Kosten Shetlander per maand/per jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Kosten Shetlander per maand/per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:02

Hallo iedereen,

Waarschijnlijk koop ik 1 van mijn verzorgpony's over, maar ben zeer benieuwd naar de kosten van een mini Shetlander per maand, maar ook per jaar.
Vroeg me af of jullie dit mij zouden kunnen vertellen? Graag wat je doet per maand of per jaar en daarachter de kosten :) .

De spulletjes zoals halsters en hoofdstellen hoeven er niet bij.
Meer de inentingen en hoefsmeden etc.

Alvast bedankt :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:06

Hoeveel kun je sparen voor een jaar? Het kost bijna niets, maar idd zo 4 keer hoefsmid is al gauw 80 tot 100 euro per jaar. BV 3 keer ontwormen met een goed ontwormingsspul, zoals bv Equest, is ook al snel 60 euro of zo per jaar.

Als hij op een grote wei staat, misschien in de winter een rol of 2 van het voordroog/hooi als bijvoeren, is ongeveer 70 euro totaal.

Reken op ongeveer 300 euro in een jaar.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:07

en de stalling ? kheb er zelf 2 maar ik heb ze thuis staan ;)

Manon_S

Re: Kosten Shetlander per maand/per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:07

Ja stalling ook :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:08

Toen ik nog een shetlander had.. 40 euro per maand voor stalling (incl voer), 7,50 voor ontwormen (per 3 maanden +/-) en bekappen kostte me niks. :)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:08

russel schreef:
Hoeveel kun je sparen voor een jaar? Het kost bijna niets, maar idd zo 4 keer hoefsmid is al gauw 80 tot 100 euro per jaar. BV 3 keer ontwormen met een goed ontwormingsspul, zoals bv Equest, is ook al snel 60 euro of zo per jaar.

Als hij op een grote wei staat, misschien in de winter een rol of 2 van het voordroog/hooi als bijvoeren, is ongeveer 70 euro totaal.

Reken op ongeveer 300 euro in een jaar.

En per maand ;) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:09

Dan deel je dat door 12. ;)

Ga er dan even van uit dat je nooit een DA nodig hebt, je spullen kan lenen of al hebt en je pony op een wei staat heel het jaar rond.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:11

Oke dankjewel!

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:12

Ten eerste, er zijn hier echt héél veel topic's over dus je kunt nog even zoeken ;)

Het ligt er aan waar je woont en hoe je hem stalt.. ik zou rekenen op 75 euro in de maand

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:15

Dat dacht ik al dat hier meerdere topics over geopend waren.. :P
Maar eerlijk gezegd niet naar gekeken :o ..

Nog meer mensen :) ?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:11

Hoefsmid 25 euro voor bekappen alleen
Wormenkuur elke 6-12 weken 15 euro
DA kosten, inenten is vaak tussen de 20 en 50 euro maar als je pony ziek wordt kunnen deze kosten oplopen tot honderden euro (denk daarover na voordat je eraan begint)
Stalgeld ligt aan de eisen en de regio, vanaf 50 per maand ongeveer.
Tandarts 1 of 2 x per jaar 50 euro ongeveer
Qua spullen kun je het zo duur maken als je zelf wilt.

Over het voeren, best leuk om 2 balen voordroog te kopen, alleen jammer dat die na een week of 2 wit van de schimmel staan. Hooi in grote balen werkt niet voor 1 pony, je zal dus aan duurdere kleine balen moeten.

300 euro per jaar, ik mocht willen dat ik dat aan mijn ukken kwijt was. Reken nu maar op zo'n 1500-2000 euro per jaar EXCL spullen! (voor 2 pony's)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:44

Ik zou ook willen dat ik ze voor 300 euro kon houden.
De schatting van Sappos komt meer in de buurt, en dat is als er geen rare dingen gebeuren (ben laatst binnen 6 uur 500 euro armer geworden door bezoekjes van de VA).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:38

Pardon!!! 1500 euro voor een shet per jaar? Wat geven jullie allemaal? Ik heb hier voor 100 euro per maand een paard en een shet staan..

