Abrupte einde wil ik gewoon niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Abrupte einde wil ik gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:13

Mijn merrie heeft op 25 maart dit jaar, een gezonde hengstveulen ter wereld gebracht... Ik stond op dat moment op een andere stal dan waar ik nu sta... De staleigenaren adviseerden mij hem een tijd met rust te laten, terwijl ik hen langzaam wilde laten wennen om mijn merrie met haar veulen te scheiden, opbouwend naar een uur... Dit wilde ik graag na ongeveer twee weken doen, niet gedaan vanwege hun advies en voorwaardens waardoor ik bij hen mocht veulenen...

Mijn merrie heeft een zware bevalling gehad, het veulen was te groot waardoor mijn merrie een beetje in paniek raakte. Ze is staand bevallen en is ingescheurd... Ik heb haar tijd verzorgt en niets gedaan aan scheiden om genezingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Door omstandigheden ben ik verhuist naar ene andere stal. Mijn merrie en het veulen staan daar 24 uur per dag op het land met jaarlingen... Dit gaat super.... Ik wil hen laten acclamatiseren, nieuwe omgeving... Het veulen was toen al 2 maanden oud... Beiden dagelijks in handen geweest, het veulen kent al veel.

Bij zijn derde maand begon ik met scheiden, eerst vijf minuten. Zowel merrie als veulen vinden dit niets... één bleef bij stal waar het veulen vast ston en ik liep met mijn merrie weg... Dit ging op zich goed... Mijn veulen werd ziek, longaandoening en daarna schop tegen kaak gekregen... Zij hebben 5 dagen op kliniek gestaan... Op stal weer hen de tijd gegeven van deze ervaring, mijn merrie was gestresst en het veulen net geopereerd...

Het scheiden wordt steeds moeilijker, alles al geprobeerd. Mijn veulen alleen op stal met iemand erbij, hoe kort hij ook staat het lukt hem omhoog te komen... Zijn lange stelten raken verstrikt tussen de stallen, 2x te hulp geschoten... Ik heb geprobeerd hem bij de kudde te laten, dit gaat goed zolang er iemand bij is en het gehinnik van zijn moeder niet hoort... Hij probeert over het hek heen te komen of door sloot te komen....

Bij het wandelen langzaam met het veulen andere kant oplopen, waardoor afstand tussen merrie en veulen groter is ook niet effectief...

De staleigenaren willen nu een oogje in muur maken zodat hij zichzelf niet kan verwonden, maar ja iedere keer als hij vast staat kan dit al schadelijk zijn... Door getrek aan halstertouw etc kan hij nekwervels beschadigen... Er zijn geen dichte stallen aanwezig...

Ik ben ten einde rade, ik wil hen niet abrupt scheiden.... Ik heb mijn veulen er niet alleen mee, maar ook mijn merrie... Help, wat kan ik nog meer doen om abrupte scheiding te voorkomen...

Anoniem

Re: Abrupte einde wil ik gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:17

Je maakt er wel een moeilijk verhaal van.
Als geleidelijk scheiden niet wil dan huppa merrie of veulen op de trailer en weg ermee zodat ze buiten gehoorafstand zijn. Dan is het met een uur over. Veulen nooit alleen zetten maar met een ander veulen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:19

Hoi,

In een stal zetten of een goed omheinde wei en laat hem maar raar doen
maar hij moet er wel een keer vanaf anders kun je ook niks met de merrie.
Wel doorzetten anders wordt het steeds erger.
Na een aantal weken worden ze vanzelf rustiger.
succes

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:19

Je zou ze eerst in boxen naast elkaar kunnen zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar het veulen niet of niet meer (de hele tijd) kan drinken. Dan toch dat oogje in de muur, leren vaststaan terwijl de ander er nog naast staat. Dan met de moeder op stap, steeds wat langer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:20

lisa_pluisje schreef:
Hoi,

Na een aantal weken worden ze vanzelf rustiger.succes

?!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:21

Ik zou het toch wat abrupter aanpakken.
hoe oud is het veulen nu inmiddels?

Vastzetten van een veulen zou ik trouwens echt NOOIT doen...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:22

[***] schreef:
Als geleidelijk scheiden niet wil dan huppa merrie of veulen op de trailer en weg ermee zodat ze buiten gehoorafstand zijn. Dan is het met een uur over. Veulen nooit alleen zetten maar met een ander veulen.

