[E]exterieur mening NRPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reswita

[E]exterieur mening NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:02

wil graag mening over mijn paardje van jullie!
het is een nrps merrie v. ibn barrada ox uit mijn oude nrps merrie zonder papier.
ze is 1.55. super in dressuur en en springen. en buiten is ze geweldig door het verkeer alleen maak haar niet uit! alleen die een spook onder een boomstam is wel eng :D maar dat mag als er bloed in zit!
verder is ze super!
wil ze na de keuring mee nemen en daarna laten dekken! waarchijnlijk nrps hengst van 1.66 voor meer maat en dat ik kwaliteit hou zeg maar!
wat vinden jullie is ze waard om te laten keuren?Afbeelding Afbeelding
[img][http://94.100.114.77/672550001-672600000/672562201-672562300/672562243_5_trYr.jpeg/img]
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-08-09 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast naar regels EHK

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:04

Afbeelding
Afbeelding

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:06

ik vind het een hele mooie merrie :j maar heb verder niet heel veel verstand van keruingen :=

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:10

nog 2 :D :D Afbeelding
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:16

Tja.. als ik zo op de foto's af moet gaan..
Ik vind ze niet keuringswaardig.. sorry..
Ik vind het een erg leuk dier om te zien, maar ze houdt zich erg vast in de rug.. en hierdoor loopt ze niet lekker door dr lijf heen..

Wat verwacht je van een keuring, wat is je doel daar?
Wellicht kan je haar eerst eens laten nakijken ivm de rug, en dan eerst gaan trainen naar keuringsconditie..
Dat geeft al een heel ander beeld :o

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:25

misschien op de foto s misschien wel maar met rijden hou ze zeker niet de rug vast! heb meerdere mensen gehoord die zelf haar onder het zadel hebben gezien en die zeggen bijna allemaal jammer dat ze niet groter is! dan had je super paard gehad!
daarom die keuring vond wel leuk idee!Afbeelding

reswita

Re: exterieur mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:29

ken iemand die dierenarts in opleiding is al 2 jaar heb haar bekeken en zeg dat haar rug zeker niet vast zit of iets dergelijks! haar houding is zo alleen als ze heet is van de arabieren kant! je kan er op 2 pinken rijden voor waart neerwaarts en hoger! dat gaat echt niet als dr rug vast zou zitten! en zou ze dr oefeningen niet goed kunnen doen ook! en doet ze allemaal geweldig! dus kan met zekerheid zeggen dat dr rug echt niet vast zit!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:35

Dat iemand DA in opleiding is zegt niets..
Ik ken ook iemand die DA in opleiding is, en al veel verder zelfs, en die ziet ook niet wanneer haar paard last van zijn lijf heeft..

Maar om even terug te komen op jouw paardje..
Ik kan vanaf hier niet zien of haar rug wel of niet vast zit, ik zeg alleen dat ze haar rug vast houdt op de foto's..
Aan de hand hiervan geef ik mijn mening, en helaas is dat niet wat je wilt horen..

Kijk, of je naar de keuring gaat moet je zelf weten.. als je er een goed gevoel bij hebt, moet je het ook zeker doen!
Wie weet waar je mee thuis komt.. maar nogmaals.. ik kan alleen oordelen aan de hand van de foto's..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:38

vind het moeilijk te beoordelen van een foto!
het belangrijkste is dat jij je paardje helemaal geweldig en mooi vind! en als jij graag een veulentje wilt moet je het zeker doen!
denk dan wel goed aan de verbeter punten van je merrie!

vind op de foto dat ze een korte achterkant heeft ( kroep ) en wat kortere hals! maar goed dit kunnen foto momenten zijn!

volgens mij zit er best leuk been werk onder je merrie! heb je geen filmpje?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:38

Als eerste wil ik nog even zeggen: volgende keer is het misschien handiger alle foto's in de openingspost te zetten en niet in 4 verschillende posts :)

Ik vind het een mooi paard, maar laat het wel duidelijk zijn dat ik geen verstand heb van fokken en alles wat daar mee te maken heeft :+

Mijn mening is dat als je om commentaar vraagt, je dat ook moet accepteren.
Bokt is geen forum waar je alleen reacties in de trant van 'waauw', 'oooh' en 'wat goed' krijgt.
Als ik jouw reactie zie op femmefatale1 heb ik niet het idee dat je er ook echt wat mee wilt doen,
dat lijkt me wel slim als je echt naar die keuring wil gaan :j

Bovendien, dat iemand in opleiding is, zegt al dat ze nog niet uitgeleerd zijn, anders hadden ze dat diploma al op zak.
Dat kun je niet aannemen als deskundig advies.

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:45

snap wel aan hand van die foto s waar je reactie vandaan kom hoor! snap ik ook wel na de hand van die foto s! maar haar dr rug zit echt niet vast dat kan ik met zekerheid zeggen wel!
zal wel kijken f ik filmpje heb! het klopt wel dat van die kroep! been werk is erg goed ook indd.. wilde eigelijk dekken met don jovi vond ik samen wel een goede combi!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:48

ben niet thuis in dat ras! ben zelf fan van haflinger :D maar ik zou kiezen voor een langer geribte hengst! en meer kroep! niet teveel de hoogte in gaan denk ik! want je paardje straalt zeker wel wat uit!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:53

Is ze al opgenomen in het stamboek? Want daar zal ik eerst voor gaan. Hoe oud is ze? Want ze wordt ingedeeld in een leeftijdscategorie. Dus kan het zijn dat er pony's bij zijn die meer getraint en dus betere beweging en body hebben. Voert ze voldoende bloed? Heel belangrijk. Omdat moeder niet opgenomen is moet paps een beste scheut hebben om jouw pony voldoende arabisch of anglo-arabisch bloed te geven.
Jouw pony moet minstens 12,5 % arabisch bloed voeren.

