Sommige fokkers enten pony's niet in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dion1anouk

Sommige fokkers enten pony's niet in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:02

Wij hadden eens een vraag! We hebben gehoord dat sommige van onze Welsh fokkers hun pony's niet laten inenten. Wij vinden dat ook op keuringen en show's gecontroleerd zou moeten worden op entingen van de pony's net als bij KHNS wedstrijden om problemen te voorkomen! Weet wel dat het wat geld kost om ze te laten enten als je er een heleboel heb maar het voorkomt wel een heleboel problemen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 18-07-09 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

marrlinde

Re: Inenten van pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:05

wat wil je nou precies zeggen? :=

maar, nee ik vind het niet goed als ze zonder dat ze geent zijn op keuringen enzo komen.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:06

'eigen risico'
als jij wilt dat je pony geen ziektes krijg moet je zelf voor entingen zorgen

dat zal ongetwijfeld het idee er achter zijn

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:36

ja toch vreemd bij de knhs dressuurwedstrijden controleren ze elke wedstrijd de entingen en als er maar iets niet helemaal in orde is wordt je gewoon gediskwalificeerd en bij de keuringen kan in principe alles? Op de hengstenkeuring is het toch ook verplicht en controleren ze het ook?!?

Asyaa : als je eigen pony geënt is wil dat nog niet zeggen dat hij op een keuring geen ziektes zoals influenza ofzoiets kan oplopen en er behoorlijk ziek van kan worden! Oke ze gaan er dan (normaal gezien) niet dood aan

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:42

Idd als je pony geënt is dan loopt hij idd minder kans ziek te worden (de ziekte oplopen kan nog altijd :)), aangezien je pony al in contact geweest is met de ziektekiem en dus antistoffen hebben aangemaakt die het lichaam beschermen tegen ziektekiemen.

Als je thuis blijft met je pony kun je nog overwegen mss om niet te gaan enten, maar als je vaak deelneemt aan wedstrijden of op plaatsen komt waar andere dieren samenkomen, dan zou ik toch ervoor kiezen ze te gaan inenten. Er zijn vaak discussies over inenten of niet. Eigen keuze dus, tenzij ze het echt verplichten :). Lijkt bij het ene dier soms ook beter te werken dan bij de andere.
Zowiezo zou ikzelf gewoon kiezen voor vaccineren.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:31

ik zou zelf ook enten.
ik vind ook dat ze het op keuringen moeten verplichten. weet ook wel kost wel wat als je groot fokker bent maar ja als al je paarden ziek worden ben je veel duurder uit hoor dus met de pony's die je mee neemt op keuring gewoon enten bespaar je een hoop ellende mee!!!!!!!!

LadyF

Re: Sommige fokkers enten pony's niet in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:27

Eigen keuze, veel fokkers hebben zat pony's op stal dus deze komen dagelijks met vele anderen in contact. Op wedstrijden is dat niet zo, veel paarden staan alleen of in klein gezelschap.
Ik ent wel omdat ik wel eens wedstrijden rijd maar anders had ik dit ook niet gedaan.
De honden en katten hier worden ook niet geënt.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:24

Wat betreft de kosten is er vaak met de dierenarts nog wel wat te regelen, ik kreeg al korting toen ik er nog 2 had.
Van mij mogen ze het enten verplichten op de keuringen,

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:42

Pony's verplicht laten enten heeft denk ik het gevolg dat er nog weer minder pony's op de keuring komen omdat gewoon veel mensen daar niet extra kosten voor willen maken. Een geente pony kan nog best ziek worden of besmet raken of de ziektekiemen meenemen naar huis. Met een gewone standaard enting kun je ook niet alle ziektes uitsluiten. Waar zou je dan de grens willen stellen waar je wel of niet voor moet enten. Denk dat iedereen gewoon zelf de verantwoording moet nemen om niet met een ziek, zwak of misselijk dier naar een keuring te gaan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:45

Die 25 euro voor een enting :roll:
Wat een grote uitgaven om op te bezuinigen zeg :+

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:15

DaanxBien schreef:
Die 25 euro voor een enting :roll:
Wat een grote uitgaven om op te bezuinigen zeg :+

En als je nu 50 of meer pony's hebt lopen????
Beetje raar zeggen dit...

Daarnaast zijn er ook mensen die om wat voor reden dan ook tegen het enten zijn.
Het financiale gedeelte hoeft dus lang niet altijd de doorbraak te geven of men gaat enten of niet!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:23

Als je het niet ken betalen moet je niet zoveel paarden nemen!
Ik vind bepaalde entingen gewoon belangrijk ookal komen ze niet veel op andere plekken ... Er is altijd risico in mijn ogen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:21

dat ben ik wel met je eens als je het niet kunt betalen neem dan geen paarden
maar ik vind wel als je paarden op keuring showt ze wel geent moeten zijn dus ook al heb je er 50 ent de pony's die je mee neemt op keuring

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:11

Als jullie je merrie naar de hengst brengen, enten jullie ze dan ook? En zo ja, waar ent je ze dan mee en/of tegen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:21

Over tegen influenza enten zijn de meningen verdeeld, maar een goede basisenting tegen tetanus is een ander verhaal. Juist die enting is belangrijk, influenza kan een gezond paard vaak nog wel tegen, maar tetanus gaat zonder enting makkelijk fout.

