Welke stokmaat mag ik nog van mijn paard verwachten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eureka1973

Welke stokmaat mag ik nog van mijn paard verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:55

Beste allen,

Voor ik begin, wil ik even melden dat ik nieuw ben op deze site en nog even mijn weg moet vinden naar een comfortabel gebruik. M.a.w. ik weet nog niet precies hoe alles werkt :o
Ik heb een twenter (Lucky Boy, Goodtimes, Jasper) die naar mijn smaak wel heel erg klein is en maar traag groeit, zeker het laatste half jaar. Hij staat nu op het land en ik heb vandaag geprobeerd te meten en kwam niet verder met de stok dan 1:50!! :? Hij is nu precies 2 jaar en 1 maand oud. Vader meet 1:65 en moeders ongeveer 1:62. Heeft iemand een idee wat ik kan verwachten wat stokmaat betreft?

Verder kan ik nog ff melden dat hij zeer langzaam en gestaag is gegroeid (of zeg niet gegroeid). Hij is nooit echt super uit model geweest. Alles in verhouding (vergeleken met de andere smurfen dan), nu ook. Binnenkort gaat hij op de foto. Dan kunnen we nog eens meten op een harde ondergrond en in de juiste positie. Toch denk ik dat er niet veel bij zal komen.

Hiernaast wil ik vragen waar ik, naast de ouders en overige familie, op moet letten bij de aanschaf van een veulen, wanneer het om de uiteindelijke stokmaat gaat. Gelukkig ben ik zelf een smurf. Dus erg groot is niet nodig, maar kleiner dan 1:65 zou ik eigenlijk liever niet willen gaan. Waar moet je op letten bij die schattige veulentjes?

Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen.

Alvast bedankt!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:40

Kan je helemaal nog niks van zeggen, het zal natuurlijk geen reus van 1.80m worden maar de groeispurt kan heus wel komen. Kijk voor de gerust stelling maar eens in het profiel van

http://www.bokt.nl/forums/memberlist.ph ... le&u=15604

Dan zie je Ulysses als 3 jarige en nu

(oeps ze heeft de inrij foto weggehaald, nou ja, het was een schriele E pony op 3 jarige leefttijd)

zij

Re: Welke stokmaat mag ik nog van mijn paard verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:18

gemiddelde tussen beide ouders denk ik. dat hij nu even niet zo snel groeit zegt niks. kan nog wel weer komen. krijgt hij genoeg binnen? want dat kan groeivertraging evt verklaren...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:27

Je kunt ook even met een touwtje meten. Touwtje strak spannen van punt elleboog naar vetlok onder op de kogel. Punt op de elleboog fixeren en vasthouden en touwtje naar boven klappen. Wat het nu boven de schoft uitsteekt zal er nog bij komen ongeveer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:23

Afhankelijk van de bloedlijnen (verkleinend of vergrotend fokken), afhankelijk van de huisvestingen en voeding en gezondheid, kan een normale gezonde 2 jarige nog tussen 2-4 cm per jaar groeien tot hij +/- 6 jaar oud is. Alhoewel in dit geval denk ik niet dat je 150 + 4x4 = 166 cm zal halen, eerder iets rond de 160 cm.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:26

Mijn paard was bijna 3 jaar oud dat ik haar kocht en was toen 1.61m
Ik wilde graag een paard van net boven de 1.65m en heb voor de koop dan ook de truuc met het touwtje gedaan en dat beloofde veel goeds!
Nu is ze net 5 jaar geworden en zo rond de 1.67m dus ik zou zeggen...
pak het touwtje erbij en dan weet je het eigenlijk wel nagenoeg precies!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:13

Ik heb het trukje van het touwtje even bij mijn merrie geprobeerd vandaag.
Van elleboog tot grond is even veel als van elleboog tot schoft. Dus dan zou je zeggen dat het werkt ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet in geloofde, bij een erg jong paard zal het ook niet werken denk ik. Maar bij een 2 jarige denk ik dat het dus wel klopt.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:00

