Jonge hengst; Opfok of in een gemengde kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Jonge hengst; Opfok of in een gemengde kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:54

Na een flinke zoektocht op Bokt, helaas zonder resultaat, open ik dit topic.
Met de volgende reden; Ik zou graag ervaringen en goed onderbouwde meningen, de voors en tegen willen horen van een jonge hengst in een gemengde kudde laten opgroeien versus opgroeien in een opfok.

Natuurlijk kan ik zelf wel een aantal redenen bedenken en heb ik het een en ander gevonden op Bokt, maar ik zou het fijn vinden om het in een topic te hebben staan, als vergelijkingsmateriaal voor een keuze. Misschien ook voor anderen handig, die hier (nog) geen ervaring mee hebben en met hetzelfde 'dilemma' zitten. :)

Alvast bedankt!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:56

Een hengst bij merries lijkt me niet zo slim. :)
Ruintje kan bij alles.
Wil je hem hengst houden dan zul je aan een opfok moeten gaan denken. :)

Cassidy

Re: Jonge hengst; Opfok of in een gemengde kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:23

Als jij het niet erg vindt dat er veulentjes komen, is de opfok in een gemengde kudde geen probleem.
Maar een jonge hengst moet ook met leeftijds en geslachtsgenootjes kunnen ravotten. Zet je hem alleen tussen de merries en ruinen, dan krijg je een hengst die heel beleefd naar merries toe is, maar toch een stukje in zijn jeugd gemist heeft.

En als je meerdere hengsten in een groep plaatst, krijg je knokpartijen, en onherroepelijk blessures.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:25

een gemengde kudde (inclusief meerdere jonge dieren) is in mijn ogen ideaal. dus als dat mogelijk zou zijn zou ik dat zeker doen. wel goed in de gaten houden wanneer hij wil gaan dekken, en dan laten castreren.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:45

Cassidy schreef:
Als jij het niet erg vindt dat er veulentjes komen, is de opfok in een gemengde kudde geen probleem.
Maar een jonge hengst moet ook met leeftijds en geslachtsgenootjes kunnen ravotten. Zet je hem alleen tussen de merries en ruinen, dan krijg je een hengst die heel beleefd naar merries toe is, maar toch een stukje in zijn jeugd gemist heeft.

En als je meerdere hengsten in een groep plaatst, krijg je knokpartijen, en onherroepelijk blessures.

Het is niet de bedoeling dat er veulentjes uitkomen.
Misschien verkeerd verwoord, de gemengde kudde. Met diverse leeftijden ruinen op laten groeien zou wel goed mogelijk zijn?

Meerdere hengsten in een groep, dan zou in de opfok dan hetzelfde principe zijn betreft de blessures? Of zie ik dat verkeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:05

Ze gaan op een gegeven moment in schijngevechten de rangorde bepalen, en dan komen er weleens schrammen voor. Hoe ouder ze worden, hoe hardhandiger het er aan toegaat.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:08

ik laat ze altijd met 2 hengsten van dezelfde leeftijd opgroeien tot ze 3 jaar zijn.ze staan bij mij aan huis dus ik kan het in de gaten houden..gaan tot nu toe erg goed.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:30

Ik zou een hengstveulen alleen in een zelfde leeftijdsgroep op laten groeien of in een gemengde koppel en dan volgend voorjaar laten ruinen.
Dit om de kans op letsel of het gaan dekken zo klein mogelijk te houden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:55

Mijn oudste hengst is opgegroeid tussen de merries en is nu een zeer opgevoedde hengst. Mijn jonge hengst loopt met mijn oude ruin. Daarvoor liep hij bij mijn oudere hengst.
Ik ben groot voorstander van een gemengde groep. Zo wordt een paard veel beter opgevoed. Een groep jonge hengsten bij elkaar zonder toezicht van oudere paarden is voor mij hetzelfde als een groep kleuters 2 jaar op te sluiten zonder leraar.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:14

Melanie5 schreef:
Mijn oudste hengst is opgegroeid tussen de merries en is nu een zeer opgevoedde hengst. Mijn jonge hengst loopt met mijn oude ruin. Daarvoor liep hij bij mijn oudere hengst.
Ik ben groot voorstander van een gemengde groep. Zo wordt een paard veel beter opgevoed. Een groep jonge hengsten bij elkaar zonder toezicht van oudere paarden is voor mij hetzelfde als een groep kleuters 2 jaar op te sluiten zonder leraar.

Bedankt voor de reacties.
Mijn gedachten gaan dus ook die kant op Melanie. Jouw jonge hengst loopt nu alleen met de oudere ruin? Hoe doe je dit in de winterperiode, of blijft de ruin er dan ook bij lopen?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:18

Mijn hengst staat samen met nog een 2 jarige Friese hengst, en een Tinkerhengstje van 1 jaar, dan nog 2 haflingerruinen van een jaar of 8. Het bevalt goed, de schrammen en wondjes vind ik wel meevallen hoor.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:22

Sjel schreef:
Bedankt voor de reacties.
Mijn gedachten gaan dus ook die kant op Melanie. Jouw jonge hengst loopt nu alleen met de oudere ruin? Hoe doe je dit in de winterperiode, of blijft de ruin er dan ook bij lopen?

