Haflinger galop problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Haflinger galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 22:22

Ik kom vaak tegen dat mensen ook problemen hebben met hun haflinger in de galop.
Dressuurmatig is woest erg aan het verbeteren, alleen de galop blijft nog wat uit.

Ik zou hem graag op een "rustig" tempo willen laten galopperen daar ik 4-tallen moet gaan meerijden bij de LRV binnenkort.
Maar op het tempo dat de "grote" paarden galopperen , kan woest gerust voorbij draven!

Ik heb al tips gehad van toeschouwers waarvan je kan samenvatten "maar goed hard in de mond trekken, en als hij stilvalt nog meer bij"stampen" ...
dat is NIET de manier in mijn ogen! Ik rij woest op een dubbelgebroken trensje en wil dat zo houden! In zijn mond trekken zal hier dus nefast zijn!

Maar nu kom ik meerdere mensen tegen die hier wat moeite mee hebben, of hun haf verliest tact, of sprong, of gaat ook te hard, valt uiteen...

zijn hier mensen met ervaring? En eventueel tips.

Met mijn instructeur zijn we hier langzaam mee bezig, woest zijn galop is al een goed deel verbeterd, maar ben toch benieuwd naar jullie tips ivm het vertragen in de galop zonder eruit te vallen.

hiphopje

Re: Haflinger galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:28

ohja, hier nog zo'n maflinger.
in het begin wilde ze geeneens aangalopperen, toen ze dat deed, ging ze veeeeeeel te hard en schuin door de bocht! nu is het tempo mooi regelbaar, maar bokt ze telkens met aanspringen. Heb vandaag een stalgenootje eens op haar laten rijden, en ook daar een bokje met aangalopperen. Maandag krijg ik zitles, en in augustus komt Eurohorse mijn zadel nakijken. Hopelijk gaat het dan wat beter. Maar ik hoor het van meer haflinger-rijders, dat de galop wat moeizaam is.
Ik heb veel voltes gereden in galop, niet trekken maar juist loslaten moest ik. Kleine ophoudingen maar wel in galop blijven. Ik rijd trouwens western. Sommige lessen ging alleen maar van 'easy.........easy.........easy........'

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:30

*steekt hand op* hier nog eentje.. verzamelen is écht een ramp. Met pijn en moeite lukt het maar dan gaat het wel hárd rem ik een beetje te veel dan is het boem in draf. Maar ik moet veel voltes rijden van m'n instructrice. Maargoed bij mij gaat verzamelen voorlopig nog niet, maar dat is op dit moment de enige tip die ik je meegeven kan.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:53

hihi ik heb er 1 die soms niet vooruit te branden is en de ander spuit weg maar is makkelijk terug te rijden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:58

Hier 1 met een ander probleem :D
Jim galoppeert een keurig tempo. Maar springt vaak verkeerd of overkruist aan :+

Wat ik heb gedaan om tempocontrole te krijgen is kleine stukjes galopperen.
Vaak is het óf een balans probleem óf een spierkracht probleem.
In het eerste geval is het belangrijk om het vaak te doen, kilometers maken. Wat ik doe is kleine stukken galopperen, zoals een korte zijde. Op een volte rijden, aankomen in de hoek en aanspringen, volgende hoek door en weer terug naar draf. Zo kan hij steun aan het hek houden.
Om spierkracht op te bouwen is dit ook een goede oefening, alleen hoef je dan niet bij het hek te blijven.
Veel overgangen maken draf-galop, galop-draf, stap-galop, galop-stap. En binnen de galop wat schakelen.
Maar ook geen 5 minuten achter elkaar galopperen. Een volte, een korte zijde+lange zijde, enz.
Geef 'm niet de kans om vaart te maken, maar neem 'm voor die tijd al terug.
Dat gaat niet in 1x goed, maar met Jim ben ik nu een maand of 4 hiermee bezig en zijn tempo is heel goed.

Nu nog de goede galop en werken aan de nageeflijkheid :+
Tips daarvoor zijn ook welkom!

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:00

Stan galoppeert van zichzelf erg makkelijk maar ging eerst ook erg hard }> Gaat nu dus beter maar als het weer eens uit de hand dreigt te lopen longeer ik hem weer af en toe, links / rechtsom galop,veel aanspringen en weer terug, goed aanspringen en geen gerommel accepteren. Feit is wel dat als je ze in draf echt goed voor elkaar hebt je dus ook goed en rustig aan kunt springen in galop en dus ook de basis hebt voor een goed aangesprongen plus een rustige galop.
Tja....bij mij werkt het ook niet altijd hoor 8-)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:05

Hier nog zo een, kon eerst alleen maar hard gaan, ik hem het geoefend op buiten ritten, lekker rustig leren doen.
Ik rijd ook op dubbelgebroken watertrens. Soms leerde ik Willem om rustig achter Hanneke aan te galoperen, hanneke gaat zowieso niet hard.
Laatst kon willem Daantje bijhouden in de draf, was helemaal blij, ik moet er nog wel aan werken dat willem de sprong houd in de verzameling, maar hij valt niet uit elkaar ofzo
Heb het ook geleerd om in een grote wij te galloperen, eerst rustige verzamelde draf, dan in een keer naar de middegalop.
Dan arbeidsdraf, en daarna verzamelde galop, middegalop, en daarna weer middedraf.
Werkte goed, hij kan nu redelijk verzamelen.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:25