Hmmm van elleboog tot grond is niet de goede manier...
Van elleboog tot vetlok beginnen en dan het touwtje op de elleboog vasthouden maar die van de vetlok omhoog draaien richting schoft.
Als het goed is steekt het touwtje dan een stuk boven de schoft uit van een jong paard en dit is dan (als het goed is) de uiteindelijke stokmaat ;-)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:22

Maar bij mijn paard is het dus de afstand van elleboog tot de grond :+ Heb het beide geprobeerd, maar tot de verlok was te kort :+

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:28

Dan zou het zomaar kunnen zijn dat jou paard achter is gebleven in de groei...
Op mijn werk hebben we ook altijd de jonge dieren op deze manier gemeten en 99% klopte precies!
Mijn vriendin haar paard is op 3 jarige leeftijd ernstig ziek geweest en bij haar klopt het ook niet, maar waarschijnlijk als ze niet ziek was geweest, was ze wel groter geworden.
Ze had onder andere nierproblemen, en denkend aan Bart de Graaf...die is ook door zijn nierproblemen klein gebleven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:30

Dan mag mijn 5 jarige toch wel eens vaart gaan maken want die zou vlgs het touwtje ong 1.65m moeten worden en meet nu ong 1.56m en ik verwacht toch echt die kleine 10cm er niet meer bij :n
Maar dat maakt haar niet minder leuk en gelukkig ben ikzelf niet zo groot dus ik zit er niet voor løl op ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:39

Ach, die van mij is alsnog 1.68m, dus niet erg klein. Wie weet had ze nog wat groter kunnen worden, maar voor mij is ze precies goed.

Op welke leeftijd bekijken jullie dat dan? Op twee jarige leeftijd of eerder al?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:47

Mijn pony is 1.55, volle zus is 1.65.
Papa is rond 1.70 en mama 1.65.
Nu heb ik een paard van dezelfde papa en een mama die dacht ik ook rond 160/165 zat, paard zelf is rond de 170/175 :P
Ik denk dat het heel moeilijk is om in te schatten :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:54

Wij kochten een E-pony, als 2 jarige ruim onder de 1.56m, verwachting was dat hij ongeveer de 1.56m zou worden. Deze ruin is nu 8 jaar als ik het goed heb en meet ongeveer 1.70m. :+ Ook hij zag er als 2-jarige behoorlijk compleet uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:57

Dat trucje met dat touwtje: op welke leeftijd geldt dat? Is dat betrouwbaar bij enters?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:01

Helaas, is het wel goed mogelijk dat het wat achter is met de groei, door verborgen niet opvallende ziekte, en of door omstandigheden, zoals gras dat niet voldoende vitaminen en of mineralen bevatten, dat hangt van zoveel dingen af.

Of het gaat nog veel groeien en is het een laatrijpe paard, dat is ook goed mogelijk, meestal is langzaam groeien verspreid over de jaren, juist goed ipv in 1 jaar tijd superhard.

Meestal is het de eerste jaar de grootste groei daarna gaat het langzamer.

Als hij helemaal gezond is, zou ik me er niet druk om maken, en genieten van je paard.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:03

klein+klein kan groot maken
en groot+groot kan klein maken.
mijn schoonzus haar merrie is krap 1.60 maar de dochter daaruit is 1.70
het kan makkelijk een laat bloeier zijn hoor.
mijn 2 jarige is 1,62 maar mijn schoonzus haar 2 jarige is ook maar 1,53
(ongeveer weet het niet precies)
ik zou me er niet te druk om maken.
maar als ik het zo hoor denk ik zelf 1,60 om even op je vraag terug te komen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:44

Uit 152 cm merrie (vader 147 cm x moeder 165cm):

1. merrie 160 cm ... vader = 170 cm
2. hengst 169 cm ... vader = 170 cm
3. merrie 164 cm ... vader = 170 cm (volzus 1.)
4. merrie 170,5 cm ... vader = 167 cm
5. hengst 163 cm ... vader = 162 cm
6. hengst 157 cm ... vader = 154 cm
7. merrie 157 cm ... vader = 160 cm

Allemaal laatbloeiers die nog NA 4 jaar alles van 2 cm tot 8 cm hebben bijgezet.