Hij loopt altijd bij de ruin. Volgend jaar mag hij bij de merries lopen. In de winter loopt hij ook wle met mijn oude hengst. Toch merk ik wel dat de oude hengst meer opgevoed is. Hij is altijd door oudere merries onder de duim gehouden. De jonge hengst heeft wel de overhand op de ruin.
Ik vind een groep met meerdere leeftijden wel de meest natuurlijke manier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:14

Een gemengde kudde (qua leeftijd) hoeft geen probleem te zijn, mits je niet te vaak wijzigingen in de samenstelling van de kudde aanbrengt omdat het dan weer uitgevochten moet worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:22

Ik ben zelf ook voorstander van een gemengde kudde en een hengst bij de merries te laten lopen. Ja je krijgt er veulens van en daar zit je meestal niet op te wachten. Maar de hengsten die uit dat soort kuddes komen zijn het makkelijkst in de omgang. Het helpt ook al als er 1 of 2 oudere drachtige merries in de kudde lopen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:25

Hey Sjel,

ik heb toen de keuze gemaakt hem niet in de opfok te doen, daar heb ik zeker geen spijt van.

Wel heb ik hem iedere zomer met een leeftijdgenoot op een land gezet, zodat hij wel in gezeldschap was. In de winter ging hij ook dagelijks los met de shetlander en met zijn leeftdijsgenoten....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:28

Mijn eigen hengst heeft altijd in verschillende groepen gestaan. Hij is nu 12 en bij merries en jonge pony's is hij super makkelijk. Tegen hengsten en ruinen die ontdekt hebben wat merries zijn is hij niet lief als er merries in de buurt zijn (in een mannen groep doet hij het ook prima).

Mijn jaarling hengstje heeft deze winter bij mijn oude hengst en een drachtige merrie gelopen. Ging prima. Dit voorjaar kreeg mijn jaarling wat intresse in de merries en dat pikte mijn oudere hengst niet. Toen heb ik mijn jaarling bij mijn 3 jarige ruin (die toevallig toen terug kwam) gezet waar hij lekker mee kon stoeien.
Ruin is inmiddels weer verkocht en jaarling moet nu even voor ongeveer 6 weken genoegen nemen met een drachtige merrie om bij te staan. Volgende maand komen er een hengst en een merrieveulen bij in deze 'kudde'. Mijn jaarling heeft al een hoop geleerd van zijn sjago tante ;).

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:04

Vooral heel veel positieve ervaringen over een gemengde kudde dus. Helaas is dit lastiger te vinden. Mocht iemand iets kennen, hoor ik het graag! :)
Ik zou hem natuurlijk bij mijn oudere speelse ruin kunnen zetten, die heeft in het verleden al met veulens gestaan, maar hij loopt in de winter niet 24/7 buiten, dus dat is dan weer een probleem waar ik tegen aan loop.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:10

Ik zou kiezen voor een gemende kudde , wwz verschillende leeftijden .Aangezien ik van menig ben dat de ene baby de andere baby niet kan opvoeden ,daar heb je oudere wijzere dieren bij nodig .
Het is wel feit dat merrie veulens vaak moeilijker zijn als groep als de jonge hengsten , kan bijna elke opfok beamen :)
Er zijn ook pension stallen waar je hem kwijt kan die hem 24/7 buiten laten en in de winter alleen snachts binnen ..
Waar mijn merrie staat hebben we ook van die jonkies staan , nu 2 jaar en die staan bij 3 andere merries respectievelijk 8 , 4 en 12 jaar de jonkies zijn beide 2 nu :D
succes

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:58

Hoe meer andere paarden erbij, hoe beter volgens mij. Mijn jonge hengst is opgegroeid met weinig contact met andere paarden en is een zeer dominante hengst geworden die ik ondertussen heb gecastreerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:27

Wij hebben er ook verschillende op laten groeien in een gemengde kudde, alleen de laatste 3 niet, omdat dat 3 leeftijdsgenoten waren en de kudde er niet meer helemaal was.
Onze gemengde kudde bestond uit 2 drachtige merries en nog een ruin.
Gemengde kudde is ons prima bevallen altijd, hoewel we geen verschil merken nu met de laatste 3 (eigenlijk 4, eentje is er als 1,5 jarige bij gezet maar liep eerder nog wel in die kudde) en de eerdere veulens die we opgefokt hebben. Inmiddels hebben we geen jong spul meer, de jongste zijn nu 4 en gedragen zich net zo als eerdere 4-jarigen uit de gemengde kuddes. Dus daarin zien we geen verschil. Wel was er in de hengstenkudde veel meer gesodemieter als in de gemengde kudde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:29

Mijn voorkeur zou gaan naar een gemengde kudde met meerdere paarden in alle leeftijden, dus ook van zijn eigen leeftijd.
Dan leert hij niet alleen omgaan met hengsten van zijn eigen leeftijd maar ook met paarden van andere leeftijden, imo krijg je dan minder brutale paarden.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:38

Mijn hengstje5 maanden loopt met mijn ruin en nog met een merrie met veulen van 3 weken oud en dit bevalt mij ontzettend goed heb hem juist uit de opfok gehaald omdat mij dit absoluut niet is bevallen!

Express-o Pb Zizi-Top x Turbo Magic
Ollie me lieve pony

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:39

we hadden eerst een hengstveulen in een groep met ruinen van 4, 5, 7, 9, 11 jaar en 2 merries van 10 en 19 jaar dit was in 2008
en later is hij samen met nog een leeftijdsgenootje 24/7 buiten en is sinds kort geruind, nu zijn ze beide ruin
staan wel nog steeds samen worden wel weer geloof ik in de groep gezet

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:05

gemengde kudde zou ik zelf voor kiezen. vaak als er oudere merries tussen lopen, voeden zij de jonkies op (in dit geval jou hengst)
in een opfok zijn het allemaal jonkies, en weten ze zelf allemaal niet beter.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:07

Kun je niet een én én kudde nemen? Met jonge paarden en oudere paarden?
Zo hebben wij het opgelost.