Haflinger of ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shan_92

Haflinger of ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:44

Haai allemaal,
Zo als mijn titel al zegt vraag ik me af of een haflinger bij mij zal passen.
Ik zal even wat over mezelf vertellen.

* Ik ben niet zo groot (1.66 m)
* Ik hou van pony's en paarden liggen mij niet zo
* Ik ben niet echt een dressuur talent, maar als het steeds beter gaat merk ik dat ik het wel heel leuk vind!
* Springen vind ik erg leuk en spannend, maar het hoeft van mij echt niet hoger te gaan dan 1 meter
* Ik hou absoluut niet van langzame en lompe paarden

Nou ben ik benieuwd of jullie vinden dat een haflinger bij mij past..
Ik vind ze namelijk geweldig mooi, maar ben bang dat ze niet zo
voorwaarts en makkelijk zijn met dressuur.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:47

De ene Haflinger is de andere niet. Dus als je die eisen hebt moet je gewoon gaan zoeken naar een specifieke Haflinger. De ene is lomp, de andere niet, de ene is groot, de andere klein, de ene heeft lange manen, de andere korte, de ene is voorwaarts, de andere sloom (hoewel ik er van overtuigd ben dat dat voornamelijk met training te maken heeft wanneer een Hafinger sloom is).

Dus, beslist. Zolang je maar de Haflinger zoekt die voldoet aan je eisen :P

Balou_k

Je moet niet zo snel naar een ras zoeken, ga gewoon kijken n aar verschillende paardjes.

Ook elke haf is verschillend.

Apacheshadow

Je moet naar het karater van een paard kijken of het bij je past.
Je hebt lompe slome haffies. Maar ook felle en voorwaardse die een sprongetje wel leuk vinden. En zo heb je het ook met andere rassen. Dus kijk naar het karakter en niet naar het uiterlijk

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:49

Ik ga mee met Roane elk paard is anders. Bij ons op de manege waren alle haflingers juist lekker vlot ! Terwijl manege paarden ook heel sloom kunnen zijn... kan ook toeval zijn hoor maar aan die eis voldoen de meeste denk ik al !

Shan_92

Re: Haflinger of ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:53

Hm oke..
Ik weet ook wel dat ik niet naar een speciaal ras moet zoeken, maar ik vind haflingers gewoon geweldig mooi dus dan is het ook wel logisch dat ik daar naar op zoek ben toch?
Je hoort altijd mensen praten dat haflingers sloom en lomp zijn maar ik hoopte eigenlijk te horen dat jullie dat helemaal niet vinden haha..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:00

Uh, haflingers sloom???? Heb je die van mij nog niet gezien.
En lomp, tja, dat is ook een deel opvoeding.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind haflingers nou niet echt kinderpony's qua rijden. Oke, je hebt altijd uitzonderingen, maar die heb je bij ieder ras.
Ik heb gekozen voor een haflinger, omdat ik op zoek was naar een klein paard wat sterk genoeg is voor een volwassene. Heb er nog geen seconde spijt van gehad.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:03

Ik denk wel dat een haflinger bij je past!
Je hebt gewoon zoals bij alle rassen veel verschil in karakter!
Dus ja de ene haflinger zal sloom en lomp zijn en de andere weer veel pittiger met meer aanleg voor dressuur of springen!
Als ik jou was zou ik gewoon bij verschillende haffies gaan kijken dan kom je er vanzelf achter wat je wel en niet wilt!

Succes met je zoektocht straks!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:06

hiphopje schreef:
Uh, haflingers sloom???? Heb je die van mij nog niet gezien.
En lomp, tja, dat is ook een deel opvoeding.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind haflingers nou niet echt kinderpony's qua rijden. Oke, je hebt altijd uitzonderingen, maar die heb je bij ieder ras.
Ik heb gekozen voor een haflinger, omdat ik op zoek was naar een klein paard wat sterk genoeg is voor een volwassene. Heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Dat haflingers geen kinderpony's zijn ben ik compleet met je eens :=
Heb zelf een haffie, schat van een beest hoor.
Heb er inmiddels 8/9 jaar, en de eerste jaren vloog ik er gemiddeld 3 keer per rij beurt af.
Een haflinger (zijn uitzonderingen natuurlijk) zul je echt op moeten voeden, ze hebben een sterk karakter en weten vaak dat ze veel sterker als jou zijn. Dus als je iets met kracht moet op gaan lossen zit je goed fout met een haflinger.
Als je zo gek van ze bent zou ik gewoon eens rond kijken, misschien kom je je droom paardje wel tegen toch? :)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:13

met kracht win je het nog niet van een shetlander!!

