falabella HELP ME !!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amybartje

falabella HELP ME !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:34

hallo daar,
ik heb een vraagje !!
ik wil namelijk graag een falabella kopen maar weet niet goed wat het onderhoud en zo kost !!
kunnen jullie me helpen??

bulck

Re: falabella HELP ME !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:40

1 een echte falabella kost zoveel als een goed sportpaard.
Onderhoud zijn ze zeer delicaat, dus enkel op kort gereden gras zetten ivm bevangenheid.

Dus kosten zijn hetzelfde als een ander paard enkel de hoeveelheid is aangepast.

Maar je hebt toch een stal nodig, een droge hoge wei (bedenk dat ze niet in de modder kunnen staan waarin ze 20cm wegzakken e)
Eveneens hebben ze voeding nodig, ook hier zijn het wat gevoeligere beestjes dan bvb een shet.

Dan de smid, niet elke smid is zo blij om al zittend te bekappen en al helemaal niet als ze niet braaf zijn.
En uiteraard de entingen en ontwormingen.

Wij hebben zelf miniatuurpaardjes en qua zorg vragen ze echt veel tijd en energie. Zijn best gevoelige beestjes

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:57

waarom een falabella?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:44

@ Bulck; ik ben erg benieuwd waar je de volgende zin gehoord hebt :)
bulck schreef:
Onderhoud zijn ze zeer delicaat, dus enkel op kort gereden gras zetten ivm bevangenheid.

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:21

xELienx zei: waarom een falabella,
omdat ik gek ben op die paardjes en mijn ouders leek het minder duur omdat ze minder eten enzo als een paard

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:24

waarom geen mini-shet of een NMPRS. of eigenlijk: waarom uberhaupt een paardje als het niks mag kosten. zoiets heb je niet altijd in de hand.

verder vraag ik me ook af wat kaisa ook al zegt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:26

:')
Waarom denken ouders dat toch altijd? Sowieso is een rasechte falabella vele malen duurder dan een shetlander.
Ja mn shet was goedkoper in aanschaf, maar in onderhoud absoluut niet enten, bekappen en stalling is net zoveel. Mocht hij ooit ziek worden dan zal het net zo duur worden.
Ook bij mn shet heb ik tuig en poetsspullen nodig, wat vaak nog moeilijker te verkrijgen is dan gewoon pony, cob of full.
Ik wil met de mijne gaan mennen kost ook een behoorlijke duit, menlessen, tuig, aanschaf kar, onderhoud kar, stalling kar.

Kleine pony's zijn echt niet per definitie goedkoper dan een 'gewoon' rijpaard/pony
Laatst bijgewerkt door Onali op 06-08-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:27

volgens mij kunnen ze als het koud en nat is nieteens buiten zonder deken...mooi maar fragiel beestje

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:28

oke dat klopt bedankt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:30

niet alles wat klein is, is een falabella. echte falabella's komen niet eens zo vaak voor.

en stel dat hij op de klniniek komt te staan? de kosten daar van zijn vaak vele malen meer dan alleen de waarde van een simpel klein ponytje.

als ik jou was (en je ouders!) zou ik me eerst eens wat meer verdiepen in pony's. het is niet zomaar een schattig hebbe dingetje

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:55

dat weet ik ook wel !!!
daarom vraag ik toch ook andere mensen en zoek ik dingen uit op internet !! nu weet ik dat en kan ik me verder verdiepen in misschien een shetlander !
en ik weet echt heel goed dat een paard geen hebbe dingetje is hoor ik rijd al 4 jaar 4 of 5 x per week paard.
maar ik weet gewoon niks van falabella's en shetjes ! van pony's en paarden weet ik veel meer

