Wat is een betrouwbaar adres voor Lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjus

Wat is een betrouwbaar adres voor Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:29

Wat is een betrouwbaar adres om een Lusitano te kopen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:12

Ikke :D
Ik denk dat als ik niet post, anderen ook naar mij zullen verwijzen. Er zijn al veel Lusitanos via mij naar Nederland gegaan en twee naar bokkers, waarvan de cruzado van sjaad de bekendste is daar die 2e werd op de Hollands Next Top Horse verkiezing. Dit op zichzelf zorgt voor veel vraag bij mij naar cremellos/perlinos :D
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-07-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:12

http://www.lusitanomagic.com

Op deze stal ben ik de stalruiter. We hebben hier een aantal super mooie en lieve lusitano's staan. Dit jaar verwachten we 1 veulen van de eigen dekhengst. Volgende jaar twee.
Ook is het mogelijk om een paard uit Portugal te halen.

Voor meer informatie kan je op de website kijken en/of in mijn profiel.

Paardjus

Re: Wat is een betrouwbaar adres voor Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:07

Bedankt, ik ga eens kijken tussen jouw aanbod Lusitana.

Hee Sanne jij ook hier. Ik ben het Martine. :-) Ja misschien moet ik eens komen kijken bij Lisa.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:03

Buiten wat ik toon in mijn profiel, heb ik nog andere paarden in mijn bestand en ik kan ook specifiek zoeken naar wat je wenst.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:07

Op de site http://www.lusitanovrienden.com van de lusitanovereniging Nederland kan je Nederlandse fokkers en handelaren vinden én er staan tips op waar je op moet letten.

En dan kan je je meteen aanmelden als lid van de vereniging :)!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:36

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:39

Er is er nog 1 in drenthe van Chawwa Visser. Zij heeft er meerdere en ook echt een supergave hengst. Er is ook een website van
even zoeken hoor

www.lusitano.nu

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:09

Bedankt voor de tips.
Ik heb al veel moois gezien!!!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:39

Hej Martine :D

Ik had helemaal niet door dat jij het was. Je bent altijd welkom bij Lisa en het is niet zo heel ver weg. Misschien is het wel leuk om te komen als Vaidosa haar veulen er is.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 23:49

Als ik dan een goede dag heb en een beetje mobiel ben kom ik graag kijken!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:49

Leuk!
Dan hoor ik het wel :)

(off-topic: hoe lang moet je nog?)

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:55

zasread schreef:
Leuk!
Dan hoor ik het wel :)

(off-topic: hoe lang moet je nog?)

OK!

Minimaal 8 maar max 12 weken... :(:)

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 03:31

bij marialva op bokt!

alinedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:56

Hoi,
Ik heb contact met een Portugese fokker van Lusitano`s en kruisingen tussen Lusitano`s en Arabieren, allen met een goede afstamming en topkarakter en sterk gestel! Ze groeien op in vrijheid in de kudde en worden op een natuurlijke manier beleerd, met erg veel respect en veel vertrouwen, erg mooi om te zien! De fokker ( Antonio da Castro ) is ook echt een bijzonder persoon, die veel respect verdient voor zijn manier van het omgaan met zijn paarden!
Prijzen zijn tussen 2.000 en 5.000 euro, afhankelijk van geslacht, afstamming en leeftijd. Voor verdere vragen of foto`s, mail : aline.dejong@hotmail.com. Ik heb dan meer gegevens van de fokker.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:28

Bedankt Aline.
Het liefst koop ik een paard in NL maar ik houd jou in gedachten.

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:39

Heb volgend jaar weer drie veulens te koop staan.
Voor meer informatie zie mijn website of mail me eventjes.
Met vriendelijke groet,
Ingrid de Jong.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:59

stalQuoVadis schreef:
Heb volgend jaar weer drie veulens te koop staan.
Voor meer informatie zie mijn website of mail me eventjes.
Met vriendelijke groet,
Ingrid de Jong.

