Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 05:12

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon hierover geen gepast topic vinden. Dus dan maar zo.

Ik rij op dit moment twee Friezen: één met korte manen (omwille van schuren en zomerexceem) en één met manen die nu al lager dan zijn schouder komen. Vooral nummertje 2 vergt veel onderhoud qua manen: regelmatig wassen, hengstenvlecht voor de training en een paar dikke, gewone vlechten voor op stal en wei. Maar telkens is het toch weer klungelen met anti-klitspray, kammen etc etc. En ik vraag me af of die anti-klit wel zo gezond is om elke zoveel dagen te gebruiken?

Anyway, ik ben benieuwd hoe andere eigenaars van Friezen (of andere barokke rassen) de lange, weelderigen manen te lijf gaan. Altijd ingevlochten? Anti-klit? En wat is nu echt het gezondste voor de manen zélf? Knippen jullie de punten soms bij?

Ik probeer minstens één keer per twee weken de manen te wassen, mits het buiten warm genoeg is, en voor de rest is het hengstenvlecht tijdens het rijden en losse vlechten daarbuiten. Ontwarren doe ik zoveel mogelijk met mijn losse hand of een ruime kam, af en toe anti-klit is natuurlijk onvermijdelijk.

Ben benieuwd hoe jullie het doen en of iemand tips heeft :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 05:23

Ken je Coboy Magic? Is ook heel fijn voor lange manen.
Ik vind het wel handig als die lange manen ook op stal in een aantal vlechten zitten. (we hebben er 1 gehad met manen van een meter) Om zoveel tijd dan even wassen en goed uitkammen, ook tegen de jeuk, werkte goed :)

essie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:39

Wij hebben shetlanders, ook met dikke lange manen. Regelmatig gebruiken wij babyolie. De manen blijven mooi zacht en glanzend en knopen veel minder.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:52

essie76 schreef:
Wij hebben shetlanders, ook met dikke lange manen. Regelmatig gebruiken wij babyolie. De manen blijven mooi zacht en glanzend en knopen veel minder.

He, wat een leuke tip, die kende ik nog niet. Ga ik ook uitproberen.
EN inderdaad, Cowboy magic is ook erg goed, alleen wel duur..

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:58

ik heb haflinger met ook lange mane (bijna op z'n knieen). ik heb het altijd in een vlecht, en ga niet speciaal voor de wei ofzo het anders doen. altijd hengstevlecht, wassen alleen voor wedstrijd (als ze echt geel zijn) of het moet extreem erg zijn (moder, vet dat het gaat jeuken). dan doe ik na het wassen nog met anti-klit schampoo, en dan anti-klit Spray. en ga k het bijna plukje voor plukje uitvluizen, ook als k het eerst laat opdrogen. verder Kam ik het Nooit.! als de vlecht is uitgezakt doe k hem gewoon opnieuw, de zelfde plukken pak ik (deze zitten al beetje gevormt). anders trek je er zo vel manen uit.!!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:01

Whinnylando schreef:
Ken je Coboy Magic? Is ook heel fijn voor lange manen.
Ik vind het wel handig als die lange manen ook op stal in een aantal vlechten zitten. (we hebben er 1 gehad met manen van een meter) Om zoveel tijd dan even wassen en goed uitkammen, ook tegen de jeuk, werkte goed :)

Die van mij zijn nog langer, maar uitkammen is zonde, je trekt er zo veel onnodige haren uit.!

Ojajoh

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:04

ik weet dat cowboy magic toch wel erg goed spul is :j

maar hebben jullie de paarden " geholpen" met de manen extra lang te worden

mijn jaarling heeft nu ook een leuke weelderige bos, dit wil ik natuurlijk straks allemaal behouden
nu nog in de opfok,dus niet mogelijk .....maar hoe straks als hij terug komt op stal,dan gelijk vlechten of pas gaan vlechten wanneer het daadwerkelijk echt lang word?

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:08

Ik heb het bijna altijd in een vlecht. Vaak met rijden in een hengstenvlecht en na het wassen vaak in een aantal gewone vlechten. Om de zoveel tijd laat ik heb een dag loshangen nadat ik het bewerkt heb met antiklit :)

Ik was regelmatig, gebruik veel antiklit en ik kam nooit!!!!! mocht er ergens wat zitten doe ik dat met mijn vingers.