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:56

p.s. ze zijn wel schattig ! geen hebbe ding

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:32

Zelf heb ik één falabella paardje en de rest zijn miniatuurpaardjes, zie mijn profiel of website. Ik vind ze niet slap of vatbaarder voor ziektes, dan enig ander paard; Integendeel, volgens mijn dierenarts zijn ze veel sterker in het verdragen van pijn. Zo zal een groot paard vlugger laten blijken dat hij pijn heeft, dan een minipaard, die verbijten de pijn tot het te erg is geworden, en ze echt niet meer kunnen, dan is het soms al te laat om in te grijpen. Aanschafprijs is veel duurder dan een shet, en de kosten die je er aan hebt in het dagelijkse leven, evenveel als een groot paard. Behalve dat ze wat minder krachtvoer en hooi eten dan hun grotere soortgenoten. Maar de smid, inenting enzovoort blijft meestal wel hetzelfde.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:36

geerke schreef:
volgens mij kunnen ze als het koud en nat is nieteens buiten zonder deken...mooi maar fragiel beestje
Mag ik eventjes melden dat dit de grootste onzin is die ik heb gehoord? :o Het is maar net hoe je met het diertje omgaat ;) Als jij een geschoren shetlander zo buiten zet in de winter wordt die ook ziek. Zelfde verhaal met een falabella, minipaardje of enig ander paard. Als het paard een voldoende dikke wintervacht heeft kan hij gewoon buiten blijven ;)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:41

amybartje schreef:
dat weet ik ook wel !!!
daarom vraag ik toch ook andere mensen en zoek ik dingen uit op internet !! nu weet ik dat en kan ik me verder verdiepen in misschien een shetlander !
en ik weet echt heel goed dat een paard geen hebbe dingetje is hoor ik rijd al 4 jaar 4 of 5 x per week paard.
maar ik weet gewoon niks van falabella's en shetjes ! van pony's en paarden weet ik veel meer

Ten eerste: We proberen je te helpen! Let dan alsjeblieft op dat je normaal blijft doen tegen ons!
Ten Tweede: Met een shet loop je tegen hetzelfde aan. Het heeft entingen, smid, stal, weide, voeding, ondworming noem maar op nodig.
En wil je graag rijden op de pony? Zo ja, hoelang en zwaar ben je? Een shet kan max. 40 kilo dragen en je bent echt supersnel te groot.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:46

Inderdaad: Wat wil je met de pony gaan doen? Denk dat dat het belangrijkste is wat je je af moet vragen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:48

upperlady schreef:
amybartje schreef:
dat weet ik ook wel !!!

Ten eerste: We proberen je te helpen! Let dan alsjeblieft op dat je normaal blijft doen tegen ons!
Ten Tweede: Met een shet loop je tegen hetzelfde aan. Het heeft entingen, smid, stal, weide, voeding, ondworming noem maar op nodig.
En wil je graag rijden op de pony? Zo ja, hoelang en zwaar ben je? Een shet kan max. 40 kilo dragen en je bent echt supersnel te groot.

Wie zegt dat een shet maximaal 40 kilo kan dragen? Dat hangt gewoon van de pony zelf af, zijn bouw ook enz.

Als je ouders denken dat ze goedkoper zijn omdat ze minder eten, zou ik er niet aan beginnen ;)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:51

tuurlijk roodje maar ik moet tog ergens een richtlijn trekken! ;)

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:55

Ik heb er 2 (zie profiel), ze zijn wel maar 50% falabella en 50% mini-paard. Echte falabella's zijn ontzettend duur; dan zit je al snel aan 6.000 Euro voor een falabella.

Qua onderhoud valt het best mee, het is even veel zorg als een groot paard maar in het klein.
Op 15min heb je ze alletwee gepoetst.
Stal uitmesten en strontjes rapen in de wei is bijna zo veel als een groot paard aan werk.
Gevoelig zijn die van mij niet, zijn best sterk.
Buiten dat Fernando last heeft gehad van mediale patellaluxatie.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:58

een kruising falabella is geen falabella.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:59

Maar wel half falabella :+

Dat was ff offtopic

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:59

@Elien: alsof ik dat nog niet wist....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:03

roodje schreef:
Maar wel half falabella :+

Dat was ff offtopic

waar staat dat?! je krijgt er namelijk geen falabella papieren bij. DUS is het geen falabella.

en als je het weet, hoef je het ook niet in je profiel te zetten ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:05

Dat staat nergens maar dat zeg IK! :)
Want ze zegt 50% falabella dus dan is hij toch echt half falabella ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:06

Lekker belangrijk zeg. Denk niet dat dit informatie is waar de TS wat aan heeft...