Bedankt voor je berichtje maar ik wil liever geen veulen omdat het veel te lang duurt eer ik daar op kan rijden.
Je hebt wel hele mooie paarden trouwens.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:17

Als je een echt goede Lusitano wil kopen, en daar ook het geld voor hebt, zal je toch echt buiten de Nederlandse grens moeten zoeken.
Jammer genoeg is het aanbod hier in Nederland niet optimaal, al lopen er hier en daar wel een paar mooie paarden, met dito prijskaartje. Het gros van de paarden hier, ook bij veel zgn. Lusitano stallen is, letterlijk en figuurlijk, onder de maat.
In principe zijn goede Lusitano's niet te koop onder de ca. 8000,- en het handjevol goede paarden in Nederland is niet te koop. Zeker van een paar van bovengenoemde stallen wil je afraden om paarden te kopen omdat de kwaliteit niet aan de normen van het APSL ( Portugese stamboek) komt.
Meer info wil ik per pb geven.

Als je een heel "gewoon" paard wil kopen is het zelfs moeilijk om hier iets te vinden }> en dan zijn ze hier weer te duur want die "gewone" paarden gaan in Portugal voor een habbekrats weg.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:42

Dag ElCid, bedankt voor je reactie.
Tja ik zoek een paard voor recreatie en basis dressuur dus 8000,- euro + ben ik niet van plan uit te geven.
Ik stuur je even een PB.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:53

@ Elcid: Dan ben ik ook wel benieuwd welke fokkers jij aanraadt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:32

Paardjus schreef:
Dag ElCid, bedankt voor je reactie.
Tja ik zoek een paard voor recreatie en basis dressuur dus 8000,- euro + ben ik niet van plan uit te geven.
Ik stuur je even een PB.

Als je geen fokplannen hebt, kun je heel goed settelen voor een Lusitano zonder papieren. Er lopen hier namelijk onzettend veel paarden rond die simpelweg niet ingeschreven staan omdat een van de ouders niet ingeschreven is, maar die dus wel gewoon Lusitano zijn. Dat niet inschrijven is gewoonlijk puur omdat men geen zin heeft in rompslomp, dat is meer voor de prof fokkers weggelegd.
En dan kun je dus een paard hebben waarvan de hele afstamming tot in de vorige eeuw bekend is bij wijze van spreke, en echt niet minder is dan toevallig wel ingeschreven paarden, maar alleen niet als volbloed Lusitano erkend omdat alleen producten van twee ouders uit het "stamboek voor voortplanters" kunnen worden ingeschreven als Lusitano. De rest heet cruzado, zelfs als er dus helemaal geen sprake is van "kruising" , met wat dan ook.
Het niet hebben van papieren kán enorm uitmaken in de prijs.
Een ander criterium is de opleiding.
Als je een gewoon hobbypaard wilt, en daar lijkt het op, hoef je dus geen paard waar een piaffe en passage op zit, om maar wat te noemen, en dat maakt ook veel uit voor de prijs.
Trouwens, met wat mazzel kun je zélfs een volbloed Lusitano waar piaffe en passage "op zit" vinden voor weinig geld, maar daar moet je dan wel echt tegenaan lopen. Dat is dan een paard waar iemand door omstandigheden ineens van af moet bv, of een ouder paard dat vervangen wordt door een "nieuwer" exemplaar.
Eigenaren hechten niet aan paarden en ze gaan makkelijk van de hand. Dit komt grotendeels doordat eigenaren hier vooral een paard hebben voor de status. Ze rijden als of niet eens in het weekeinde en voor de rest wordt het paard gereden door een trainer en verzorgd door een groom en de stal gemest door een simpele ziel.
Ze kunnen je dan ook bijna nooit wat over het karakter van het paard vertellen, meestal blijft het bij "mak" of "druk". En soms zitten ze er dan nog helemaal naast. Bij fokkers is dat soms trouwens ook zo. Ze kennen dan beter de genetische kant dan het echte paard.
Hier worden paarden trouwens vaak "recreatief" opgeleerd tot Hoge School, men heeft dus soms een ander idee bij "recreatie paard" dan in Nederland waar het te vaak gaat om paarden die "nergens anders voor deugen" en soms zelfs een behoorlijk gebrek hebben dat ze van sport weghoudt.
Uiteraard zijn er hier ook paarden die alleen maar hard rechtuit gereden worden of zich moeten uitsloven in spaanse pas op festijnen...
Hoe het kaf van het koren te scheiden valt niet altijd mee, en ook niet altijd in de prijs af te lezen...