Ik heb trouwens mijn twenter nu in de opfok en ga eens in de twee weken heen om in te spuiten met antiklit. Die heeft een lange en dikke bos. (ga straks heen te kijken voor het eerst na mijn vakantie hoop dat alles er nog aanzit :))

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:13

ReneZ: maar die manen van die twenter hangen wel los neem ik aan?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:21

Ik heb een tinker met manen van 112 cm
Foto :D
Afbeelding

Wat ik doe om ze te verzorgen.. Eigenlijk niet veel. Ik vlecht de manen in vier vlechten en laat ze een week inzitten (ook met rijden). Ik haal ze dan eruit en borstel de manen van onder naar boven met een staart/manen borstel (niet van boven naar beneden ivm manen uittrekken), en vlecht ze daarna (met andere plukken ivm vervilting) weer in en laat ze weer een week inzitten, en dat elke week opnieuw. Af en toe gooi ik de manen naar de andere kant. Verder knip ik 1x per maand de puntjes bij zodat ze niet gaan slierten aan de onderkant. Antiklit spray gebruik ik nooit, maar dan ook nooit in de manen. Heeel af en toe doe ik er een heel klein beetje babyolie doorheen, maar ook niet teveel, want de manen worden er best vet van. En wassen doe ik maar 1 a 2 keer per jaar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:25

Ik heb ze altijd in 4 vlechten zitten, hengstenvlecht houdt helaas niet lang omdat ze dan toch wat gaat schuren dus hangt ie binnen een dag boven los.
Uitkammen doe ik met een harde borstel, hierdoor trek je geen gezonde haren uit, alleen de dode die toch al loszaten. Eerst antiklit, dan borstelen met de harde borstel en dan met de plastic rosborstel. Deze zijn allemaal beter dan gewone haarborstels omdat er niet van die puntjes op het einde zitten. Díé zorgen ervoor dat je zoveel haren uittrekt. Dan vlecht ik ze in en na een paar dagen weer uitborstelen met de harde borstel en vlechten en zo blijft het eigenlijk heel lang heel goed :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:19

Ik kom ineens op een tip van een hengsteboer met friezen, olijfolie. Het ontklit en je hebt een mooie glans. (maak er geen salade van :D )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:04

Olijfolie en babyolie kende ik nog niet, die ga ik gelijk proberen! :D

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:01

ikdoemaarwat schreef:
ReneZ: maar die manen van die twenter hangen wel los neem ik aan?

Ja hoor van de twenter hangt gewoon los. Wanneer ze op stal komt gaat het in een vlecht maar dat duurt hopelijk nog een hele tijd!

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:29

Hoi,

Ik was de manen van mijn PRE alleen als hij jeuk heeft. Ik gebruik vloeibare groene zeep, omdat dit een natuurlijk product is en geen schade aan kan richten als er iets in de manen achterblijft.
Door de groene zeep worden de manen ook zacht.

Verder doe ik zijn manen +/- 1 keer per week uitborstelen, manenspray erin en losse vlechten ervan maken.

Ook zijn voorpluk doe ik in een vlecht.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:09

Mijn pony heeft ook erg lange manen. (minimaal 1 meter lang)
Ik was ze misschien 1-2 x per jaar...
Verder vlecht ik ze iedere 2 weken opnieuw. Meestal zo'n 8 vlechten omdat ze dan niet trekken op de manenkam.
Dan vlecht ik ze uit en borstel ik ze van onder naar boven klitvrij. Ik doe er verder nooit iets in. Daarna vlecht ik ze weer in.

De voorste vlecht beginnend bij de oren vlecht ik tegenwoordig een klein beetje in een hengstenvlecht en die bind ik half omhoog. dit moet omdat ze ze anders op kan eten of er op kan gaan staan.
Afbeelding

http://i409.photobucket.com/albums/pp17 ... eexx/a.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp17 ... 050085.jpg

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:20

Wat een hoop mensen met paarden met lange manen :D . Erg leuk! Ik heb een fries gereden met manen tot zijn knieën. En heb nu zelf mijn paardje ook met behoorlijke manen. Ik kam ze altijd! Meningen zijn hierover verdeeld, maar ik vind het geen kwaad kunnen (uitzonderingen daargelaten). Ik kam me haar zelf nl ook elke dag ;) .

Mijn paard zijn manen behandel ik met antiklit, en staat eigenlijk altijd in de vlechten :) De ene keer in 4 velchten de andere keer weer 6 bv. Telkens ietsje anders, zodat ze niet op bepaalde plekken gaan 'slijten'. Hij heeft manen die onwijs snel in de (heksen) klit gaan.. dus vandaar voornamelijk de vlechten. Wassen doe ik bijna nooit, omdat we alleen koud water hebben en het weer het dan niet toelaat.. Maar als ik was, lekker cremespoeling erdoor hoor ;) .

Bijpunten doe ik niet met een schaar of iets. Maar gewoon met me vingers het onderste puntje eraf trekken.. Werkt prima. Merk (tot nu toe iig ;) ) niet dat de manen hierdoor minder slecht doen. Naar mijn idee zijn ze juist gegroeid :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:36

DE mijne hebben ook lange manen en ik doe er vrijwel niks aan.. Ik borstel ze gewoon iedere dag rustig uit met een haarborstel en af en toe doe ik er wat anti klit in.. Dat cowboy magic ofzo is een drama als je zn manen daarna weer wilt vlechten.. Vlechten op stal kan een uitkomst zijn tegen klikken enz. maar het breekt daardoor wel weer sneller af..

Ow, wat ook scheelt is idd af en toe met de schaar de dode puntjes eraf halen, daardoor blijven ze gezonder en zullen ze ook minder klitten!! Ik knip altijd omhoog, zodat je geen rechte lijn hebt..