Bij mijn haf hetzelfde verhaal ik heb er een osteopaat bij gehad en het gaat nu al stukken beter ze had onder het zadel een wervel niet goed zitten en achter had ze verkrampte spieren.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:09

Hier ook nog 1, mijn haf springt super mooi en goed aan, maar door galopperen ho maar, dat lukte gewoon niet. Ik galoppeer nu bewust met een iets lossere teugel zodat ik hem niet in de mond tegen hou. Het gaat alwel beter met behulp van mijn instructrice. Volgens mij heeft mijn haf hier wat veel tijd voor nodig om dit te leren, want met longeren, galoppeerd hij ook niet zo makkelijk. Hij is ook al diverse malen behandeld door een fysio en osteopaat. Hij is verder wel los in zijn lichaam, dus dan kan bij mijn haf het probleem niet zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:21

Hier een halve haf met hetzelfde probleem....

Hij wilde ten eerste gewoon NIET aangalopperen......
Op het moment gaat het redelijk maar we gaan inderdaad plat door de bocht en wil steeds terug vallen.

Maar al doende gaat het vanzelf iedere keer een beetje beter.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:45

nou, ik kan ook wel wat tips gebruiken, terwijl ik het antwoord zelf eigenlijk ook wel weet. mijn haf is 4 en heeft ook moeite met de galop.
onder het zadel gaat hij veel te hard, links springt hij altijd goed aan, rechts niet. in de roundpen ben ik hem aan het leren op een kus geluidje aan te springen, aan springen doet hij wel, maar door gallopperen absoluut niet. oplossing, kilometers maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:49

Mijn eigen haflinger galoppeert soms iets te traag daar moet ik voor zorgen dat ze genoeg sprong houd.
Bij mijn bijrijd/wedstrijdhaflinger vin galop prachtig en die stampt er graag hard over. Maar die kan ik opzich wel genoeg weer terugsluiten :j

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:53

Mijn haf kon toen ze jong was alleen maar heel hard galopperen. In de loop van de jaren is ze sterker geworden en nu kan ze bijna op haar plaats gelopperen, alleen gaat dat wel ten kosten van de sprong. En volgend probleem dus...
Maar ik denk dat je het vooral kunt trainen door veel overgangen te rijden en vooral korte stukjes galop te doen. En dan vooral op de volte en de volte vergroten en verkleinen. Ook heb ik het veel aan de longeerlijn geoefend. Dan worden ze vanzelf sterker in de achterhand. Succes!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:11

Ik heb een tijdje op de haflinger van mijn oom gereden.
Die had ook moeite met aanspringen kwam er ook een bok!
Terwijl als ie voor de kar liep hij het zo deed.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:05

*steekt ook dr hand op*

Ik heb 2 problemen.. mijn haf springt Altijd overkruisd aan, en ze gaat erg hard! Terwijl ze dat dus niet heb als we in de buitenbak rijden of als we gewoon buiten rijden.. ze heb dit echt alleen in de binnenbak ( dat ze hard gaat, overkruisd doet ze overal )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:10

Storm idem, maar bij hem is het echt een balansprobleem.
Omdat hij zo flegmatiek is ben ik ook meer bezig met schakelen in draf en doen we de galop er alleen maar 'bij'.
Nu hij meer in balans blijft gaat het tempo ook beter; eerst was het of terugvallen of hard en nu is het al redelijk normaal tempo zonder eruit te vallen.
Heeeeel veel kilometers maken en erg veel schakelen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:14

Hier nog een halve haf, galop is haar makkelijkste gang, maar ze wil snel te hard. Ik longeer en doe dan ontzettend veel oefeningen in galop. Veeeeeeeeeeeeel schakelen idd.
Volte openen en sluiten doe ik ook in galop.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 09:57

hola, dan ben ik gelukkig niet de enige :) Maflingers toch.

Ieder heeft inderdaad verschillende problemen.

Ik heb ook verschillende problemen al achter de rug die hier nog voorkomen, misschien helpt het om mijn aanpak hierover te lezen.

- Woest springt rechts telkens fout aan: -> ten eerste véél rechtstellen! helpt ook dit niet is een trukje dat je op het verkeerde been gaat lichtrijden, dan sprong woest meestal wél rechts aan omdat je hem zo al uit balans brengt dat hij wel MOET. Als dat niet lukt zul je merken dat je paard nog idioter aanspringt :+ maar ze vinden het zo ongemakkelijk dat ze dan ook gelijk terug in draf gaan.

- Woest springt erg gespannen en overhaast aan.: -> aanspringen vanuit het lichtrijden. Je overvalt je paard hier een beetje mee (doorzitten is meestal galop) dan sprong hij minder gespannen aan.