Sapos, je hebt ook hooi in een baal, dat is gewoon droog en dat kan je zeker wel langer dan 2 weken houden. Overigens heb ik ook altijd van die ronde balen voor 1 paard en een shet. Als je goed spul hebt, schimmelt het niet. Je kan aan de buiten kant een plekje hebben, maar dat moet je weg halen, het plastic helemaal er af nemen en natuurlijk uit de zon en de regen zetten.

Vaak genoeg zetten ze zo een baal in de wei met een afdakje. We weten nog niet of die pony op een grote of kleine wei staat en of deze pony alleen staat. We hebben het wel over een mini en niet over een pony waar je als groot kind of volwassene op kunt rijden.

Een minishet heeft geen 2 keer per jaar een tandarts nodig en een paard trouwens ook niet :D Ik vind jouw berekening niet echt reëel en de smid zal ook niet elke 6 weken komen, om de 6 weken ontwormen is ook niet nodig, wekt juist resistentie in de hand. En idd doe ik met de spuit voor de shet ook minimaal 2 keer, mijn shet weet 150 kg, een mini vast minder en de meeste spuiten hebben tot 500 kg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-09 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:43

Het is overal verschillend.
Het ligt er natuurlijk ook aan of je ergens woont waar er veel stallingen zijn.
En voor alleen bekappen ben je per keer ongeveer 15 euro kwijt.
Ontworming ligt aan het merk, je hebt ook dozen met een aantal van die dingen voor bijv. 100 euro.

Ik wil een welshje aanschaffen die voor de kar gaat.
Voor stalling wil ik ongeveer €75 kwijt zijn zonder voer en geen bak (alleen stal en wei).
Ik denk dat ik per maand ongeveer 100 euro kwijt zal zijn voor de stalling en voer.
Bekappen en ontwormen hoeft natuurlijk niet elke maand.
Als je trouwens een shetje hebt kan je misschien met iemand een spuit delen?
Deden ze op de boerderij waar ik zat ook, ze hadden toch beide een halve spuit nodig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:51

Die van mij kosten betreft eten alleen al 25 euro per stuk per maand(hooi, ik heb meer pony's dus grote balen in plastic gaat prima, en brok), dan zit je al aan die 300 euro!

Dan om de maand bekappen (20 euro per keer, dus 10 euro per maand), om de maand ontwormen (ong 15 euro, dus 7,50 per maand), laten we de gebitsverzorger 1x per jaar komen a 50 euro, entingen is zo'n 40 euro per keer.
Dan zit je op 600 euro en heb je nog niets geks gedaan en heel zuinig aan (als ik van mijn bereking uit ga 25 euro voer, dit lijstje en dat is nog zonder stalling dus). Ga je goedkoop bij een boer voor 25 euro per maand komt daar dus weer 300 euro per jaar bij dus dan zit je op 900 euro als je niets geks doe.

Dus die 1500 tot 2000 euro van Sappos(per 2 pony's) is echt niet gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:55

Je zegt het zelf, je hebt meer pony's, maar TS praat over maar 1tje. Ik heb met mijn paard maar 1 baal hooi en die is 30 euro per maand.

Nogmaals de TS geeft de indruk dat haar mini op een wei staat en als die groot genoeg is, heeft die shet genoeg gras, muv de echte wintermaanden dan misschien.

Om de maand bekappen is wel erg veel, dat doe ik nog niet eens met mijn paard, dan loopt hij op zijn botten.

Maar prima dat jullie dat zo doen hoor, maar dat is denk ik meer uitzondering dan regel.

Ik nl uitgerekend dat ik 1300 euro per jaar kwijt ben aan mijn paard, inclusief de hoefsmid die dus 80 euro per keer is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:05

Als je een paard regelmatig bekap blijven zijn hoeven beter en groeien ook beter. Als ze bij mij op een ijzertje staan worden ze iedere 6 weken gedaan, zonder ijzertje ongeveer iedere 8 weken bekappen.

Ik koop groot (en in verhouding dus goedkoop) in omdat ik er 12 heb. Maar de kosten die ik hier opschrijf zijn per pony (dus totaal delen door 12). Met kleine baaltjes ben je juist meer kwijt, en met brok moet je soms wat weg gooien omdat het muf word als je er maar 1 heb.