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:27

De manen van mijn merrie vlecht ik om de 2 a 3 maanden over.

Was ze dan ook om de 2 a 3 maanden, met dit als resultaat!

Afbeelding
Afbeeldinghttp://94.100.114.26/660000001-660050000/660046201-660046300/660046256_5_4feu.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-07-09 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:18

Mn hafje haar manen beginnen er ook aardig op te lijken! Heb ze eigenlijk nog nooit opgemeten, zou ik eigenlijk eens moeten doen. Maar ze komen tot onder aan de schouder inmiddels.

Afhankelijk van hoe vuil ze zijn geworden, was ik ze, als het weer het toe laat. Als ik rij heb ik ze meestal in een henstenvlecht, heel soms (als het niet te warm is en niet te winderig) laat ik ze met het rijden wel eens los. Gewoon om eens chique te doen...

Ze heeft zomereczeem, dus ze loopt van vroeg in het voorjaar tot in het najaar met een Boett op. Haar manen vlecht ik dan in een lossen hengstenvlecht of in lange losse vlechten naar beneden, die ik dan wel dubbel vouw, anders zitten ze vast in de hals van haar deken. In de winter heb ik ze eigenlijk altijd naar beneden gevlochten.

Ik kam zo min mogelijk en ik gebruik Cowboy Magic om het boeltje uit de klit te houden. Probeer het wel tot een minimum te beperken. Zo ongeveer om de 8 weken knip ik er wat dode puntjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:26

Mijn PRE heeft nog niet super lange manen, ongeveer 20 cm onder de hals uit. Ik heb wel een wondermiddel voor langere manen dat dan veel sneller groeit. Biotine. Dat is witte poeder in een pot dat voor paarden is met slechte afbrokkelende hoeven. Zijn manen zijn binnen een maand ongeveer 14 cm gegroeit. En ook dikker geworden. Ik had eerst het vermoeden dat het door de biotine was, een oud paardenblad bevestigde dat. Er stond in dat Biotine niet alleen goed was voor de hoeven, maar dat de manen en staart en ook beter van groeiden. Geen idee hoe het werkt, maar je ziet het verschil echt! Ik heb de Biotine van de hoefsmid gekocht, 1 pot is 30 euro. Hij krijgt 2 schepjes per dag (paard 2 shepjes, pony 1 schepje per dag). Maar 2 andere paarden bij ons op stal krijgen het ook, dus in totaal gebruiken wij 5 schepjes op 1 dag. En we doen 8 weken over 2 potten, en dan hebben we soms net niet genoeg. Het is dus best duur, maar wel heel werkzaam!
Overigens heeft hij altijd zijn manen los en kam ik het 1 keer in de week of 2 weken. Ik kam ze dan eerst met een zachte borstel en dan gewoon een harde. De gezonde haren blijven dan toch wel zitten. Ik heb ze wel een tijdje steeds gevlochten maar zn manen braken af en werden dun. Dus dat doe ik niet meer. Met rijden heeft hij een hengstenvlecht in. Voorlok kam ik nooit en hangt altijd los. Die is nu bij zijn neusgaten. Als die nog langer wordt eet hij hem op dus dan knip ik hem bij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:43

In goed voer zit ook biotine, het zou dus niet nodig moeten zijn om dat nog extra bij te geven. Bij paarden die daar geen tekort aan hebben zal het niet helpen en is het weggegooid geld.

Ik heb alle paarden in hengstenvlechten staan en die blijven er meerdere weken in zitten. Als ze er niet meer mooi uit zien haal ik ze eruit, kam ze helemaal door om het oude dode haar eruit te halen en was ze als het nodig is, anders wat cowboymagic erin en maak weer een nieuwe vlecht. Ze hebben allemaal manen tot hun voorkniën.
Begin al met vlechten als de manen nog niet zo lang zijn, de manen groeien er niet sneller door maar het lijkt wel zo omdat ze niet afbreken of afschuren onder de teugels en dus beter "bewaard" blijven.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

Ik vlecht de manen van mijn fries alleen als het heel warm is (vanaf ongeveer 25 graden, want hij heeft behalve lang, ook dikke manen) en met rijden. Verder laat ik ze los hangen en borstel ze alleen af en toe met Equistar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:57

Ja, maar nu geef ik nog extra biotine, en het werkt wel, dus het is zeker geen weggegooid geld. Het is maar een tip hoor ;)
Aan jou de keus of je er iets mee doet.

ChiChi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:16

Ik laat de manen van mijn fries gewoon hangen. Ik vind lange manen mooi, maar om ze daarvoor dag in dag uit vast te hebben, vind ik zonde (dan zie je ze toch nooit).
Met rijden zou ik ze wel in een vlecht kunnen leggen, maar dat komt er meestal niet van.
Met het poetsen ga ik er zacht overheen met een zachte borstel en gemiddeld 1x per week kam ik ze uit met anti klit. Hij heeft een mooi dikke bos, maar niet te lang ;)