Maar...

Ik denk dat je wel met haar naar de keuring kunt gaan. Daar zijn de kenners en die gaan kijken op jouw pony voldoet aan de richtlijnen van de fok. Ze gaan kijken naar de bouw, het exterieur en de beweging. En gaan dan beoordelen of ze voor een premie in aanmerking komt. En geschikt is voor de sport of fok.
Je kunt haar zelf daar op voorbereiden en veel werk aan de longe doen zodat ze haar rug optimaal gebruikt. Want ook ik vind dat ze zicht strak maakt in de bovenlijn. (dit kunnen ze doen door opwinding maar moeten ze ook snel weer herstellen) Wil je haar alleen aan de hand voorbrengen of ook onder het zadel.

Ik zou haar op de keuring aan de hand voor laten brengen door een ervaren iemand. Die haar op het juiste tempo kan laten draven en stappen. Zodat ze niet over haar tempo heen gaat. De jury is kritisch!

Ik heb met mijn nrps ook keuringen gelopen. En het is niet zo makkelijk als het allemaal lijkt.

Kijk anders even op http://www.nrps.nl en klik op fokkerij en dan op stamboekreglement. Daar staat bij waar je aan moet voldoen. En verder staan op die sites andere interessante dingen m.b.t. keuringen.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 03-08-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:59

Dat met die rug vindt ik wel meevallen hoor. Foto is een actiefoto en een momentopname. Het kleurtje is om te smullen, echt heel fraai. Ze heeft zo te zien een ietwat kort voorbeen dus als je dat wilt verbeteren moet je hier in je hengstenkeuze rekening mee houden. Ze lijkt me ook mooi op conditie dus ik zou zeggen lekker aan de longe en vooral naar de keuring gaan!!! Het gaat toch om de leuk? en aan de hand van een scoringsformulier kun je beter uitvogelen wat de verbeterpunten van je merrie zijn volgens het stamboek. Heel veel succes en vooral plezier met je merrie.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:02

BKS schreef:
Dat met die rug vindt ik wel meevallen hoor. Foto is een actiefoto en een momentopname.

Precies maar op de keuring is het ook allemaal spannend voor het paard. En daar moet ze zich juist onstpannen in de rug. Zoals op deze foto ziet de jury niet graag. Dus moet het paard zich wel kunnen corrigeren. Dus ik zou daar wel op oefenen.

Het kleurtje is idd echt heel mooi!

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:08

ze is 8 jaar en is opgenomen in het stamboek haar vader is ibn barada ox dus 50% arab is ze zeer zeker, zadel proef ben ik niet zo bang voor aan de hand zal indd wel wat moeten oefenen wel! ze is natuurlijk niet perfect hoor maar volgens mij kan ze best een aardig eind kome wel! zal ff kijken na een filmpje van dr!

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:24

Afbeelding
dit is het enige filmpje wat ik heb is niet echt beste kwaliteit!

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:25

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:12

Ik zou het proberen! Een 1e premie zou mooi zijn ;) maar dat ligt er aan wat ze willen zien. Je rijdt haar met hulpteugel. Dat mag niet op de keuring.

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:19

nee weet ik train haar er soms mee, niet altijd hoor!
ze kan heel goed zonder ook. 1ste premie haha dat zou mooi zijn jah,,ach we zullen zien!
doe het vooral omdat ik het zelf ook leuk vind! :D ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:19

reswita schreef:

Op dit filmpje zie ik ook geen rug die losgelaten is in de beweging :n
Sterker nog, ik zie er een slof aan hangen en rond de 1.02 kan je heel goed zien dat deze behoorlijk strak staat.
Geloof me.. op een keuring wilen ze spectaculair-lopende dieren zien, en die zie ik hier nu echt niet..

Het kan zijn dat ze het op de keuring (door alle commotie) door de rug heen gaat lopen, maar het kan ook zo zijn dat ze zo onder de indruk is dat ze helemaal niks laat zien..

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:38

meningen verschillen gelukkig,maar kan echt wel zeggen dat i niet strak staat met rijden dat lijkt misschien zo soms! ze is met 2 pinken terijden kan ik zeggen! en je verhaal met die rug telkens omdat er veel arabisch bloed inzit staat ze achter iets hoger waardoor dat lijkt misschien en is ze wat kort in de rug en kroep ook! maar ze is niet perfect hoor dat heb ik nooit gezegt en ben wel op die keuringen geweest en er zit zoizo een hoop bagger tussen wat ik heb gezien en maar een paar springen er tussen uit echt! doe het ook voor mn lol hoor! voor mij is ze goed genoeg en wat de keuring betreft zullen we het zien!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:27

Wanneer is die keuring? en houd je ons op de hoogte?

reswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:12

Dat is pas in het voorjaar hier in brabant,maar hou je op de hoogte zeker! ga ons best doen en veel lol hebben in iedergeval! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:13

RPA---> EHK