[KG]vraagje over kleuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JisJil

[KG]vraagje over kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:40

Hallo,

Ik heb een Friese merrie, die de neiging heeft naar bruin te verkleuren in de zomer, dus echt gitzwart is ze niet. Nu wil ik heel graag een apart gekleurd veulen van haar fokken en dan ook zelf houden. Mijn oog is gevallen op een cremello hengst. Ik heb op internet al zitten zoeken op kleurengenetica en wat daar dan uit kan komen, maar ik snap er weinig van. Ik heb altijd gedacht dat zwart dominant is, heb ik dan meer kan op smockey black, ik vind smokey cream eigenlijk mooier, maar een prachtig valkkleurige nakomeling zou ook niet verkeerd zijn.
Wie helpt me uit de brand?

Groet Griet
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 14-07-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel toegevoegd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [KG]vraagje over kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:03

RPA--> F-AM

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:10

Sire Color: Cremello
Agouti: aa, Aa, AA Tobiano: nn
Red Factor: ee LWO: nn
Cream: CrCr Sabino: nn
Silver: nn Splash: nn
Dun: dd Roan: rr
Champagne: nn Gray: gg

Dam Color: Black Agouti: aa Tobiano: nn
Red Factor: Ee, EE LWO: nn
Cream: nn Sabino: nn
Silver: nn Splash: nn
Dun: dd Roan: rr
Champagne: nn Gray: gg

Offspring Color Probability

33.34% - Smoky Black
33.34% - Buckskin
33.33% - Palomino

Let wel, ik heb geen verdere informatie gebruikt:

Sire Color: Cremello

Agouti (Bay/Black)
X Unknown
Non-Agouti (aa)
Heterozygous (Aa)
Homozygous Agouti (AA)

Silver Dilution
Non Silver Carrier
Heterozygous (nZ)
Homozygous Silver (ZZ)

Dam Color: Black

Red Factor (Extension)
X Unknown
Red Carrier (Ee)
Homozygous Black (EE)

Aangezien ik gok dat je merrie met haar fries geen vosgen draagt :+ :+ zou het dan worden:

50.00% - Smoky Black
50.00% - Buckskin

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:16

Uit een zwarte x cremello kan je een smokey black of een palomino krijgen. Hiervoor dien je wel eerst je fries te laten testen op een vosgen, als ze die niet heeft krijg je een smokey black. Je kan alleen een valk uit een zwarte krijgen als de cremello een agouti-gen heeft (wat een zwarte bruin maakt) en dat gen kun je op een vos niet zien.

Dus, zwart x cremello geeft:
smokey black,
palomino (mits de zwarte een vosgen heeft),
valk (mits de cremello een agouti heeft)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:53

En ga er maar van uit dat die fries geen vosgen bezit. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:07

Waarom zou je uberhaupt op die manier fokken? Puur en alleen op het kleurtje?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:43

Ken je afstammelingen van de cremello? Welke kleuren hij gegeven heeft bij zwarte moeders?
In theorie heb je kans op smokey black en valk (mits de cremello agouti draagt). Anders alleen smokey black.

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:40

chrisje_83 schreef:

Ja inderdaad, puur en alleen op het kleurtje én het karakter, aangezien we zoals het nu staat het veulen toch willen houden. Mijn merrie heeft geen papier dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik wil gewoon een mooi, apart gekleurd veulen van mijn eigen merrie en daar mee verder, merrie blijft ook gewoon hoor.

Van die cremello zijn trouwens nog maar een paar nakomelingen, 2x een palomino, een keer bij een vos en een keer bij een schimmel, dus is het voor mij een gok wat er uit kan komen. En een buckskin met sokjes lijkt mij gewoon geweldig, het uiterlijk van een Friesje, maar dan een apart kleurtje.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:20

Volgens mij hebben friezen wel vosgenen want het gebeurd wel eens dat friezen een vos veulen krijgen.
En cremello papa kan als het goed is de vos gen ook doorgeven toch?
ik denk dat jij dan gewoon kans hebt op alle kleuren met 1x verdunning, dus smokey black, valk of palomino

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:07

Vosgenen komen heel zelden wel eens voor, maar daar wordt in de fokkerij zeer goed op gelet. Waarschijnlijk heeft 99,999999% van de friezen geen vosgen, dus kun je er vanuit gaan dat deze fries ook geen vosgen heeft.

