaal gesprek?

Citaat:
De aangegeven link komt uit een 2008 publicatie van het Europese Unie en de informatie in artikel 6 klopt ... MAAR ... de grafische signalement schets is nog altijd verplicht in verschillende landen in de identificatie document en uitvoer naar zo'n land eist dat in de papieren een graf.signal. aanwezig is. Praktisch betekend dit dat alhoewel je een paard, bijvoorbeeld KWPN met foto ipv graf.signal., uitvoert naar bijvoorbeeld Belgie, ben je wat betreft de UITVOER regels in order maar wat betreft de Belgische wetgeving aangaande identificatie en registratie ben je niet in order. En zo is het in verschillende (lees de meeste EU landen). De nieuwe eigenaar van deze 'uitgevoerde' paarden zal ervoor moeten gaan zorgen dat zijn paarden alsnog een 'conform' passport met graf.signalement voor die land.

Het gaat mij erom dat jij stelt dat een schets verplicht is in Europa en ook in NL en dat is het niet.

Peterina schreef:

Ook niet bij tijdelijke uitvoer naar België. Pas bij verkoop naar België of bij een lang verblijf in België zal het dier/paspoort aan de eisen van België moeten voldoen. En zo zullen diverse landen binnen Europa hun eigen regelgeving hebben die voldoet aan de EU regelgeving.
Een paard dat vanuit een EU land zonder chipverplichting of van buiten de EU tijdelijk wordt ingevoerd (voor wedstrijden bv) in NL, hoeft ook niet meteen gechipt te worden. Daar staat een periode voor (precieze periode weet ik niet uit m'n hoofd, dat is ook veranderd) en gaat het paard binnen die periode weer terug naar land van herkomst of naar een ander land, hoeft het niet gechipt te worden.
Zo'n paard is dan gewoon legaal in NL met het tijdelijk invoer certificaat. Zelfs zonder paspoort als het een dier van buiten de EU is. Haal maar eens een paard uit de USA, zit geen chip in en geen paspoort bij :+
En daar heb je dan ruim de tijd voor om dat te regelen, iig enkele weken tot maanden.

Citaat:
Nog een punt waaraan een staartje hangt is het begrip "een foto of afdruk worden gebruikt waarop voldoende details zichtbaar
zijn om de paardachtige te kunnen identificeren". Foto's worden vaak door niet professionele met niet professionele toestellen op afstand genomen waarbij aftekening of herkenings punten onduidelijk of onzichtbaar zijn ... denk aan o.a. plaatsen van haarwervels. Alleen Nederland voert deze manier van identificatie in op dit moment. Dit zal zo lang duren tot er een geval voorkomt waarbij er een identificatie wissel plaats vindt of een klacht van een andere lidstaat. Iets om over na te denken ... een camion reist naar ?? met 10 friesen, allemaal zwart, passporten allemaal met foto id ... en aangezien dat een chip niet 100% betrouwbaar is al id middel ... hoe denk je dat de douane van land ?? gaat reageren? Ik voorzie verschillende camions terug richting Nederland zonder aflossing van vracht.

Foto identificatie alleen is ook in NL niet toegestaan. Foto's of schets in het paspoort wordt alleen toegestaan voor de paarden waarvoor voor 1 juli '09 ontheffing voor chippen was aangevraagd en goedgekeurd en die dus DNA getest zijn. Deze paarden kunnen ook niet voor de slacht uitgevoerd worden.
Zonder chip is dus een andere identificatie nodig maar ook 10 friezen die gechipt zijn kunnen met paspoort (en bijbehorend certificaat) de grens over.
Als je met certificaat de grens over gaat, wordt de chip namelijk uitgelezen voordat jij het uitvoercertificaat krijgt.
De precieze eisen voor uitvoer zonder chip weet ik niet aangezien alle dieren hier gechipt zijn. Ook de imports van buiten de EU.

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:31

Als de vader van de pony nog leeft en de moeder toevallig DNA getest is kan je nog wel een DNA onderzoek laten doen en alsnog de ouders in het stamboek krijgen wel tegen betaling uiteraard.. Toevallig heeft de fokker van mijn hengstje ook niet de moeite genomen om hem te laten inschrijven, nu heeft hij hele goeie ouders, wel beide nog in leven. Dus nu zijn ze de DNA aan het vergelijken.. Maar als je geluk hebt dan hebben ze het DNA van de moeder al vast gelegd en dan kan het alsnog..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:34

MarijeR schreef:
Citaat:

Foto identificatie alleen is ook in NL niet toegestaan. Foto's of schets in het paspoort wordt alleen toegestaan voor de paarden waarvoor voor 1 juli '09 ontheffing voor chippen was aangevraagd en goedgekeurd en die dus DNA getest zijn.

Voor zo ver ik weet zijn er in NL echter wel 2 stamboeken die (al jaren geleden) ontheffing hebben gekregen voor het verplicht invullen van de schets: het Nederlands Stamboek voor Tinkers en het Appaloosa stamboek. Deze stamboeken mogen die identificatie doen via de verplichte chip en d.m.v. foto's (linker- en rechterzijde).
Alle 3 mijn Tinkers hebben een paspoort van het NSvT en bij geen van de 3 is de schets ingevuld. Ook niet bij de 2 effen bruinen!

Mijn Shetlander echter heeft ook een paspoort van het NSPS (hij is niet stamboek opgenomen) en heeft geen schets en geen foto's. Dus ik denk dat we daar ook maar eens wat aan moeten gaan doen (eens mijn DA lief aankijken of hij tijd heeft voor wat gekleur ;) ).