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:19

Dat ben ik wel met je eens Sentido!
Kracht lost helaas niks op!
Maar ik zou gewoon gaan rondkijken en eventueel bij fokstallen gaan kijken..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:22

Nee tuurlijk niet, maar er zit wel degelijk verschil tussen een haflinger en bijvoorbeeld een welsh. Een welsh pony zal je minder snel mee trekken als ze er geen zin in hebben omdat ze minder goed weten dat ze sterker zijn. Een haf weet dat over het algemeen van nature. :+
Een shetlander is over het algemeen net zo koppig, of nog erger, als een haflinger en vind ik dus geen goede vergelijking. :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:23

Ik heb ook veel ervaring met Haflingers, ik heb er min of meer op leren rijden op maneges en ik vond het altijd al leuke pony's. En mijn eigen paard die ik nu alweer bijna 6 jaar heb, is ook een Haf. Toen ik hem net kende was het een eigenwijze, slome veel te dikke Haflinger die me er regelmatig af bokte, hij deed gewoon waar hij zelf zin in had. Nu, een paar jaar verder, is hij aardig opgevoed, hij bokt nog zelden, en hij is zo voorwaarts dat ik hem in moet houden als ik met grote paarden rij. Hij is niet zo zeer ''snel'' in dat hij voorop loopt in rengalop op het strand, want dan kan hij niet zo hard. Maar vooral in draf loopt hij lekker door. Vroeger was Max (zo heet hij) manegepony, en ik heb verhalen over hem gehoord dat hij altijd kinderen eraf gooide en het vertikte om te galopperen, en samen met een andere Haf de hele boel op z'n kop zette. Later werd hij alleen nog maar verleasd of voor de volwassenenles gebruikt omdat ie zo stout was, haha. T'is dus wel echt een boefie, een kinderpony zo lang hij niet aan het werk hoeft maar absoluut geen beginnerspony ofzo. Het is geen dressuurpony, want het is een heel ouderwets gebouwd zwaar type Haflinger. Maar voor buiten rijden is hij ideaal, bomproof, verkeersmak, hij vindt 't helemaal prachtig en hij houdt het ook lang vol. Maar ik ken ook weer hele brave Haflingers, of juist wat fellere die best lastig kunnen zijn. Je hebt ook weer Hafjes waar je heel goed mee kunt dressuren, of juist een lekkere recreatiepony zoals de mijne. Je hebt zo veel verschillende Haflingers, er zit vast wel iets tussen wat bij jou past !!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:25

Maxielover schreef:
een kinderpony zo lang hij niet aan het werk hoeft

Heel herkenbaar :Y)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:25

Inderdaad :)) zodra ze wat gaan vragen gaat het mis }>

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:27

Haflingers kunnen écht gave sportpony's zijn! :D
Asra van Suusiejj hier op bokt bijvoorbeeld (die wil ook nog wel zo eens z'n streken hebben), zo zijn er trouwens nog wel een aantal haflingers hier :+:

Ik zou gewoon bij veel verschillende pony's gaan kijken :)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:30

opvoeding van je paard heeft niets met kracht te maken. wat voor een ras het ook is, je wint het met kracht nooit. maar goed, dit is een totaal andere discussie ;)
Haflingers zijn oersterk, sober, groot uithoudingsvermogen, en zeer veelzijdig. Ik rijd western met haar, maak af en toe een sprongetje, soms beetje dressuur, of lekker de bossen in. Ik kan uren met haar tuttelen, ze vind alles best. Ik kan haar helemaal volhangen met vanalles, doek over haar hoofd, pet over haar oren, ze vind het allemaal best. Kortom, voor mij het ideale paardje. Niet te groot, niet te klein, en karakter *D