Valk kan alleen als de hengst agouti draagt, een fries heeft immers geen agouti, anders was ie bruin geweest.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:08

maar de cremello hengst kan toch wel een vosgen doorgeven of heeft hij deze niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:21

Een cremellohengst is een vos met 2 maal creme. ;)
Een palomino is een vos met 1 maal creme, en een vos is altijd homozygoot. Om een vos (of palomino) veulen te krijgen zal het veulen een vosgen van beide ouders moeten krijgen, en van een fries zal die dat gen niet krijgen (wat je niet hebt kun je ook niet geven ;) ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:00

@JisJil : als je een valk wilt zul je op zoek moeten naar een perlino hengst die homozygoot is voor Agouti én homozygoot op zwart.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:35

JisJil schreef:
chrisje_83 schreef:

Ja inderdaad, puur en alleen op het kleurtje én het karakter, aangezien we zoals het nu staat het veulen toch willen houden. Mijn merrie heeft geen papier dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik wil gewoon een mooi, apart gekleurd veulen van mijn eigen merrie en daar mee verder, merrie blijft ook gewoon hoor.

Als ik eerlijk ben zie ik daar het nut niet zo van in eigenlijk. Je bent dan niet meer echt aan het fokken, verbeteren van je merrie en het verbeteren van de algehele paardenstapel, maar aan het vermeerderen. Sta je toch stil bij alle risico's die samengaan met het fokken van een veulen? Het is daarnaast ook niet gezegd dat het karakter wat jij graag wilt eruit komt. Misschien kan je er wel helemaal niet mee overweg. Misschien verandert er in de toekomst dusdanig veel dat je om een bepaalde reden het veulen niet meer kan houden. Wat dan? Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig markt voor een dergelijke kruising zou zijn.
Ik denk dat het veiliger is om een veulen of jaarling met een apart kleurtje te kopen, zelf op te voeden en dergelijke, maar dan heb jij niet alle risico's. En bij eentje die al geboren is kan je al wel een kleine inschatting van het karakter maken. Bij jou is dat altijd afwachten, hoe braaf merrie en hengst ook zijn. Zelfs uit éénzelfde bloedlijn (vader en moeder exact hetzelfde) kunnen nog erg verschillende nakomelingen uitkomen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:38

ik vind het een gewaagde stap. maar ik begrijp het goed. als je het toch zelf wilt houden...
ik ben geen tegenstander van kruisen met rassen.
het fries ras in enorme inteelt, omdat het zo beperkt is.
dat geeft ook veel nadelen. Ik vind het wel gezond als er wat bloed doorheen komt wat geen wietse of wessel is. ;)

ik ben erg benieuwd wat je keuze gaat worden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:31

Je hebt wel gelijk moonprayer, maar dan nog. Niet zomaar elke willekeurige hengst die je tegenkomt erop zetten juist voor het kleurtje. Dat vind ik geen goed idee. Je weet daarnaast nooit wat de toekomst gaat brengen en een dergelijke kruising is dan misschien niet makkelijk te verkopen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:40

nee, voor een fries zou ik wel bij het barokke type blijven.
maar ze kan dekken met een cremmello andalusier hengst bijv.

in nederland is eentje die prachtig is!
Solskin, maar ik weet niet waar hij is, en of hij überhaupt ter dekking staat.

maar hij is groot, en ontzettend ruim. en cremello

Afbeelding

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:41

dat is een perlino hoor.
en hoezo is het geen fokken?
als zij nou heel graag een veulen van haar fries wil, maar met een bijzondere kleur begrijp ik dat heel goed.
ik heb ook liever een veulen van mijn pony als 1 die ik gewoon van iemand koop.
en ik denk dat ze gewoon het best wat hengsten met aparte kleuren op een rij kan zetten en dan kiezen welke het best op haar merrie past.
ik weet niet of je in het barok type wil blijven of niet en welke stokmaat het beestje moet krijgen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:30

deze van hierboven is wel 1.70 ongeveer!
ik weet ook niet of hij P.R.E. of cruzado is, omdat hij toch wel heel ruim is en groot voor een anda.

ik wist niet beter dan dat het een cremello was, dat heeft e vorige eigenaresse mij zo verteld.

"Solskin heeft een bijzondere kleur: Cremello.
Ik denk dat Solskin de enige cremello Andalusier is. Ze komen in ieder geval niet zelden voor. Genetisch gezien is het de dunste vosfactor. Zijn manen hebben dezelfde kleur en de ogen geen kleur. Die zijn lichtblauw. Het ziet eruit als een maanoog, maar dat komt door de cremellofactor."

dit staat ook op haar site.

hij is een kruising andalusiër x lusitano.

(het is niet de enige want bij mij op pension staat ook een cremello anda.)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:27

Solskin is zeker niet de enige cremello Andy or andy-mix, of zelfs niet de enige Lusitano cremello ... er zijn andere.