- duld niet dat je paard eerst een mega draf aanneemt voor in galop te vliegen maar doe het SCHAK! galop! Maar laat afvloeien zodat hij niet gespannen blijft.

we hebben nu nog erg moeite met het tempo, en linksom plakt hij nog erg aan mijn binnenbeen, wat hij rechts niet doet.
als er verbetering is bij jullie wil ik het graag horen :D

WvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:05

Ooh ja dat probleem komt me erg bekend voor als ik krijg mijn hafje niet aan de teugel in de galop in stap en draf gaat prima maar galop poeh is het geen doen alleen maar als ik hemniet aan de teugel rijd in galop dan gaat het goed maar anders echt een bende :? :n 8-) *D maaar mij rijinstructrice helpt me er bij dus ooit moet het heel misschien een keer goed komen:P *D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:52

hmm steeds rustig terugrijden, eerst in stap, dan in draf en dan later als hij dat kent en goed het verschil en de hulp weet ook galop de hulp toepassen.

ik heb hier nooit problemen mee gehad met mn oude haf, die galoppeerde zowat op de plaats, als zij galoppeerde kon een groot paard stappend voorbij komen := ze behield haar opwaarste sprong perfect en liep keurig aan de teugel en ontspannen, ik vond het altijd het allerlekkerste galopje wat er was :D zat zo zalig relaxed! maar het koste wel veel inspanning en ze hield het ook niet zo lang vol, en was ook niet zo goed volgens de dressuurstandaards op wedstrijden enzo, maar het was wel leuk om te doen *D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:43

Ja daar zeg je wat hafjegek. Het is inderdaad nodig dat paarden echt de duidelijke galophulp kennen.
Dat zie je ook vaak, dat mensen geen onderscheid hebben tussen de draf en galophulp (maar gewoon meer been). Dan is het ook niet duidelijk natuurlijk

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:50

Heeft er ook 1tje..

Mevrouw wil alleen maar galloperen als ze eerst hard mag draven, anders wil ze niet.
Met longeren is het voornamelijk eerst langzaam draven, dan galop commando, hard raven= gelijk weer terug.
Maar ohz is het een ramp :')

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:00

Is er wellicht interesse in een haflinger-galop-dag ergens in het land? Ik kom veel haffen tegen met galopproblemen en eigenlijk hebben die binnen 1 les een heleboel handige tips en galopperen ze allemaal in ieder geval binnen 1 les netjes aan. Na gedegen loswerken(in de rust en ontspanning) werken we aan het rustig en relaxed aanspringen en ik heb er ook al een paar gehad die helemaal niet in een bepaalde galop konden. Topic van Namiro hier op Bokt die hier een weekendje is geweest is te vinden bij RITP. Vorige week had ik de haf van Olivierlover in een clinic in Alkmaar, die kon ook niet rechts aangalopperen. Kannie nu dus wel en hij staakt ook niet meer als hij moet galopperen.

Het lijkt mij alvast heeeel erg leuk om een haffendag te doen, als er interesse voor is let me know.

Mijn website: www.noorhorses.com

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:08

Die van mijn gaat steeds beter galoperen, ze springt altijd goed aan en kan al stukjes contra. Ze vind het alleen erg moeilijk om te ontspannen en het schakelen is erg lastig.

Een haflinger galop dag is wel een erg leuk idee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:27

hmm ik heb wel geen haflinger, maar herken wel enkele "probleempjes" met de galop. Mijn paard wilde ook eerst alleen maar snel in galop, ging hangen, sneed bochten (hoeken af) en sprong zeer wild aan en draaft als een gek van zodra er 1 galophulp en sprong gepasseerd is.

snel galloperen is vaak een teken van weinig evenwicht, slechte aanleuning en een "slappe" achterhand. ze stuwen alleen ipv dragen (en dus onderbrengen waardoor het tempo zakt). Dus moet je de achterhand aansterken en het binnenachterbeen meer activeren om meer gewicht te gaan dragen (dus onderin zetten).
Hoe dit te doen, heel veel overgangen (alles wat mogelijk is), schakelen zowel in draf als galop (enkele passen verruimen en daarna weer terugrijden), voltes spiraalsgewijs verkleinen en weer vergroten (ook goed voor de eenzijdige kuithulpen te bevestigen) ook weer in draf en galop, steeds verkleinen tot het punt waar je denkt dat ze uit galop gaan vallen of in stap willen gaan. goed benen eraan, want ze moeten actief blijven met die achterhand. Voltes met wisselend binnen en buitenstelling
niet teveel rechtdoor galopperen, want dan halen ze eenvoudig snelheid, wel bv volte 10m net na de hoek, lange zijde en terug volte 10m, of gebroken lijn 5m zodat je stukjes contragalop hebt.
Als je galophulpen verder goed bevestigd zijn, stap-galop en galop-stap en indien in draf goed schoudrbinnenwaarts bevestigd is kan je in galop ook beginnen met schouder voor en uitbreiden naar schouderbinnenwaarts.

probeer bij dit alles zoveel mogelijk vanuit je zit terug te rijden en met je binnenbeen die achterhand te activeren.

succes