[WN] lekenvraag: welke kleur is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijevb

lekenvraag: welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:17

Hoi,
Ik ben vrij nieuw in de quarter en fokkerswereld. Dit veulen is een nakomeling van een chestnut quarter (sweet moving miss van Alida en Lars Hadders) en een zwarte arabier (Basgier). Ik ben aan het nazoeken welke kleur hij nou heeft: brown, bay, buckskin? Er staan allerlei wisselende dingen over de aalstreep, mag een buckskin nou wel of geen aalstreep hebben? Ook lees ik dat de lichte plekken bij de flanken en tussen de benen etc iets betekenen, maar dan had hij ze weer ook rond de ogen moeten hebben terwijl hij daar juist donker is. Voor jullie misschien heel simpel te beantwoorden: welke kleur is dit?! ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nanne

Re: lekenvraag: welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:21

In mijn ogen gewoon bruin.. :+

Maar ik ben geen kleurexpert hoor.. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:27

Das een prachtige bruine hoor.

Moeder is gewoon een vos met het gen voor bruin (maar dat zie je dus niet op vos) en papa zwart, dus het veulen kan ook geen buckskin zijn tenzij de vader smokey(zwart met het cremegen) is, wat me in het geval van een arabier erg sterk lijkt. ;)

Wat een schitterend diertje trouwens.

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:48

he bedankt, gelukkig, had ik nl ook naar het stamboek geschreven. Ik was in verwarring geraakt door iemand met meer ervaring die m een buckskin noemde. Maar zal vast kloppen dat moeder het gen voor bruin droeg, haar vader was bruin.
Ja, wat een mooie mix he? natuurlijk altijd afwachten wat eruit komt als je 2 rassen kruist. Nu hopen dat hij het koele karakter van mamma meeneemt (houdt). Tot nu toe is ie zeker niet nerveus, soms even brutaal maar snel gecorrigeerd en vooral een schatje om mee bezig te zijn als hij je kent.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:16

Dit veulen is niet bruin (Brown)! Dit is een Bay misschien met een Sooty gen. Brown of te wel bruin is een andere kleur niet alleen om te zien maar ook genetisch.

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:22

Wat is een sooty gen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:29

Het sooty gen zorgt ervoor dat er ook donkere haartjes in de lichaamskleur voor kunnen komen, in tegenstelling tot alleen het Agouti gen, wat het zwart bij een bay beperkt tot onderbenen, manen en staart.

http://www.mustangs4us.com/Horse%20Colors/sooty.htm

Buckskin kan hij niet zijn, want dan zou een van de ouders het cremegen moeten dragen, en dat doen ze niet. Het cremegen komt bij Arabieren niet voor, en als de moeder drager was geweest had ze het laten zien en was zelf palomino geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:56

Adrienne schreef:
Dit veulen is niet bruin (Brown)! Dit is een Bay misschien met een Sooty gen. Brown of te wel bruin is een andere kleur niet alleen om te zien maar ook genetisch.

randalinpony bedient zich van de standaard NL-benaming voor een bay en dat is idd bruin.
De USA-vertaling is dus geen Brown.

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:04

ok, dus als ik het goed begrijp valt ie in de quartertaal onder Bay (ondanks de lichte plekken die daar wel bij brown genoemd worden en niet bij Bay?), met evt een sooty gen dat een aalstreep 'nabootst', lees ik via de link van Cassidy, en misschien van die kringetjes gaat geven.
Ben benieuwd, dan zal hij wellicht nog donkerder gaan kleuren dus. Mooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:17

Die lichte plekken bij benen en flanken kán duiden op mealy/pangaré, maar bij zo'n jong dier kan er nog vanalles veranderen. Vaak zie je bij veel veulens dat ze daar lichter zijn.
Net als dat veel veulens een nep-aalstreep hebben, deze verdwijnt bij de verharing.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:51

DubbelDun schreef:
Adrienne schreef:

randalinpony bedient zich van de standaard NL-benaming voor een bay en dat is idd bruin.
De USA-vertaling is dus geen Brown.

inderdaad.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:42

Die standaard benaming in het Nederlands is gewoon fout. Bay en brown zijn genetisch niet het zelfde en al maken ze hier in Nederland geen verschil, bay = bruin en brown = bruin, wil dat niet zegen dat het goed is.
Je krijgt hier soms erg vreemde discussies door. Ik ken een verhaal over een Quarter. Het dier is echt een duidelijke Brown maar dat werd dus niet geaccepteerd door de chip-zetter. Haar paard was volgens hem een donkere vos (ja ja met zwarte benen weliswaar maar goed ... ) want bruin was hij zeker niet volgens deze figuur. Belachelijk gewoon die onkunde.

Bay of Brown heeft overigens niks met "Quarter" benaming te maken maar is gewoon de "gebruikelijke" benaming ook bij andere rassen.