Als de T.S. echt meer barok-type wilt fokken dan kan zij een van de volgende dubbel-verdunde hengsten gebruiken (om maar een paar te noemen):

- 'Iberian Blue' – 1995 – 158cm – Iberian – ggk IAAA – Bk. 1 - barockgestuet-heinz Duitsland
- 'Vulcoa' – 2002 – 160cm – PSL Lusitano – ggk PSL – Bk. 1 – showpferd.de Duitsland
- 'Robador' (perlino) – 2005 – 163cm – PSL Lusitano – ggk IAAA/ACHR – samvdm.free.fr Frankrijk
- 'Atlas' – 2003 – 153cm – Iberian – ggk ACHR – freizeit-barockpferde Duitland

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:48

Die Solskin hier boven ziet er helemaal niet verkeert uit, aansprekens dier, mooie ruime draf en behoorlijke maat voor anda/lusitato. Deze kleur heeft niet mijn voorkeur, maar je krijgt er wel hele mooi gekleurde kindjes uit! ( persoonlijk hou ik niet zo van de blauwe oogjes en roze snuitjes, maar ach, da's ieders z'n smaak nietwaar?)
Jammer at de jurk van de amazone net over de rug en lendenen valt, ik had graag gezien hoe die lendenpartij in elkaar steekt.

Willy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:12

Hoi,

Wij hebben vorig jaar een veulen gekregen van Solskin. Foto's zijn te zien in mijn profiel.

Solskin is een kruising tussen een lusitano en een PRE. De kleur is perlino, niet cremello. Een perlino heeft sowieso een agouti gen. Wij hebben er een palomino uitgekregen, dus solskin heeft ook een recessief vos-gen.

Twee jaar geleden stond de hengst ter dekking bij andele brenninkmeijer (manege de burd). Inmiddels is hij in ieder geval geruind en waarschijnlijk ook verkocht. Het kan heel goed dat er sperma is ingevroren, maar vraag is of daar nog wat van over is.

In jouw geval krijg je er bucksin (valk) of smokey black uit. Smokey black lijkt erg veel op gewoon zwart. Theoretisch gezien is er ook nog een kans op palomino, maar, zoals eerdere reacties aangeven, is die kans bij een fries (helaas) verwaarloosbaar.

Solskin heeft een zeer goed, zeer aanhankelijk karakter, dat hij ook naar sommige veulens doorgeeft. Qua beweging zit het ook goed.

Filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=K4A2XYae42M

Kruising tussen een fries en een anda wordt vaak warlander genoemd. Diverse voorbeelden zijn te vinden op internet en er wordt ook serieus mee gefokt.

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 14:59

Hardstikke bedankt voor alle reacties, als ik alles zo doorlees, kan ik het beste op zoek naar een perlino, maar waarschijnlijk komt valk of een smockeyblack uit. In dat laatste geval is het bijna gewoon zwart en dus weer niet bijzonder.
Ik zat ook nog te denken aan een mooie bonte hengst, moet dan wel homozygoot zijn, want dan kan het veulen ingeschreven worden bij het Barockpintostamboek. Is dus ook nog een optie en als ik eerlijk ben vind ik die "bonte friezen" eigenlijk nog mooier dan een valkkleurtje.
Dus ik heb nog een hele winter om het met mezelf eens te worden, maar ik denk dat het een bonte wordt. En ja, die houd ik dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:54

Je kunt natuurlijk beide doen; op zoek naar een Perlino homozygote Tobiano liefst ook nog homozygoor op Agouti ;)
Overigens kun je wel fokken op genetisch 'bont', maar hoeveel wit en waar blijft altijd afwachten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:49

Deze cremello hengsten zijn DNA getest HOMOZYGOOT voor agouti ... dus geven NOOIT een smokey black veulen:

Name – DOB – Size – Birth Registry – Appr.with – Status – Book – Contact

Vangelis – 2003 – 168cm – CzechWB – ECHA – Appr. - WB Bk 1 – ?? Ireland * #
Alba (perlino:Ee) – 2005 – 167cm – HungWB – BritPaloAss – Appr. - ?? – Halona Sport Horses UK#
Czandor – 2002 – 16.3H – Wielkopolska – BPA – Appr. – Colour - colourthyme-stud UK* #
Matros – 2005 – 16H – Wielkopolska - ?? - ?? - ?? – colourthyme-stud UK *#

RFF El Dorado – 2000 – 16.3H – J.C. – xx - ?? - ?? – Blazing Colours Farm USA #
Zillionair – 1999 - ?? – J.C. – xx - ?? - ?? – Norsire Farm USA #
Mirabeau – 2000 – 16.1H – ZfDP – RPSI/Perf.HorseReg – Appr. – WB Bk.2 – Blazing Colours Farm USA #

Wat het BONT betreft ... ga is een keer kijken naar de E.C.H.A. site ! European Coloured Horse Association, EU-erkend met verschillende barok-bont hengsten die ggk zijn.