Rijden op ijslanders.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

Rijden op ijslanders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:51

mijn vader heeft een collega die ijslanders heeft.
binnenkort ga ik daarop rijden. =)
maar ik ben bijna 1.70 m, en de grootste ijslander is 1.45 m, kan ik daar nog wel op?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:58

ik ben 1.85, we hebben (uiteraard, zie locatie) alleen maar ijslanders. Gewoon doen dus, en veel plezier, enige risico dat je loopt is met het ijslandervirus besmet raken, meestal ongeneeslijk...

Springruit06

Re: Rijden op ijslanders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:02

Ik ben ook 1.70 en mijn ijslander is 1.38. Past makkelijk!

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:05

hahahaha, volgensmij kan je er best veel van leren, ik heb gehoord dat ze erg koppig zijn. :) nouja leuke uitdaging =)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:07

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:09

bedankt! :) ze kunnen toch ook tölten? hoe doen ze dat dan?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:10

Inderdaad, het IJslandervirus is héél besmettelijk!!!! Pas maar op :P En je past prima op een IJslander hoor!

Tölten is een aparte gang van de IJslander. Niet elke IJslander bezit dit (goed), maar de meeste IJslanders wel. Tölt is een soort versnelde stap, een soort snelwandelen waarbij 2 benen telkens op de grond staan. Er zit dus geen zweefmoment in, waardoor de ruiter doodstil blijft zitten. De tölt kan in verschillende tempo's worden gereden zelfs op galoptempo.

"Google eens op IJslands paard en heb dan pas uw mening paraat"

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:11

Tölt is een wijze van lopen die vooral bekend is van het IJslandse paard. De voetvolgorde van tölt is gelijk aan die van stap. Het verschil zit echter in het optillen en neerzetten van de hoeven. Gevolg hiervan is, dat het paard in stap afwisselend op twee of op drie benen staat en in tölt op twee benen of op één been tegelijk steunt.

Een IJslander kan in tölt verschillende tempi lopen; dit varieert van een langzame draf tot een flinke galop. Doordat er in tölt geen zweefmoment bestaat, zoals in galop, ervaart de ruiter ook nooit (onaangename) opwaartse bewegingen en kan men ontspannen in het zadel blijven zitten. In tölt draagt het paard zijn hoofd en hals hoog. Er ontstaat een trotse beweging, versterkt door het ritmisch meedansen van de staart. Het gewicht wordt voornamelijk door de achterhand gedragen, zodat de voorbenen en schouders vrij kunnen bewegen. Bij zeer goede tölters gaat dit gepaard met een hoge knieactie. Behalve spectaculair is de tölt op de eerste plaats een comfortabele gang, zowel voor het paard als voor de ruiter. Om aan te tonen hoe rustig de ruiter in het zadel zit, wordt in töltdemonstraties vaak met één hand gereden, met in de andere hand een vol glas bier.
[bron http://nl.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6lt ]

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:28

tja, als je eenmaal een goede tölt hebt gevoeld, dan kan het zijn dat de besmetting heel snel toeslaat.
Dus ik vind het idd ook wel op zijn plek dat je gewaarschuwd word!
:)

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 08:57

hahahaha. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:37

En zonder een toltje dan kan je ook zo besmet raken hoor....
Pas dus maar op! En wat betreft je lengte kan idd met gemak.
Veel plezier, wel laten weten wat je ervan vond he?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:48

Ik ben 1.72 en heb op een ijslander'tje' van amper 1.35 gereden. Kan makkelijk hoor! Sindsdien ben ik ook helemaal fan van deze geweldige paarden, dus een waarschuwing is inderdaad wel op zijn plaats :P
Het ijslander virus heb je zo opgelopen.

(even offtopic tegen vinurr; is dat er een van eyfirdingur? dat koppie heeft namelijk gigantisch veel weg van een weidemaatje van mijn paard..)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:15

@ Djini Ja dat heb je goed gezien! Wat leuk! :D Zou je misschien een foto kunnen laten zien?

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:59

ja is goed, ik ga volgende week zaterdag pas, maar dan stuur ik wel een foto. :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:39

Eigenlijk had ik het tegen Djini. :o maar ik vind het ook leuk om een foto van jou op een ijslander te zien hor :D

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:52

oh sorry niet goed gelezen, :D

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:01

ik ben 1.72 en heb een kleine ijsco kan makkelijk hoor

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:05

Zolang je maar niet megazwaar bent kan het prima, een beetje kunnen rijden is ook fijn, 't zijn vaak de mensen die niet in balans zijn die een paard in de weg zitten. Heel veel plezier.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:07

Grappig om te lezen dat als je te lang bent het wel kan op een IJslander maar niet op een shetlander of ander paardenbeest :P ..
Ik heb er paar jaar terug ook keer op gereden, zit wel lekker haha die tölt..
Veel plezier nog!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:37

ZusJacobs schreef:
Grappig om te lezen dat als je te lang bent het wel kan op een IJslander maar niet op een shetlander of ander paardenbeest :P ..
Veel plezier nog!

hmm ik ben het daar niet mee eens het moet wel passen in verhoudingen vind ik persoonlijk anders krijg je hetzelfde effect

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:28

denk dat je het ook per paardje moet bekijken, ik rijd zelf op ook op en d pony met mijn 1.75 en passend gewicht bij deze lengte.
Hij is sterk gebouwd, ik ken genoeg paardjes van die hoogte waar ik nooit op zal stappen, deze zijn zo tenger gebouwd dat ik bang ben dat ze door krakken.
Verder ligt het ook aan de bespieren die een dier heeft.
ijslanders zijn wel echt sterke paardjes maar dan ook moet je dus per dier bekijken vind ik.

En idd, als je voor een ras valt, is het niet alleen voor de tolt, ik ben helemaal verliefd geworden op mijn MM merrie, ze was toen 5 weken oud. Resulteerd wel dat ik nu 4 mm's heb en inmiddels ook helemaal weg ben van hun fijne gangen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:41

rossebol schreef:
ZusJacobs schreef:
Veel plezier nog!

hmm ik ben het daar niet mee eens het moet wel passen in verhoudingen vind ik persoonlijk anders krijg je hetzelfde effect

Tja maar als je er veel hoort zeggen ik ben zelf ook 1,70 m maar heb een kleine IJslander..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:17

ZusJacobs ik ben dus 1.72 maar als je in mijn profiel kijkt pas ik in verhouding nog goed op mijn ijslander zit hem ook niet in de weg.
Ik heb ook een shetlander maar daar ga ik dus echt niet op zitten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:34

rossebol schreef:
ZusJacobs ik ben dus 1.72 maar als je in mijn profiel kijkt pas ik in verhouding nog goed op mijn ijslander zit hem ook niet in de weg.
Ik heb ook een shetlander maar daar ga ik dus echt niet op zitten

Ik bedoelde het niet gericht op iemand ;)
En ik geloof best dat sommige passen, maar er word imo eerder geblèrd over iemand die wat te groot zou zijn voor een shet dan voor een ijslander.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:55

Ik bler net zo hard mee hoor als ik iemand te groot vind voor een ijslander ik snap wel dat je het niet gericht op iemand bedoelde maar ik noem mezelf even als voorbeeld.