Staar je niet blind op statistieken. Wat genetisch bepaald is zal er uiteindelijk van komen mits dat er geen tegenslagen zijn in de ontwikkeling. Hou er gewoon rekening mee dat paarden pas volgroeit zijn als ze +/- 8 jaar oud zijn.

Eureka1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:48

Hoi allen. Nou bedankt voor alle reacties. Ik zal volgende keer even meten met het touwtje en kijken hoe dat er uit ziet. Het paard is overigens verder kerngezond en doet het goed. Hij ziet er prachtig uit en heeft een super karakter.

ffies nog wat extra info:
Ziek is hij niet geweest en beweging heeft hij volop gehad. Ik heb ervoor gekozen om na het afspenen hem niet in de opfok te doen, maar in het winterseizoen bij mijn oude ruin te houden. Dit hield in dat hij 8 uur per dat lekker op een groot stuk grond met mijn ruin kon lopen. Dus overdag buiten en s'avonds in zijn eigen stal, naast de stal vande ruin. In de zomer staat hij op het land in een koppel. Nu staat hij in brabant in een groep van 12 en ook dat gaat weer prima.

Hoe kan ik een foto in dit bericht plaatsen? Weet iemand dat??

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:53

die truc met dat touwtje werkt toch alleen tot een bepaalde leeftijd? Als het echt nog veulens zijn dacht ik ( is hier vast ergens terug te vinden ).
Hij kan nog best een eind groeien hoor, die van mij is tussen de 2 en de 4 ook nog zo'n 10 cm de hoogte ingegaan ( al wilde niemand dat geloven ). En die was heel vlug uitgegroeid, ik ken verschillende paarden die na hun vierde nog een paar cm bijkwamen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:58

je hebt altijd laatbloeiers, ik ken nu niet veel van twenters. Maar mijn paard is nu 4-jaar en is volgens mij ook nog enkele centimeters gegroeid. Haar weidegenootje is even oud en is het afgelopen jaar bijna 10 cm gegroeid. 't zijn wel alle twee volbloeds die op 2-jarige leeftijd al geleerd waren.
een kwpn merrie op 5-jarige leeftijd 1.68, maar was op 3-jarige leeftijd nipt 1.60m en had de bouw van een 2-jarige tot bijna 4-jaar. Is nu pas mooi uitgegroeid tot het dressuurpaard dat bij haar gangen past.

Afwachten dus :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:09

ik denk dat je het maar af moet wachten, want je kan er echt niks over zeggen over die maat.
wij hadden ooit een fries veulen gekocht, maar vonden haar eigenlijk erg klein.
toen we haar zagen zeiden we ook tegen elkaar nou wat een iel tenger mini ding zeg, maar hebben haar toch gekocht.
toen op 3 jarige leeftijd was ze maar liefst al 1.67m hoog!
het zegt dus niks over hoe groot een veulen is of hoe lang de benen zijn of wat dan ook

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:31

Mijn paard is als 4 jarige op de keuring 1.70 gemeten en daarna nog 6cm gegroeid, geef de moed niet op.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:48

http://tinypic.com/ hier kun je foto's uploaden met voor forums de beste afmeting 640 x 480 (NIET GROTER)

Ik denk dat je met een 2 jarige wel redelijk goed uitkomt met het touwtje.
Weet niet hoe het uitpakt als je het met jongere dieren doet...

(mijne was ruim 2,5)

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:34

ik maakte me eerst ook zorgen over mijn paard van 1 en half ze is nu ongv. 1.50 en haar uoders zijn boven de 1.60 dus ik schrok eest ook maar ze moet de stokmaat van 1.70 krijgen dus ik maak m geen zorgen