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:48

even een heel ander vraagje, hoe krijgen jullie die fotos in je profiel? ik zie daar geen icoontje voor image staan dus krijg ze er niet in

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:51

en adrienne, wat is genetisch gezien het verschil ts brown en bay? dit uit interesse voor wat mijn merrie door kan geven.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:12

zou het veulen misschien niet zebra dun kunnen zijn? ik weet natuurlijk niet of er dun paarden in de moederlijn voorkomen... :o

edit: ik zag net in je profiel de ouders van je merrie staan, en hier zit in ieder geval geen dun bij, dus dat kan het niet zijn, sorry...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:22

Brown wordt voor zover ze nu ontdekt hebben veroorzaakt door een variant op het agouti gen.
Een Bay kleurig paard heeft bv genetisch gezien :EE-AA of EE-Aa, EeAA of Ee-Aa. Waarbij E codeert voor zwart en A voor Agouti.
Bij een bruin /brown paard is dat anders. De variant op Agouti wordt dan At genoemd. Het gewone Agouti is dominant over het gen voor Brown At (vandaar dat echte bruine paarden vrij zeldzaam zijn)
Een bruin paard heeft genetisch EE-AtAt, EE-Ata , Ee-AtAt of EeAta.
Een paard wat het bruin gen draagt (maar dus gewoon er als een Bay uit ziet) heeft genetisch EE-AAt of Ee-AAt.

Een zebra Dun kan niet als niet een van de ouders een Dun is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:30

marijevb schreef:
even een heel ander vraagje, hoe krijgen jullie die fotos in je profiel? ik zie daar geen icoontje voor image staan dus krijg ze er niet in

Gewoon zelf [img]
typen voor je link en [/img] na je link 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:33

licht bruin of een valkje

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:00

Adrienne schreef:
Die standaard benaming in het Nederlands is gewoon fout. Bay en brown zijn genetisch niet het zelfde en al maken ze hier in Nederland geen verschil, bay = bruin en brown = bruin, wil dat niet zegen dat het goed is.
Je krijgt hier soms erg vreemde discussies door. Ik ken een verhaal over een Quarter. Het dier is echt een duidelijke Brown maar dat werd dus niet geaccepteerd door de chip-zetter. Haar paard was volgens hem een donkere vos (ja ja met zwarte benen weliswaar maar goed ... ) want bruin was hij zeker niet volgens deze figuur. Belachelijk gewoon die onkunde.

Bay of Brown heeft overigens niks met "Quarter" benaming te maken maar is gewoon de "gebruikelijke" benaming ook bij andere rassen.

Rare discussie, want voor zover ik het na heb kunnen gaan is een brown of sealbrown paard niets anders dan wat in in Nederland donkerbruin of zwartbruin wordt genoemd.

En daarbij nog dat het soms niet eenvoudig is zonder tests om te onderscheiden of iets nou brown of bay is vanwege de verscheidenheid aan uitingen.

Verder vraag ik me altijd af wat nou het belang is van die ultieme correcte kleurbenamingen op het moment dat dat in de praktijk toch nooit zo makkelijk te onderscheiden is.

Bovendien maak ik uit de wiki op dat het onderscheid genetisch nog niet zo lang geleden ontdekt is. Zo vreemd is die onkunde niet dus.

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:24

nee, lijkt me helemaal niet vreemd, die onkunde, want er wordt nog veel over gepuzzelt, ook in de genetica dus inderdaad. Voortschrijdend inzicht! Bovendien is het natuurlijk altijd lastig te zien van een foto en bij een pasgeboren veulen. maar voorlopig ga ik dan voor Bay, en ik hoop dat ie mooi donker wordt!

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:29

fotos ook gelukt..! :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:09

Adrienne schreef:
Ik ben vóór éénduidige benamingen, maar zie het de komende 100 jaar echt niet gebeuren dat iedereen hier in NL de kleuren 'op zijn engels' gaat benoemen. Dus is het niet meer dan logisch dat je even out-of-the-box denkt waar er iemand een NL-kleur gaat benoemen :D
Vandaar dat een Bay dus hier gewoon bruin genoemd wordt en niet te verwarren met wat de engelse vertaling Brown is ;)

Zoals je zelf al aangeeft zal iets wat wij Brown noemen hier dus nooit 'bruin' genoemd gaan worden, maar een variant op 'vos'.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:09

Het lijkt mij gewoon het beste om mensen die vragen om welke kleur het gaat de werkelijke kleur te vertellen en niet "Tja het is dan wel een Bay maar goed hier in Nederland weten ze niet beter en dus noem hem maar bruin".

Een echte bruine een varant op vos noemen is gewoon weg dom. Dan krijg je uit twee "vossen" ineens een zwart veulen whaha geweldig! Wil de verklaring die ze daar dan voor geven wel eens horen _O- _O- _O-

Door deze discussie zijn in elk geval weer een aantal mensen wat wijzer geworden en weten nu ook dat Bay en Bruin twee verschillende kleuren zijn en dat een eche bruine niet een variant op vos is. Informeren lijkt me beter dan nergeren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:12

Mooi Bassekindje!!!! Tja die kleuren zijn allemaal erg verwarrend he ;)

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:19

he, leuk, ja aan je profiel te zien ken je Bas wel! Al was ie paars, ik ben apetrots op ons diertje, heb je de andere fotos via kraamstal ook al gezien?
[KS-ITP] Quarab veulen