Als er wel fokplannen zijn, het aantal fokmerries in Nederland is klein, dus zoveel zul je niet verdienen met een dekhengst, en ik zie niet zoveel nut om met de zoveelste dekhengst aan te komen, ik denk dat men in Nederland beter kan investeren in fokmerries. Je kunt nl overal wel aan dekkingen/zaad komen. Maar goed, dat is een ander verhaal. Maar voorlopig zijn de verhoudingen wat dat betreft nog behoorlijk krom.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:38

Een Lusitano zonder ( veulen) papieren is geen Lusitano! Ik kan me voorstellen dat als je een reccreatie ruin zoekt dat Adultos ( fokwaardigheid) papieren niet belangrijk zijn, maar met een ( oudere) merrie die geen Adultos papieren heeft of kan krijgen is voor de ( Lusitano) fokkerij waardeloos. Als je ooit besluit om er wel een veulentje bij te fokken is dat dus ook geen Lusitano en het laten keuren ( als het dier wel veulenpapieren heeft) is momenteel geen sinecure omdat het APSL strenger is geworden voor opname, zoals vorig jaar al goed merkbaar was.

Een cruzado kan van alles zijn, met bij wijze van spreken 5% Lusitano bloed, of zelfs helemaal geen Lusitano bloed want er is geen enkel bewijs ( papier) dat er ooit en Lusitano aan te pas is gekomen. Daarvoor moet je dan dus de fokker/ eigenaar op zijn blauwe/ bruine ;) ogen geloven ..............

Iedereen kan natuurlijk een ( veulen papierloze) Lusitano verkopen met het mooie verhaal dat het dier super ouders heeft, maar technisch gezien is het voor het stamboek geen Lusitano en zal dat ook nooit worden en het is ook goed mogelijk dat je dus een vage kruising koopt.

Wat het Lusitano merrie bestand in Nederland betrfet, dat is inderdaad niet zo best ( kwalitatief en qua aantal), al lopen er wel wat goede merries rond maar er lopen er ook een aantal die weliswaar Adultos papieren hebben, maar die eigenlijk niet meer waard zijn. Het importeren van goede merries met maat zal dus zeker geen kwaad kunnen, maar ook daat hangt natuurlijk weer een prijskaartje aan, hengsten zijner inderdaad genoeg al laat de gemiddelde kwaliteit ook nog wel wat te wensen over. Maar geld verdienen met een dekhengst is zowiezo bijna onmogelijk en daarvoor moet je het, denk ik, ook niet doen. Het is toch hobby niveau, zeker qua verdiensten. Maar het is leuk als zo'n hengst zo nu en dan een stukje van zijn eigen voer betaald 8-) .
Dat is een van de redenen dat onze zwarte volgend jaar in Portugal gaat dekken, we hebben een aanvraag voor ca. 10 merries daar van zeer goede kwaliteit. :D. Dan verdiend hij weer een beetje van zijn voer terug.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:29

Nogmaals ik had het duidelijk over geen fokplannen.

Natuurlijk kan een cruzado van alles zijn, maar daar er echt wel veel meer Lusitanos rondlopen dan andere rassen, is de kans dat er ander bloed bij zit nogal klein en meestal is men daar dan ook nog wel zo trots op dat het er bij wordt verteld.
Er is een groot verschil in een volbloed voor de fok willen of gewoon een rijpaard.
Waar de kwaliteit van een paard dat geregistreerd is als reprudutor wel gegarandeerd is (hoewel door de corruptie-ik zal verder geen namen van juries noemen- natuurlijk niks gegarandeerd is er worden nog steeds paarden goedgekeurd die het eigenlijk niet verdienen en afgekeurd zonder goede reden), zegt het feit dat een paard alleen veulen papier heeft of een cruzado is, niks over de kwaliteit. Die kan net zo goed belabberd als uitstekend zijn.
Aan de buitenkant kun je ook verder niet zien of een paard ingeschreven is, dus voor het GEBRUIK als RIJPAARD maakt het verder niet uit.