Dit is dus zonder de luxere dingen. De volwassen pony's hier hebben ook allemaal een eigen zadel en 2 hoofdstellen (1 voor ohz en 1 voor voor de wagen), staan 2 wagens, tuigen, dekentje om ze knap te houden voor keuringen en wedstrijd. Dus ik wil niet weten wat het me totaal kost incl die kosten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:13

En al een stal gevonden?! :D

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 19:22

Nope, niemand heeft nog gereageerd..
Hoor net ook van de eigenaresse dat ze Slash wilt verkopen aan een vrouw die buiten Slash ook alle spullen tegelijkertijd wil kopen...
Dus ik kan Slash helemaal niet meer kopen.

Maybe dat ik wel een andere Shet ga aanschaffen, maar dit alleen als ik van alles nog zekerder ben :) .

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:24

Manon_S schreef:
Nope, niemand heeft nog gereageerd..
Hoor net ook van de eigenaresse dat ze Slash wilt verkopen aan een vrouw die buiten Slash ook alle spullen tegelijkertijd wil kopen...
Dus ik kan Slash helemaal niet meer kopen.

Maybe dat ik wel een andere Shet ga aanschaffen, maar dit alleen als ik van alles nog zekerder ben :) .

Wat jammer ;(
Gelukkig zijn er nog meer paardjes op de wereld :o

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 19:26

Ja idd :D !
Kan ik gelijk ook een wat grotere maat Shet kiezen, dan kan me broertje er ook nog op rijden :P ..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:33

eergister vroeg iemand of hij mijn pony mocht kopen! nou nee dus :P hij wou sil zodat zijn zoontje daar volgend jaar wedstrijden mee kan gaan rijden. met de sulky. ze vinden dat ie goed draaft :P mooi dat ik dat ook weet.
Maar er zijn idd veel shetjes te koop.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:35

Ik betaal 100 euro per maand aan weidehuur dus 1200 euro per jaar aan enkel weidehuur!
50 inenten per jaar
Hoefsmid komt 3 of 4 keer per jaar per keer 25-50 euro. En dan staan ze beiden zonder ijzers.
Wormenkuur is als die eenmaal open is geweest maar max een maand houdbaar. De meeste antiworm stoffen werken maar 6-8 weken dus je moet wel degelijk meer ontwormen. Ik doe het 1x per 12 weken omdat mijn pony's geen contact hebben met andere paarden en er geen andere paarden op mijn land staan.
Tandarts is 40 euro per jaar. 2x per jaar kan wel degelijk als je paard ergens last van heeft. 2 wolfskiezen verwijderen kostte me al 80 euro.
Hooi kost 5 euro per baal en daar doe ik ongeveer 4-6 dagen mee. Dit dus 5 maanden lang ongeveer.
1500-2000 valt nog erg mee.
Toebehoren kun je zo duur maken als je wilt maar voor een beetje deken ben je al gauw 80 euro kwijt dus reken maar uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:25

Mijn paarden staan aan huis en dat is natuurlijk ook het verschil in prijs.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:40

Sappos schreef:
Ik betaal 100 euro per maand aan weidehuur dus 1200 euro per jaar aan enkel weidehuur!
50 inenten per jaar
Hoefsmid komt 3 of 4 keer per jaar per keer 25-50 euro. En dan staan ze beiden zonder ijzers.
Wormenkuur is als die eenmaal open is geweest maar max een maand houdbaar. De meeste antiworm stoffen werken maar 6-8 weken dus je moet wel degelijk meer ontwormen. Ik doe het 1x per 12 weken omdat mijn pony's geen contact hebben met andere paarden en er geen andere paarden op mijn land staan.
Tandarts is 40 euro per jaar. 2x per jaar kan wel degelijk als je paard ergens last van heeft. 2 wolfskiezen verwijderen kostte me al 80 euro.
Hooi kost 5 euro per baal en daar doe ik ongeveer 4-6 dagen mee. Dit dus 5 maanden lang ongeveer.
1500-2000 valt nog erg mee.
Toebehoren kun je zo duur maken als je wilt maar voor een beetje deken ben je al gauw 80 euro kwijt dus reken maar uit...

volgens mij is een wormenkuur na opening nog 6 maanden houdbaar, mits je m koel bewaard.