Paardjus schreef:Dag ElCid, bedankt voor je reactie.
Tja ik zoek een paard voor recreatie en basis dressuur dus 8000,- euro + ben ik niet van plan uit te geven.
Ik stuur je even een PB.
Als je geen fokplannen hebt, kun je heel goed settelen voor een Lusitano zonder papieren. Er lopen hier namelijk onzettend veel paarden rond die simpelweg niet ingeschreven staan omdat een van de ouders niet ingeschreven is, maar die dus wel gewoon Lusitano zijn. Dat niet inschrijven is gewoonlijk puur omdat men geen zin heeft in rompslomp, dat is meer voor de prof fokkers weggelegd.
En dan kun je dus een paard hebben waarvan de hele afstamming tot in de vorige eeuw bekend is bij wijze van spreke, en echt niet minder is dan toevallig wel ingeschreven paarden, maar alleen niet als volbloed Lusitano erkend omdat alleen producten van twee ouders uit het "stamboek voor voortplanters" kunnen worden ingeschreven als Lusitano. De rest heet cruzado, zelfs als er dus helemaal geen sprake is van "kruising" , met wat dan ook.
Het niet hebben van papieren kán enorm uitmaken in de prijs.
Een ander criterium is de opleiding.
Als je een gewoon hobbypaard wilt, en daar lijkt het op, hoef je dus geen paard waar een piaffe en passage op zit, om maar wat te noemen, en dat maakt ook veel uit voor de prijs.
Trouwens, met wat mazzel kun je zélfs een volbloed Lusitano waar piaffe en passage "op zit" vinden voor weinig geld, maar daar moet je dan wel echt tegenaan lopen. Dat is dan een paard waar iemand door omstandigheden ineens van af moet bv, of een ouder paard dat vervangen wordt door een "nieuwer" exemplaar.
Eigenaren hechten niet aan paarden en ze gaan makkelijk van de hand. Dit komt grotendeels doordat eigenaren hier vooral een paard hebben voor de status. Ze rijden als of niet eens in het weekeinde en voor de rest wordt het paard gereden door een trainer en verzorgd door een groom en de stal gemest door een simpele ziel.
Ze kunnen je dan ook bijna nooit wat over het karakter van het paard vertellen, meestal blijft het bij "mak" of "druk". En soms zitten ze er dan nog helemaal naast. Bij fokkers is dat soms trouwens ook zo. Ze kennen dan beter de genetische kant dan het echte paard.
Hier worden paarden trouwens vaak "recreatief" opgeleerd tot Hoge School, men heeft dus soms een ander idee bij "recreatie paard" dan in Nederland waar het te vaak gaat om paarden die "nergens anders voor deugen" en soms zelfs een behoorlijk gebrek hebben dat ze van sport weghoudt.
Uiteraard zijn er hier ook paarden die alleen maar hard rechtuit gereden worden of zich moeten uitsloven in spaanse pas op festijnen...
Hoe het kaf van het koren te scheiden valt niet altijd mee, en ook niet altijd in de prijs af te lezen...
Als er wel fokplannen zijn, het aantal fokmerries in Nederland is klein, dus zoveel zul je niet verdienen met een dekhengst, en ik zie niet zoveel nut om met de zoveelste dekhengst aan te komen, ik denk dat men in Nederland beter kan investeren in fokmerries. Je kunt nl overal wel aan dekkingen/zaad komen. Maar goed, dat is een ander verhaal. Maar voorlopig zijn de verhoudingen wat dat betreft nog behoorlijk krom.