Overigens is het een groot misverstand dat goede fokmerries duur zijn. Hengsten zijn hier nog altijd duurder dan merries.
Er worden 50-50 hengsten en merries geboren en fokkers houden maar een aantal aan, dus er komen ook gewoon elk jaar merries op de markt.
Overigens gaan merries van een aantal zeer bekende fokkers nadat ze een paar veulens hebben gehad gewoon kerngezond en nog jong naar de slacht. Deze gunnen anderen zo'n merrie, hun lijn, hun faam, niet. Dit houd de paarden exclusief en de prijzen hoog en blijkbaar maakt het de klanten niet uit dat er bloed aan hun handen kleeft.
Van deze fokkers zul je dus idd geen merries kunnen kopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, of niet te koop zijn, of alleen slechtere te koop zijn.
Er is ook in merries (met papieren) gewoon kwaliteitverschil en keuze.

Er is niet genoeg voorlichting en kennis en er gaan onzettend veel fantasie verhalen te ronde.
Daarbij zijn de Hollanders erg goed in prijzen verdubbelen en verdriedubbelen en geven daarom een verkeerd beeld van werkelijke prijzen.
Net als in de warmbloed markt kunnen er gewoon een paar nullen verschil zitten die met van alles te maken kunnen hebben. Maar waar het precies in zit is lastig te beoordelen door leken, die dan ook soms gemakkelijk beetgenomen worden.

En om even aan te tonen dat papieren echt niks over uiterlijk zeggen, mogen jullie raden welke paarden goedgekeurde paarden zijn en welke veulenpapieren en welke geen papieren hebben. Helaas mogen er maar twee foto's en moet de rest als link):
(Ze staan niet in mijn profiel, dus spieken heeft geen zin)
Afbeelding
Afbeelding
foto
foto
foto

Overigens betekent Lusitano gewoon Portugees. En alles wat inheems is (en niet van een ander ras) kun je dus feitelijk Portugees, dus Lusitano noemen ;) Vergelijk met Andalusiër.
Vandaar dat een ingeschreven Lusitano een Lusitano puro sangue (volbloed) wordt genomend, net zoals ze in Spanje de term PRE zijn gaan gebruiken.

Ik snap dat het verwarrend kan zijn, en men moet echt goed opletten en om papieren vragen als je persee een ingeschreven Lusitano wilt en dan ook nog kijken of het dan veulen papieren zijn of dat ze te maken hebben met een reprodutor...

Goed, moraal van het verhaal:
Als je niet gaat fokken, zoek dan gewoon een paard (ongeacht geslacht) dat je aanstaat en van goede kwaliteit is, en laat je niet leiden door papieren.
Wil je er wel mee fokken, neem dan ook de papieren in ogenschouw. Maar zorg dan wel dat je er iets van af weet en niet alleen maar kijkt of een van de bekende namen er in voor komen ofzo, en kies, in het geval van een merrie, een partner die past en niet een partner die je toevallig mooi vind of die toevallig bekend is.

En verder, het loont de moeite om in elk geval in het vaderland te gaan kijken al wil je daar niet kopen, om te zien hoe verschillend ze onderling kunnen zijn van uiterlijk en gangen, zelfs als ze familie van elkaar zijn en om gewoon een bredere kijk te hebben zodat je dan ook beter/verstandiger kunt kiezen.
En blijf dan uiteraard niet bij 1 fokker, maar bezoek verschillende. Ze hebben immers allemaal hun eigen meningen over wat een goed paard is.
Wat wel bovenaan staat bij alle fokkers is dat de Lusitano altijd een funtioneel paard moet zijn. Ze worden niet gefokt op schoonheid.

Ik zal vanavond wel meer vertellen over de paarden op de foto's.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:09

Bedankt voor de info dames!

En inderdaad gezien het doel dat ik voor ogen heb, vind ik een papier niet het belangrijkste. De enige reden dat ik een papier zou willen is om zeker te weten dat ik daadwerkelijk een Lusitano (en dan bedoel ik het ras) koop en geen kruising oid.
Wanneer ik zeker weet wie de ouders zijn, dan hoeft de nakomeling wat mij betreft niet persee papieren te hebben.

Lusitana, Ik heb geen idee welk paard wel of geen papieren heeft op jouw foto's. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het zwarte paard op jouw eerste foto een knapperd vind maar dat het eerder een PRE lijkt?