Ik ent 1x per jaar influenza (oktober begin griepseizoen) omdat ik de mogelijkheid van evenementen en wedstrijden open wil houden. Anders zou het best kunnen dat ik overstap naar 1x per 3 jaar tetanus en verder niet. Mits paarden op rustige (liefst eigen) plek staan en er weinig contact is met vreemde paarden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:55

ik ent me pony's sowieso heb zelfs mijn 18jarige merrie vorige maand voor het eerst laten enten want dat was nog nooit gedaan!!!!!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:18

patrick76 schreef:
Denk dat iedereen gewoon zelf de verantwoording moet nemen om niet met een ziek, zwak of misselijk dier naar een keuring te gaan.

K ben het met dit stukje van Patrick eens... Risico is er altijd, met of zonder enting. En ook al laat jij je pony wel enten, en je gaat naar een keuring, neem je zelf het risico dat je pony een virus op loopt. Want niet voor alle virussen, bekend of onbekend, is er een enting.

Zelf ben ik van zekerheid voor alles, en heb m'n ponies goed ingeent.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:31

ja idd ziek kunnen ze altijd worden maar toch...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:00

Inenten bij zo een sterk ras als de Welsh a pony is overbodig. Goed en gezond en met beleid voeren, de normale dagelijkse diervriendelijke beweging (weidegang) zouden in staat moeten zijn elke pony de nodige afweerstoffen te doen opbouwen.
niet alleen dieren maar ook de mensen krijgen steeds meer en meer te maken met allergieen, etc. er is geen natuurlijke selectie , etc.
Wij doen onze verplichte entingen omdat het moet, verder niet. en we mogen ons gelukkig prijzen met een sterke, gezonde koppel ponies.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:09

Helemaal mee eens !

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:50

regtur schreef:
Inenten bij zo een sterk ras als de Welsh a pony is overbodig. Goed en gezond en met beleid voeren, de normale dagelijkse diervriendelijke beweging (weidegang) zouden in staat moeten zijn elke pony de nodige afweerstoffen te doen opbouwen.
niet alleen dieren maar ook de mensen krijgen steeds meer en meer te maken met allergieen, etc. er is geen natuurlijke selectie , etc.
Wij doen onze verplichte entingen omdat het moet, verder niet. en we mogen ons gelukkig prijzen met een sterke, gezonde koppel ponies.

dus jullie enten niks want het is nog steeds niet verplicht voor keuringen van het stamboek. Alleen voor de hengsten op de hengstenkeuring is het verplicht.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:13

ja voor de CHK wel en de ponies waar op gereden wordt. Dat moet . Verder niet. Is ook niet nodig, sterker nog, als je je in de materie gaat verdiepen, blijkt inenten zelfs zeer ongezond te zijn, en generaties lang door te werken. Onze dochter is al vanaf haar 9e ziek, en nu hopelijk, door behandeling van een natuurarts eindelijk "beter". Metingen hebben uitgewezen dat dit het gevolg is van een DKTP enting.
Met entingen hoop je lastige of ernstige ziektes te voorkomen, maar loop je ondertussen wel risico's die in de farmaceutische wereld wel bekend zijn, maar verzwegen worden.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:14

Nou ja niet enten???? Wordt niet voor niks door bijvoobeeld KWPN, KNHS 1 maal per jaar verplicht gesteld. FEI zelfs 2 maal per jaar. Welsh stamboek is, naar mijn weten, de enige die niet verplicht om te enten!

DKTP enting bij je dochter. Er zijn hele generaties geent die nergens last van hebben! Misschien in de genen

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:28

De generaties die nu komen, en nog moeten komen dan? De enkeling in mijn jeugd die last had van astma, bijv. was dat algemene zielepoot van de hele school. Tegenwoordig zijn halve klassen behept met hooikoorts, allergieen, ADHD, ME, en zo kun je doorgaan.Vroeger stikte een kind in een pinda, als -ie in de luchtpijp kwam, tegenwoordig als- ruikt dat een ander hem gegeten heeft. Maar dit wordt een beetje offtopic, tenzij je de lijn doortrekt naar de ponies.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:35

Het is nooit gezond om te enten!
Maar soms moet je wat, je moet de andere kant bekijken. Anders worden ze (eventueel) ernstig(er) ziek.

Bij de Haflinger en trekpaard stellen ze het ook niet als eis om te enten. Verder weet ik het niet.