_/-\o_ Gewoon doorpakken inderdaad, met afspenen veulen naar een andere plek brengen samen met andere veulens en klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:23

Een veulen hoort al vast te staan als ze vrij jong zijn. Ik doe het de eerste week al.
Met geleidelijk van elkaar weg zijn heeft TS schijnbaar al een paar keer op de verkeerde momenten gehandeld dus vind ik langzaam afspenen geen optie meer, veulen weet waarschijnlijk nu al dat als hij maar gek genoeg doet mama wel weer terugkomt. Dus uit gehoorafstand en het is in een uur klaar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:23

Ik ga toch mee met [***]. Zet het veulen lekker in de opfok... Met mama op de trailer daarheen, veulen eruit en lekker bij zijn nieuwe vriendjes in de stal / wei en dan met merrie terug naar je eigen stal! Het veulen is van maart... En is nu dus 4 maanden oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:25

5 maanden dan

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:27

25 maart, 25 april, 25 mei, 25 juni, 25 juli: 4 maanden toch?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:29

Misschien is de tijd er nog niet voor ze. Ze hebben behoorlijk wat meegemaakt. zware bevalling, verhuizing, verandering van huisvesting, kliniek. Wacht het nog even af. Laat het nu voor wat het is, want ik denk dat je ht jezelf alleen maar moeilijker maakt met scheiden en weer terug komen. Laat ze samen en je merkt wanneer ze r beide klaar voor zijn.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:30

Misschien is de tijd er nog niet voor ze. Ze hebben behoorlijk wat meegemaakt. zware bevalling, verhuizing, verandering van huisvesting, kliniek. Wacht het nog even af. Laat het nu voor wat het is, want ik denk dat je ht jezelf alleen maar moeilijker maakt met scheiden en weer terug komen. Laat ze samen en je merkt wanneer ze r beide klaar voor zijn.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:31

[***] schreef:

Als er geen andere veulens zijn, wordt dat een moeilijk verhaal...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:34

ik ben voorstander van veulen steeds bij de merrie, lekker op het land,
tot op de dag dat het wordt afgespeend (liefst pas met een maand of 6), dan veulen naar een groep andere paarden (of in elk geval minimaal 1 ander paard),
en klaar.
veulen is er aan toe, komt in nieuwe situatie en vergeet de merrie al snel.
merrie zal een paar dagen onrustig zijn, uier zwelt even op, maar dat zwakt na een paar dagen wel af.
het veulen nu al steeds bij de merrie weghalen is imo niet goed voor de hechting en het vertrouwen van het veulen, je schept een hoop onrust en onveiligheid.
maar goed, ik ben ook iemand die vind dat paarden zoveel mogelijk volgens hun natuur moeten worden behandeld en gehouden, ik weet ook wel dat het met rijpaarden vaak anders is, dat de merrie dan wordt gereden en het veulen apart wordt gezet..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:35

lisa_pluisje schreef:
Hoi,

succes

Dit is dus precies wat TS zegt NIET te willen (en daar geef ik haar groot gelijk in).

@TS: veulen is véél te jong om van zijn moeder gescheiden te worden. Opbouwen is natuurlijk wel goed, maar als jij de merrie meeneemt moet je het veulen natuurlijk niet in zijn uppie achterlaten. Heeft hij wel speelkameraadjes? Zet je merrie en veulen het liefst met bijvoorbeeld twee andere merries met veulens. En als er er geen mogelijkheid is op je huidige stal zul je moeten verhuizen. Een veulen kan niet alleen opgroeien, en ook niet alleen met zijn moeder. Doe je dit wel dan krijgt het veulen een totaal verkeerde start en groeit het op als een paard met een gedragsstoornis.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:36

Naisven schreef:
Je zou ze eerst in boxen naast elkaar kunnen zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar het veulen niet of niet meer (de hele tijd) kan drinken. Dan toch dat oogje in de muur, leren vaststaan terwijl de ander er nog naast staat. Dan met de moeder op stap, steeds wat langer...

Naast elkaar op stal heb ik ook al geprobeerd, hij wordt gewoon knettergek (misschien nog de moeite wordt om het opnieuwe te proberen)... Hij raak verstrikt tussen tralies... Het oogje in de muur is dan beste oplossing... Ik ben altijd met iemand anders, één bij het veulen ander met merrie...

Het veulen kan al vaststaan, al de eerste week na zijn geboorte... Ik zette mijn merrie vast in stal als ik haar ging borstelen en het veulen stond dan naast haar vast (stond heel rustig)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:37

lisa_pluisje schreef:
Hoi,

succes

Mijn merrie is gewoon aan het werk, ze konden al een half uur van elkaar af totdat het veulen genoodzaakt naar kliniek moest. Dit heeft op beide zware inpact gehad..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:39

ik vind 4 maanden vrij snel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:40

[***] schreef:
Een veulen hoort al vast te staan als ze vrij jong zijn. Ik doe het de eerste week al.

Uiteraard, leren vaststaan en meewandelen aan het halster.
Maar ik vind het te ver gaan (gevaarlijk) om een jong veulen vast te zetten aan het halster in een stal; hij mag dan toch wel wat kunnen bewegen om zijn stress te uiten?
Je moet zorgen dat je dit in een goede box doet, dus zonder tralies waarin hij vast kan komen te zitten als hij omhoog komt.
Heb je dit niet voorhanden; veulen niet op stal zetten...