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:33

Nou mijn Haflinger is behoorlijk goed geschikt voor de dressuur verwacht ik. Prachtige gangen en een mooie voorwaartse drang. Verwacht ook niet dat hij zometeen onder het zadel een slome word.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:38

Ik heb hier een heel zooitje haflingers staan en ze lijken allemaal niet op mekaar maar geen enkele kan ik sloom en lomp noemen hoor..
Ga gewoon bij wat hafjes kijken, ze zijn zo verschillend van elkaar

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:38

Shan_92 schreef:
Hm oke..
Ik weet ook wel dat ik niet naar een speciaal ras moet zoeken, maar ik vind haflingers gewoon geweldig mooi dus dan is het ook wel logisch dat ik daar naar op zoek ben toch?
Je hoort altijd mensen praten dat haflingers sloom en lomp zijn maar ik hoopte eigenlijk te horen dat jullie dat helemaal niet vinden haha..

:D :D :D die mensen kennen dan geen echte haflingers.

Je moet vooral humor hebben, wil je een haflinger waarderen in het werk. Ze zullen over het algemeen altijd iets verzinnen om lol te maken. Haflingers zijn daarom meestal niet echt geschikt als kinderpony.

Anders moet je deze zomer naar de haflingerkeuring in jouw provincie gaan kijken. Dan zie je zo'n 100 Haflingers bij elkaar en kan je de verschillen zien.
Verder is 12 september 2009 in Ermelo de grote Haflingerdag, met dressuur, springen, cross, vaardigheid, mennen, hengstenproef, etc. Dan kan je de haflingers in actie zien.

Hier een filmpje van de laatste parade in Ermelo: kijk maar eens hoeveel verschillen er tussen de Haflingers zijn: en je zal zien dat ze over het algemeen juist niet lomp en traag zijn. al heb je uitzonderingen.
http://www.123video.nl/video.asp?q=erme ... yFilter=ON

Er rijden flink wat haflinger tussen de paarden in de Z dressuur onder het zadel of met mennen. Wij rijden ook Z dressuur mennen.
En Merlin rijdt zelfs ZZ licht dressuur onder het zadel met winstpunten tussen de paarden.

Dus laat je niets wijs maken: haflinger zijn niet lomp en traag. Juist het tegendeel.
Blijf er maar eens opzitten. :D
Dit is mijn Maflinger
http://www.youtube.com/watch?v=OEUEhv27An0

En ondanks dat ik haar soms achter het behang kan plakken, is ze absoluut niet te koop. :o
Laatst bijgewerkt door janouk op 01-07-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:44

Ik sluit me aan bij Janouk. je kunt de ene haflinger niet met de andere vergelijken. Wel is het inderdaad zo dat ze vaak eigenwijs zijn, dus wat humor moet je wel hebben!
En heb een tijdje haflingers ingereden, dus ik weet zo ondertussen wel hoeveel verschil er in kan zitten!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

add: ohja, en je zijn vaak heel multifunctioneel! dus juist als je zegt dat je je niet specifiek richt op dressuurmatig rijden, denk ik dat een haflinger juist wel leuk zou zijn voor je!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:50

Wij hebben thuis 3 haflingers.. En ze zijn alle 3 verschillend! Onze hafs zijn totaal niet sloom en lomp.. Ik denk dat het inderdaad ook aan de training ligt die je ze geeft. Verder kunnen ze erg ondeugend zijn, en weten van alles wel iets grappigs/lolligs te maken.. :D Voor de rest zijn het in de omgang gewoon superleuke pony's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:50

Elke haf is verschillend :) Ik heb zelf een haf die liever lui dan moe is maar tijdens het werken loopt ze wel door (ze zal wel moeten ;) ) Andere haf daar in tegen is een ontzettend druktemaker die je regelmatig moet afremmen

Shan_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:56

Dankje voor jullie antwoorden allemaal!
Ik denk zo te lezen dat het wel wat voor
mij is.. Ik ga nu rustig op zoek naar eentje
die geschikt voor mij is.
Als jullie er toevallig eentje tegenkomen die
te koop staat en die je wel bij mij vind passen
vind ik het erg leuk om een mailtje te krijgen!