Kun je niet gewoon lekker gaan rijden met je merrie met veulen erbij; die verliest vanzelf zijn interesse/wordt moe en dat gebeurd steeds eerder hoe vaker je dit doet.
Daarna gewoon abrubt scheiden om af te spenen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:42

Iorrr schreef:
[***] schreef:

_/-\o_ Gewoon doorpakken inderdaad, met afspenen veulen naar een andere plek brengen samen met andere veulens en klaar!

Ik ben hard op weg om fatsoenlijk oplossing te vinden... Ik ben nog steeds bezig met scheiden, maar ik wil niet weer met hem op kliniek staan door verwondingen, ik moet ook aan hem denken zodat hij later geen problemen gaat ondervinden...

Het veulen gaat naar een opfok... Inscharing is eind september, begin oktober... Op het moment heeft mijn veulen nog steeds last van gezondheidsproblemen... Opfok is momenteel geen optie... Ik heb ieder week contact met vee-arts over het veulen...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:43

Ik zou niet te snel in paniek raken hoor...In het allerergste geval zal moeder na de winter het veulen zelf wel aan de kant zetten. := Wil je eerder iets met de merrie kunnen doen, zonder veulen erbij, dan langzaam opbouwen. 4 maanden is nog erg jong en het ene paardje kan er beter tegen gescheiden te staan van moeder, dan het andere. Het is misschien sowieso handig om de tralies dicht te maken zodat er gaan veulenbeentjes tussen kunnen belanden en dan af en toe 5 minuutjes in de stal naast mama en zo langzaam uitbouden. De omgeving moet dan wel helemaal veilig zijn zsodat het diertje niest zichzelf kan verwonden.. Succes..

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:44

Ik ben er ook geen voorstander van hoe het nu aangepakt word, veel stress elke keer weer voor het veulen en de merrie. Bovendien, zoals al eerder gezegd, leert het veuelen nu dat als hij maar wild genoeg doet hij zijn zin krijgt (in dit geval mams terug).
Om maar even appels met peren te vergelijken, in het wild gebeurt het ook niet op deze manier. Hengstveulens worden op een gegeven moment door de hengst weggejaagd of mams krijgt een ander veulen waardoor het eerste veulen niet meer bij mams mag drinken.
Gewoon lekker bij elkaar laten, niet traumatiseren en straks de scheiding in één keer goed en duidelijk doen. Je kan toch niet verwachten dat als mams nog binnen gehoor afstand is een 4 maanden oud veulen rustig blijft wachten tot ma weer terug is. Dat is de kat op het spek binden.

edit: typfoutje

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:45

mo_van_dijk schreef:
Ik ga toch mee met [***]. Zet het veulen lekker in de opfok... Met mama op de trailer daarheen, veulen eruit en lekker bij zijn nieuwe vriendjes in de stal / wei en dan met merrie terug naar je eigen stal! Het veulen is van maart... En is nu dus 4 maanden oud!

Opfok waar hij heen gaat moet het veulen minimaal 5 maanden zijn, inscharing is pas eind september... Ik ben met deze leeftijdsgrens eens... Ik kan hem wel met 5 maanden brengen maar als er geen leeftijdsgenoten zijn om bij te doen houd het op... Het is nooit goed om een veulen van 5 maanden in een bestaande groep te gooien... De jongste groep zal op het moment jaarlingen moeten zijn bij de opfok....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:47

Waarom laat je het veulen in een stal achter als je de merrie eruit haalt ? Waarom laat je het niet gewoon in de kudde staan met de andere paarden, waaraan hij gewend is ? Die kunnen hem dan opvangen, plus dat een stal zoveel meer stress oplevert, het veulen kan gevaar niet zien, niet vluchten en als je 'm ook nog vast zet, dan maak je die claustrofobische reactie alleen maar erger.

Ik zou zeggen, haal de moeder uit de wei en bouw het weer rustig op, net als in het begin. Eerst 5 minuutjes etc. Je kan ook zorgen dat er afleiding is op het moment dat je de moeder eruit haalt, bijvoorbeeld als er net een strook gras bijgezet is of hooi gevoerd is. Zorg dat er goed stroom staat en als het eerder gelukt is, dan moet het nu ook goed gaan. Met echt afspenen zou ik wachten tot het veulen een maand of 6 is, de merrie zal tegen die tijd ook meer afstand aan het nemen zijn en dan is het proces een stuk geleidelijker. Ideaal is om bij het afspenen de merrie te verplaatsen en de veulen in de groep te laten waar ze dan in staan, dat zorgt voor de meest geleidelijke overgang en de minste stress.

Succes!